Ако искате да правите “бизнес” с превъртане на километража на автомобили, ще ви трябва “крупната” сума от 360 до 490 лева за закупуване на специално устройство, наречено Digiprog, в зависимост от модела и екстрите.
Десетки обяви в специализирани български сайтове предлагат джаджата, с която се мамят мераклиите за купуване на употребявани коли. В сервизите еднократната услуга за “подновяване” на колата чрез намаляване на пробега върви около 30 лева.
Има и оферти
от “майстори”
за по 10 лева,
но при това положение и тази цена клиентът трябва сам да е разглобил таблото на колата и да даде чипа за препрограмиране.


Неотдавна новият председател на Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП) Александър Миланов в интервю за “24 часа” обяви, че една от първите задачи на организацията е да криминализира манипулирането на километражите на употребяваните автомобили у нас, както е в страните от ЕС.
Рекламираният уред за “пипане” на километража Digiprog в една от обявите е описан като най-новата версия 494, разполагащ с 12-инчов голям екран.
“Това е
най-популярният
и мощен уред
за корекция
на километражи
на коли, камиони
и мотори
Има 2 щипки за 8-пинови чипове на различните километражи, както и платка за чипове.

Уредът е специализиран само за корекция на километражи. Работата с него е елементарна”, пише в една от обявите. Подателят уточнява, че има големи наличности на джаджата както в България, така и в Германия. Той уверява, че уредът е клас “А” и че може да намерите и клас “Б” на по-ниска цена, но той не четял всички километражи. Към обявата е приложено и клипче как се работи с уреда!
Ако преди години превъртането на километража беше свързано със задължително разглобяване на таблото, днес измамниците имат работа по-малко от минута.
Лаптоп, снабден
със съответната
програма,
се включва
към централния компютър на колата. Всеки съвременен автомобил има специален вход за компютърна диагностика. По-нататък чрез клавиатурата се задава желаният пробег в километри и данните се вкарват в компютъра на автомобила.


Иначе Европейският парламент одобри забрана за дейността на фирми, които предлагат услуги като намаляване на показанията на километражите и манипулиране на реалния пробег на колите. Новият закон е иницииран от чешка автомобилна организация и влиза в сила обаче през май 2018 г.
Директивата задължава всяка страна-членка на Европейския съюз, да налага съответстващо наказание в случай на констатирана манипулация на километража с цел занижаване на пробега или дезинформация за реалните километри, които е изминал даден автомобил.
Според специалистите обаче това ще промени нещата до някъде, защото
много хора връщат
километрите на
колите, докато
са гаранционни,
защото производителите обикновено обвързват годините за гаранция с пробега. За да не бъде хваната измамата, задължително се манипулират и данните за задължителните технически прегледи, които са свързани с изминатите километри.


Родни експерти по връщане на километражи са снабдени напоследък и с най-модерно техническо оборудване, пред което се предавали всякакви електронни защити. Българските спецове даже предлагали специални устройства, наречени филтри, които правят така, че
километражът отчита
изминатото
разстояние
наполовина
от реалния пробег
Оказва се, че дори в Германия всяка трета кола на старо е с подправен километраж. Това установи изследване, проведено от немския автомобилен клуб ADAC. Голяма част от известните като педантични и придържащи се към правилата немци са готови да извършат измама, когато става въпрос за продажба на стар автомобил на по-висока цена. А вредите на държавата, които се нанасят от това, са за около 6 млрд. евро годишно.
Основният проблем е, че устройството, с което може да се превърти назад километражът на автомобил, се продава легално и в Германия. Съществуват и редица компании, които предлагат съответната услуга, без да се притесняват, че подобно действие се третира като углавно престъпление на страната още от 2005 г. и нарушителят може да получи до 1 година затвор.


Подобен вид манипулации на паметта на автомобилите трудно се хващат, защото обикновено се манипулира не само километражът, а и цялата биография на автомобила, казва шефът на ADAC Петер Майер.
От германския автомобилен клуб настояват производителите да направят така, че при компютърната диагностика да не могат да се вкарват нови данни в паметта, а само да се проверяват наличните. Тази корекция в софтуера би струвала между 10 и 20 евро на кола.