Поевтиняването, започнало от август 2022 г. продължи - за месец задължителните полици поевтиняха с 20-50 лв. Експерти прогнозират леко поскъпване, но за водачи без произшествия може да останат ниски

Изострената битка за клиенти и поетапното въвеждане на системата “бонус-малус” свалиха цените на задължителната застраховка за автомобилистите “Гражданска отговорност”.

Инфлацията, поскъпването на нови и стари коли, на елементите за ремонт на колите и други материали, на ток, наеми и заплати не бяха отчетени от компаниите.

Затова някои видяха в това опит за дъмпинг на пазара и дори сезираха финансовия регулатор. (Какво казват оттам - виж интервюто със заместник председателя на КФН Владимир Савов).

Проверка на “24 часа” показва, че намаление има при всички, а не само при отделни дружества, сочени като инициатори за корекциите в цените. При повечето от тях

намаленията са от порядъка на

20-30% отстъпка

при преподписване на вече изтекли договори, която се дава само при условие, че не е регистрирано нито едно пътно произшествие с автомобила.

Намаленията за нови клиенти, които се появяват за първи път в дадена компания, са по-сдържани - до 10-15%, което е обяснимо, тъй като те все още нямат история при съответния застраховател.

Това обаче не е първото поевтиняване на задължителната застраховка. През втората половина на 2022 г. полиците поевтиняха с 60 лв.

Например водач с над 10 г. стаж зад волана, който кара дизелов автомобил на 15 г. с мощност до 150 конски сили в голям град, през декември трябваше да плати между 180 и 210 лв. вместо 260-280 лв., колкото беше в началото на 2022 г.

Обяснението на големите компании за намалението е изострената конкуренция между тях, както и опитите им

сами да въведат изоставената

поне засега система “бонус-малус”

Наредбата, според която индивидуалната цена на полицата се определяше от над 30 критерия, всеки от които носеше определен брой точки, така и не бе приета.

Най-вероятно тя няма да стане факт, тъй като и сигналите на европейско ниво са такива - индивидуализирането на цената е най-добре да бъде автономно решение на всеки застраховател, а не да бъде унифицирано с наредби и нормативни актове.

Частичното въвеждане на елементи от тази система, което е на различно ниво в компаниите, които вече я прилагат, както и различната тежест на критериите за оценка, която отделните дружества използват, е обяснението и за

значителни разлики в цените

- от 180 до 300 лв. за леките автомобили

“Целта ни е да рационализираме рисковете си и едновременно с това да задържим при себе си най-добрите си клиенти, които са тези с най-малко ПТП-та. Което означава, че цените за тях няма да се вдигат, въпреки че общото поскъпване тегли цената и на полиците нагоре”, определи ситуацията шеф на голяма застрахователна компания. Той пожела анонимност и отказа подробности, тъй като въвеждането на системата за индивидуална оценка и лична цена на полиците е търговска тайна.

Европейските препоръки са компаниите да определят базов размер на полицата и корекции в цените по колкото може по-малко критерии, като водещи да бъдат броят и тежестта на произшествията, но компаниите предпочитат да изчисляват рисковете по още няколко показателя.

Въпреки че не споделят подробности за персоналните си системи, повечето компании

оценяват по-скъпите и

мощни коли като по-рискови,

защото по-високата скорост е фактор за по-тежки произшествия. Като правило те залагат 50% от надбавката над базовата цена на полицата да се формира от мощността на двигателя, цената на колата и годината на производство, както и населеното място, в което най-често се кара автомобилът.

Останалите 50% от цената на “Гражданска отговорност” се определят от възрастта на водача, стажа му, както и от списъка на произшествията му за определен период от време, като

инцидентите на пътя са с тежест

половината от тези 50%

Допълнителен пакет над базовата цена включва фактори като този лична или служебна е колата, тъй като е доказано, че фирмените коли се пазят от водачите по-малко, а в същото време изминават повече километри в сравнение с личните.

Различни надбавки има и за бензин и дизелови мотори, както и за автомобили, ако с тях се превозват опасни товари, ако се отдават под наем или на лизинг, ако се използват като таксита или за такива, които имат десен волан.

Има и екзотични идеи, които все още се обсъждат. Като например

поставяне на GPS и други телеметрични

средства в автомобилите,

които да дават информация на застрахователя за поведението на водача и да помагат при преценката доколко той е рисков. Проблемите пред такова решение, за което би могло да се дава отстъпка от компаниите, които го използват, са три - кой да плати поставянето им, тъй като те не са евтини, и няма ли това да изяде евентуалната отстъпка, как да бъде решен въпросът с това, че на практика те дават неограничен достъп до лична информация за клиента, за която трябва да има гаранции, че няма да се използва неправомерно.

Независимо от поскъпването на ремонтите, т.е. и на обезщетенията, които застрахователите и Гаранционният фонд заплащат при пътни произшествия, в бранша

не очакват стръмно и рязко покачване

на цените на застраховките

Прогнозираният ръст най-често се движи между 5 и 10%. “Гражданската отговорност” вече е силно индивидуализирана в сравнение с цените отпреди 5-10 години, а в бранша има остра конкуренция, която действа като противовес на опитите за поскъпване.

Размина ли се увеличение

на полиците заради

проблемите със “Зелена карта”?

От края на миналата година компаниите и служебният финансов министър Росица Велкова, а по-късно и част от депутатите в икономическата комисия са в тежък спор заради поправка в Кодекса за застраховането. Тя бе направена два месеца след като Велкова предупреди, че има риск България да бъде изключена от системата “Зелена карта”, което значи, че застраховките на българските шофьори може да не важат в чужбина. И добави, че въпросната поправка е едно от условията ни за членство в еврозоната.  "Зелена карта"

"Зелена карта"

Спорният текст предвижда в закона да се запише като задължително правило “плащаш и след това оспорваш” по щети, причинени от наши автомобили в чужбина.

При внасянето му Велкова определи този текст като едно от условията за членството ни в еврозоната.

Срещу него обаче се обявиха от българското бюро “Зелена карта”, Комисията за финансов надзор, Асоциацията на българските застрахователи и дори Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.

Браншът заплаши, че ако текстът бъде гласуван, това ще доведе до драстично поскъпване на “Гражданска отговорност”, която според тях можела да достигне и до 1000 лв. Като аргумент противниците на поправката посочиха, че български компании от години се източват през фиктивни произшествия в чужбина. И поискаха гаранции, че това ще бъде спряно.

Според експерти дори текстът да бъде записан в кодекса, цената на полиците няма да се увеличи. Техните аргументи са, че основните просрочени задължения по минали щети вече са платени, без това да се е отразило върху цената на полиците. От над 40 млн. лв. към днешна дата остават за погасяване около 8-10 млн. лв. А също и че отливът на купувачи ще свали цената на полиците.

Последните данни на Комисията за финансов надзор показват, че общо за застрахователния пазар премийният приход е над 2,6 млрд. лв., а изплатените обезщетения - малко над 1 милиард лева.