В Европа вече завеждат колективни искове срещу японския производител Daihatsu за за 10-25% от стойността на автомобилите

Часове преди Коледа автомобилната индустрия бе застигната от нов голям скандал. Шефовете на Toyota и дъщерното му дружество Daihatsu се поклониха публично в знак на извинение, че колите на марката Daihatsu в продължение на десетилетия са излизали от заводите с фалшифицирани данни от тестовете за безопасност.

Това стана на 20 декември. Веднага бяха спрени доставките на автомобилите на Daihatsu до хилядите дилъри по цял свят, а след това собственикът на компанията - Toyota,

затвори производствените линии и на четирите си  завода

в Япония.

Няколко седмици преди това японската марка Daihatsu беше призната за виновна в измама, след като е фалшифицирала тестовете за безопасност на 64 модела от 1989 г. насам!

Десетки нередности са били открити при тестовете за безопасност. Общо от 64-те засегнати модела има включително и такива, които вече не се произвеждат и коли с емблемите на Toyota, Mazda и Subaru.

Измамите около тестовете за безопасност се отнасят основно до въздушните възглавници. Тези, които са използвани по време на тестовете за сблъсък,

са различни от въздушните възглавници, монтирани в автомобилите

и продавани на клиентите.

Още през април миналата година беше обявено, че тестовете за безопасност на автомобили Daihatsu са били манипулирани. По това време изглеждаше, че проблемът се отнася само за ограничен брой модели. Но миналата седмица стана ясно, че Daihatsu мами при тестовете от 35 години.

Засега от Daihatsu признават, че

в Европа са засегнати само два модела

Става дума за Daihatsu Cuore, който се продава от 1998 до 2002 г., и Toyota iQ, на пазара от 2008 до 2015 г. Според адвокатите обаче са измамени всички собственици на Daihatsu.

Toyota iQ, на пазара от 2008 г. до 2015 г., също се оказва потенциално опасен.
Toyota iQ, на пазара от 2008 г. до 2015 г., също се оказва потенциално опасен.

Разследването показва, че тестовете за безопасност на много повече автомобили са били манипулирани. Изследователите са открили 174 нередности в 25 различни теста.

Неслучайно цялото производство на Daihatsu беше спряно до края на януари и на 30 000 дилъри на марката беше забранено да приемат поръчки. Всички доставки също са спрени, подчертават юристите.

Въпреки че марката вече не се продава официално в Европа от 11 години, няколко хиляди превозни средства, циркулиращи в България, са засегнати от проблема и са потенциално опасни.

У нас са регистрирани 8991 коли на Daihatsu

по данни на КАТ, като от тях 597 са над 20-годишна възраст, 2751 между 15 и 20 г., 266 между 10 и 15 г. и една под тази възраст.

Коли на марката все още се внасят и продават на българския пазар втора ръка. В един от най-популярните сайтове за търговия на употребявани автомобили има публикувани обяви на 172 коли на “Дайхацу”, като

най-скъпият е малкият кросоувър Daihatsu Terios на 15-годишна възраст за 15 950 лв.

Според европейските журналисти и експерти това е гигантска афера, която по мащаби е сравнима само с прочутия “Дизелгейт”, който струва на Volkswagen десетки милиарди евро.

В Европа вече са създадени специални сайтове, където могат да се заведат колективни искове срещу японския производител. Адвокатите на собствениците в Белгия и Нидерландия

обещават между 10 и 25 процента компенсация от  стойността на колата

Според тях това е минималната парична загуба за хората, които искат да продадат своето дайхацу след скандала. Адвокатите са изчислили, че средната цена на употребяван автомобил на японската марка е около 4000 евро, т.е. минималната сума като обезщетение е 400 евро на собственик.

Отделно колективните искове ще предявяват за обезщетение за нанесени морални щети на собствениците и евентуални последици при катастрофа с колите на марката.

В България засега не е ясно как собствениците могат да претендират за някакви пари,

защото отдавна у нас няма официално представителство на марката. Най-вероятно хората трябва да се организират сами или чрез адвокатска кантора и да подадат колективен иск.

Случаят е сложен, тъй като засяга пряко гиганта Toyota, който притежава марката Daihatsu (50% от капитала). Най-големият производител в света отдава особено значение на надеждността на своите автомобили и доверието на своите клиенти.

Също така е сигурно, че сянката на съмнението, хвърлена върху Daihatsu след тази афера, ще се отрази и на цялата японска автомобилна индустрия.