Създава се среда, в която деца и възрастни постигат много добри резултати, казва Мария Тошкова, управител на "Диалог 359"

Мария Тошкова е управител на фирмата за езикови ваканции в чужбина "Диалог359". Докторант по маркетинг в Икономическия университет - Варна. Преподавала е на студенти, бакалаври - по дисциплина "Маркетинг".

Участвала е в международни икономически и научни конференци с доклади и публикации на български, английски и руски език.

Ангажирана е със социални дейности, предпочитанията й са насочени предимно към работа с деца, лишени от родителска грижа и хора в неравностойно положение.

Мария, как се насочихте към този бизнес – организиране на езикови ваканции в чужбина? Каква перспектива виждате в него?

Дейността, свързана с организиране на езикови ваканции в чужбина е доста интересна и сравнително нова за българския пазар. Българите не са добре запознати с тази услуга, дори към ден днешен смея да твърдя, че все още има хора, които не знаят за тази възможност - да се изучава език в чужбина. С времето все пак много хора осъзнаха, че изучаването на чужд език не винаги е скучно занимание, не винаги е свързано с учебната стая и черната дъска. Пътуването в чужбина, там където е жив един език и се говори от местни, има много предимства, защото освен, че учиш се запознаваш и с много хора, създаваш приятелства, срещаш различни култури.

Лично аз се захванах с тази дейност, тъй като смятам, че тя развива човек, много е градивна и положителна. Изучаването на чужди езици, особено в комбинация с пътуване, разширява кръгозора и светогледа на всеки.

Има ли разноообразие в опциите за настаняване?

Предложенията са много различни и интересни. Едната възможност е настаняване в приемно семейство. Хората избрали този вариант, най-плътно се потапят в бита и културата на местните. Разбира се, има хора, които не желаят такава близост с непознати. За тях има други възможности - общежития, студентски къщи, хотели...

Придружавате клиентите си, проучвате ли местата, на които ги е изпращате

Често ме питат за това дали има българин, който придружава пътуващите. Няма такъв човек. Аз също не придружавам клиентите. Идеята е да попаднеш в среда без българи.

Дори ако заминат заедно две българчета, умишлено ги разделят в различни групи да учат езика или поне да бъдат настанени в различни стаи, за да не се изкушават да си говорят на родния език. Детските лагери са много добре организирани, има възможност за спорт, разходки, други забавления, групи по изкуства, включени в цената екскурзии. Осигурена е и 24-часова грижа. Има супервайзери, които нощуват в местата за настаняване на децата.

Била съм многократно в Малта, Англия, Испания, Германия, Австрия, Италия, скоро се върнах от Френската Ривиера, където работим с две институции. Абсолютно съм запозната къде отиват децата, при какви условия ще бъдат настанени и обучавани. Същото се отнася и за резиденциите/ общежитията - местата, където се настаняват хората над 18 г. Най- възрастният ми клиент е бил на 72 години. Практически няма горна граница във възрастта за желаещите да учат.

Как е организирано чуждоезиковото обучение в Западна Европа. Няколко пъти споменавате "институции". Означава ли, че съществува стройна система?

Едната институция, с която работим в Англия, има 62-годишен опит в преподаването на английски на чужденци. Организацията и методиката са наистина на много високо ниво. Има стандартни курсове за езика, има бизнес курсове, разговорен вариант. Скоро получих от клиенти клипче от Малта, където в час по „Разговорен английски”, където не се пише, бяха връчили текстове на песни на участниците в групата, единия от курсистите беше с китара. Така, забавлявайки се, научават още неща за езика. Схемите са добре отработени в годините и бих казала доста ефективни, защото непрекъснато получаваме много добри отзиви от клиенти.

Има ли изискване кандидатът да е на определено ниво преди да замине на такъв курс?

Не винаги. Понякога, ако кандидатът е напълно начинаещ, по-скоро трябва да предупреди за това и има конкретни дати всеки месец, на които започват курсове за начинаещи.

Нивата за преподаване обикновено са по европейската референтна рамка - 6 нива. Винаги в първия учебен ден се прави входящ тест, за да се определи нивото на познаване на езика и човекът се разпределя в съответна група. При напълно начинаещите няма такъв входящ тест.

Възможно ли е да започне обучение от нулата?

Имали сме такива клиенти включително и в по-напреднала възраст. Имах клиент, собственик на фирма, който е направил представителства на фирмата си в 5 европейски страни и основния език за контакт с неговите мениджъри- бе английски. За да контактува директно с тях (без проводачи), той се записа на 2-месечен интензивен курс. Всъщност най-интензивният е 40 учебни часа на седмица, индивидуално обучение. И доста напредна.
Всички курсове приключват със сертификати задължително, защото това е важно за клиента.

Каква е организацията при децата, т.е. при клиентите под 18 години?

Родителите трябва да подпишат при нотариус документ, че са запознати и съгласни детето им да пътува само в чужбина. Този документ се изисква от българските власти при напускане на страната. Отделно, много авиокомпании предлагат услуга "придружаваща стюардеса”. Така родителите, ако нямат възможност да пътуват с детето си, но се притесняват то да пътува само, го предават на стюардесата, която придружава детето по време на целия полет, вземат багажа заедно и така до излизането от транзитна зона на летището, на което се каца. На летището го очаква човек от институцията, където то ще се обучава.

Ако сега някой от читатели ни иска да запише себе си или член на семейството си за чуждоезиково обучение, какво можете да му предложите?

Мога да предложа най-различни варианти и за деца, и за възрасти за най-популярните езици взависимост от индивидуалните предпочитания – дали искат да са живеят в голям град, морски курорт или на планината.
В началото питам клиентите дали имат някакви изисквания и им изработвам оферти.
Много често институциите предлагат и допълнителни опции – успоредно с езиковите занимания се провеждат курсове по плуване, гмуркане, езда.
На тези места заминаваш сам, за да научиш езика, но там никога не си сам, защото си заобиколен от много хора близки до твоята възраст от цял свят.

Управителят на "Диалог 359" с участници в обучение в Малта.
Управителят на "Диалог 359" с участници в обучение в Малта.
Мария със свои партньори от Полша и Италия.
Мария със свои партньори от Полша и Италия.
Мария Тошкова заедно с представител на партньорска институция от Германия.
Мария Тошкова заедно с представител на партньорска институция от Германия.