Числото 13 се оказа фатално за технологичния гигант Apple. Компанията отчете първия си спад на приходите и продажбите на смартфона iPhone, след като 13 години отбелязваше непрестанен растеж и рекордни резултати. Краят на положителната серия не означава непременно, че IT гигантът се намира в криза. Той все още е на стабилна печалба, а паричните запаси достигат до рекордните 233 млрд. долара през първото тримесечие на 2016 г. Проблем може да се появи в дългосрочен план, защото Apple все още е доста зависим от бизнеса с iPhone. Пазарът на смартфони в световен мащаб започва да забавя растежа си, а конкуренцията се засилва. Затова компанията от Купертино се нуждае от нови ниши, в които да се развива. Нещо, което за момента не се увенчава с пълен успех.

Продуктова безизходица

По-внимателен поглед върху бизнес модела на Apple показва, че компанията разчита основно на потребителски продукти, а те почти всички започват да стагнират като резултати. Продажбите на iPhone през първото тримесечие са намалели с 16% до 51.2 млн. бройки. Смартфоните съставляват 65% от общите приходи на Apple, затова е съвсем логично и че приходите на цялата компания бележат 13% спад на годишна база до $50.6 млрд.
Ситуацията не е благоприятна и в другите продуктови сегменти. Таблетите iPad не успяха да достигнат мащаба на iPhone, а и техните продажби вървят надолу през последните тримесечия – за януари-март т.г. спадът е от около 18%. Бизнесът с компютрите Mac задмина по продажби таблетите, но и при него се отчита понижение, макар и по-малко, от 10%. Надеждите при умните часовници също са попарени, сегментът се развива бавно и противоречиво и те все още са в графата „Други“ във финансовите резултати на Apple, заедно с тв приставката Apple TV, слушалките Beats и пр.
Технологичният гигант определено се намира в продуктова безизходица, защото негативната тенденция се очаква да се запази. Въпреки че компанията пусна в продажба нов модел iPhone SE, тя прогнозира дори по-голямо свиване на приходите си през второто тримесечие на 2016 г., с 15%. Това е червената лампичка, която показва, че Apple трябва да предприеме нещо, при това бързо, за да се върне обратно на крилете на растежа.

Надеждата в услугите

Вместо да експериментира с нови продукти, надеждата за технологичния гигант от Купертино може да се крие в предоставянето на услуги. Това перо, заедно с графа „Други“ са единствените, които нарастват през първите три месеца на 2016 г. Ръстът при услугите е 20%.

Едно от първите действия на Apple след обявяването на резултатите беше да предостави промоции в популяризирането на Apple Music за стриймване на музика онлайн. Целта е ясна – компанията се опитва да разнообрази източниците си на приходи, като разчита на потребители, които ползват нейните продукти и плащат месечен абонамент за различни услуги. Такива са не само Apple Music, но и iCloud. Проблемът е, че за да се превърне в пълноправен доставчик на услуги, компанията трябва да предоставя такива не само на крайните потребители, но и на корпоративни клиенти. Именно последните са ключови в изграждането на успешен бизнес модел в този сектор. Microsoft например не разчита толкова на услугите за крайни клиенти, а на тези за бизнеса. За Apple, в сегашната й структура и възможности, ще е трудно да предоставя такива.
Затова компанията търси партньорства, с които да стигне по-лесно до бизнес потребителите. Първото голямо беше преди почти 2 години, когато Apple подписа споразумение с IBM. То предвиждаше компанията от Купертино да разработва бизнес приложения, които бившия производител на компютри да продава чрез голямата си мрежа. Друго подобно споразумение Apple подписа и с мрежовия доставчик Cisco. През май компанията подписа още едно споразумение, този път със софтуерния гигант SAP. То е в същия дух – по-лесно писане на приложения за платформата iOS срещу достъп до огромната бизнес мрежа на германския разработчик.

Свързващото и в трите случая е идеята технологичният гигант да убеди корпорациите да приемат неговите устройства за стандарт и така да стимулира продажбите. Тактиката дълги години беше прилагана успешно от BlackBerry.

Точните параметри на тези партньорства не са публични. Знае се, че според тях Apple ще предоставя хардуера, а другите компании – софтуера и услугите. Ситуацията обаче може да се окаже нож с две остриета. От една страна ще се стимулират продажбите на ключови устройства, като iPhone, iPad и Mac, но от друга Apple постепенно ще започне да губи контрола върху съдържанието. Както и печалбите, генерирани от тези услуги.
Освен това за компанията ще бъде проблем в един момент да се фокусира повече или дори изцяло към подобен бизнес, след като контролът върху разработването и разпространението не е в негови ръце.

Стратегическо мислене

Партньорствата с IBM, Cisco и SAP са първата крачка на Apple по пътя към предоставяне на технологични корпоративни услуги. Големият скок може да дойде скоро, ако компанията от Купертино реши да придобие някой от едрите играчи на този пазар и така да навлезе директно на него. Дружеството разполага с 233 млрд. долара парични резерви, които въпреки непрекъснатото раздаване на крупни дивиденти не намаляват.

Анализаторите смятат, че в един момент то ще трябва да направи по-смел ход с голямо и стратегическо придобиване, за да разполага и развие нов или по-малко застъпен в момента бизнес, за да може да се върне на върха на иноваторската хранителна верига. Досега компанията е предприемала само по-малки придобивания, с които взима ноу-хау и определени технологии в допълнение на сегашните й продукти. Изключение от практиката е покупката на Beats за $3 млрд. през 2014 г., заради стрийминг услугата й. За момента тя обаче се оказва недостатъчна, за да направи Apple голям фактор в този бизнес.

На този фон все повече се засилват слуховете, че компанията от Купертино разработва собствен електромобил. Първите индикации бяха привличането на част от екипа на Tesla на Илон Мъск. През май се появи информация, че технологичният гигант търси огромно хале с размери над 74 хил. кв. м, за да произвежда подобни електрически коли.
Независимо по кой път ще поеме Apple, определено идва моментът, в който компанията ще трябва да реши накъде ще се развива след ерата на iPhone.