Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова съобщи в предаването „Денят започва“ с Георги Любенов на БНТ, че два строежа за перничани ще бъдат завършени скоро. Това са пътят София – Перник и ремонтът на язовир “Студена”.

„Заварихме пътя, който е ремонтиран, но отново поради изчерпан бюджет на АПИ няма пари да се направят мантинелите. След много дълги умувания от бюджета на МРРБ отделихме 1 млн. лв. за мантинели на пътя София – Перник“, каза в студиото арх. Виолета Комитова. Пътят е изключително натоварен, тъй като през него минава основният трафик на Югозападна България.

Втората добра новина, която съобщи министърът, е свързана с въвеждането в експлоатация на язовир „“Студена”“. „На 3 септември бяха направени 72-часовите проби и ако всички документи по този строеж са наред, ще го завършим и въведем в експлоатация“, съобщи регионалният министър. Тя припомни, че строителството е започнало още през 2012 г., поради което водоснабдяването в региона е критично, но в най-скоро време и този проблем ще намери своето решение.

Балансът между това да се строи с изрядни документи и коментарите, че Комитова е спряла строежа на автомагистрала „Хемус“, министърът определи като лъжа, свързана с предизборната надпревара. „Това е чиста лъжа, Комитова не е спирала никакъв строеж. Казала съм, ако някоя фирма е получила от мен заповед да спре строителството, да прати известие до Вас в телевизията“, призова тя. И посочи, че в момента продължава работата по 2200 строежа, които се водят в МРРБ. Над 1000 са само сградите за саниране, отделно се изпълняват проектите за свлачища, водопроводи и пр. „Заварили сме 2200 строежа и ги продължаваме, но не сме сложили никъде черта докъде са строили ГЕРБ, до къде - служебното правителство. Защото ако полагаме такива черти, никога няма да направим наша катедрала“, коментира регионалният министр. Тя даде пример с държавите на Запад, където някои от катедралите са строени по 500 години при 10 поколения. „Всеки следващ е продължавал процеса, започнат от неговите предшественици, и днес говорим за катедралите на Франция, на Германия“, посочи арх. Комитова. И допълни, че ако е в предизборна кампания, сигурно доста неща е щяла да обещае.

“Урбанизираната среда не започва от нас и няма да завърши с нас. Хора преди нас и след нас ще продължат да строят. Това включва цялата инфраструктура – пътища, сгради, язовири, водопроводи“, аргументира се тя.

Според нея е невъзможно цялата автомагистрала „Хемус“ да бъде завършена до 2024 г. Дотогава ще я има, но само в първите 50 км след Ябланица. Следващите 50-60 км в момента са в процес на отчуждаване. „Служебното правителство се опитваме да завършим отчуждаването на лотове 4, 5 и 6, и от януари 2022 г. да започнем строителството им. Целта ни е то да започне, без значение кое правителство ще дойде“, съобщи регионалният министър.

Арх. Виолета Комитова определи като неверни твърденията, че целият строителен бранш протестира. По данни на НСИ в България има повече от 21 000 строителни фирми, в които са ангажирани повече от 155 000 работници. „Тук говорим за около 28-30 фирми, което е това нула цяло и нещо от всички компании. Това са фирмите, които взимат пари системно от държавата, за да ремонтират пътища. Докато всички останали компании се състезават на полето на пазарната икономика”, посочи тя. Според нея тези фирми се намират в привилигирована ситуация от една страна, а от друга страна не са в толкова щастлива ситуация, защото винаги зависят от държавния бюджет. „Подписали са 5-годишни договори, че ще ремонтират пътищата на България, но при наличието на бюджетни средства“, уточни арх. Комитова. Не се знаело и колко работници имат, затова текат проверки как ги осигуряват и плащат ли им заплати.

По отношение на зимното поддържане министър Комитова посочи, че с актуализацията на бюджета са осигурени 100 млн. лв. Данните от предишни години показвали, че досега то е струвало между 60 и 80 млн. лв. „Ние сме гарантирали парите. Искаме да договорим отношенията си с фирмите, за да започнат подготовка - предварителна покупка на сол, инструменти“, посочи тя. Според нея служебното правителство е заварило неразплатени отношения с фирмите, които извършват зимното поддържане.