Правителството не воювало с веригите, а защитавало потребителите

До над 90% надценка за крайните търговци на хранителни стоки откри правителството след проверките на пазара в последния месец. Затова пътят на всеки продукт ще бъде проследен - къде отива и кой колко си слага върху цената.

Първият, който произведе или вкара продукт в страната, ще го впише в дигитализиран регистър. Това ще се прави и от всеки следващ участник на пазара, за да се обхванат входът и изходът.

Това обяви министърът на земеделието Явор Гечев, който заедно с министрите на транспорта Христо Алексиев и на икономиката Никола Стоянов представи резултатите от проверките на цените на основни хранителни продукти и предприетите мерки.

По този начин ще се следи и качеството на храните

Обмисля се създаването и на регистър на бракуваните стоки. Тази идея ще се узакони с промяна в наредба към земеделското министерство.

В друга наредба към икономическото ведомство пък ще се изсветлят всички скрити такси, които търговците си начисляват - като такса бонус оборот, логистика, маркетинг, позициониране на регал и т.н. Това се начислява с обратни фактури към производителя, а всъщност се плаща от потребителите, докато печалбата отива у търговеца.

Явор Гечев представи шест различни канала, по които един и същи продукт достига до търговската мрежа (виж графиката.) При единия от вариантите тези такси достигат до над 20%, а реалната надценка при търговеца - до 74 на сто.

“Това според нас е нелоялна търговска практика. Всеки трябва да знае какъв е маржът на търговеца, това са

скрити такси, които подвеждат”,

категоричен беше Христо Алексиев.

Министрите дадоха и примери за цените на отделни хранителни продукти. Например кашкавал по БДС 400 г е с доставна цена 8,04 лв. и 15,99 лв. на щанд, което е 94% надценка. Сирене се доставя за 5,64 лв., а се продава за 10,79 лв., или с 93% надценка. Печалбата при млякото е 55 на сто. Цените на краставиците обаче бяха оправдани от Гечев, тъй като на пазара в цяла Европа имало аномалии, които се допълват и от земетресението в Турция, където са много от оранжериите на страната. На пазара в момента са първите реколти и земеделският министър очаква скоро цените да спаднат.

Комисията за защита на потребителите е открила

452 нарушения при 471 проверки на ценообразуването при храните

в търговската мрежа. При 200 от случаите става въпрос за нелоялни търговски практики. Сред най-честите са лъжливи анонси “само днес на тази цена” или “най-ниска цена”, разминаване между цената на етикета на стоката и тази на касата, липсваща промоционална стока, несъответствия в теглото, невярна информация на етикета, че даден продукт е българско производство, отчете председателят на комисията Стоил Алипиев.

Отделно БАБХ е извършила 303 проверки и е открила 32 нарушения, а НАП - 340 проверки и е съставила 71 акта.

“Не обявяваме война на търговските вериги, но сме задължени да защитим интереса на потребителите”, увери Алексиев. И припомни, че до дни държавата ще пусне електронна платформа за сравнение на цените.

“Всеки участник по веригата прехвърля вината на другите, затова трябваше да проследим по служебен път ценообразуването. Винаги съм защитавал бизнеса като министър на икономиката, но при нелоялни търговски практики и неетично поведение ще бъда безкомпромисен”, допълни и Никола Стоянов.

Никола Стоянов, министър на икономиката:

Мерките ни вече дават резултат - при млечните продукти има намаление с 25%, макар и с промоции

- Каква е идеята да се дигитализират регистрите за хранителните стоки, г-н Стоянов?

- Това много би помогнало за проследяване на пътя на храните. Ще е ясно през колко посредника се минава до крайния клиент. Надявам се, когато има редовно правителство и парламент, да се приеме закон за търговията с храни. Трябва законодателство за това търговците с по-доминантно положение да гарантират нормален достъп до пазара на останалите.

С друга наредба ще се помогне да няма скрити такси. Защото в момента някой търговец казва - аз купувам продукция за 100 лв., продавам я за 130 лв. - 30% ми е надценката. Само че той има обратни фактури към доставчика - 7 лв. за маркетинг, 8 лв. за рожден ден, 10 лв. за логистика, и всъщност купува за 78 лв. И до 130 лв. маржът е съвсем различен.

В България има структурен проблем - това, че търговските вериги са много силни и имат голям пазарен дял. А производителите нямат обединения, които равнопоставено да преговарят с веригите.

- Тези такси ще се премахнат или няма да са скрити?

- Няма да са скрити. Всеки може да си сложи каквато поиска надценка, ние не се бъркаме на пазара. Но искаме да няма обратните фактури - когато казват, че купуват за 100 лв., да е ясно, че това е така.

- Потребителят ще вижда ли тези такси?

- Той ще вижда на колко се продава от производителя и на колко - в магазините, и ще може да си направи сметката търговецът колко печели.

- И разликата ще се вижда в електронния регистър, който правите?

- В него постепенно ще започнат да се въвеждат цени на вносител, на производител, на едро от Държавната комисия по стоковите борси и тържища. Като към крайните цени сме готови да привлечем при интерес от тяхна страна веригите и други големи търговци. В допълнение ще подаваме и цените от чужбина, които търговските аташета ще набират.

- Имате ли вече данни от чужбина?

- Събираме данни от седем държави - Германия, Австрия, Франция, Румъния, Гърция, Чехия, Хърватия, имаме готовност да разширим обхвата. Вече е направено първото засичане на информация, търговските ни аташета бяха в повече от 50 търговски обекта. Все още изчистваме методологията, но първоначалните данни показват някои притеснителни тенденции. Например цената на кравето масло в Германия е близо с 40% по-ниска от тази в България. В Чехия най-ниските цени за литър мляко започват от 2 лв., а най-високите са 3,50 лв. В съседна Румъния олиото започва от 2,65 лв.

- Само в големите търговски вериги ли открихте нарушения?

- Не, но гледаме повече в тях не защото ги обвиняваме, а защото при хранителните стоки те държат 70-80% от пазара. Освен това малките се водят по тях. По стоковите борси и тържищата така или иначе се правят ежедневни проверки и контролът е много по-съществен, там маржовете са минимални - по 5-7 стотинки. С 25% средно растат печалбите на веригите по предварителни данни.

- Мерките на правителството кога очаквате да дадат ефект?

- В последните седмици виждаме, че вече започват да дават ефект. При млечните продукти например има намаления до 25% през промоции.

Това, че темата с цените се обсъжда публично, също ще накара търговците да се върнат към нормални нива на печалба, а не да се оправдават, че всичко е поскъпнало. Защото освен работните заплати нищо друго за тях не е поскъпнало - горивата и логистиката падат постоянно, газът поевтиня много, електричеството вече се компенсира над 200 лв.

- В такъв случай ще продължат ли помощите за бизнеса за електроенергия?

- Решението на Народното събрание е, че до края на 2023 г. помощи ще има. Очакваме в новия парламент това да е основна тема и пред депутатите. Би било сложно помощта да не е за всеки, защото трябва да се иска дерогация от ЕК и не е разумно да се стига дотам.