Най-много пари за 5 години губят собствениците на Maserati Quattroporte

Всички знаят, че един нов автомобил губи значителна част от цената си веднага след като излезе от шоурума. Колко губи от себестойността си даден модел след пет години експлоатация?

Порталът iSeeСars предлага отговора в най-новото си проучване за американския пазар, в което са включени коли на възраст до пет години. Зад океана най-голям спад в стойността се регистрира при електрическите превозни средства, средно с 49,1% за пет години. Най-добре държат цената хибридите и пикапите.

Всички автомобили обаче губят по-малко от цената си през 2023 г. в сравнение с 2019 г. в резултат на намаленото производство на нови автомобили по време на пандемията от коронавирус и ограниченото предлагане на употребявани возила в момента.

Преди пандемията средната кола губеше около 50 процента от стойността си

за пет години. Сега средната 5-годишна амортизация е 38,8 процента, като електромобилите са най-лошата група – губят приблизително половината от стойността си.

Специалистите от iSeeСars анализират над 1,1 милиона автомобила, продадени от ноември 2022 г. до октомври 2023 г., за да определи 5-годишните амортизационни нива.

“Добрата новина за собствениците на автомобили е, че всички употребявани коли поддържат стойността си по-добре, отколкото преди пет години”, казва Карл Брауер, изпълнителен анализатор на iSeeCars. “Но не всички употребявани автомобили запазват еднаква стойност, като пикапите и хибридите са сред най-добрите сегменти, а електрическите превозни средства са най-лошите. Хибридите имат почти 12 процентни пункта предимство пред електромобилите при запазване на стойността, което означава хиляди долари по-висока пазарна стойност след пет години.”

Докато средната 5-годишна амортизация за всички превозни средства е 38,8 процента, електрическите са с повече от 10 процентни пункта по-лоши - 49,1 процента. SUV моделите също губят повече стойност от средните нива - с 41,2 процента.

Американският и европейският пазар имат нещо общо и то е, че

италианските коли са най-зле в задържането на цената

Изглеждат страхотно, карат страхотно, но все пак цената не им е силната страна. В Европа например това са марките Fiat и Alfa Romeo, докато в САЩ  лидер по обезценяване е Maserati.

Maserati в Америка се котира много зле като употребявана кола. Цената ѝ пада с бърза скорост, като например седанът Quattroporte губи цели 64,5% от стойността си след пет години, което означава, че купувачът ще загуби над 90 000 долара. Maserati Ghibli също е на самия връх, а SUV моделът Maserati Levante е на осмо място.

Между тях се нареждат BMW Серия 7, Серия 5 и дори джип X5. Значителен спад на цената има и при Jaguar XF и Audi A7. Заключението е, че закупуването на премиум автомобил означава и най-голямата загуба на стойност на превозното средство във времето. Разбира се, с някои изключения.

Едно от тях е Porsche, чието купе 911 редовно печели тестовете за удовлетвореност на клиентите, но също и по отношение на качеството, се котира много добре, когато става въпрос за запазване на цената. След пет години това порше ще загуби само 9,3% от първоначалната цена, или само около 18 100 долара. Двойно по-лош, но все пак отличен е моделът 718 със загуба от 17,6 процента.

Porsche 911 се обезценява най-бавно.
Porsche 911 се обезценява най-бавно.

Следват само не премиум марки, а Toyota е сред най-добрите с три модела в топ 10.

По-високите цени на новите и употребявани автомобили ще останат

Докато ограниченото производство на нови коли от моделните години от 2020 до 2022 г. не премине напълно през пазара на употребявани автомобили, ще има липса на превозни средства, които да отговорят на търсенето. Това означава и по-добра остатъчна стойност за собствениците на автомобили, но също така и по-високи цени за купувачите в обозримо бъдеще, смятат авторите на изследването.

Електрическият Tesla Model S губи над половината от стойността си за 5 години.
Електрическият Tesla Model S губи над половината от стойността си за 5 години.