Петър Славов е магистър по макроикономика от УНСС от 1994 г. Няколко години по-късно става член на съвета на директорите на Евробанк. От 2001 г. кариерата му трайно се свързва с ПроКредит банк, където първоначално е изпълнителен директор и член на управителния съвет, а по-късно и негов председател. От 2008 г. е член на надзорния съвет на ПроКредит банк в Армения. В момента е председател на надзорния съвет на финансовата институция.

-Г-н Славов, как разчитате резултатите от прегледа на активите и стрес тестовете на банковата система? Какво е най-важно за обществото от този преглед?

-Този анализ показва коя банка има необходимост от допълнителен капитал и/или допълнителни провизии вследствие на външна оценка на качеството на кредитите в портфейла й, различна от тази, направена от самата банка. В допълнение, след първоначалната проверка на част от кредитите, банките бяха подложени и на т. нар. стрес тест, симулиращ доколко банката би събрала кредитите при негативна икономическа обстановка.
Въпреки, че резултатите от стрес теста показват, че банковата система е капитализирана, част от банките трябва да заделят допълнително провизии или капитал.
В последните години някои от финансовите институции не отчетоха необходимостта да провизират достатъчно за сметка на финансовия резултат, както и да създадат достатъчни капиталови буфери. Това са мерки, които винаги трябва да се предприемат навреме.
И тук е ролята на контролните органи превантивно да коригират невзетите управленски решения. Всъщност ефектът от този скъпо струващ проект за оценка на активите много бързо може да бъде пропилян, ако резултатите му се използват само за статични корекции на текущото състояние и не се трансформират в поведение при управлението на активите и в бъдеще.
Обществото с право още не е простило на банковия сектор случаят КТБ и аз много се надявам - вероятно малко наивно, на изграждането на фундамент в работата на финансовата ни система. Защото всъщност в основата на проблемите са липсата на отговорност при банкирането и поставяне на незадоволени лични икономически интереси пред тези на клиентите и общество.
За ПроКредит публикуваните резултати на 13 август показват, че капиталът на банката, предоставен от нейния международно признат финансов акционер ПроКредит Холдинг, е напълно достатъчен за покриване на евентуални рискове, които биха възникнали при негативна промяна на икономическата среда. Както и че допълнително заделяне на провизии не се налага. С други думи, независимата оценка не намира нужда от допълнителни мерки и корекции на правените периодично анализи и оперативно вземаните решения от самата банка.

-Иновативна банка ли е ПроКредит Банк? Какво правите по отношение на въвеждането на съвременни технологии?

-През последните години банката направи внушителни инвестиции за установяване на нов, модерен модел на обслужване и засега е единствената на пазара, която работи по него.

Всички рутинни операции, за които не се изисква консултация от служители, клиентите могат да извършат сами на модерни машини. Така служителите на банката имат време и възможност да обсъждат важните неща със своите клиенти – финансиране, проекти, планове.

Продължаваме да работим усилено в тази насока, тъй като тя има и друг аспект. Нашите клиенти са фирми, които подхождат сериозно към собственото си обкръжение, към работната среда и обществото като цяло – плащат данъци, осигуряват служителите си, имат реални бизнес резултати. С ограничаването на операциите с пари в брой и насочване на клиентите ни към безкасови разплащания и интернет банкиране осигуряваме здравословна среда за икономиката.

Циркулирането на големи суми в брой има негативен ефект за всяка една икономика. Политиката ни към безкасови операции е насочена и към предотвратяване на всички опити за избягване на данъчни задължения, нелегални практики или корупционни схеми и пране на пари. Ние затова и намалихме драстично таксите за изходящ превод към друга банка в единната зона за плащания в евро (SEPA) през електронната ни система. За да насочим клиентите си към електронни безкасови разплащания намалихме и таксите за преводи в левове.

-Как реагират клиентите на тези промени? Възприема ли българинът електронните банкови услуги?

-Банката инвестира мащабно в обезпечаването на безкасови услуги, предлагани на клиентите си чрез съвременните зони 24/7. Към днешна дата имаме напълно оборудвани четиридесет и шест 24/7 зони.

Промяната бе възприета толкова позитивно, че през първите месеци след въвеждането им близо 90% от клиентите на банката започнаха да банкират само по електронен път – в 24/7 зоните или чрез интернет банкиране. Това се дължи и на факта, че денонощните ни зони са единствените, които предлагат пълно и съвременно банково обслужване. Те разполагат с машини за внасяне и теглене на пари в брой, както в български левове, така и в евро. Така за рутинните банкови операции като внасяне на фирмения оборот, разпечатване на извлечения или теглене от сметка, представителите на бизнеса и гражданите не се съобразяват с работното време, а разполагат свободно със своето.

-Вие работите основно в бизнес кредитирането. Има ли раздвижване в тази ниша или по-скоро кредитирането е в застой? А и дали резултатите от стрес тестовете предполагат отпушване на кредитирането?

-В работата си с бизнес клиентите ние се фокусираме върху малките и средните предприятия, тъй като сме уверени, че те създават работни места и имат жизненоважен принос за икономиките, в които работят.

В момента се наблюдава готовност у много малки и средни фирми да инвестират, за да осъществят идеите си, да модернизират производството с нови машини или да излязат на нови пазари. Все повече предприемачи се опитват да установят международни отношения, за да изнасят продукция или да поемат поръчки за производство от чужбина.
Ние присъстваме в региона на Източна Европа вече над 20 години и имаме утвърдени позиции на експерти в обслужването на бизнеса. Все повече наши клиенти търсят бизнес със съседните ни страни. В тази връзка ние работим върху това да подпомогнем регионалната интеграция на малкия и средния бизнес и да му предложим адекватни банкови услуги. Искаме да дадем възможност на фирмите, които работят с нас в България, да могат да използват услугите ни във всяка друга страна, в която има ПроКредит Банк. Да работят свободно и най-вече изгодно със своите партньори зад граница. Това ще помогне на тях, а и на развитието на нашата икономика.

Това беше и причината през май да организираме международно бизнес събитие в Солун, на което поканихме 500 малки и средни предприятия от Югоизточна и Източна Европа. Целта на събитието бе да помогнем на клиентите от различните региони да изградят тесни бизнес връзки и да открият възможности извън границите на собствената си държава, така че да могат успешно да си сътрудничат в региона и с Европа като цяло. Осъществените над 3 500 срещи от всички присъстващи на събитието фирми потвърждават не само нашето желание, но и това на нашите клиенти, да бъде изградена мрежа между собствениците на бизнес от различни държави. Във време на икономическа нестабилност и политическа несигурност ние се надяваме да бъдем източник на стабилност за нашите клиенти.

-Имате ли нови, интересни и иновативни продукти в областта на бизнес кредитите?

-В началото на годината групата от банки ПроКредит подписахаме споразумение за насърчаване кредитирането на иновативни малки и средни предприятия с Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ).

Целта на програмата за гаранции InnovFin е да насърчи банки или други финансови институции да отпускат кредити на малки и средни предприятия, които се нуждаят от инвестиции или оборотен капитал за финансиране на научни изследвания, развойна дейност и иновации с финансовата подкрепа на ЕС. Това споразумение дава възможност на фирми, които искат да инвестират в нещо ново и не разполагат със средства, да го направят с помощта на кредит от банката при облекчени условия.

Често липсата на обезпечение е сериозен проблем за иновативните компании. Гаранцията позволява на банката да понижи изискванията си за обезпечение към клиентите. По този начин се създават условия за генериране на нови инвестиции, които в противен случай банката не би финансирала или ще финансира при по-високи разходи. Ползите от ЕИФ се насочват към намаляване на изискванията по обезпеченията на кредитите, без да се увеличават разходите на клиента.

По програмата могат да се финансират различни бизнес категории клиенти от различни области, включително и земеделски бизнес, стига те да отговарят на критериите за допустимост по програмата. Примерни сектори, които биха могли да получат финансиране по линия на InnovFin, са фармацевтичната, химическата и текстилната промишлености, мебелната индустрия, машиностроенето и производството на машинни части, всякакви видове производство, търговия на едро и дребно, секторът на услугите – туризъм, транспорт, дистрибуция.

Иновативните инвестиции на предприятията, допустими за финансиране по InnovFin в ПроКредит Банк, могат да бъдат проекти по внедряване на нови или подобряване на съществуващи продукти, нововъведения или подобряване в производствените процеси, реорганизации в работните процеси, нова организация на работното място или отношения с нови контрагенти или доставчици, които носят известен риск за технологичен или производствен неуспех.

Вярвам, че инвестициите в съвременните технологии, новаторското мислене и насочеността към околната среда са ключови фактори за бъдещото развитие на стабилни и конкурентоспособни предприятия в международен план.

Следвайки убеждението си, че опазването на околната среда е инвестиция, която си заслужава, разработихме и нов за пазара кредит „Екомобилност“, насочен към клиенти, които искат да закупят свой електрически автомобил, при преференциални условия. Желанието ни да подкрепим клиентите си при взимането на решение за инвестиция в подобно иновативно решение дойде, след като ние като институция подменихме голяма част от автомобилния си парк с електрически автомобили.

Сериозна пречка пред развитието на този вид транспорт е все още малкия брой зарядни станции. По тази причина решихме да стартираме проект по изграждането на собствени такива. Първата зарядна станция в София вече е факт, намира се на нашия централен офис на бул. "Тодор Александров" 26, като тя е още една от нашите стъпки към по-чиста природа.

-До какви нива паднаха лихвите?

-От гледна точка на потребителите на банкови услуги годината бе белязана от спад на лихвите по кредитите. Това доведе до раздвижване на пазара и на повишаване на търсенето от една страна, а от друга до засилване на конкуренцията сред банките. Условията станаха изключително благоприятни както за гражданите, така и за бизнеса, който като че ли излиза от стагнацията и търси възможности за финансиране.

-Има ли някакви нови тенденции в услугите за граждани?

-Приоритетите ни остават свързани с финансирането на малките и средните фирми в България и в превръщането ни в тяхната основна банка. След като модернизирахме обслужването си и въведохме 24/7 зони във всички наши клонове миналата година, сега времето на служителите ни е отдадено изцяло на клиентите и можем да им предложим комплексна услуга. Услугите, предлагани от ПроКредит Банк за частни лица, следват разбирането на банката да предлага отговорно банкиране на своите клиенти, като взима предвид техните финансови възможности и конкретни нужди. Следвайки този свой подход, смятаме, че покупката на дом е една обмислена и разумна стъпка. Това е и причината в момента да предлагаме жилищни кредити при едни от най-конкурентните условия.