Агресивни, пияни и дори склонни към насилие - те са истински кошмар за авиокомпаниите и останалите пътници на борда. Въпреки все по-строгите мерки, вълната от недисциплинирани пътници не стихва след здравната криза, свързана с КОВИД-19, съобщи Франс прес.
Това личи не само от видеата в мрежата с неподлежащи на никакъв контрол пътници, но и от статистическите данни на Международната асоциация за въздушен транспорт - МАВТ (IATA), според които "подобен инцидент" е имало на всеки 568 полета през 2022 година спрямо един на всеки 835 полета през 2021 година, предава БТА.
Равнището на неспазване на правилата на борда "бе намаляло след края на задължителното носене на маски при по-голямата част от полетите, но е започнало отново да нараства в течение на 2022-а и в края на годината е скочило с 37 на сто спрямо 2021 година", отбелязва браншовата организация.
Сред най-често срещаните инциденти са: запалени класически или електронни цигари, отказ за слагане на коланите и прекомерно количество багаж на борда, според МАВТ.
Случаите на физическа агресия остават "много редки" (при един на всеки 17 200 полета), но са скочили с 61 на сто на годишна основа.
Тенденцията с недисциплинирани пътници избухна по време на пандемията от КОВИД-19. През 2021 година Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ е отчела близо 6000 инцидента, което е десет пъти повече, отколкото през 2017 година.
"Това бе лудо време", си спомня Робин Хейс, главен изпълнителен директор на американската компания "ДжетБлу" (JetBlue). Според него този феномен е бил свързан с носенето на маска, което се превърна в "политически въпрос" в САЩ. "Тенденцията намаля значително, след като това правило отпадна, но нивото на инцидентите продължава да е по-високо, отколкото през 2019 година", заяви той.
През първите шест месеца на 2023 г. тези събития са се увеличили средно почти два пъти, отколкото преди здравната криза, според федералния орган, който настоява за "нулева толерантност" към подобни прояви. Управлението е наложило глоби за 8,4 милиона долара миналата година, а най-непреклонните пътници рискуват и съдебно преследване.
Според данните на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) нивото на инцидентите се е понижило от пика на пандемията, но сериозността им "е нараснала значително“.
Най-честите причини, с които се обяснява поведението на някои пътници са: характерният за пътуванията стрес, ограниченото лично пространство, забраната за пушене, както и злоупотребата с алкохол.
"Това не е проблем само на авиационния сектор", заяви неотдавна на уебинар Джон Франклин, който отговаря за повишаване на информираността по въпросите на безопасността в агенцията.
Служители по сигурността пътуват инкогнито в някои "чувствителни" полети, но много често кабинният екипаж се озовава на първа линия. Педагогика, психология и самозащита - стюардите и стюардесите са обучени да реагират на кризи, които могат да избухнат в херметически затворени пространства с много пасажери и при полети със скорост от 900 км/ч и 12 км височина.
Ако аргументите и предупрежденията не дадат резултат, се прибягва до силови мерки. Самолетите са оборудвани с пластмасови белезници, с които клиентите са закопчават за седалките. Като крайна мярка капитанът на самолета може да реши да отклони полета, за да бъдат свалени от борда непокорните пасажери.
Санкциите за поведение, което застрашава полета, могат да стигнат до забрана за летене за срок от 4 години, 5 години затвор и глоба от 75 000 евро.
МАВТ иска повече страни да ратифицират протокол, който да сложи край на ненаказуемостта за нарушителите в международните полети.
В исторически план те са обект на юрисдикцията на страната на регистрация на самолета, което прави безпомощни властите на трета страна при кацане.