Светещите пътни знаци, поставени преди около година и половина пред тунелите „Витиня" и „Ечемишка" на магистрала „Хемус", се оказаха евтин боклук. Това заяви председателят на Европейския център за транспортни политики Диана Русинова.

Тези знаци бяха монтирани след като ремонтите на тези два тунела приключиха. Изискванията към подобен вид знаци са многобройни: да светят по-слабо през нощта, за да не заслепяват шофьорите и по-силно през деня, за да се виждат, при удар в тях да не се разделят на парчета, да се виждат под всякакъв ъгъл и др. „Но най-вече те трябва да имат маркировка за съответствие с европейските изисквания, каквато те нямат", заяви Русинова.

Те светят с еднаква сила през деня и през нощта, не се виждат добре и един от тях вече е отчупен от удар огледало на камион в него, поради което е свален наскоро.

Организацията е водила дълга кореспонденция с МРРБ и пътната агенция още при служебното правителство и е получила странни според Русинова отговори. „Те ни казаха, че знаците са под режим „доброволна сертификация", т.е. производителят може сам да си ги изпита. Но от Българския институт по стандартизация са отговорили, че това не е вярно – всички пътни знаци задължително трябва да имат сертификат и отговарящият орган за него е самото регионално министерство", каза Русинова.

Европейският център за транспортни политики вече е изпратил доклад от над 200 страници до прокуратурата, която трябва да провери случая. Според Русинова неправителствената организация е изпратила наскоро наново въпрос до МРРБ след смяната на правителството и е получила съвсем различни отговори – че са монтирани от друга фирма, а не от посочената по времето на министерстването на арх. Иван Шишков.

„Ние изпратихме писма да сръбския и до гръцкия производител на тези знаци и те ни предоставиха оферти. Гръцкият производител иска за 1 такъв знак 958 евро, а сръбският – 1750 евро. А според данните на АПИ те са стрували на българския данъкоплатец между 9 хил. и 10 хиляди лева", посочи Русинова.

Щетата за обществото е, че са похарчени пари за некачествени светещи пътни знаци, които са и опасни. „Изискването е повърхността да е матова, така че слънцето да не се отразява от него. Но когато то е ниско над хоризонта, то се отразява и на практика заслепява шофьорите, което е опасно", каза Русинова. Освен това те са и монтирани безобразно и може всеки момент да паднат над пътя.

Едно от изискванията например е било пътният знак да има GPS-модем и да може да се управляват дистанционно. Монтираните обаче нямат нищо такова. Те трябва и да може да сменят изображенията, а монтираните имат само по едно изображение и могат само да мигат.

Шефът на управителния съвет на АПИ Ясен Йорданов каза, че поставянето на тези светещи пътни знаци е струвало общо около 30 хил. лв. По-важното било обаче, че те не отговарят на изискванията. Плащанията към фирмата, която е монтирала знаците, е правено от държавната фирма "Автомагистрали" ЕАД, каза той.