Тихият възход на машиностроенето

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Тихият възход на машиностроенето

Има един отрасъл от българската икономика, за който на пръв поглед не се полагат някакви специални грижи, няма написани стратегии за развитие и изобщо не е във фокуса на обществения интерес. Но който отбелязва удивителен ръст от цели 10% за 2015 г. и също толкова за първото полугодие на тази година, при положение, че вътрешният пазар за неговата продукция е доста свит. Това е машиностроенето.

Според данни на БНБ за водещите стокови групи в износната листа на страната през цялата 2015 г. от България към света са потеглили машини и съоръжения за 3,6 млрд. лв., което представлява към 7,9% от общата стойност на износа ни. До вчера знаехме, че родината изнася основно суровини, но ако вземем електротехническата и машиностроителна продукция заедно те вече задминават износа на сурови продукти като стойност. А тези две производства са с висока добавена стойност. Да не говорим за производството на авточасти, , което вече достигна 5% от брутния вътрешния продукт. Ако тези тенденции се запазят, сънародниците ни които почват разговорите за българската икономика с констатацията „Ех, какво машиностроене имахме навремето“, ще трябва малко да помислят преди да отварят уста. Просто времената се менят – преди се гордеехме с металорежещите машини и електрокарите, днес на мода са авточастите, машините за хранителната промишленост, хидравликата.

Ръстът не е само през 2015 г., тенденцията е такава от около 2-3 години. И тя обхваща и подсекторите – покрай машиностроенето има видимо раздвижване в леярството, в производството на транспортни средства и части за тях и в много други съпътстващи дейности.

Според браншовите организации това е закономерно. „Българското машиностроене е експортно ориентиран отрасъл и оживлението в икономиките на европейските държави неминуемо доведе и до увеличение на нашия износ“, каза пред списание „.bg“ председателят на Браншова камара Машиностроене към БСК Илия Келешев. В това очевидно има и някаква съдба – във времената на СИВ този отрасъл също е произвеждал продукция предимно за чужбина и конюнктурата на пазара на социалистическите държави също се е усещала доста силно.

Освен това не бива да забравяме, че този отрасъл бе един от най-потърпевшите по време на световната икономическа криза почнала през 2009 г. Спадът в производството на водещите машиностроителни фирми тогава достигна 30%. „Над 10% от фирмите в бранша просто преустановиха дейността си и повечето от тях бяха ликвидирани. А и онези, които успяха по-късно да стабилизират производствените си нива, направиха това на много по-ниски равнища в сравнение с преди кризата“, казва Келешев.

Оръжейните заводи например почти до вчера пълнеха новините със стачки, неизпълнени договори и съкращения на работници. Данните обаче показват, че през 2012 г. България изнася оръжия, боеприпаси и друга военна продукция за 219 млн. евро, а през 2013 г. – вече за 233 милиона евро. През 2014 г. обаче започва големият ръст, когато този експорт скача с невероятните 72% и достига 403 млн. евро. Следващата година е още по-успешна за оръжейниците – те продават извън страната продукция за 642 млн. евро, което е почти 60% увеличение. Тази тенденция се запазва и през 2016 г.
Впечатлителни са и резултатите на производителите на авточасти. Приходите от продажби на водещите 100 производителя в страната показват, че индустрията се оценява на близо 4,2 милиарда лева за 2015 година, като бележи приблизително 15% средногодишен ръст за периода 2012-2015 година. Този темп се очаква да продължи и през следващите години. Заетостта в този подотрасъл също бележи постоянен ръст, като работещите са близо 35 хил. души през 2015 при близо 25 хил. през 2013 г.

Не е за подценяване факта, че все повече машиностроителни компании у нас модернизират производството си, намаляват неговата енергоемкост и благодарение на това продукцията им е конкурентна на световните пазари. Финансирането за тези дейности става най-вече през европейските фондове и то най-много по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Вече повече от година за всички схеми, които се отварят по тази програма, има достатъчно кандидати.
Проблемът е, че с течение на времето тази форма на финансиране ще намалява и ако нашите фирми искат да задържат и разширят пазарите си, ще трябва да се адаптират към възможностите на по-рисковото финансиране – банково или през борсата.
Ако има обаче нещо, от което всички машиностроителни предприятия единодушно се оплакват, това е проблемът с недостига на кадри. В този отрасъл се трудят общо към 105 000 човека, но бъдещето му е на карта, защото за повечето работни места се иска някаква квалификация, а тя не се придобива лесно. Професионалното образование в сферата на машиностроенето в България по същество е ликвидирано. В страната все още съществуват, разбира се, механотехникуми, но повечето от тях масово започват прием по добре звучащи съвременни специалности, но без практическо приложение в машиностроителните предприятия.

Според шефа на браншовата камара Илия Келешев началото на проблема трябва да търсим още в зората на демокрацията. „Тогава масово се твърдеше, че България е изградила машиностроителните си заводи, без да има икономическа изгода от тях и че този отрасъл няма бъдеще. Така родителите насърчаваха децата си да учат друго и затова днес на пазара на труда има глад за шлосери, стругари, фрезисти. Има глад дори за инженери“, казва Келешев.

Един от най-дискусионните образователни въпроси в момента – за дуалното обучение, стои открит за машиностроителния сектор. В бранша са единици предприятията, които финансират такова образование. По принцип фирмите от този сектор реагираха доста късно на затварянето на професионалните гимназии и вдигнаха шум едва при вече свършен факт. Затова на много фирми сега им се налага да се ангажират сами с подготовката на кадри и ще трябва да мине време, докато се споразумеят с държавата тя да поеме поне частично разходите за това обучение. Да не говорим, че въпросът е и дискусионен.

Спорно е и доколко България би трябвало да позволи внос на работна ръка в този отрасъл от икономиката, подобно на това, което прави за аутсорсинга и високите технологии. Много наблюдатели на пазара смятат, че тенденциите на увеличение на производството в машиностроенето са дълготрайни и би трябвало вече да се мисли за внос на работници, защото пазарът на труда все по-трудно задоволява инвеститорския интерес. Директорът на „Спартак“ АД Кирил Яков например казва, че е наблюдавал машиностроително предприятие в Германия, в което въпреки немската собственост целият ръководен персонал се състои от чужденци от Централна и Източна Европа. „Германците определено се справят по-добре с изсмукването на кадри от останалия свят отколкото англичаните и вероятно Великобритания се дразни от това“, смята той.
Любопитното е, че въпреки масово разпространеното схващане, че преходът в България е унищожил машиностроенето, има доста на брой предприятия, които въпреки възходите и спадовете през тези 25 години, са запазили като цяло производството си. Даже са го разширили и модернизирали, намерили са си нови пазари и непрекъснато ги разширяват. Например казанлъшката „Х+С Хидравлик“, която прави 6-8% от световното производство на хидромотори. ЗММ Сливен продължава производството на стругове – много по-модерни отпреди, и изнася продукцията си в 56 държави от всички континенти. ЗММ-Стомана Силистра за тези години се превърна в най-големия производител на дървообработващи машини в региона на Югоизточна Европа. А производството на машини за хранително-вкусовата промишленост не само се запази, но разшири значително пазарите си в последните години.

При положение, че чуждите пазари са най-сериозният двигател за този отрасъл, някои проблеми на тези пазари няма как да не се отразят върху родното машиностроене. Проблемите в руската икономика и обезценяването на рублата например навредиха на износа, който отбеляза намаление през 2015 г. Причината за него е най-вече прекъсването на традиционни доставки за големи руски държавни компании. Миналата година също така Съюзът по машиностроене на Русия отказа да подпише договор за сътрудничество. За нормализирането на отношенията много надежди се възлагат на възобновяване на дейността на междуправителствената комисия за иконовическо и научно-техническо сътрудничество.

Известни опасения в бранша съществуват заради евентуалното излизане на Великобритания от ЕС. Първите удари се усетиха от някои износители заради промяната на валутните курсове и наложилото се поради това предоговаряне. Много експерти обаче смятат, че каквито и да са новите търговски рамки, те ще се изяснят след не по-малко от 2 години и износителите ни ще имат достатъчно време да се нагодят към тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Заплатата  -  чиста сума, добавките да се махнат, иска бизнесът

Заплатата - чиста сума, добавките да се махнат, иска бизнесът

Най-ниските възнаграждения да са около 40% от средните Служебното правителство да премахне добавките за стаж от заплатите, както това е направено за администрацията. Брутната сума, която получават работниците, да се запази, а работодатели и синдикати да договарят вече чистата сума на минималната заплата.

Легендарната Nokia 3310 се завръща

Легендарната Nokia 3310 се завръща

Финландската компания HMD Oy Global, която притежава правата върху марката Nokia, ще възражда модела 3310, съобщи в. "Гардиън". Телефонът щял да се появи на пазара в края на февруари. Първоначално ще бъде достъпен само за европейските и северноамериканските потребители на цена от 59 евро. Nokia 3310 се превърна в легендарен модел преди 17 години,

Може да се осъвременят всички пенсии, но ще струва 1,5 млрд. лева

Може да се осъвременят всички пенсии, но ще струва 1,5 млрд. лева

1,5 млрд. лева би струвало осъвременяването на пенсиите на всички възрастни хора в България на база средния осигурителен доход от 2015 и 2016 г. Това сочи експертна оценка, възложена на НОИ от служебния социален министър Гълъб Донев, съобщи той пред Би Ти Ви тази сутрин. Вдигане на пенсии може да се случи при действащ парламент,

Гришо подари два апартамента на баща си

Гришо подари два апартамента на баща си

Два луксозни апартамента в София е подарил Григор Димитров на родителите си, показа проверка на "България Днес". Жилищата са с площ 89 и 76 квадратни метра, а цената им е 423 хиляди лева. В цената на имотите е включено обзавеждане с луксозни италиански мебели, климатизация и безплатна поддръжка за няколко години.

Ромски фамилии се трудят в леярен завод (целият текст)

Ромски фамилии се трудят в леярен завод (целият текст)

Старозагорският чугунолеярен завод „Прогрес” е едно от най-старите предприятия в бранша. Известно е на международния пазар с отливките от сив и сферографитен чугун, които се използват за хидромотори, помпи, автомобилни части, редуктори, електромотори, подемни съоръжения. Основната част от продукцията е предназначена за хидравликата, енергетиката,

Възстановяват жп линията Истанбул-София на 20 февруари

Възстановяват жп линията Истанбул-София на 20 февруари

Възтановяват движението на 20-и февруари между най-големия турски град, Истанбул, и българската столица София, пише вестник Daily Sabah, цитирано от БТА. Възстановителните работи по железопътната линия между Истанбул и митническия пункт Капъкуле на границата с България приключиха, съобщават във вестника.

Peugeot-Citroen купува Opel?

Peugeot-Citroen купува Opel?

General Motors е в преговори на високо равнище за продажбата на своите европейски марки Opel и Vauxhall на френския концерн PSA Group, който е собственик на Citroen, DS и Peugeot, съобщава Ройтерс, позовавайки се на говорителя на PSA Бертран Блез. Плановете на Пежо-Ситроен са да вземат мажоритарния дял на Opel "в сделка,

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Нашата програма няма нито една незащитена цифра - средната работна заплата, минималната работна заплата, пенсиите, бонусите за Коледа и Великден. Това каза експремиерът Бойко Борисов на откриването на Национална политическа академия на ЖГЕРБ в Стара Загора, на която представят приоритетите в предизборната програма на ПП ГЕРБ.

Държавата се заема с изцяло нова жилищна стратегия

Държавата се заема с изцяло нова жилищна стратегия

Предстои Националният център за териториално развитие да разработи проект, а надеждите - заложените в него мерки стъпка по стъпка да решат натрупаните през годините проблеми в жилищния сектор като лошо състояние на жилищния фонд, големия брой необитаеми жилища, пренаселени домове, високо енегропотребление.

Задава се криза със зехтина

Задава се криза със зехтина

Капризите на времето в Южна Европа превърнаха зеленчуците в скъп лукс. При един средиземноморски продукт ценовият бум тепърва предстои - очаква се значително поскъпване на зехтина, пише германското издание "Шпигел", цитирано от БТА. Който иска да усети последиците от глобализацията и климатичните промени,

Най-коментирани

Заплатата  -  чиста сума, добавките да се махнат, иска бизнесът

Заплатата - чиста сума, добавките да се махнат, иска бизнесът

Най-ниските възнаграждения да са около 40% от средните Служебното правителство да премахне добавките за стаж от заплатите, както това е направено за администрацията. Брутната сума, която получават работниците, да се запази, а работодатели и синдикати да договарят вече чистата сума на минималната заплата.

НЗОК:  Лекарствата да се заплащат на  килограм тегло на пациента

НЗОК: Лекарствата да се заплащат на килограм тегло на пациента

Нов начин за заплащане на лекарствата обмисля Националната здравноосигурителна каса и той е те да се заплщат на  килограм тегло на пациента, обяви д-р Димитър Петров, подуправител на здравната каса, по време на дискусия за актуалните проблеми в лкеарствената политика на държавата, част от Националната кампания на в. „24 часа” и списание .

50 000 подписа са събрани за изграждането на тунел под Петрохан

50 000 подписа са събрани за изграждането на тунел под Петрохан

Около 50 000 души от Северозападна България са се подписали в организирана от инициативен комитет от Берковица подписка с искане за прокопаване на тунел под старопланинския проход Петрохан, съобщиха организаторите й, предаде БТА. В село Гаганица, община Берковица, е било организирано Хоро на надеждата,

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Нашата програма няма нито една незащитена цифра - средната работна заплата, минималната работна заплата, пенсиите, бонусите за Коледа и Великден. Това каза експремиерът Бойко Борисов на откриването на Национална политическа академия на ЖГЕРБ в Стара Загора, на която представят приоритетите в предизборната програма на ПП ГЕРБ.

Ексшефът на АПИ: Има десетки опасни съоръжения по пътищата

Ексшефът на АПИ: Има десетки опасни съоръжения по пътищата

"В България има десетки опасни съоръжения по пътищата и те ще стават повече". Това заяви пред Нова тв бившият председател на АПИ инж. Лазар Лазаров. Изказването идва след зачестилите инциденти заради разпадащи се мостове и тунели. Той коментира случилото се в тунела "Ечемишка", където в началото на месеца лампа се стовари върху автомобил и отне

1,57 млрд. лева изпратени от  емигранти за година

1,57 млрд. лева изпратени от емигранти за година

1,57 млрд. лв. са изпратили емигрантите на близки и роднини в България през 2016 г., става ясно от данни на БНБ. Това е с 40 млн. лв. по-малко от 2015 г. Рекордна по обем на емигрантски пари е била 2013 г., когато от чужбина у нас са влезли 1,7 млрд. лв. От БНБ отчитат 682,8 млн. евро чужди инвестции за 2016 г., което е с близо 1 млрд.

Домусчиев пита Марешки кога ще се заеме с картела в енергетиката

Домусчиев пита Марешки кога ще се заеме с картела в енергетиката

Марешки уверява работодателските организации, че ще предприеме действия не само за прекратяване на картела в горивата, но и в енергетиката и други сектори Асоциацията на организациите на българските работодатели представи приоритетите си пред лидера на Гражданско движение „Воля“ Веселин Марешки и икономическия му екип.

Бойко Борисов: Запазването на плоския данък ни е приоритет

Бойко Борисов: Запазването на плоския данък ни е приоритет

Образование, дуално обучение и запазване на плоския данък - това са част от приоритите на ГЕРБ. Те бяха обявени в четвъртък от лидера на партията Бойко Борисов на среща с Асоциацията на работодателите. В нея участваха Томислав Дончев, Делян Добрев и Владислав Горанов. “Всяко дете трябва да знае български, да чете и да пише”, подчерта Борисов.

България въвежда европейска заповед за запор на банковите сметки

България въвежда европейска заповед за запор на банковите сметки

България ще въведе прилагането на Регламент на Европейския съюз за създаване на процедура за европейска заповед за запор на банкови сметки с цел улесняване на трансграничното събиране на вземания по граждански и търговски дела. Това става ясно от предложение за Постановление на Министерския съвет на служебния министър на правосъдието Мария Павлова,

Трети месец безобразия в столичния квартал "Горна баня"

Трети месец безобразия в столичния квартал "Горна баня"

Гражданите на столичния квартал "Горна баня" са на предела на пословичното си търпение към ужасната инфраструктура на района и готвят протести, научи "24 часа". Безобразията, които продължават там, са способни да изкарат от кожата и най-хрисимите жители на столицата, а жителите на квартала са доказвали, че определено не са от тази порода.

Държавата България купува обратно ЧЕЗ?  Имало и такъв план

Държавата България купува обратно ЧЕЗ? Имало и такъв план

Иначе има 7 играчи, част от тях са с руски и турски капитали. Компанията снабдява с ток 40% от бита и малкия и средния бизнес Българската държава може да изкупи обратно ЧЕЗ - енерго-разпределителното дружество, което снабдява с ток Западна България. Този план е обсъждан неофициално на високо ниво в държавата.

Спас Русев: “Виваком” е с най-прозрачно сменена собственост от активите, в които Цветан Василев е имал участие

Спас Русев: “Виваком” е с най-прозрачно сменена собственост от активите, в които Цветан Василев е имал участие

Ще има пренареждане на политическия елит в европейски мащаб, казва бизнесменът ПЕТЪР СТОЯНОВ, НОВА ТЕЛЕВИЗИЯ - Г-н Русев, спомняте ли си как пристигна първият милион в сметката ви? - Не, не си спомням. Мога да ви кажа кога си купих първата картина. Защото това ми е донесло естетическа и душевна наслада,

Средната заплата с ръст от 258% за 10 години

Средната заплата с ръст от 258% за 10 години

В държавния сектор вземат 1070 лв., в частния - 994 лв. За 10 години от влизането на България в ЕС средната заплата е скочила над 2,5 пъти, или с точно 258%. Това показват сметки по данните на Националния статистически институт. През декември 2006 г. средното възнаграждение у нас е било едва 392 лв.

Втора българска търговско-икономическа служба работи вече в САЩ

Втора българска търговско-икономическа служба работи вече в САЩ

В Чикаго вече работи втора българска търговско-икономическа служба, която наред със службата във Вашингтон ще съдейства на българските бизнесмени, които работят или у нас, или зад океана да потърсят своето място на огромния, но много конкурентен и преситен американски пазар. САЩ са изключително важен търговски партньор и ние трябва да направим

България ще доставя газ от Азербайджан от 2020 г.

България ще доставя газ от Азербайджан от 2020 г.

България ще получи азербайджански природен газ най-рано през 2020 г., а интерконекторът Гърция-България (IGB) ще бъде готов в края на 2019 г. Това съобщиха от Министерството на енергетиката. На 22 и 23 февруари в Баку ще се проведе среща на Консултативния съвет на Южния газов коридор. На нея България ще бъде представена от министъра на

Суперкомпютър ще бори мръсния въздух (Видео)

Суперкомпютър ще бори мръсния въздух (Видео)

През последните седмици заради студа, отоплението и засиления трафик темата за чистотата на въздуха отново беше на фокус. В столицата бяха измерени тревожно високи нива на запрашеност, а местните власти набелязаха мерки, свързани с изправността на автомобилите, с безплатен градски транспорт, който да ограничи движението на лични автомобили,

Възстановяват жп линията Истанбул-София на 20 февруари

Възстановяват жп линията Истанбул-София на 20 февруари

Възтановяват движението на 20-и февруари между най-големия турски град, Истанбул, и българската столица София, пише вестник Daily Sabah, цитирано от БТА. Възстановителните работи по железопътната линия между Истанбул и митническия пункт Капъкуле на границата с България приключиха, съобщават във вестника.

Софиянци са използвали 20% повече топлинна енергия през студения януари

Софиянци са използвали 20% повече топлинна енергия през студения януари

Според данните на изчислителния център на "Топлофикация София" през януари 2017 г. е отчетено потребление от 677 814 МВтч., съобщиха от пресцентъра на дружеството, цитирани от bTV. Абонатите в столицата са използвали с 20% повече топлинна енергия в сравнение със същия месец на 2016 г., когато потреблението е стигнало 564 665 МВтч.

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Борисов: Взехме дълг, когато парите бяха евтини (Видео)

Нашата програма няма нито една незащитена цифра - средната работна заплата, минималната работна заплата, пенсиите, бонусите за Коледа и Великден. Това каза експремиерът Бойко Борисов на откриването на Национална политическа академия на ЖГЕРБ в Стара Загора, на която представят приоритетите в предизборната програма на ПП ГЕРБ.

Ексшефът на АПИ: Има десетки опасни съоръжения по пътищата

Ексшефът на АПИ: Има десетки опасни съоръжения по пътищата

"В България има десетки опасни съоръжения по пътищата и те ще стават повече". Това заяви пред Нова тв бившият председател на АПИ инж. Лазар Лазаров. Изказването идва след зачестилите инциденти заради разпадащи се мостове и тунели. Той коментира случилото се в тунела "Ечемишка", където в началото на месеца лампа се стовари върху автомобил и отне