Мариета Захариева е начело на Изпълнителната агенция за малки и средни предприятия вече една година. Тя е бакалавър по финанси и магистър по маркетинг от УНСС в София, както и магистър по финанси от Стопанска академия "Димитър Ценов" в Свищов. Преди да влезе в държавната администрация, е работила на ръководни позиции в Първа инвестиционна банка и в Банка ДСК. Била е изпълнителен директор на Асоциацията на българските износители.

- Г-жо Захариева, какви възможности пред малките и средни фирми в България предоставя Вашата агенция?
Основната дейност на агенцията досега е била организиране на панаири, търговски мисии и съпътстващи делегации при пътувания на правителствено ниво. Тези бизнес делегации са изключително ценни, защото фирмите могат да представят продуктите си в която и да е дестинация по света, подкрепени от държавата, при което пред тях по естествен начин се отварят врати. Те много добре го знаят и се възползват. При международни изложения нашето ведомство подкрепя компаниите финансово по отношение на щандовете и част от транспортните разходи.
През ноември м.г. приключихме стария програмен период, сега по новата програма „Конкурентоспособност“ се отваря новия програмен период, по който нашата агенция като институционален бенефициент ще може да се възползва. Занапред ще работим по три големи проекта. - Какви?
- Единият е представяне на български фирми в търговски мисии, международни панаири и изложения. Вторият е създаване на нова дигитална платформа, третият е за панаири и изложения в България. Насочихме се към панаири в страната и дигиталната платформа, защото изложенията в чужбина са изключително скъпи. Там едно представяне на 10 - 15 фирми може да струва около 500 000 евро. Това са много пари.
- Какво ще представлява дигиталната платформа и как тя ще улесни българския бизнес?
При пътуванията на министри или на премиера се създават много възможности за бизнес. Те би трябвало по естествен начин да се свеждат до знанието на компаниите. Затова правим следното - създаваме една карта на България. На нея показваме реално работещите малки и средни предприятия, които биха искали да изнасят своя продукция. Но за целта и самите фирми трябва да бъдат активни, да влязат в този централизиран дигитализиран регистър.
Ние като администрация също сме активни чрез регионалната ни мрежа в седем центъра в страната. Нашите служители постоянно обикалят фирмите. Първоначално те малко се притесняваха, сега ни вярват. Регионалната ни мрежа работи с комуникационното звено в централата - 7 души, които отговарят за основните отрасли в икономиката. Чрез тези два канала се набира информация за платформата.
Създаваме и един сертификат за качество за малките и средни предприятия, който ще „пресява“ фирмите, преди да се включат в платформата. Фирмите ще отговарят на определени изисквания, които в момента прецизираме. Това могат да бъдат например сертификати за добро качество на компаниите, получени от дружествата награди, референции за добри платци и т.н.
- Казвате „добри платци“. Ако някоя малка фирма има задължения към НАП, може ли да се включи към вашата платформа?
- Обсъждаме този въпрос и по-скоро не мислим да има такава обвързаност, защото профилът на работа на нашата агенция е по-различен. Има други държавни органи, в чиято компетентност е данъчната политика. Нашата агенция не дава кредити, просто осигуряваме пазари и стимулираме хората да продават повече.

Повече - в книжното тяло