Рецептата за успеха на “Пейхоук” - много работа, отдаденост, амбиция и специалисти на световно ниво

Съветът на търговския директор Андрей Банковски към други компании у нас - мислете по-глобално и си поставяйте агресивни цели

Дали ще си успешен, или изключително успешен, е функция от хората, които наемаш. Това е истината. Така определя визията си за бизнеса изпълнителният директор на “Пейхоук” Христо Борисов.

Основаната през 2018 г. от него, Бойко Караджов и Константин Дженгозов финтех компания стана първият български еднорог и стигна оценка от 1 млрд. долара в началото на март тази година. Оценката беше дадена след последния рунд за набиране на финансиране, при който са привлечени над 200 млн. долара.

“За нас този статус на еднорог беше важен, за да покажем, че и в България може да го направим, че тук имаме качествата да създадем голяма международна компания, която да е конкурентна на световно ниво”, посочва търговският директор на “Пейхоук” Андрей Банковски.

Търговският директор Андрей Банковски се включва в компанията още от самото начало.
Търговският директор Андрей Банковски се включва в компанията още от самото начало.
Христо Борисов го кани да се присъедини към компанията още в самото начало. “Тогава не разбирахме много от финанси, банки и регулации,

учехме се в движение,

а сега сме на практика експерти. Тогава нямахме продукт, обикаляхме компаниите в България и им продавахме само една идея. След това отидохме с последните си пари на изложение в Лисабон. Там участваше клиент, който ни беше писал онлайн и искаше да види дали сме истински. Така подписахме първия си договор - един графичен дизайнер от Белгия”, разказва Банковски.

Първоначално идеята за “Пейхоук” е била различна - да се разработи решение за управляване на лицензи и абонаменти на софтуерни компании. Основателите правят т.нар. гугъл спринт - пробно продаване на идея. След разговори с финансови директори на големи компании обратната връзка, която получават, е, че бизнесът среща затруднения с управлението на финансите. Така насоката на “Пейхоук” се променя. Но първоначалната идея за управление на абонаменти не е забравена и е добавена като функционалност наскоро.

Христо Борисов идва от “Телерик”, която впоследствие се превръща в “Прогрес”, където управлява големи бюджети. “Това беше ключово при набирането на капитал, защото за инвеститорите беше важно да видят, че екипът може да управлява парите, които му се дават”, смята Банковски.

Той оценява високо ролята на “Телерик” в българската екосистема, посочвайки, че повечето успешни стартъпи са основани от нейни бивши служители.

“Ние искахме да направим голяма компания от самото начало, за да отъпчем пътеката. За нас беше важно

да отворим вратата на западните инвеститори,

защото фондовете, които инвестираха в нас, преди това не поглеждаха активно към България”, обяснява Банковски.

Рецептата за успеха я описва така - много работа, отдаденост, амбиция и специалисти на световно ниво - основно софтуерни инженери, които има в България. И въпреки че няма блясък и вълшебство, за “Пейхоук” усилията си заслужавали.

Основната дейност на компанията е да автоматизира управлението на разходите на бизнеса. За целта тя издава карта и при разход с нея той автоматично се осчетоводява. Така се премахва голяма част от ръчния труд на финансовите екипи и те могат да работят по други задачи.

При всеки разход се получава известие в мобилното приложение на компанията, което дава пълна видимост в реално време и контрол за мениджърите и директорите. “Пейхоук” поддържа и банкови разплащания в България, в еврозоната и във Великобритания, а скоро - и в останалия свят. Очаква се и пускането на кредитна карта. Така ще се обхване целият кръг операции - разходи, генерирани с корпоративна карта и плащани по банков път, възстановяват се и разходи на служители, направени с лични средства, като процесът е съкратен от 45 на 5 дни, обработват се и аванси.

“Нашата цел е да станем лидер на европейския пазар. Конкурентните ни компании предлагат по-лимитирано откъм технически възможности приложение и основно се насочват към малки бизнеси и еднолични търговци. Ние искаме да обхванем по-голям размер предприятия”, казва Банковски. Имат вече над хиляда клиента.

“Пазарът е много голям, хубавото на нашето решение е, че има приложение във всякакви индустрии. Клиентът може да посочи как иска да бъде настроена всяка функционалност и ние я персонализираме. Това също ни прави малко по-различни от конкурентите”, обяснява Банковски.

По думите му около 15% от клиентите на “Пейхоук” са в България. Причината е, че

пазарът все още не е толкова дигитално развит

Поради това стартъпът започва работа първо с големи компании и малко по малко иска да образова българския пазар, защото го оценява като стратегически.

Софийският офис е и най-големият, като тук са всички инженери и цялото ръководство. Общо в офисите у нас, в Лондон, Барселона и Берлин работят 160 души, като до края на годината те ще нараснат до 400 и ще обхванат и Амстердам, и Париж.

Следващата голяма цел на компанията за тази година е да навлезе на американския пазар - така ще обслужва бизнеси, които имат операции и в Европа, и в САЩ. Скоро предстои таргетиране и в Австралия и Сингапур. През миналата година компанията

успява да увеличи бизнеса си 10 пъти

Планът за 2022-а е същият.

И тъй като екосистемата се развива все по-добре и се появяват все повече фондове за рискови инвестиции, расте надеждата за още български еднорози.

“Тяхната поява ще увеличи ефекта - немалка част от капиталите, които сме привлекли, се връщат обратно в екосистемата. Ние ще помогнем на друг стартиращ бизнес. “Пейхоук” няма да съществува вечно и в един момент този екип от хора ще стартира други компании. Това е пътят напред”, убеден е Банковски.

Съветът му към останалите стартъпи? Да мислят по-глобално и да си поставят агресивни цели.