Най-големите производители нямат общо и половин милиард лева оборот годишно

В България има 196 регистрирани животновъдни обекти за отглеждане на пилета и кокошки носачки на яйца, но по-голямата част от тях са дребни производители. Половината от всички над 6 милиона кокошки в България се отглеждат в 33% от тези ферми и само в малък брой от тях мащабите на дейността позволяват висока производителност.

Това е наследство още от плановата икономика, когато стремежът беше производството да се концентрира в по-големи производствени бази. Птицекомплексите се занимаваха с всичко, свързано с пернатите и яйцата от тях - през разплодните яйца, излюпването, отглеждането им, създаването на хибридни породи, производството и пакетирането на яйца и т.н. Днес

никой производител не би оцелял икономически,

ако действа по този начин и повече или по-малко производствената дейност е съсродоточена само около определен кръг продукти.

Най-големият производител на птиче месо у нас безспорно е “Пилко” ЕООД. Фирмата отчита през 2022 г. 32% ръст на приходите (виж инфографиката). Компанията е притежание на един от най-големите производители на пилешко месо в Европа – германската PHW. Българската група от фирми е обединена в “Амета холдинг” и в нейния състав влизат птицефермата с кланица “Пилко” в Разград, които продават пилешко с търговската марка “Лудогорско пиле”, фуражният завод “Росица” в Павликени и птицеферми край Шумен и Завет.

“Градус” е сходна по мащаби компания, която също като “Пилко” е ориентирана повече към производството на месо и продукти от него, отколкото към яйцата. Тя произвежда само разплодни яйца, а

59% от приходите ѝ се дължат на месо и месни продукти

“Градус” е публична компания и дебютира на борсата през 2018 г., а на следващата година получи наградата за най-голям принос към капиталовия пазар.

От финансовите ѝ отчети за последните три години личи нарастване на приходите от дейността ѝ, но финансовият резултат за 2022 г. е загуба от 354 хиляди лева. През същата година се е наложило да прави обезценка на балансовата стойност на марката с 12 млн. лв. Това е свързано с ограничаване на асортимента на търговската марка за месни продукти “Аз ям”, което в отчетите е обяснено с

прекалено високите разходи

за суровини, спомагателни материали и енергоносители при производството на тези продукти.

Следващата фирма в класацията - CBC-98 ООД, има доста голям пазарен дял на пазара на пилешко месо, но същевременно няма работещ сайт, а само онлайн форма за поръчка на пилета на едро.

Създадена е преди 25 години и първоначално произвеждаше пилетата Duc, за които твърдеше, че “имат френско потекло”, т.е. се отглеждат от яйца, внесени от Франция и по френска технология. От няколко години насам обаче марката се казва вече “Росо”.

От финансовите отчети на фирмата в Търговския регистър личи, че отбелязва нарастване на приходите - от 33 млн. през 2020 г. на 37,5 млн. през следващата година. За 2022 г. още не е публикувала данни.

Добричката “Яйца и птици Зора” АД е най-големият производител на кокоши яйца в България. Нейните финансови резултати за 2022 г. все още не са обявени, но приходите от дейността ѝ през предходните две години се движат

около 20 млн. лева годишно

Фирмата е създадена още през 1964 г. в добричкото село Дончево. Приватизирана е през 1996 г. от РМД и към момента е акционерно дружество, в което капиталът е разпределен в над 184 хиляди обикновени поименни акции по 4 лева всяка.

Произвежда няколко вида яйца от кокошки, отглеждани по различен начин - подово, клетъчно, свободно, които се продават на практика във всички търговски вериги в България.

“Хайпро България” ООД е друга сравнително голяма фирма за производство на яйца у нас, чиято производствена база върху приблизително 400 декара площ е край Павликени. Създадена е през 1997 г. от нидерландската компания “Ван Леувен”.

Приходите ѝ, които се движат между 6 и 7 млн. лв. годишно, са почти изключително от продажбите на яйца, но идват и от продажбата на носачки, концентрати, фуражи и биотор. Голяма част от произведените яйца

се изнасят за Европа,

а у нас се срещат само в големите търговски вериги.

“Булагро 97” е също сред сравнително големите фирми от сектора, които се занимават с отглеждане и продажба на разплодни яйца и кокошки носачки. Основната ѝ производствена база се намира в костинбродското село Драговищица.