Тихият възход на машиностроенето

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Тихият възход на машиностроенето

Има един отрасъл от българската икономика, за който на пръв поглед не се полагат някакви специални грижи, няма написани стратегии за развитие и изобщо не е във фокуса на обществения интерес. Но който отбелязва удивителен ръст от цели 10% за 2015 г. и също толкова за първото полугодие на тази година, при положение, че вътрешният пазар за неговата продукция е доста свит. Това е машиностроенето.

Според данни на БНБ за водещите стокови групи в износната листа на страната през цялата 2015 г. от България към света са потеглили машини и съоръжения за 3,6 млрд. лв., което представлява към 7,9% от общата стойност на износа ни. До вчера знаехме, че родината изнася основно суровини, но ако вземем електротехническата и машиностроителна продукция заедно те вече задминават износа на сурови продукти като стойност. А тези две производства са с висока добавена стойност. Да не говорим за производството на авточасти, , което вече достигна 5% от брутния вътрешния продукт. Ако тези тенденции се запазят, сънародниците ни които почват разговорите за българската икономика с констатацията „Ех, какво машиностроене имахме навремето“, ще трябва малко да помислят преди да отварят уста. Просто времената се менят – преди се гордеехме с металорежещите машини и електрокарите, днес на мода са авточастите, машините за хранителната промишленост, хидравликата.

Ръстът не е само през 2015 г., тенденцията е такава от около 2-3 години. И тя обхваща и подсекторите – покрай машиностроенето има видимо раздвижване в леярството, в производството на транспортни средства и части за тях и в много други съпътстващи дейности.

Според браншовите организации това е закономерно. „Българското машиностроене е експортно ориентиран отрасъл и оживлението в икономиките на европейските държави неминуемо доведе и до увеличение на нашия износ“, каза пред списание „.bg“ председателят на Браншова камара Машиностроене към БСК Илия Келешев. В това очевидно има и някаква съдба – във времената на СИВ този отрасъл също е произвеждал продукция предимно за чужбина и конюнктурата на пазара на социалистическите държави също се е усещала доста силно.

Освен това не бива да забравяме, че този отрасъл бе един от най-потърпевшите по време на световната икономическа криза почнала през 2009 г. Спадът в производството на водещите машиностроителни фирми тогава достигна 30%. „Над 10% от фирмите в бранша просто преустановиха дейността си и повечето от тях бяха ликвидирани. А и онези, които успяха по-късно да стабилизират производствените си нива, направиха това на много по-ниски равнища в сравнение с преди кризата“, казва Келешев.

Оръжейните заводи например почти до вчера пълнеха новините със стачки, неизпълнени договори и съкращения на работници. Данните обаче показват, че през 2012 г. България изнася оръжия, боеприпаси и друга военна продукция за 219 млн. евро, а през 2013 г. – вече за 233 милиона евро. През 2014 г. обаче започва големият ръст, когато този експорт скача с невероятните 72% и достига 403 млн. евро. Следващата година е още по-успешна за оръжейниците – те продават извън страната продукция за 642 млн. евро, което е почти 60% увеличение. Тази тенденция се запазва и през 2016 г.
Впечатлителни са и резултатите на производителите на авточасти. Приходите от продажби на водещите 100 производителя в страната показват, че индустрията се оценява на близо 4,2 милиарда лева за 2015 година, като бележи приблизително 15% средногодишен ръст за периода 2012-2015 година. Този темп се очаква да продължи и през следващите години. Заетостта в този подотрасъл също бележи постоянен ръст, като работещите са близо 35 хил. души през 2015 при близо 25 хил. през 2013 г.

Не е за подценяване факта, че все повече машиностроителни компании у нас модернизират производството си, намаляват неговата енергоемкост и благодарение на това продукцията им е конкурентна на световните пазари. Финансирането за тези дейности става най-вече през европейските фондове и то най-много по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Вече повече от година за всички схеми, които се отварят по тази програма, има достатъчно кандидати.
Проблемът е, че с течение на времето тази форма на финансиране ще намалява и ако нашите фирми искат да задържат и разширят пазарите си, ще трябва да се адаптират към възможностите на по-рисковото финансиране – банково или през борсата.
Ако има обаче нещо, от което всички машиностроителни предприятия единодушно се оплакват, това е проблемът с недостига на кадри. В този отрасъл се трудят общо към 105 000 човека, но бъдещето му е на карта, защото за повечето работни места се иска някаква квалификация, а тя не се придобива лесно. Професионалното образование в сферата на машиностроенето в България по същество е ликвидирано. В страната все още съществуват, разбира се, механотехникуми, но повечето от тях масово започват прием по добре звучащи съвременни специалности, но без практическо приложение в машиностроителните предприятия.

Според шефа на браншовата камара Илия Келешев началото на проблема трябва да търсим още в зората на демокрацията. „Тогава масово се твърдеше, че България е изградила машиностроителните си заводи, без да има икономическа изгода от тях и че този отрасъл няма бъдеще. Така родителите насърчаваха децата си да учат друго и затова днес на пазара на труда има глад за шлосери, стругари, фрезисти. Има глад дори за инженери“, казва Келешев.

Един от най-дискусионните образователни въпроси в момента – за дуалното обучение, стои открит за машиностроителния сектор. В бранша са единици предприятията, които финансират такова образование. По принцип фирмите от този сектор реагираха доста късно на затварянето на професионалните гимназии и вдигнаха шум едва при вече свършен факт. Затова на много фирми сега им се налага да се ангажират сами с подготовката на кадри и ще трябва да мине време, докато се споразумеят с държавата тя да поеме поне частично разходите за това обучение. Да не говорим, че въпросът е и дискусионен.

Спорно е и доколко България би трябвало да позволи внос на работна ръка в този отрасъл от икономиката, подобно на това, което прави за аутсорсинга и високите технологии. Много наблюдатели на пазара смятат, че тенденциите на увеличение на производството в машиностроенето са дълготрайни и би трябвало вече да се мисли за внос на работници, защото пазарът на труда все по-трудно задоволява инвеститорския интерес. Директорът на „Спартак“ АД Кирил Яков например казва, че е наблюдавал машиностроително предприятие в Германия, в което въпреки немската собственост целият ръководен персонал се състои от чужденци от Централна и Източна Европа. „Германците определено се справят по-добре с изсмукването на кадри от останалия свят отколкото англичаните и вероятно Великобритания се дразни от това“, смята той.
Любопитното е, че въпреки масово разпространеното схващане, че преходът в България е унищожил машиностроенето, има доста на брой предприятия, които въпреки възходите и спадовете през тези 25 години, са запазили като цяло производството си. Даже са го разширили и модернизирали, намерили са си нови пазари и непрекъснато ги разширяват. Например казанлъшката „Х+С Хидравлик“, която прави 6-8% от световното производство на хидромотори. ЗММ Сливен продължава производството на стругове – много по-модерни отпреди, и изнася продукцията си в 56 държави от всички континенти. ЗММ-Стомана Силистра за тези години се превърна в най-големия производител на дървообработващи машини в региона на Югоизточна Европа. А производството на машини за хранително-вкусовата промишленост не само се запази, но разшири значително пазарите си в последните години.

При положение, че чуждите пазари са най-сериозният двигател за този отрасъл, някои проблеми на тези пазари няма как да не се отразят върху родното машиностроене. Проблемите в руската икономика и обезценяването на рублата например навредиха на износа, който отбеляза намаление през 2015 г. Причината за него е най-вече прекъсването на традиционни доставки за големи руски държавни компании. Миналата година също така Съюзът по машиностроене на Русия отказа да подпише договор за сътрудничество. За нормализирането на отношенията много надежди се възлагат на възобновяване на дейността на междуправителствената комисия за иконовическо и научно-техническо сътрудничество.

Известни опасения в бранша съществуват заради евентуалното излизане на Великобритания от ЕС. Първите удари се усетиха от някои износители заради промяната на валутните курсове и наложилото се поради това предоговаряне. Много експерти обаче смятат, че каквито и да са новите търговски рамки, те ще се изяснят след не по-малко от 2 години и износителите ни ще имат достатъчно време да се нагодят към тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция

Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция

Израелският министър на земеделието Ури Ариел обяви, че Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция, предаде турската частна телевизия НТВ. Ариел съобщи за решението в Туитър. "Няма да подкрепяме страна, която лицемерно се опитва да поучава Израел", написа министърът. Според данни на турското министерство на икономиката износът на

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Имитиращите продукти - на отделни щандове и само пакетирани Забрана върху насипната продажба на сирене с палмово масло предлага министерството на земеделието. Промяната е разписана в наредбата за изискванията към млечните продукти, обявена за обществено обсъждане преди дни. Досега тези продукти можеше да се продават на грамажи на специални точки

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Качеството на българското розово масло се компрометира, тъй като се смесва с внесено от Иран, Тунис и Турция. След това се продава на международните пазари като български продукт. Негативният ефект е понижаване на цената му. Това заяви в Карлово министърът на земеделието и храните Румен Порожанов, който пристигна спешно в региона заради протестите

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

“Виваком” пуска с намалени цени различни модели смартфони в магазините си до 21 май. По време на инициативата, наречена “Оранжев уикенд”, телефоните ще се продават в пакет с план SMART L+. Сред намалените апарати са модели на “Моторола”, “Нокиа”, “Самсунг”, HTC и други. Смартфоните се предлагат на цени от 0,98 до 29,98 лв.

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

Китайските концесионери първо ще удължат пистата, правят и жп връзка Пловдивското летище скоро ще се превърне в транспортен хъб с пътнически и карго терминали. Това увери китайският концесионер HNA GROUP, който взема аеропорта за 35 г. Представители на компанията направиха първата си визита в Пловдив и проведоха срещи с областния управител

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Най-коментирани

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Над 50 фирми, клъстери и образователни институции са се регистрирали за участие в първия по рода си българо-китайски форум "Международни клъстерни политики“ (BCF 2018), който ще се проведе във Варна. Форумът е под егидата на Областния управител на Варна Стоян Пасев. Сред официалните гости са проф. Ли, директор на Институт "Конфуций" в Бон,

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

Мария Габриел: Балканите имат нужда от мост на технологиите

Мария Габриел: Балканите имат нужда от мост на технологиите

Събитието за Запдните Балкани в София се сключва в уникален за България и Европа момент. Това каза еврокомисарят Мария Габриел при откриването на форум "Балканите в европейската интеграция". "Днес чертаем картината на света, който ще дойде. Това е моментът, в който свързаме минало и бъдеще. Ако има място на съвместно живеещи от столетия култури и

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Петър Курумбашев е един от организаторите на дни на водородните технологии в София

Петър Курумбашев е един от организаторите на дни на водородните технологии в София

Петър Курумбашев, член на Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент, е един от организаторите на Hydrogen Summit – Среща на високо ниво по въпросите на водорода, която ще се проведе на 28 май (понеделник) от 10:00 часа в зала 8 на Националния дворец на културата, съобщиха от екипа му.

Разногласия в управляващата коалиция в Румъния заради частните пенсии

Разногласия в управляващата коалиция в Румъния заради частните пенсии

Вторият стълб на пенсионната система предизвиква търкания в управляващата коалиция, пише днес румънският в. "Ромъния либера". Отчаяните маневри с цел да се сложи ръка на втория стълб на пенсиите създават разногласия между Социалдемократическата партия (СДП) и по-малкия й коалиционен партньор - Алианс на либералите и демократите (АЛДЕ),

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Първите три са готови, целта е да доставят за армията Кортеж от няколко тежки джипа, полицейски мерцедес пилотка, бронирани лимузини в средата на кортежа и огромен шевролет с някакво съоръжение на покрива в края на кортежа. Колите се придвижват бавно по прашните улици на арабски град, а надписите на арабски и английски обясняват,

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се от 1 юли 2018 г. нов размер на социалната пенсия за старост - 125,58 лв. месечно. Това е заложено в проект на постановление на МС за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост, публикуван за обществено обсъждане на страницата на МТСП. В доклада на социалния министър Бисер Петков се посочва,

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковите регулации, въведени след финансовата криза от 2008 г. за избягване на нов срив, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Камарата на представителите одобри с голямо мнозинство - 258 на 159 гласа - текста, който вероятно скоро ще бъде подписан от президента Доналд Тръмп.

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Чешкият милиардер Петр Келнер купува “Нова броудкастинг груп” чрез инвестиционната си компания PPF Group. За сделката бе съобщено през февруари и за нея е поискано разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Сделката оценява 100% от бизнеса на медията на 185 милиона евро. Ако регулаторът разреши,

Борисов спира наредба, давала монопол  на млекари

Борисов спира наредба, давала монопол на млекари

От 500 фирми щели да останат девет Промените в наредбата за схемите “Училищен плод” и “Училищно мляко” са отложени от премиера Бойко Борисов. Това става ясно от стенограма от заседанието на кабинета. Те ще бъдат разгледани след среща с ресорните министри. Според Борисов смисълът на програмата е да имаме по-здрави деца.

Порожанов: Изстреляхме почти половината от ракетите срещу градушки за сезона

Порожанов: Изстреляхме почти половината от ракетите срещу градушки за сезона

До момента сме изстреляли почти половината от запаса ракети срещу градушки, който имаме за целия сезон, което налага да доосигуряваме ракети. Това каза земеделският министър Румен Порожанов в предаването „Лице в лице” по Би Ти Ви. Той посочи, че за първа година толкова рано – още от април, градоносни облаци с наситени ядра са навлезли в страната.

Китайски гигант за камиони има интерес за производство в България

Китайски гигант за камиони има интерес за производство в България

Най-големият китайски производител на тежкотоварни автомобили проявява интерес към производство в България. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта. Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев се срещна с представители на ръководството на компанията.

Външният министър на Аржентина: Искаме сътрудничество с България в туризма, фармацията и високите технологии

Външният министър на Аржентина: Искаме сътрудничество с България в туризма, фармацията и високите технологии

“Макар ние в Аржентина да имаме добри плажове, всички мои сънародници са чували за вашите “Златни пясъци” и много от тях биха желали да дойдат на море в България.” С тези думи министърът на външните работи и на вероизповеданията на Република Аржентина Хорхе Фори посрещна в кабинета си в Буенос Айрес българския вицепремиер и министър на външните

Мтел стана А1

Мтел стана А1

Мтел вече се казва А1 България. Точно в 11,30 шефът на телекома Александър Димитров обяви смяната на бранда. Новото име идва от австрийския собственик на българския оператор. Основната цел на промяната е като А1 да се вслушаме все повече в мнението на клиентите, каза Димитров. Ставаме силна международна марка,