Като най-видим образ на трансформацията на пазара в България, през годините търговските вериги преминаха през различни етапи на взаимоотношенията си с власт и регулатори. Ухажвани, разследвани, използвани за пиарски акции, хипермаркетите често са в центъра на медийното внимание.

В края на май т.г. седемте най-големи вериги за продажби на дребно на бързооборотни стоки в България бяха заподозрени в картелно споразумение от Комисията за защита на конкуренцията. Поводът – собствените марки, които те предлагат. Причината – антимонополният регулатор се съмнява, че чрез тези марки веригите като играчи със значително пазарно влияние оказват натиск върху цените на останалите си дистрибутори в същите стокови ниши.
Първоначално КЗК съобщи, че проверява четиримата най-големи търговци на българския пазар - „Кауфланд“, „Метро“, „Лидл“ и „Билла“, всичките дъщерни компании на германски вериги. Проверката започна и с публично обявено претърсване в офиси на две от компаниите. И от двете съобщиха, че са съдействали на комисията и са предоставили всички искани документи.
Ден по-късно, след поредица журналистическите въпроси защо регулаторът се ограничава само до тези компании, след като и други предлагат собствени марки на пазара, в обхвата на разследването бяха включени и „Фантастико“, „Т-Маркет“ и „ЦБА“.
Собствените марки на търговските вериги се произвеждат на ишлеме от различни производители в ЕС и носят марките на веригата. Обикновено са позиционирани в по-ниския ценови клас. Това е масова практика на търговските вериги в развитите страни, а ниските цени, които привличат клиентите, се обясняват като производни на поръчваните големи количества.

Повече - в книжното тяло