Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

Архитект Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Automotive Cluster Bulgaria. Браншовата организация на предприятията производители на автомобилни части е създадена през 2012 г. и в нея понастоящем членуват 110 наши и чужди фирми. Станиславов е роден на 27 февруари 1976 г. и е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия.

-Господин Станиславов, на какво според Вас се дължи този бум на инвестициите в заводи за авточасти, който наблюдаваме в България от 5-6 години насам?

-Според статистиката в момента около 5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България и около 8% от износа се дължи на производството на автомобилни части. Съвсем доскоро се говореше само за 3% от БВП, а преди две-три години – за 1-2 процента. Очевидно е, че има нарастване на това производство.

Но ние трябва да си дадем сметка, че това не е изолирано явление само за България. Нека видим какво става в страните около нас. В Румъния говорим за между 7 и 8% от БВП, в Сърбия, където също като в Румъния има автомобилен завод, производството на автомобили и части за тях е над 6% от БВП.

В държави като Чехия и Унгария това производство заема над 10% от БВП, а в съседна Турция – 44%. Безапелационен световен лидер в това отношение е Словакия, в която автомобилопроизводството заема 60% от техния БВП. В тази малка държава, която по площ и население е сравнима с Детройт и околностите му, има 6 автомобилни завода и се строи седмия.

-Не става ли обаче твърде много зависима държавата от това производство?

-Така е – става зависима. Но ние не трябва да се страхуваме от това, защото далеч не сме стигнали нейното положение.

-Тогава защо тези инвестиции толкова много закъсняха в България в сравнение с другите източноевропейски държави?

-Отговорът се крие в историята на България. По времето на социализма производството на автомобили не е било сред приоритетите на България, защото така решава Съветът за икономическа взаимопомощ (СИВ). Истината е, че сме имали много добри постижения, но всичките проекти са били спрени. Първото производство на Рено в Източния блок е било в Пловдив, там се е произвеждало Рено-8 и Рено-10. Този завод по настояване на СИВ обаче е ликвидиран през 1967 г. и машините са преместени в Румъния, давайки началото на завода на Дачия. Първата Дачия на практика е Рено-8.
Първото производство на Фиат-124 – това е бъдещата Лада, е било в Ловеч. Но е спряно и преместено в СССР.

Заради тези откази ние сме на последно място в Източна Европа в момента по производство на автомобили и автомобилни части.

-Някои казват, че ако Украйна започне преговори за влизане в ЕС, тези инвеститори тутакси ще се преместят там заради по-ниското заплащане?

-Няма как да стане това. Заплащането на труда в автомобилопроизводството както навсякъде другаде е важно, но не е сред топ 5 на решаващите фактори къде да се направи една инвестиция. В масовия случай разходите за труд при автомобилопроизводството заемат между 3 и 6% от всички разходи. Т.е. това, че нивото на заплащане в България е ниско ще натежи съвсем малко на крайното решение да се направи инвестицията тук. Същото е положението и с Украйна.

-А кое натежава най-много?

-По-важна е цялостната екосистема, в която тези предприятия работят. Най-важни са данъците и слава богу в това отношение България е атрактивна. Въпросът е по-скоро дали държавата ще може дългосрочно да ги запази на това ниво, примерно за следващите 10-20 години.

Най-важен сред данъците за автомобипроизводството обаче са налозите за т.нар. R&D (research and development). По отношение на развойната дейност България не е привлекателна страна, сравнена с Унгария например. Там данъците са по-високи, но специално за R&D са реално 2%. В България този данък е пак 10%.

Румъния например наскоро въведе правилото, че личните доходи на хората, занимаващи се с R&D, не се облагат. Става въпрос за добре платени специалисти. Това е просто опит на Румъния да задържи добре образованите млади хора, които обикновено се занимават с развойна дейност. Дори Македония има 50% данъчно облекчение за развойната дейност.

Разбира се, няма никакъв проблем България да не прави такива данъчни облекчения. Но тогава инвеститорите няма да откриват развойни бази тук, а само производство на авточасти. Но все пак истинската добавена стойност идва от развойната дейност.

-Ако обобщим, би ли могло да очакваме положителната динамика на инвестициите в този сектор да продължи и в следващите години?

-Положителната динамика ще остане, аз виждам, че интересът към България дори се засилва и при сегашното ниво на данъците и цялостната икономическа обстановка. В никакъв случай обаче не мога да кажа, че ще наваксаме разликата, която имаме с Румъния. За да стане това, трябва да се направи поредица от неща, които са прости.
Трябва да се идентифицират големи индустриални зони, където тези инвеститори да се настанят. У нас няма големи терени, дори най-големите индустриални зони не предлагат цял терен от порядъка на 8000-10 000 декара, т.е. площ, съизмерима с размерите на „Кремиковци“. Такава е например площта на последния завод, който се строи в Словакия. И там държавата е изградила цялата инфраструктура на този терен. При това положение инвеститорът ще знае, че идвайки, на него ще са му необходими най-много 6-7 месеца подготовка и веднага ще може да почне да строи.

В България всички тези подготвителни процедури отнемат към 5-6 години. Няма инвеститор, който е съгласен да чака толкова.

Нашата държава трябва да е готова със стимули. Тях частично ги има. Но ако искаме да почнат да идват все по-големи компании и то доставчици от второ и дори от първо ниво, а и автомобилопроизводител, трябва да сме готови с програма от стимули. В момента заедно с Министерството на икономиката работим по съставянето на такава програма.

-Пречи ли липсата на квалифицирана работна ръка на този тип инвеститори?

-Това е най-големият проблем в дългосрочен план за тях. Макар и не за всички. Една част от установилите се тук фирми произвеждат кабели за автомобили, където натискът върху цената на труда не е така голям. Впрочем, затова повечето от тях не отиват в пловдивската „Тракия икономическа зона“, защото там заплащането вече е високо. В предприятията за автомобилни кабели работят предимно жени, има и доста роми, което е много хубаво.

Проблемът с кадрите е по-скоро при средния управленски ешелон, при инженерните кадри. Там заплатите най-рязко скачат. Работата на българската държава е да осигури точно такива специалисти. Те ще дойдат така или иначе, но тези дисциплини в техническите университети трябва да бъдат рекламирани сред подрастващите. Те трябва да бъдат убедени, че в днешно време има по-голям стимул да учиш за инженер, отколкото за юрист, маркетинг специалист или нещо друго подобно. Инженерните специалности у нас все още са много подценени. Фактите говорят, че инженерите днес си намират по-лесно работа и са много по-добре платени. Мога да ви цитирам конкретни факти.

Примерно добър логистичен мениджър в такава компания у нас получава около 7000 лева заплата.

-Чувал съм оплаквания от такива инвеститори от липсата на гъвкавост на работното законодателство. Какво точно означава това?

-Ще ви дам пример с едно изключително успешно предприятие - „Фесто Производство“, част от големия немски концерн „Фесто“. Те имат много поръчки и биха искали да се работи на 3 и дори 4 смени. Има компании, които го правят, но на ръба на закона, тъй като не е регламентирано как точно стават нощните смени. Нашето законодателство в момента се занимава предимно с това как да защити правата на работниците.

-Какъв срок давате при сегашната ситуация да дойде у нас инвеститор, който да сглобява европейска марка автомобили?

-Ясно е, че автомобилният сектор у нас ще нараства. В момента в него са заети 30 000-35 000 души. Ако продължи да нараства със сегашното темпо, вероятно през 2020-2021 година в него ще работят 60 000 души и ще произвежда 5-6% от БВП. Така ние просто няма да изоставаме от това, което междувременно се случва в Източна Европа.
Ако обаче се вземат мерки да се насърчи тази индустрия, по същото време в нея може да са заети към 100 000 души и да произвежда 7-8% от БВП. Това може да стане, ако

Повече - в книжното тяло

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Българка, приета в един от най-елитните университети в света

Българка, приета в един от най-елитните университети в света

Българка е приета в един от най-елитните бизнес университети в света. Тя е пълна отличничка и може да се срещне до Доналд Тръмп, ако се представи достойно в така наречената Бръшлянова лига, съобщава Нова тв. Косара Цонева възпитаничка на Американския колеж в София и скоро ще пренесе талантите си в Америка.

Плевнелиев: Разсекретяването на стенограмите за КТБ ще съсипе президентската институция

Плевнелиев: Разсекретяването на стенограмите за КТБ ще съсипе президентската институция

Аз лично не съм получил писмо, но смятам, че това ще е груба грешка на президента Радев. Ще се съсипе президентската институция като място за честен, мъжки разговор. Всички, които ще събира Радев, ще отиват с нагласата, че ги снимат камери. Ситуацията е като с референдума на Слави. Той бе очевидно противоконституционен и незаконен,

Тереза Мей: ЕС трябва да ни плати милиарди (Обзор)

Тереза Мей: ЕС трябва да ни плати милиарди (Обзор)

Лондон иска пари за акциите си в евробанка заради Брекзит Докато всички в Брюксел правят сметки колко точно трябва да плати Великобритания за напускането си на ЕС, Тереза Мей поиска Обединеното кралство да получи пари от Европейския съюз. Според британската премиерка Европа трябва да изплати на страната ѝ “милиарди паунда” за акциите на Лондон в

Срина се цената на черешите, под 4 лева са

Срина се цената на черешите, под 4 лева са

Само за седмица поевтиняха с над 42% Десетина дни след като социалните мрежи бяха залети от възмущение заради скъпите череши, цената им се срина. Само през миналата седмица тя е паднала с над 42% и вече е около 3,80 лв. за килограм на едро, показват данните на комисията по стоковите борси. Цената им е по-ниска от тази по същото време на

Роумингът за разговори пада, за интернет ще има лимит

Роумингът за разговори пада, за интернет ще има лимит

Операторите с право да налагат такса, ако някой ползва картата си предимно в чужбина Tаксите за разговори в роуминг отпадат от 15 юни тази година. Това съобщи шефката на правната дирекция в “Мтел” Искра Кусева. В държавите от ЕС всеки ще говори според тарифния план, който ползва в страната си. Ако има неограничени безплатни минути към всички

Улица в кв. „Манастирски ливади” се оказа частна, на нейно място ще има блок

Улица в кв. „Манастирски ливади” се оказа частна, на нейно място ще има блок

Улица „Казбек” в столичния квартал „Манастирски ливади” се оказа частна собственост, съобщава БиТиВи. Улицата е единствената, която свързва единия с другия край на квартала и всеки ден много хора минават от там, за да стигнат до домовете си. Изведнъж обаче улицата е заградена и гражданите разбират, че на нейно място ще изникне нова жилищна сграда.

Пак губим 500 млн. лв.: 3  чуждестранни фирми спряха за 9-и път толсистемата у нас

Пак губим 500 млн. лв.: 3 чуждестранни фирми спряха за 9-и път толсистемата у нас

Има силно лоби срещу въвеждането, очакваме  думата на КЗК, заяви министър Нанков За девети път в понеделник пътната агенция спря временно търга за толсистемата. Причината - три жалби от петък, когато изтече срокът за подаване на оферти. “Очакваме Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе.

Лада Нива: Единствената руска кола, превзела света

Лада Нива: Единствената руска кола, превзела света

Единствената руска кола, която се е продавала, а и още се продава почти по целия свят чукна 40 години. Става въпрос за джипката "Лада Нива". Нивата е една от малкото руски коли, които не "краде" патент от друг модел. В началото на 70-те години на миналия век западняците определят "Нива" (VAZ-2121) като "Renault 5, поставен на шасито на Land Rover.

Skoda смени Yeti с Karoq

Skoda смени Yeti с Karoq

Skoda представи в Стокхолм новия компактен кросоувър Karoq, който сменя модела Yeti. Това е вторият джип, който чехите вадят на пазара, след като през есента дебютира по-големият Kodiaq. Продажбите на всъдехода ще стартират в грая на годината. Името Karoq идва от езика на ескимосите - то е образувано чрез комбинация от думите kaa'roq (автомобил) и

Искров към Радев: Истинският разговор за  КТБ бе на 14 юли, отворете и втората  стенограма

Искров към Радев: Истинският разговор за КТБ бе на 14 юли, отворете и втората стенограма

БНБ, правителството и ЕК искали да я преструктурират, НС не приело закон “Случаят с КТБ не беше предмет на дискусия на 29 юни 2014 г. и бе засяган бегло и единствено при проявен интерес от някои участници в консултациите. Това заявява бившият управител на БНБ Иван Искров в писмо до президента Румен Радев.

Най-коментирани

Пак губим 500 млн. лв.: 3  чуждестранни фирми спряха за 9-и път толсистемата у нас

Пак губим 500 млн. лв.: 3 чуждестранни фирми спряха за 9-и път толсистемата у нас

Има силно лоби срещу въвеждането, очакваме  думата на КЗК, заяви министър Нанков За девети път в понеделник пътната агенция спря временно търга за толсистемата. Причината - три жалби от петък, когато изтече срокът за подаване на оферти. “Очакваме Комисията за защита на конкуренцията да се произнесе.

Проверяват над 30 чужди храни за по-ниско качество

Проверяват над 30 чужди храни за по-ниско качество

Над 30 чужди хранителни продукта, които се продават у нас и в Западна Европа ще бъдат проверени от Агенцията по храните. Проверката трябва да установи дали продуктите, които се предлагат у нас, са с по-различно качество от тези, които се продават в Западна Европа. Качеството на храните беше втората тема,

Искров към Радев: Истинският разговор за  КТБ бе на 14 юли, отворете и втората  стенограма

Искров към Радев: Истинският разговор за КТБ бе на 14 юли, отворете и втората стенограма

БНБ, правителството и ЕК искали да я преструктурират, НС не приело закон “Случаят с КТБ не беше предмет на дискусия на 29 юни 2014 г. и бе засяган бегло и единствено при проявен интерес от някои участници в консултациите. Това заявява бившият управител на БНБ Иван Искров в писмо до президента Румен Радев.

Икономист: Няма да има инфлация и повишение на цените, ако сме в Еврозоната

Икономист: Няма да има инфлация и повишение на цените, ако сме в Еврозоната

Няма да има инфлация и повишение на цените, ако България влезе в Еврозоната и приеме еврото, коментира икономистът Красен Станчев пред "Фокус". По думите му цените у нас дори ще се понижат, защото конкуренцията ще се увеличи. Според Станчев в българската икономика има редица проблеми, които трябва да бъдат решени по пътя към Еврозоната.

Емил Радев: Продукти, съдържащи глифозата, не са разрешени за употреба в ЕС

Емил Радев: Продукти, съдържащи глифозата, не са разрешени за употреба в ЕС

В края на март т.г. българският евродепутат Емил Радев, заедно със свои колеги - представители от различни политически семейства в ЕП, попита Европейската комисия дали продажбата на хербициди въз основа на глифозат и по-специално на коформуланта „полиетоксилиран амин от лой“ е прекратена във всички държави-членки и дали не са предоставени гратисни

Плевнелиев: Разсекретяването на стенограмите за КТБ ще съсипе президентската институция

Плевнелиев: Разсекретяването на стенограмите за КТБ ще съсипе президентската институция

Аз лично не съм получил писмо, но смятам, че това ще е груба грешка на президента Радев. Ще се съсипе президентската институция като място за честен, мъжки разговор. Всички, които ще събира Радев, ще отиват с нагласата, че ги снимат камери. Ситуацията е като с референдума на Слави. Той бе очевидно противоконституционен и незаконен,

Българският принос към един потенциален Нобел

Българският принос към един потенциален Нобел

В продължение на последните 10 години в изследователската Лаборатория по ядрени реакции на Обединения институт за ядрени изследвания в Дубна, Русия са открити няколко нови химични елемента, които обогатяват Менделеевата таблица. Те са с атомни номера 113, 115, 117 и 118, като съществуването им впоследствие е признато и от други лаборатории в САЩ,

Пускат над 200 млн. евро за фермери от есента

Пускат над 200 млн. евро за фермери от есента

През тази есен стартират няколко мерки по Програмата за развитие на селските райони, чийто общ бюджет е над 200 млн. евро, стана ясно от публикувания от земеделското министерство актуализиран график за прием на документи. Три от мерките за подпомагане ще бъдат отворени още в началото на юли, стана ясно от графика,

Skoda смени Yeti с Karoq

Skoda смени Yeti с Karoq

Skoda представи в Стокхолм новия компактен кросоувър Karoq, който сменя модела Yeti. Това е вторият джип, който чехите вадят на пазара, след като през есента дебютира по-големият Kodiaq. Продажбите на всъдехода ще стартират в грая на годината. Името Karoq идва от езика на ескимосите - то е образувано чрез комбинация от думите kaa'roq (автомобил) и

Скоро се чака разрешение за строителството на втората линия на "Турски поток"

Скоро се чака разрешение за строителството на втората линия на "Турски поток"

В скоро време ще бъде получено разрешение за строителството на втората линия от "Турски поток". Това заяви днес пред журналисти в Истанбул руският министър на енергетиката Александър Новак, цитиран от ТАСС. Строителството на газопровода върви с пълна сила, турската страна даде всички необходими разрешителни за изграждането на първата линия и тя

Румен Драганов: Алтернативният туризъм се изравнява с морския

Румен Драганов: Алтернативният туризъм се изравнява с морския

„Тази година очакваме значителен ръст на туристите, който ще бъде в рамките на около 11%.” - съобщи в Добрич директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Миналата година страната са посетили 10,5 милиона чужденци. Тази година ще бъдат над 11,6 млн. В момента в основните туристически комплекси - Слънчев бряг,

Очакваме 11 600 000 чужди туристи, през годината, ръстът им достига 11 на сто

Очакваме 11 600 000 чужди туристи, през годината, ръстът им достига 11 на сто

Над 11 600 000 чуждестранни туристи се очаква да посетят България през тази година като прогнозата е за значителен ръст от 11 на сто спрямо 2016-а, съобщи Румен Драганов - директор на Института за анализи и оценки в туризма, пред журналисти в Добрич, предаде БТА. По думите му в големите курорти - "Слънчев бряг", "Златни пясъци", "Албена",

Забраниха на вносител на детски играчки да ги предлага заради нелоялна практика

Забраниха на вносител на детски играчки да ги предлага заради нелоялна практика

Вносителят на детски играчки „Феликс Тойс” ООД е предлагал колекционерска серия от шест извънземни същества „Чудовищата Тютанс” в различни опаковки, без да информира потребителите за вида и броя на включените в конкретния комплект снаряди. Това съобщиха от пресцентъра на Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Порожанов: До края на юни оповестяваме резултата от проверката на храните и ценовия анализ

Порожанов: До края на юни оповестяваме резултата от проверката на храните и ценовия анализ

Проверката дали има двоен стандарт на храните ще приключи между 15 и 22 юни и до края на месеца ще направим и оповестим и ценовия анализ, каза земеделският министър Румен Порожанов по Би Ти Ви. Първи колегите от Словакия установиха тези разлики на база лабораторни изследвания и сезираха ЕК за този проблем - едни и същи стоки с една и съща марка

Фандъкова: Вузовете, бълващи кадри без покритие - без държавно финансиране (обновена)

Фандъкова: Вузовете, бълващи кадри без покритие - без държавно финансиране (обновена)

Университетите, които бълват кадри без покритие, не трябва да получават държавно финансиране. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова в предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. Според нея, ако финансовият ресурс се насочва на база на качество, системата ще си се саморегулира. На въпрос защо София е загубила състезанието за

Продължава поевтиняването на плодовете и зеленчуците

Продължава поевтиняването на плодовете и зеленчуците

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се понижи тази седмица с 1,00 процент до 1,397 пункта. Индексът е паднал с 6,12 процента от края на април, когато беше 1,488 пункта, което е най-високото му ниво от повече от две години, показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.

Къща-паметник на културата се срути пред туристи в Карлово

Къща-паметник на културата се срути пред туристи в Карлово

"Къща-паметник на културата се срути в близост до туристи в Карлово. Няма пострадали." Това каза Стойо Карагенски, заместник-кмет на Община Карлово, цитиран от "Фокус". Веднага след срутването, на мястото са изпратени екипи, които да поставят предпазни обозначителни ленти, за да се спре преминаването на хора в близост до обекта.

Британските авиолинии спряха всички полети от лондонските летища (Снимки)

Британските авиолинии спряха всички полети от лондонските летища (Снимки)

Британските авиолинии съобщиха, че всички полети на компанията от лондонските летища „Хийтроу и „Гетуик“ са временно преустановени, заради проблем с компютърната система, информира "Фокус". „Британските авиолинии отмениха всички полети до 18:00 ч. (местно време) от „Хийтроу“ и „Гетуик“ днес [събота]“, заяви говорителят.

Moody's потвърди кредитния рейтинг на България Baa2 със стабилна перспектива

Moody's потвърди кредитния рейтинг на България Baa2 със стабилна перспектива

Международната рейтингова агенция Moody's потвърди кредитния рейтинг на България Baa2 със стабилна перспектива, съобщава пресцентърът на Министерството на финансите. Решението отразява баланса между устойчивото икономическо развитие и благоприятната фискална позиция, от една страна, и от друга - предизвикателствата в структурно отношение,

Българска фирма дава 2000 лева на оценител на матраци (Видео)

Българска фирма дава 2000 лева на оценител на матраци (Видео)

Българска фирма предлага възнаграждение от 2000 лева на месец на човек, който се съгласи да тества матраци. Всяка нощ той ще спи на различен матрак, който ще му бъде доставян директно в дома му, а от него се иска на сутринта да сподели впечатленията си в клип, съобщава NOVA. Обявата е съвсем реална,