Министър Гвоздейков даде срок до понеделник да се намери решение

Затварянето на 6 коловоза на столичната Централна гара за ремонт и прехвърлянето на влакове, които са в северна посока, на гара София-север, предизвика хаос в разписанието им в цялата страна.

Ремонтът започна на 7 май и ще продължи 15 месеца. Още на следващия ден обаче започна хаосът. На 9 май закъснения са имали 85 влака. На 10 май към 15 часа закъснелите и отменените композиции бяха 48, преброи “24 часа”. Най-търговските влакове - от София до Бургас например, натрупаха часове престои. Парадоксът е, че по гарите чакат влакове, които нямат нищо общо със софийския жп възел.

Така днес влакът от Горна Оряховица за Русе, който е по обяд, добави още 20 минути към часа на пристигане и го отмести с 40 минути. Причината - изчакване на друга композиция.

Влакът Плевен - Враца пък чакаше в 11,30 ч локомотиви и вагони. Този от Горна Оряховица за Стара Загора също закъсня заради изчакване на друг влак.

Хора, работили в железницата над 30 г., казват, че не са виждали такова сриване.

От БДЖ обясниха причината - гара София-север е с много по-малко коловози и възможности за маневри, което води до образуването на опашки от влакове. Стига се до ефекта на доминото - когато закъснее един, закъсняват и много други влакове.

Другата причина е, че композициите, които излизат от депото, обикалят през Подуяне, Казичене, гара Яна, Кремиковци, за да пристигнат на гара София-север.

Цялата тази суматоха се съчетава и с преминаването към нова маршрутно-компютърна централизация на Централна гара и изключването на досегашната стара релейна осигурителна техника. Тази система управлява и стрелките на гарата. Напасването към новата предизвиква затруднения. Днес част от проблемите на влаковете, пътували на изток, са били именно заради този преход, обясниха от БДЖ.

Заради закъсненията министърът на транспорта Георги Гвоздейков поиска от шефовете на БДЖ и НКЖИ в рамките на петъчния ден да му представят план за реорганизация на движението на влаковете, пътуващи през гара София и София-север. Министърът разпореди до понеделник затрудненията да бъдат отстранени и да се премине към нормален режим на движение.

Двете дружества обясниха на Гвоздейков, че се разглеждат всички възможности за промяна на графика на движение, така че пътниците да не останат без транспорт. От съобщението на министерството става ясно, че е възможно да има “оптимизация” на влаковете. Това означава, че може да се обединят влакове, които се движат по-често. Или например пътниците до Видин да се качат на влакове за Горна Оряховица, Варна, Русе, но на гарата в Мездра да се прекачват.

Още е рано да се каже какви ще са промените, но няма как с по-малко коловози да се осъществява същият график на движение, коментираха от държавния жп превозвач.

Подновяването на шестте коловоза ще продължи 15 месеца.  СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк
Подновяването на шестте коловоза ще продължи 15 месеца. СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк
Ремонт на релси и движение на влакове се оказва предизвикателство. СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк.
Ремонт на релси и движение на влакове се оказва предизвикателство. СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк.
Обновените 6 коловоза бяха пуснати в експлоатация. СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк.
Обновените 6 коловоза бяха пуснати в експлоатация. СНИМКА: Георги Кюрпанов-Генк.