Стар автомобил, мръсни седалки, цигарен дим, неприятна музика, досаден шофьор. Това изниква в съзнанието на доста българи при мисълта за возене в такси. При това независимо, че доста от таксиметровите превозвачи далеч не отговарят на тези неприятни условия, шансовете дали ще попаднете или няма да се качите на подобна кола са съпоставими с игра на руска рулетка.

Мобилните приложения за споделени превози като Uber, Lyft и др. неутрализират този момент, като подбират шофьори с нови коли, както и дават възможност на потребителите да ги оценяват. Удобството и качествената услуга спечели доста фенове на първата компания.

До момента, в който дейността на Uber беше забранена от българските антимонополни регулатори заради нелоялна конкуренция. Докато в България дискусията за приложенията за споделено пътуване е замразена, технологичните компании от този сектор вече мислят за следващите стъпки – премахване изцяло на шофьора. Гигантът Uber отдавна работи по такъв проект, но все още нямат представен прототип или продукт. В същото време най-големият им конкурент – Lyft, заедно с General Motors (GM), планира да тестват 100 автономни коли до една година. Роботизираните таксита ще бъдат пуснати на обществени пътища и ако проектът бъде реализиран, ще е голяма крачка към евентуално по-масово приемане на подобни превозни средства.

100 коли на година

Амбициозният план на GM и Lyft предвижда в рамките на година да започнат тестове на 100 електрически автономни таксита Chevrolet Bolt. Ако стане, това ще са най-мащабните тестове на роботизирани коли, при това евентуално в градска среда. Според концепцията при поръчката на превоз през мобилното приложение на Lyft клиентът ще може да избира дали колата да бъде с шофьор или без.

Идеята идва само няколко месеца, след като автомобилният гигант обяви, че инвестира 500 млн. долара в младата технологична компания. Тя затвърждава тенденцията за засилване на партньорствата между представителите на големите имена от Силициевата долина и Детройт в стремежа им да променят из основи автомобилната индустрия. Идеята е свързана и с друга голяма инвестиция на GM. Това е технологичната компания Cruise Automation, която беше придобита през март от автоконцерна за 1 млрд. долара.
Проектът все още е в начален етап и няма много детайли по него. GM и Lyft обявиха единствено, че ще си партнират, за да изградят „интегрирана мрежа от автономни превозни средства, които да се предоставят на поискване от потребителите“.

Технологията най-вероятно ще бъде базирана на развитие на системата, разработена от Cruise Automation. Преди придобиването компанията разполагаше с достъпен хардуер, който да се инсталира без проблеми на по-новите модели Audi от самите потребители и така да ги превърнат в автономни автомобили. Технологията беше предназначена за извънградско шофиране, но през последните месеци фирмата се концентрира повече върху разработването на софтуер, който да позволи роботизираните коли да се движат в градовете. Това най-вероятно е предизвикало интереса на GM към нея.

Пред амбициозния проект стоят редица въпросителни – дали в рамките на година ще може да се разработи надеждна технология за тестовете, кой град и при какви условия ще ги разреши, както и един съдебен спор. Един от миноритарните акционери на Cruise Automation бави финализирането на сделката, като не се отказва от своя дял, и в момента се води дело между него и компанията.

Конкуренцията не спи

Поне от година преговори за подобно партньорство се водят между два гиганта - технологичният Google и автомобилният Ford. От години Google работи по проект за автономни автомобили, като дори ги тества по магистралите около Сан Франциско, както и около централата си в Силициевата долина. Все още няма обявено споразумение между двете компании, но индикациите от автоконцерна са, че се работи в тази посока. Дори и да не се стигне до такова, от Ford вече обявиха, че ще започнат по-интензивни тестове в три щата на 30 автономни автомобила.

Подобни заявки, но без заявени мащабни тестове има и от редица други големи компании – както технологични, така и автомобилни производители. В списъка са BMW, Audi, Uber, Tesla и др.

Регулаторна спирачка

Проблемите пред роботизираните таксите, както и към автономните коли като цяло са няколко. Първият е чисто технологичен – трафикът в градовете е тежък, навигацията е трудна, шофьорите са непредсказуеми, тоест препятствията, които доста често изникват внезапно пред колите, са много. Затова моментът, в който компаниите осъществят успешни тестове в изцяло градска среда, ще бъде крайъгълен камък за реализирането на тази мечта на толкова много фантасти.

Вторият проблем е регулаторен. Централните и местните власти виждат големия потенциал на роботизираните коли, но и изразяват опасения дали са достатъчно безопасни и как ще се вместят в законовата рамка. В момента много малко регионални управляващи са разрешили по пътищата на дадени местности или градове да се движат роботизирани автомобили. Обикновено позволението е придружено с куп изисквания, които да гарантират безопасността на всички участници в движението. Затова въпросът къде ще бъдат тестван роботизираният автопарк на Lyft и GM и дали двете компании вече имат споразумения с някои местни власти е толкова ключов.

Технологичните и автомобилните гиганти се борят да намалят регулациите за автономните коли, за да изчистят максимално технологията и да започнат да я налагат масово. През април Google, Uber и Ford обединиха усилия и вече заедно ще лобират пред американските власти за по-благоприятни регулации за роботизираните автомобили.
Увеличаващите се партньорства между технологични и автомобилни гиганти показва решимостта на двете индустрии да наложат автономните коли. А фактът, че всички вече започват да говорят за мащабни тестове, докато доскоро действаха доста по-плахо и с прототипи, означава че вече са сигурни в технологията. Така че дори пътят за масовото разпространение на автономни превозни средства да изглежда дълъг, основите вече са положени.