Преминаванията на кораби през Панамския канал - един от най-важните търговски маршрути в света, се намалява с 36 процента заради тежката суша, предаде Асошиейтед прес.

Администрацията, управляваща съоръжението, оценява, че понижаването на водното равнище може да й струва между 500 и 700 млн. долара през 2024 година спрямо предишните оценки за загуби от 200 млн. долара, посочва БТА.

Периодът на суша е един от най-тежките в историята на централноамериканската страна и предизвика хаос по морския коридор, образуване на задръстване от кораби и съмнения дали маршрутът е надежден за международно корабоплаване, както и притеснения за последиците за световната търговия.

Администрацията на канала обяви, че преминаването на плавателни съдове се ограничава до 24 дневно, след като миналата година вече бе наложен лимит спрямо обичайните 38 кораба дневно при нормални условия.

През първото тримесечие на финансовата година през морския коридор са превозени с 20 процента по-малко товари и са преминали със 791 кораба по-малко, отколкото през същия период година по-рано.

По-ефектвно управление на водите и увеличаване на валежите през ноември обаче дава възможност поне да се осигури, че водното ниво е достатъчно за преминаване на 24 кораба дневно до края на април, когато ще започне следващият дъждовен сезон, посочват представители на управляващата структура.

Сушата се свързва с климатичния феномен "Ел Ниньо" и климатичните промени според администрацията. Предупреждава се също така, че за Панама е крайно необходимо да потърси нови източници на вода както за дейността на канала, така и за употреба от хората. Езерата, които захранват канала, осигуряват и вода за над 50 процента от близо 4-те милиона жители на страната.