Тихият възход на машиностроенето

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Тихият възход на машиностроенето

Има един отрасъл от българската икономика, за който на пръв поглед не се полагат някакви специални грижи, няма написани стратегии за развитие и изобщо не е във фокуса на обществения интерес. Но който отбелязва удивителен ръст от цели 10% за 2015 г. и също толкова за първото полугодие на тази година, при положение, че вътрешният пазар за неговата продукция е доста свит. Това е машиностроенето.

Според данни на БНБ за водещите стокови групи в износната листа на страната през цялата 2015 г. от България към света са потеглили машини и съоръжения за 3,6 млрд. лв., което представлява към 7,9% от общата стойност на износа ни. До вчера знаехме, че родината изнася основно суровини, но ако вземем електротехническата и машиностроителна продукция заедно те вече задминават износа на сурови продукти като стойност. А тези две производства са с висока добавена стойност. Да не говорим за производството на авточасти, , което вече достигна 5% от брутния вътрешния продукт. Ако тези тенденции се запазят, сънародниците ни които почват разговорите за българската икономика с констатацията „Ех, какво машиностроене имахме навремето“, ще трябва малко да помислят преди да отварят уста. Просто времената се менят – преди се гордеехме с металорежещите машини и електрокарите, днес на мода са авточастите, машините за хранителната промишленост, хидравликата.

Ръстът не е само през 2015 г., тенденцията е такава от около 2-3 години. И тя обхваща и подсекторите – покрай машиностроенето има видимо раздвижване в леярството, в производството на транспортни средства и части за тях и в много други съпътстващи дейности.

Според браншовите организации това е закономерно. „Българското машиностроене е експортно ориентиран отрасъл и оживлението в икономиките на европейските държави неминуемо доведе и до увеличение на нашия износ“, каза пред списание „.bg“ председателят на Браншова камара Машиностроене към БСК Илия Келешев. В това очевидно има и някаква съдба – във времената на СИВ този отрасъл също е произвеждал продукция предимно за чужбина и конюнктурата на пазара на социалистическите държави също се е усещала доста силно.

Освен това не бива да забравяме, че този отрасъл бе един от най-потърпевшите по време на световната икономическа криза почнала през 2009 г. Спадът в производството на водещите машиностроителни фирми тогава достигна 30%. „Над 10% от фирмите в бранша просто преустановиха дейността си и повечето от тях бяха ликвидирани. А и онези, които успяха по-късно да стабилизират производствените си нива, направиха това на много по-ниски равнища в сравнение с преди кризата“, казва Келешев.

Оръжейните заводи например почти до вчера пълнеха новините със стачки, неизпълнени договори и съкращения на работници. Данните обаче показват, че през 2012 г. България изнася оръжия, боеприпаси и друга военна продукция за 219 млн. евро, а през 2013 г. – вече за 233 милиона евро. През 2014 г. обаче започва големият ръст, когато този експорт скача с невероятните 72% и достига 403 млн. евро. Следващата година е още по-успешна за оръжейниците – те продават извън страната продукция за 642 млн. евро, което е почти 60% увеличение. Тази тенденция се запазва и през 2016 г.
Впечатлителни са и резултатите на производителите на авточасти. Приходите от продажби на водещите 100 производителя в страната показват, че индустрията се оценява на близо 4,2 милиарда лева за 2015 година, като бележи приблизително 15% средногодишен ръст за периода 2012-2015 година. Този темп се очаква да продължи и през следващите години. Заетостта в този подотрасъл също бележи постоянен ръст, като работещите са близо 35 хил. души през 2015 при близо 25 хил. през 2013 г.

Не е за подценяване факта, че все повече машиностроителни компании у нас модернизират производството си, намаляват неговата енергоемкост и благодарение на това продукцията им е конкурентна на световните пазари. Финансирането за тези дейности става най-вече през европейските фондове и то най-много по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Вече повече от година за всички схеми, които се отварят по тази програма, има достатъчно кандидати.
Проблемът е, че с течение на времето тази форма на финансиране ще намалява и ако нашите фирми искат да задържат и разширят пазарите си, ще трябва да се адаптират към възможностите на по-рисковото финансиране – банково или през борсата.
Ако има обаче нещо, от което всички машиностроителни предприятия единодушно се оплакват, това е проблемът с недостига на кадри. В този отрасъл се трудят общо към 105 000 човека, но бъдещето му е на карта, защото за повечето работни места се иска някаква квалификация, а тя не се придобива лесно. Професионалното образование в сферата на машиностроенето в България по същество е ликвидирано. В страната все още съществуват, разбира се, механотехникуми, но повечето от тях масово започват прием по добре звучащи съвременни специалности, но без практическо приложение в машиностроителните предприятия.

Според шефа на браншовата камара Илия Келешев началото на проблема трябва да търсим още в зората на демокрацията. „Тогава масово се твърдеше, че България е изградила машиностроителните си заводи, без да има икономическа изгода от тях и че този отрасъл няма бъдеще. Така родителите насърчаваха децата си да учат друго и затова днес на пазара на труда има глад за шлосери, стругари, фрезисти. Има глад дори за инженери“, казва Келешев.

Един от най-дискусионните образователни въпроси в момента – за дуалното обучение, стои открит за машиностроителния сектор. В бранша са единици предприятията, които финансират такова образование. По принцип фирмите от този сектор реагираха доста късно на затварянето на професионалните гимназии и вдигнаха шум едва при вече свършен факт. Затова на много фирми сега им се налага да се ангажират сами с подготовката на кадри и ще трябва да мине време, докато се споразумеят с държавата тя да поеме поне частично разходите за това обучение. Да не говорим, че въпросът е и дискусионен.

Спорно е и доколко България би трябвало да позволи внос на работна ръка в този отрасъл от икономиката, подобно на това, което прави за аутсорсинга и високите технологии. Много наблюдатели на пазара смятат, че тенденциите на увеличение на производството в машиностроенето са дълготрайни и би трябвало вече да се мисли за внос на работници, защото пазарът на труда все по-трудно задоволява инвеститорския интерес. Директорът на „Спартак“ АД Кирил Яков например казва, че е наблюдавал машиностроително предприятие в Германия, в което въпреки немската собственост целият ръководен персонал се състои от чужденци от Централна и Източна Европа. „Германците определено се справят по-добре с изсмукването на кадри от останалия свят отколкото англичаните и вероятно Великобритания се дразни от това“, смята той.
Любопитното е, че въпреки масово разпространеното схващане, че преходът в България е унищожил машиностроенето, има доста на брой предприятия, които въпреки възходите и спадовете през тези 25 години, са запазили като цяло производството си. Даже са го разширили и модернизирали, намерили са си нови пазари и непрекъснато ги разширяват. Например казанлъшката „Х+С Хидравлик“, която прави 6-8% от световното производство на хидромотори. ЗММ Сливен продължава производството на стругове – много по-модерни отпреди, и изнася продукцията си в 56 държави от всички континенти. ЗММ-Стомана Силистра за тези години се превърна в най-големия производител на дървообработващи машини в региона на Югоизточна Европа. А производството на машини за хранително-вкусовата промишленост не само се запази, но разшири значително пазарите си в последните години.

При положение, че чуждите пазари са най-сериозният двигател за този отрасъл, някои проблеми на тези пазари няма как да не се отразят върху родното машиностроене. Проблемите в руската икономика и обезценяването на рублата например навредиха на износа, който отбеляза намаление през 2015 г. Причината за него е най-вече прекъсването на традиционни доставки за големи руски държавни компании. Миналата година също така Съюзът по машиностроене на Русия отказа да подпише договор за сътрудничество. За нормализирането на отношенията много надежди се възлагат на възобновяване на дейността на междуправителствената комисия за иконовическо и научно-техническо сътрудничество.

Известни опасения в бранша съществуват заради евентуалното излизане на Великобритания от ЕС. Първите удари се усетиха от някои износители заради промяната на валутните курсове и наложилото се поради това предоговаряне. Много експерти обаче смятат, че каквито и да са новите търговски рамки, те ще се изяснят след не по-малко от 2 години и износителите ни ще имат достатъчно време да се нагодят към тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Един богат регион търси чужденци

Един богат регион търси чужденци

Един миниатюрен, но богат европейски регион трескаво се нуждае от нови заселници. Хората там са доволни, живеят щастливо и в сигурност, но са твърде малко, за да поддържат силната икономика, предава "Дойче веле". Говорите ли белгийски? Не, защото такъв език няма. В Белгия се говорят три официални езика: френски, нидерландски и немски.

Сайтове масово точат банкови карти заради абонаменти

Сайтове масово точат банкови карти заради абонаменти

Български и чужди сайтове масово точат банкови карти на потребители заради абонаменти, съобщиха от Европейския потребителски център (ЕПЦ) за „Монитор“. Напоследък все повече зачестяват случаите на опарени клиенти, които се регистрират в различни платформи, без да четат общите условия, и накрая се оказват с изпразнени сметки.

Майстор на климатици открадна бижута за 1 млн. лв. от тризонет в София

Майстор на климатици открадна бижута за 1 млн. лв. от тризонет в София

Майстор от фирма за климатици е авторът на най-голямата заявена домова кражба у нас. Майсторът, който бил нает да ремонтира климатик на тризонет до Южния парк в София, задигнал накити от марките „Картие и „Бушерон”, втората от които изработва диаманти и за кралски величия, пише „Телеграф”. Скъпоценностите, оценявани на близо 1 милион лева,

Избраха изпълнителя за строителството на 16 км от АМ „Хемус“

Избраха изпълнителя за строителството на 16 км от АМ „Хемус“

Избран е изпълнителят за проектирането и строителството на 16,3 км от автомагистрала „Хемус“ - участъкът между пътните възли „Белокопитово“ и „Буховци“ в посока Търговище. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет по програма „Ново строителство“ на Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщават от агенцията.

Нова измама за хора с дългове

Нова измама за хора с дългове

Хората с дългове са подложени на нова измама. Хакери атакуват длъжници към фирми за бързи кредити. Онлайн крадците намирали адресите на клиенти на фирмите и от името на компаниите изпращали мейлове с текст "Искова молба". Вече има доста сигнали за новата измама в ГДБОП, съобщи в. "Стандарт". Във фалшивата "Искова молба" пише,

Програмисти си докарват по 60 долара на час от приложения

Програмисти си докарват по 60 долара на час от приложения

По 60 долара на час си докарват родни програмисти, пише в. "Монитор". Тарифата е максималната, която наши спецове получават за разработка на мобилни приложения. Това е таванът, който получават, когато работят във фирма, минимумът обичайно тръгва от 40 долара за час.  На пазара обаче има и свободни електрони,

Тест на най-защитената кола в света - Volvo XC60

Тест на най-защитената кола в света - Volvo XC60

Преди 4 години, след излизането на фейслифта на Volvo XC60, написах заглавието “Край на катастрофите!”. Сега, след представянето на изцяло новото поколение на шведския кросоувър в Барселона, със сигурност може да се каже, че това е една от най-защитените и сигурни коли в света. Преди месец от компанията пуснаха един кратък филм,

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Тунел под връх Шипка ще има. Не защото е приоритет в предизборната и впоследствие управленската програма на ГЕРБ, а защото е жизнено важен. Това заяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, в отговор на въпрос от народния представител Донка Симеонова относно изграждането на тунела под

Армани обича вилата си на Лефкада и излетите с яхта из Йонийско море (снимки)

Армани обича вилата си на Лефкада и излетите с яхта из Йонийско море (снимки)

Кралят на модата навърши 83 г., наследството му за $ 5 млрд. отива у племенниците Кацнала върху малък скалист плаж с кристално чисти води, вилата на Джорджо Армани на гръцкия остров Лефкада е истинска атракция за туристите. Всеки ден от пристанището на Нидри тръгват еднодневни круизи за йонийските острови Кефалония, Итака,

За евреите от първо лице

За евреите от първо лице

Спомени на 38 български евреи, повечето от които родени преди 1939 г., са събрани в книгата „България-Израел. Разкази за две страни и две епохи” (ИК „Сиела”) със съставител Даниела Колева. Интервюираните са родени в България, но след края на Втората световна война са поели в различни посоки – част от тях са отишли в новата тогава държава Израел,

Най-коментирани

Томислав Дончев призова строителния бранш да се активизира с енергийни проекти

Томислав Дончев призова строителния бранш да се активизира с енергийни проекти

Вицепремиерът Томислав Дончев призова на форум строителния бранш да прояви активност в проекти, свързани с енергийната ефективност и с водния сектор, предава БТА. Добрият строител не се интересува от произхода на финансирането, той строи, има за цел да постигне максимално качество на възможно най-добра цена.

Нанков: Готвим да разширим "Тракия" от София до Пловдив с по 1 платно в двете посоки

Нанков: Готвим да разширим "Тракия" от София до Пловдив с по 1 платно в двете посоки

"Вече разглеждаме варианти и възможности за разширяване на автомагистрала „Тракия“ в участъка София – Пловдив с по едно платно в двете посоки". Това съобщи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на изслушване в парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения.

Валери Симеонов представи България пред инвеститори

Валери Симеонов представи България пред инвеститори

Вицепремиерът Валери Симеонов взе участие на китайския инвестиционен форум „16+1“ в Прага, представяйки предимствата на България пред делегация инвеститори и институционални представители от Китай, съобщиха от пресофиса на вицепремиера. Форумът среща държавите от Централна и Източна Европа с Китай, целейки да засили и създаде още по-динамичен

Нова измама за хора с дългове

Нова измама за хора с дългове

Хората с дългове са подложени на нова измама. Хакери атакуват длъжници към фирми за бързи кредити. Онлайн крадците намирали адресите на клиенти на фирмите и от името на компаниите изпращали мейлове с текст "Искова молба". Вече има доста сигнали за новата измама в ГДБОП, съобщи в. "Стандарт". Във фалшивата "Искова молба" пише,

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Тунел под връх Шипка ще има. Не защото е приоритет в предизборната и впоследствие управленската програма на ГЕРБ, а защото е жизнено важен. Това заяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, в отговор на въпрос от народния представител Донка Симеонова относно изграждането на тунела под

Един богат регион търси чужденци

Един богат регион търси чужденци

Един миниатюрен, но богат европейски регион трескаво се нуждае от нови заселници. Хората там са доволни, живеят щастливо и в сигурност, но са твърде малко, за да поддържат силната икономика, предава "Дойче веле". Говорите ли белгийски? Не, защото такъв език няма. В Белгия се говорят три официални езика: френски, нидерландски и немски.

Менда Стоянова: Имаме 9,8% ръст на средната работна заплата

Менда Стоянова: Имаме 9,8% ръст на средната работна заплата

Ако направиме сравнение с първото тримесечие на 2017г. и първото тримесечие на 2016г. имаме 9,8% ръст на средната работна заплата. Тази година тя достигна 1068лв. Това каза народният представител от ГЕРБ и председател на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова в предаването "Денят започва" по БНТ.

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Българските цигари се очаква да поскъпнат от следващата година заради нов акциз. Чрез преходните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в четвъртък депутатите приеха поправки и в закона за акцизите. Според тях общият налог върху цигарите е минимум 177 лева на 1000 къса. Ставката има 2 компонента - специфичен и пропорционален акциз.

Чужденци извън ЕС няма да купуват свободно земя у нас

Чужденци извън ЕС няма да купуват свободно земя у нас

Чужденци от държави извън Европейския съюз няма да могат свободно да купуват земя у нас. Изключение са Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, които са част от Споразумението за европейското икономическо пространство. Това стана ясно, след като от земеделското министерство предложиха да отпадне 5-годишната уседналост като изискване за притежаването на

По-скъпи винетки за тировете догодина (обзор)

По-скъпи винетки за тировете догодина (обзор)

Цената на винетките за леките коли догодина ще остане същата като сега, но за камиони и тирове ще има чувствително увеличение, особено на еднодневните. Това съобщи регионалният министър Николай Нанков в четвъртък. Промяната ще бъде направена независимо от процедурата за въвеждането на толсистемата, която непрекъснато се обжалва.

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Българските цигари се очаква да поскъпнат от следващата година заради нов акциз. Чрез преходните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в четвъртък депутатите приеха поправки и в закона за акцизите. Според тях общият налог върху цигарите е минимум 177 лева на 1000 къса. Ставката има 2 компонента - специфичен и пропорционален акциз.

Светлана Боянова: Вече има работна група за мярка 16.1

Светлана Боянова: Вече има работна група за мярка 16.1

Светлана Боянова е завършила право в Бургаския свободен университет. Започва кариерата си като главен експерт в дирекция "Интеграционна политика" в Министерството на земеделието и горите през януари 2000 г. с фокус Обща селскостопанска политика, биологично земеделие и правна закрила на сортовете растения в ЕС в редица европейски страни.

Процедури забавили с 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово", откриха го

Процедури забавили с 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово", откриха го

Ще преасфалтират "Тракия" през септември, другата седмица започва ремонт на пътя Пловдив - Асеновград Тежки процедури по отчуждаване на земи и оценки по ОВОС забавили с около 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово" на километър 166 от автомагистрала "Тракия". Това призна днес министърът на регионалното развитие и благоустройството

Решават до края на декември как ще продължи санирането след 2018 година

Решават до края на декември как ще продължи санирането след 2018 година

"Сградите за саниране, включени в националната програма за енергийна ефективност, вече са прекалено много на фона на паричния ресурс, с който разполагаме. Затова трябваше с писмо да напомня на кметовете на общини да прекратят приема на нови кандидати. Всъщност, това не беше необходимо, защото, ако се четат внимателно указанията, в тях е написано,

Винетките през 2018 г. ще поскъпнат само за камионите

Винетките през 2018 г. ще поскъпнат само за камионите

В момента работна група прави изчисленията, а през септември ще вземем политическо решение за новите стойности на винетките през 2018 г. Това съобщи пред журналисти регионалният министър Николай Нанков.  "Аз съм категорично за това стойността на винетната такса за леките автомобили да остане на досегашното равнище.

Всеки пети младеж в България нито учи, нито работи

Всеки пети младеж в България нито учи, нито работи

Значителна част от младите хора в България нямат интерес нито към работа, нито към образование или професионално обучение. Макар да намалява, през последните три години делът на неактивните младежи от населението в групата 15-24 г. пада едва с 3.4 пр. п. до 18.2% през 2016 г. Това показва ежегодният доклад "Заетост и социално развитие в Европа",

80% от фалшивите стоки в ЕС са от Китай

80% от фалшивите стоки в ЕС са от Китай

Митниците на държавите от ЕС са задържали над 41 милиона фалшифицирани продукти по външните граници на ЕС на обща стойност 670 милиона евро през 2016 година, което е с 2% повече от година по-рано, съобщи днес Европейската комисия, цитира clubz.bg. Тя публикува днес редовния си годишен доклад за защитата на правата на интелектуална собственост.

Пуснаха движението по пътен възел "Плодовитово" (Снимки)

Пуснаха движението по пътен възел "Плодовитово" (Снимки)

Пуснато е движението по двете нови връзки на п.в. „Плодовитово“, който свързва магистралите „Тракия“ и „Марица“. Това съобщиха от Министерството на регионалното развити и благоустройството. Две нови пътни връзки на п.в. „Плодовитово“ спестяват на пътуващите 40 км и поне 30 минути, необходими досега за придвижваме между магистралите „Марица“ и

Зелена зона и в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври

Зелена зона и в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври

Зелена зона ще се разшири с близо 4854 места в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври. Това решиха съветниците на днешната сесия на Столичния общински съвет. Платената зелена зона ще има вече в кв. "Яворов" между булевардите Цариградско шосе, "Евлоги и Христо Георгиеви", "Михай Еминеску" и улиците "Мизия" и "Хан Омуртаг".

Прагът на кешовите плащания остава 10 хил. лева

Прагът на кешовите плащания остава 10 хил. лева

Народните представители отхвърлиха предложението на ГЕРБ прагът на кешовите плащания от 1 януари 2018 година да бъде 5 хил. лева, предаде „Фокус“. Предложението на ГЕРБ, внесено от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова, е прагът на кешовите плащания да бъде 10 хил. лева до 31 декември 2017 година,