За някои модели доставките се бавят над 9 месеца, казва председателят на Асоциацията на вносителите

Още акценти от интервюто:

В рамките на следващите 6 месеца кризата с чиповете ще бъде преодоляна

Чака се финално одобрение за екобонус при покупка на нов електрически автомобил чрез евросредства

От 15 до 30% от капацитета на производителите ще бъдат загубени през тази година

Бонуси за нови коли има в 22 държави - членки на ЕС, които успяват
да подменят и модернизират успешно автопарковете си. При нас наобратно, за последните 2 години автопаркът на българите застаря още повече

Не е вярно, че българите имат малко коли. В София са регистрирани над 800 хиляди моторни превозни средства при регистрирано население от 1,2 милиона души

Като общество трябва да разберем, че преходът към електрификация на сектора е необратим. Държавата трябва да вземе мерки той да стане плавно и поносимо за българските потребители

- Г-н Иванчев, ситуацията с пазара на нови автомобили по света и у нас се оказа май по-сложна от тази през миналата година, белязана с началото на COVID пандемията?

- Да, точно така. След като в началото на тази година започна плавно възстановяване на нашия пазар и доста по-бързо такова в много от европейските държави, в края на лятото стана ясно, че веригата на доставки на части за производство на нови автомобили е сериозно нарушена поради няколко различни фактора, включително и пандемията. Това доведе до намаляване на капацитета на почти всички големи автомобилни производители, а някои от тях даже преустановиха работа. Според различни прогнози от 15 до 30% от капацитета на производителите ще бъде загубени през тази година, което доведе и до рязък спад в продажбите на нови автомобили, както и до рязко поскъпване на употребяваните.

- Кога според вас ще бъде решена кризата с чиповете в световен мащаб?

- Това е трудно да се прогнозира, но се приема, че в рамките на следващите 6 месеца кризата ще бъде преодоляна. Първо трябва да се възстанови изцяло производството, а след това да се навакса и с получените вече поръчки.

- Само кризата с чиповете ли е причината за повишението на цените на новите автомобили?

- Няма повишение на цените на новите автомобили, по-скоро става дума за намаляване на отстъпките поради ограничените складови наличности. Това е нормален процес, но не може да става дума за увеличение на цените.

- Имате ли информация по колко се чака средно сега при поръчка на нов автомобил и свършиха ли навсякъде складовите наличности?

- В момента се чака от 2 до 4 месеца допълнително за доставка на нов автомобил, като за някои по-търсени модели на други, по-големи пазари доставката може да достигне и над 9 месеца. Наличностите са ограничени при всички вносители.

- Асоциацията на автомобилните производители в България продължава ли да настоява за въвеждането на екобонуси и в България при покупка на автомобил с електрически мотор. Има ли развитие и разбиране от управляващите по тази тема?

- Да, продължаваме да настояваме, защото ние като общество трябва да разберем, че преходът към електрификация на автомобилния сектор е необратим, както и че държавата следва да вземе мерки този преход да стане плавно и поносимо за българските потребители. Такива бонуси съществуват в 22 държави - членки на ЕС, които успяват да подменят и модернизират успешно автопарковете си. При нас е наобратно - за последните 2 години автопаркът на българите застаря още повече, така че вече средната възраст на нашите автомобили надминава 20 години, както и 70% от автомобилите по нашите улици са на възраст над 15 години. Очакваме финално одобрение и представяне в най-скоро време на скрапинг програма, лансирана от нас идея преди време, която ще се предлага в рамките на новия програмен период с евросредства, като ще дава възможност за субсидия за закупуване на нов електрически лек автомобил, при условие че се върне за рециклиране стар автомобил с ДВГ на възраст над 20 години. (Става дума за екологичен бонус до 10 000 лева при покупка на нов електрически автомобил и връщане на употребяван за скрап - б.р.)

- Как ще коментирате данните на Евростат, че българите всъщност имат много малко коли - 407 на 1000 души?

- Това не е вярно, в София са регистрирани над 800 хиляди моторни превозни средства при регистрирано население от 1,2 млн. души. Сами може да сметнете степента на моторизация, която надминава средноевропейската и даже достигаме върховете на класацията в това отношение, но с много стари автомобили.

- Само повишаването на случаите с COVID в България ли е причината за отлагането на софийския автосалон?

- Да, както и въведените ограничения напоследък, което за нас беше очаквано.

- Има ли статистика у нас за продажбите на нови автомобили с дизелов и бензинов двигател? Какъв е трендът? В Европа дизеловите коли паднаха под 20 процента. (Виж карето.)

- В България съотношението през изминалата година е следното - 47,52 процента са бензиновите продадени автомобили, електрическите и хибридите - 10,98 процента, на газ и метан - 5,61, и дизеловите - 35,90 на сто. Дизеловите автомобили са намалели от 39 на 36 на сто за една година. Трендът е очевиден, но очевидно промяната в България ще отнеме повече време.

Визитка: 

Председател на управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП)

Притежава дългогодишен опит в автомобилната индустрия - като изпълнителен директор на “КИА Моторс България”, повече от 19 години. От 16 години той е управител на дилърството на “Субару” в София

През 2007 г. става управител на франчайз подразделението на Europcar в България.

От 2006 г. той е член на съвета на директорите на “Б. Л. лизинг”, а от 2016 г., два последователни мандата, е член на управителния съвет на ААП.

 

Хибридите за първи път са по-популярни от дизеловите коли в Европа

Електрическите и хибридните автомобили набират популярност в Европа за сметка на дизеловите и бензиновите. Продажбите на нови класически хибриди (без щепсели) през третото тримесечие дори надхвърлиха продажбите на дизелови коли за първи път в историята, сочат последните данни на Асоциацията на европейските производители (АСЕА).

С дял от 39,5 процента автомобилите с бензинов двигател остават най-популярни, но и те губят позиции в Европа. Хибридните електрически автомобили, които не могат да се зареждат от контакта, сега са вторият най-популярен тип коли в Европа. Возилата с двигател с вътрешно горене и електрически мотор представляват пазарен дял от 20,7% през третото тримесечие на годината. По този начин класическите хибриди надминаха дизеловите автомобили, които вече имат пазарен дял едва 17,6 процента.

Напълно електрическите коли (BEV) постигнаха пазарен дял от 9,8%, а плъгин хибридите (PHEV) съставляват 9,1% от европейския пазар на автомобили.

Повечето електрически коли тази година са продадени във Франция и Германия. Нарастването на търсенето на превозни средства на ток се оказва най-голямото в Италия.

За България статистиката за чисто електрическите коли сочи ръст от 177,2%, но реално това са едва 219 продадени возила на ток. През третото тримесечие на годината у нас са регистрирани 96 коли на ток, или с 269,2% повече в сравнение със същия период на 2020-а. Заради нищожната бройка преди година това се отчита като рекорден ръст за целия европейски пазар.

Увеличението в България на зареждаемите PHEV хибриди е с 81,8%, или 20 бройки, през третото тримесечие и със 137,9% за 69 коли за първите девет месеца на годината.

При бензиновите автомобили през третото тримесечие са били регистрирани 5500 бройки (-5,5%), а през първите девет месеца на годината - 16 030 (+13,1%). При дизелите за последните три месеца отстъплението е с 2,3 процента, или 889 коли, и 2719 продадени нови дизелови автомобили от началото на годината, или плюс 14,8%.