Средните наеми са между 2,7 и 5,2 евро на квадратен метър за месец

Ускореното строителство на складови и логистични площи продължава и през първото полугодие на 2021 г., като въпреки многото нови проекти, които са влезли в експлоатация, свободните площи са намалели и са вече само 6%. Тези данни посочва в новия си доклад консултантската компания Colliers.

От началото на годината до края на юни само в столицата новите логистични индустриални площи са се увеличили с нови 5% в сравнение с миналата година по това време, достигайки вече до 1,1 млн. квадратни метра. На практика от 2015 г. насам новопостроените са нараснали с близо две трети.

Основно те се строят от логистични компании за техни нужди - те представляват 41% от всички новопостроени. Други 31% се строят и се наемат от търговци и това е пряко свързано с разрастването на онлайн търговията.

В България основно такива площи са строят повече за собствени нужди, а не с цел да се отдават под наем. Наемният пазар е сравнително стабилен, но напоследък се наблюдава намаление на свободните площи и те са едва около 6%, се казва в доклада.

Цените за наемане на складове не са се променили особено много, тъй като срещу нарасналото търсене има достатъчно строящи се нови площи. За логистични площи с добре изградена инфраструктура и около населени места с достатъчно работна ръка средният наем се движи между 4,7 и 5,2 евро за квадратен метър за месец. При останалите нивата са около 2,7 евро и също не са се променили съществено за последната година.

Прогнозата е, че засиленото строителство на складове ще продължи и през следващите 1-2 години, тъй като има голям интерес от страна на фармацевтични и търговски компании. В момента само в столицата например в строеж са към 158 хиляди квадратни метра такива площи, но има и активен пазар на парцели. В повечето случаи става дума за разширяване на вече готови логистични бази, но има и немалко проекти за съвсем нови постройки.

С приемането на закона за индустриалните паркове се предвижда те да продължат да се развиват и да нарастват като брой през следващите години. Обявени проекти има например в Горна Оряховица, Хасково, Симитли и Русе.

В столицата нови логистични сгради се изграждат в Божурище, Кривина и по протежението на булевард “Ботевградско шосе”.

Друго перспективно направление е на северозапад от края на столичния булевард “Европа” по пътя към Божурище. Много е вероятно с довършването на магистрала “Европа” и достигането ѝ до столицата този интерес да се пренесе и по̀ на запад.