Тихият възход на машиностроенето

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Тихият възход на машиностроенето

Има един отрасъл от българската икономика, за който на пръв поглед не се полагат някакви специални грижи, няма написани стратегии за развитие и изобщо не е във фокуса на обществения интерес. Но който отбелязва удивителен ръст от цели 10% за 2015 г. и също толкова за първото полугодие на тази година, при положение, че вътрешният пазар за неговата продукция е доста свит. Това е машиностроенето.

Според данни на БНБ за водещите стокови групи в износната листа на страната през цялата 2015 г. от България към света са потеглили машини и съоръжения за 3,6 млрд. лв., което представлява към 7,9% от общата стойност на износа ни. До вчера знаехме, че родината изнася основно суровини, но ако вземем електротехническата и машиностроителна продукция заедно те вече задминават износа на сурови продукти като стойност. А тези две производства са с висока добавена стойност. Да не говорим за производството на авточасти, , което вече достигна 5% от брутния вътрешния продукт. Ако тези тенденции се запазят, сънародниците ни които почват разговорите за българската икономика с констатацията „Ех, какво машиностроене имахме навремето“, ще трябва малко да помислят преди да отварят уста. Просто времената се менят – преди се гордеехме с металорежещите машини и електрокарите, днес на мода са авточастите, машините за хранителната промишленост, хидравликата.

Ръстът не е само през 2015 г., тенденцията е такава от около 2-3 години. И тя обхваща и подсекторите – покрай машиностроенето има видимо раздвижване в леярството, в производството на транспортни средства и части за тях и в много други съпътстващи дейности.

Според браншовите организации това е закономерно. „Българското машиностроене е експортно ориентиран отрасъл и оживлението в икономиките на европейските държави неминуемо доведе и до увеличение на нашия износ“, каза пред списание „.bg“ председателят на Браншова камара Машиностроене към БСК Илия Келешев. В това очевидно има и някаква съдба – във времената на СИВ този отрасъл също е произвеждал продукция предимно за чужбина и конюнктурата на пазара на социалистическите държави също се е усещала доста силно.

Освен това не бива да забравяме, че този отрасъл бе един от най-потърпевшите по време на световната икономическа криза почнала през 2009 г. Спадът в производството на водещите машиностроителни фирми тогава достигна 30%. „Над 10% от фирмите в бранша просто преустановиха дейността си и повечето от тях бяха ликвидирани. А и онези, които успяха по-късно да стабилизират производствените си нива, направиха това на много по-ниски равнища в сравнение с преди кризата“, казва Келешев.

Оръжейните заводи например почти до вчера пълнеха новините със стачки, неизпълнени договори и съкращения на работници. Данните обаче показват, че през 2012 г. България изнася оръжия, боеприпаси и друга военна продукция за 219 млн. евро, а през 2013 г. – вече за 233 милиона евро. През 2014 г. обаче започва големият ръст, когато този експорт скача с невероятните 72% и достига 403 млн. евро. Следващата година е още по-успешна за оръжейниците – те продават извън страната продукция за 642 млн. евро, което е почти 60% увеличение. Тази тенденция се запазва и през 2016 г.
Впечатлителни са и резултатите на производителите на авточасти. Приходите от продажби на водещите 100 производителя в страната показват, че индустрията се оценява на близо 4,2 милиарда лева за 2015 година, като бележи приблизително 15% средногодишен ръст за периода 2012-2015 година. Този темп се очаква да продължи и през следващите години. Заетостта в този подотрасъл също бележи постоянен ръст, като работещите са близо 35 хил. души през 2015 при близо 25 хил. през 2013 г.

Не е за подценяване факта, че все повече машиностроителни компании у нас модернизират производството си, намаляват неговата енергоемкост и благодарение на това продукцията им е конкурентна на световните пазари. Финансирането за тези дейности става най-вече през европейските фондове и то най-много по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“. Вече повече от година за всички схеми, които се отварят по тази програма, има достатъчно кандидати.
Проблемът е, че с течение на времето тази форма на финансиране ще намалява и ако нашите фирми искат да задържат и разширят пазарите си, ще трябва да се адаптират към възможностите на по-рисковото финансиране – банково или през борсата.
Ако има обаче нещо, от което всички машиностроителни предприятия единодушно се оплакват, това е проблемът с недостига на кадри. В този отрасъл се трудят общо към 105 000 човека, но бъдещето му е на карта, защото за повечето работни места се иска някаква квалификация, а тя не се придобива лесно. Професионалното образование в сферата на машиностроенето в България по същество е ликвидирано. В страната все още съществуват, разбира се, механотехникуми, но повечето от тях масово започват прием по добре звучащи съвременни специалности, но без практическо приложение в машиностроителните предприятия.

Според шефа на браншовата камара Илия Келешев началото на проблема трябва да търсим още в зората на демокрацията. „Тогава масово се твърдеше, че България е изградила машиностроителните си заводи, без да има икономическа изгода от тях и че този отрасъл няма бъдеще. Така родителите насърчаваха децата си да учат друго и затова днес на пазара на труда има глад за шлосери, стругари, фрезисти. Има глад дори за инженери“, казва Келешев.

Един от най-дискусионните образователни въпроси в момента – за дуалното обучение, стои открит за машиностроителния сектор. В бранша са единици предприятията, които финансират такова образование. По принцип фирмите от този сектор реагираха доста късно на затварянето на професионалните гимназии и вдигнаха шум едва при вече свършен факт. Затова на много фирми сега им се налага да се ангажират сами с подготовката на кадри и ще трябва да мине време, докато се споразумеят с държавата тя да поеме поне частично разходите за това обучение. Да не говорим, че въпросът е и дискусионен.

Спорно е и доколко България би трябвало да позволи внос на работна ръка в този отрасъл от икономиката, подобно на това, което прави за аутсорсинга и високите технологии. Много наблюдатели на пазара смятат, че тенденциите на увеличение на производството в машиностроенето са дълготрайни и би трябвало вече да се мисли за внос на работници, защото пазарът на труда все по-трудно задоволява инвеститорския интерес. Директорът на „Спартак“ АД Кирил Яков например казва, че е наблюдавал машиностроително предприятие в Германия, в което въпреки немската собственост целият ръководен персонал се състои от чужденци от Централна и Източна Европа. „Германците определено се справят по-добре с изсмукването на кадри от останалия свят отколкото англичаните и вероятно Великобритания се дразни от това“, смята той.
Любопитното е, че въпреки масово разпространеното схващане, че преходът в България е унищожил машиностроенето, има доста на брой предприятия, които въпреки възходите и спадовете през тези 25 години, са запазили като цяло производството си. Даже са го разширили и модернизирали, намерили са си нови пазари и непрекъснато ги разширяват. Например казанлъшката „Х+С Хидравлик“, която прави 6-8% от световното производство на хидромотори. ЗММ Сливен продължава производството на стругове – много по-модерни отпреди, и изнася продукцията си в 56 държави от всички континенти. ЗММ-Стомана Силистра за тези години се превърна в най-големия производител на дървообработващи машини в региона на Югоизточна Европа. А производството на машини за хранително-вкусовата промишленост не само се запази, но разшири значително пазарите си в последните години.

При положение, че чуждите пазари са най-сериозният двигател за този отрасъл, някои проблеми на тези пазари няма как да не се отразят върху родното машиностроене. Проблемите в руската икономика и обезценяването на рублата например навредиха на износа, който отбеляза намаление през 2015 г. Причината за него е най-вече прекъсването на традиционни доставки за големи руски държавни компании. Миналата година също така Съюзът по машиностроене на Русия отказа да подпише договор за сътрудничество. За нормализирането на отношенията много надежди се възлагат на възобновяване на дейността на междуправителствената комисия за иконовическо и научно-техническо сътрудничество.

Известни опасения в бранша съществуват заради евентуалното излизане на Великобритания от ЕС. Първите удари се усетиха от някои износители заради промяната на валутните курсове и наложилото се поради това предоговаряне. Много експерти обаче смятат, че каквито и да са новите търговски рамки, те ще се изяснят след не по-малко от 2 години и износителите ни ще имат достатъчно време да се нагодят към тях.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Европа ще бъде разделена на нови часови зони

Европа ще бъде разделена на нови часови зони

Няколко варианта на нова карта на часовите зони в Европа се разглеждат в работните групи на ЕК заради премахването на смяната на часовото време. Това заяви зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков по време на заседание на парламентарната комисия по европейски въпроси и контрол на европейските фондове.

Wizz Air въвежда нови правила за багажа от 1 ноември

Wizz Air въвежда нови правила за багажа от 1 ноември

Авиокомпания Wizz Air въвежда от 1 ноември нова политика за багажа на пътниците в името на това качването на самолета да става по-бързо и да се избегнат случаи на забавяне на полети заради подреждане на ръчния багаж, съобщи "Дневник". На всички полети на Wizz Air вече ще може безплатно да се качва само багаж с размери 40 x 30 x 20 сантиметра

През 2019 година се очаква реален ръст на пенсиите от 3,1 на сто

През 2019 година се очаква реален ръст на пенсиите от 3,1 на сто

Очаква се ръст на пенсиите от 3,1 на сто през 2019 година при прогнозирана стойност на средногодишната хармонизирана инфлация за 2019 година от 3 на сто. Това е заложено в проекта на Закон за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 година, научи БТА от социалните партньори. Проектобюджетът ще се разглежда на Надзорен съвет на НОИ в

Пети софийски  мол смени  собственика си

Пети софийски мол смени собственика си

“България мол”, който се намира на пресечката между булевард “България” и улица “Тодор Каблешков”, стана петият поред търговски център в столицата, който сменя собственика си в рамките на последната година. Сделката е станала между септември и октомври и след нея фирмата собственик на мола - “България булевард холдинг”,

15 523  са заможните българи с по над 106 800 лева за година

15 523 са заможните българи с по над 106 800 лева за година

1 657 906 милиона си докарват по 6120 лева 15 523 души са официално заможните в България. Те са декларирали пред НАП, че за 2017 г. са заработили над 106 800 лв. Общата сума на платените от тях налози е 447 557 лв. Доход между 90 000 и 106 800 лв. са декларирали 4506 човека. Парите, влезли в семейната хазна на 6 967-ма,

ТЕЦ “Марица-изток 2”  трябва да плати  460 млн. или затваря (Обзор)

ТЕЦ “Марица-изток 2” трябва да плати 460 млн. или затваря (Обзор)

460 млн. евро ще трябва да плати за емисии ТЕЦ “Марица-изток 2”, ако цената на емисиите се запази 25 евро на тон. В началото на годината тя беше 8 евро. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова след заседание на ресорната комисия в парламента. Ако емисиите не бъдат купени, според европравилата тецът трябва да спре работа.

Над 1500 са си купили стаж за пенсия през първите 6 месеца на 2018 г.

Над 1500 са си купили стаж за пенсия през първите 6 месеца на 2018 г.

Над 1500 са си купили у нас стаж за пенсия през първите шест месеца на годината. Броят им е намалял значително в сравнение с 2017 г., когато за недостигащ стаж са платили над 5000, съобщи БНТ. От НОИ изчисляват, че заради увеличението на минималния осигурителен доход и повишаването на вноската за пенсия с 1% през тази година цената за 1 месец стаж

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Кораб за 50 000 лева продадоха на
търг великотърновските данъчни

Кораб за 50 000 лева продадоха на търг великотърновските данъчни

За първи път бе продаден на търг кораб, отнет през 2017 г. в полза на държавата - , съобщиха от НАП - Велико Търново. Данъчните от великотърновската дирекция продадоха през август т. г. кораба „Bolkan Princess“ /„Балканска принцеса“/, след отнемането му от КОНПИ /Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество/.

Фалира търговският гигант "Сиърс" - магазинът, който промени Америка

Фалира търговският гигант "Сиърс" - магазинът, който промени Америка

132-годишната търговска компания "Сиърс" е подала документи за банкрут. Тази верига бе известна като "Магазинът, който промени Америка". През последните месеци обаче дълговете започнали да се трупат с огромна скорост и в понеделник не е покрито плащане на стойност от 132 милиона долара. "Сиърс" става поредният търговски гигант,

Най-коментирани

Нова държавна агенция ще бори войната по пътищата (Обзор)

Нова държавна агенция ще бори войната по пътищата (Обзор)

Малина Крумова ще я оглави, там ще работят около 60 души Държавна агенция за пътна безопасност, подчинена на Министерския съвет, обяви в сряда вицепремиерът Томислав Дончев по време на конференция в Интер Експо Център. Ще я оглави Малина Крумова, която беше зам.-министър на регионалното развитие. Постът ѝ ще бъде зает от бившия регионален

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Вчера в Хонконг се проведе форум за финансирането на инфраструктурни проекти в рамките на „Един пояс, един път". Участниците от финансови и други среди от континенталната част и специалния административен район постигнаха консенсус: Хонконг притежава специално преимущество благодарение на политиката „една страна с два строя ",

Ангелкова: За цяло лято имаме само 2 жалби срещу шума

Ангелкова: За цяло лято имаме само 2 жалби срещу шума

През цялото лято има подадени само 2 официални жалби срещу шум в български хотели. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова на пресконконференция в София. След края на активния летен сезон министерството е пратило над 800 писма до хотели по българското Черноморие, в които им е задало въпрос колко и какви жалби са получени през сезона.

Кристалина Георгиева: България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал

Кристалина Георгиева: България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал

България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал, каза главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина Георгиева днес по време на видеопресконференция за български медии, след края на годишните срещи между Световната банка и МВФ в Индонезия, предава БТА. Индексът се определя на базата на критерии, свързани със здраве, училище,

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Бизнесът иска повече пари за национална 
туристическа реклама

Бизнесът иска повече пари за национална туристическа реклама

Представители на туристическия бизнес предлагат средствата за национална туристическа за 2019 г. да бъдат около 32 млн. лева спрямо сегашните 14 млн. лева с промяна на начина на формиране на бюджета за такава дейност, съобщи БТА. Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова съобщи, че организацията,

Фандъкова: "Джи Пи Груп" няма да прави ремонта на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III"

Фандъкова: "Джи Пи Груп" няма да прави ремонта на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III"

"Джи Пи груп" се оттегля от процедурата за ремонт на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III". Това съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова при проверката на ремонта на градината "Св. Климент Охридски". Компанията беше класирана на първо място, но процедурата все още не е приключила и не сме сключили договор.

ТЕЦ “Марица-изток 2”  трябва да плати  460 млн. или затваря (Обзор)

ТЕЦ “Марица-изток 2” трябва да плати 460 млн. или затваря (Обзор)

460 млн. евро ще трябва да плати за емисии ТЕЦ “Марица-изток 2”, ако цената на емисиите се запази 25 евро на тон. В началото на годината тя беше 8 евро. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова след заседание на ресорната комисия в парламента. Ако емисиите не бъдат купени, според европравилата тецът трябва да спре работа.

Wizz Air въвежда нови правила за багажа от 1 ноември

Wizz Air въвежда нови правила за багажа от 1 ноември

Авиокомпания Wizz Air въвежда от 1 ноември нова политика за багажа на пътниците в името на това качването на самолета да става по-бързо и да се избегнат случаи на забавяне на полети заради подреждане на ръчния багаж, съобщи "Дневник". На всички полети на Wizz Air вече ще може безплатно да се качва само багаж с размери 40 x 30 x 20 сантиметра

Съдът в Кипър ще заседава по делото за фалита на застрахователя "Олимпик"

Съдът в Кипър ще заседава по делото за фалита на застрахователя "Олимпик"

Окръжният съд в Никозия ще заседава по делото за фалита на кипърския застраховател "Олимпик", предаде БНТ. Съдебният процес е от ключово значение за всички български потребители, чиито застраховки „Гражданска отговорност" изгоряха, след отнемането на лиценза на дружеството и бяха принудени да си купят нови.

Защо инфлацията расте, а лихвите - не

Защо инфлацията расте, а лихвите - не

Две са основните причини за увеличението на цените - петролът и ръстът на заплатите Годишната инфлация през септември спрямо същия месец на предходната година е 3,6%. Много ли е това? От една страна, 3,6% годишна инфлация е най-висок темп от 5 г. насам – но трябва да си припомним, че по това време отчетохме и най-дългия период на дефлация в

8,9% ръст на инвестициите

8,9% ръст на инвестициите

“През 2018 г. очакваме реален растеж от 8,9% на инвестициите в структурата на БВП. Надеждата ни е през 2019 г. той да е 9,5%”. Това заяви зам.-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на конференция за индустриални имоти София. Борисов допълни, че България се утвърждава като една от най-конкурентните инвестиционни дестинации в Югоизточна

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Камарата на строителите в България: Искаме срещи с президента, председателя на НС и премиера

Камарата на строителите в България: Искаме срещи с президента, председателя на НС и премиера

Камарата на строителите в България иска спешни срещи с президента, председателя на Народното събрание и премиера на страната, за да изрази недоволството си от използването на целия бранш за предизборни цели. Категорично не сме съгласни съдбата на 250 000 души и техните семейства, които са свързани с нашия бранш да се използват за политически цели,

В Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ

В Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ

Вчера в Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ. Броят на участващите в него вносители продължава да нараства, а нивото за специализация и интернационализация на изложението за внос се повишава стабилно съобщава bulgarian.cri.cn Говорителят на изложението в Гуанджоу Сиу Бин заяви, че от началото на тази година,

Китай с най-много преки чуждестранни инвестиции през първата половина на годината

Китай с най-много преки чуждестранни инвестиции през първата половина на годината

Китай е бил най-големият получател на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) през първата половина на 2018 г., привличайки приблизително 70 милиарда щатски долара входящи потоци, според последния мониторинг на инвестиционните тенденции, публикуван в понеделник от Конференцията на ООН за търговията и развитието (UNCTAD). Това съобщиха от bulgarian.cri.

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Вчера в Хонконг се проведе форум за финансирането на инфраструктурни проекти в рамките на „Един пояс, един път". Участниците от финансови и други среди от континенталната част и специалния административен район постигнаха консенсус: Хонконг притежава специално преимущество благодарение на политиката „една страна с два строя ",

Дизелът най-скъп от 3 г. въпреки атаката срещу колите на нафта

Дизелът най-скъп от 3 г. въпреки атаката срещу колите на нафта

Вече е 2,40 лв. Горивата с 30 ст. нагоре за година 2,40 лв. стигна средната цена на дизела по големите вериги бензиностанции, показа проверка на “24 часа”. Това е най-високата му стойност от 3 години насам. Поскъпването е факт въпреки атаките срещу колите на дизел, рестрикциите за движението им в редица градове на Европа и новите изисквания за

Инфлацията с нов рекорд, стигна 3,6%

Инфлацията с нов рекорд, стигна 3,6%

За първи път през октомври повишението на цените на пшеницата в края на лятото се отрази чувствително върху инфлацията, която на годишна база вече стига рекордните 3,6%, личи от данните на НСИ. Групата на хранителните стоки отбелязва най-голямо поскъпване в сравнение с предния месец - 1,5%, като това се дължи главно на хляба, който поскъпва с 4,

Фандъкова: Обявяваме нова процедура за трамвайните трасета

Фандъкова: Обявяваме нова процедура за трамвайните трасета

Столична община прекратява процедурата за избор на изпълнител за реконструкцията на релсовия път по бул. „Цар Борис III“ поради получен отказ от класирания на първо място участник „Джи Пи Груп“ АД. Това написа във фейсбук кметът на София Йорданка Фандъкова. В най-кратки срокове ще обявим нова процедура за избор на изпълнител по Закона за