Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

Архитект Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Automotive Cluster Bulgaria. Браншовата организация на предприятията производители на автомобилни части е създадена през 2012 г. и в нея понастоящем членуват 110 наши и чужди фирми. Станиславов е роден на 27 февруари 1976 г. и е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия.

-Господин Станиславов, на какво според Вас се дължи този бум на инвестициите в заводи за авточасти, който наблюдаваме в България от 5-6 години насам?

-Според статистиката в момента около 5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България и около 8% от износа се дължи на производството на автомобилни части. Съвсем доскоро се говореше само за 3% от БВП, а преди две-три години – за 1-2 процента. Очевидно е, че има нарастване на това производство.

Но ние трябва да си дадем сметка, че това не е изолирано явление само за България. Нека видим какво става в страните около нас. В Румъния говорим за между 7 и 8% от БВП, в Сърбия, където също като в Румъния има автомобилен завод, производството на автомобили и части за тях е над 6% от БВП.

В държави като Чехия и Унгария това производство заема над 10% от БВП, а в съседна Турция – 44%. Безапелационен световен лидер в това отношение е Словакия, в която автомобилопроизводството заема 60% от техния БВП. В тази малка държава, която по площ и население е сравнима с Детройт и околностите му, има 6 автомобилни завода и се строи седмия.

-Не става ли обаче твърде много зависима държавата от това производство?

-Така е – става зависима. Но ние не трябва да се страхуваме от това, защото далеч не сме стигнали нейното положение.

-Тогава защо тези инвестиции толкова много закъсняха в България в сравнение с другите източноевропейски държави?

-Отговорът се крие в историята на България. По времето на социализма производството на автомобили не е било сред приоритетите на България, защото така решава Съветът за икономическа взаимопомощ (СИВ). Истината е, че сме имали много добри постижения, но всичките проекти са били спрени. Първото производство на Рено в Източния блок е било в Пловдив, там се е произвеждало Рено-8 и Рено-10. Този завод по настояване на СИВ обаче е ликвидиран през 1967 г. и машините са преместени в Румъния, давайки началото на завода на Дачия. Първата Дачия на практика е Рено-8.
Първото производство на Фиат-124 – това е бъдещата Лада, е било в Ловеч. Но е спряно и преместено в СССР.

Заради тези откази ние сме на последно място в Източна Европа в момента по производство на автомобили и автомобилни части.

-Някои казват, че ако Украйна започне преговори за влизане в ЕС, тези инвеститори тутакси ще се преместят там заради по-ниското заплащане?

-Няма как да стане това. Заплащането на труда в автомобилопроизводството както навсякъде другаде е важно, но не е сред топ 5 на решаващите фактори къде да се направи една инвестиция. В масовия случай разходите за труд при автомобилопроизводството заемат между 3 и 6% от всички разходи. Т.е. това, че нивото на заплащане в България е ниско ще натежи съвсем малко на крайното решение да се направи инвестицията тук. Същото е положението и с Украйна.

-А кое натежава най-много?

-По-важна е цялостната екосистема, в която тези предприятия работят. Най-важни са данъците и слава богу в това отношение България е атрактивна. Въпросът е по-скоро дали държавата ще може дългосрочно да ги запази на това ниво, примерно за следващите 10-20 години.

Най-важен сред данъците за автомобипроизводството обаче са налозите за т.нар. R&D (research and development). По отношение на развойната дейност България не е привлекателна страна, сравнена с Унгария например. Там данъците са по-високи, но специално за R&D са реално 2%. В България този данък е пак 10%.

Румъния например наскоро въведе правилото, че личните доходи на хората, занимаващи се с R&D, не се облагат. Става въпрос за добре платени специалисти. Това е просто опит на Румъния да задържи добре образованите млади хора, които обикновено се занимават с развойна дейност. Дори Македония има 50% данъчно облекчение за развойната дейност.

Разбира се, няма никакъв проблем България да не прави такива данъчни облекчения. Но тогава инвеститорите няма да откриват развойни бази тук, а само производство на авточасти. Но все пак истинската добавена стойност идва от развойната дейност.

-Ако обобщим, би ли могло да очакваме положителната динамика на инвестициите в този сектор да продължи и в следващите години?

-Положителната динамика ще остане, аз виждам, че интересът към България дори се засилва и при сегашното ниво на данъците и цялостната икономическа обстановка. В никакъв случай обаче не мога да кажа, че ще наваксаме разликата, която имаме с Румъния. За да стане това, трябва да се направи поредица от неща, които са прости.
Трябва да се идентифицират големи индустриални зони, където тези инвеститори да се настанят. У нас няма големи терени, дори най-големите индустриални зони не предлагат цял терен от порядъка на 8000-10 000 декара, т.е. площ, съизмерима с размерите на „Кремиковци“. Такава е например площта на последния завод, който се строи в Словакия. И там държавата е изградила цялата инфраструктура на този терен. При това положение инвеститорът ще знае, че идвайки, на него ще са му необходими най-много 6-7 месеца подготовка и веднага ще може да почне да строи.

В България всички тези подготвителни процедури отнемат към 5-6 години. Няма инвеститор, който е съгласен да чака толкова.

Нашата държава трябва да е готова със стимули. Тях частично ги има. Но ако искаме да почнат да идват все по-големи компании и то доставчици от второ и дори от първо ниво, а и автомобилопроизводител, трябва да сме готови с програма от стимули. В момента заедно с Министерството на икономиката работим по съставянето на такава програма.

-Пречи ли липсата на квалифицирана работна ръка на този тип инвеститори?

-Това е най-големият проблем в дългосрочен план за тях. Макар и не за всички. Една част от установилите се тук фирми произвеждат кабели за автомобили, където натискът върху цената на труда не е така голям. Впрочем, затова повечето от тях не отиват в пловдивската „Тракия икономическа зона“, защото там заплащането вече е високо. В предприятията за автомобилни кабели работят предимно жени, има и доста роми, което е много хубаво.

Проблемът с кадрите е по-скоро при средния управленски ешелон, при инженерните кадри. Там заплатите най-рязко скачат. Работата на българската държава е да осигури точно такива специалисти. Те ще дойдат така или иначе, но тези дисциплини в техническите университети трябва да бъдат рекламирани сред подрастващите. Те трябва да бъдат убедени, че в днешно време има по-голям стимул да учиш за инженер, отколкото за юрист, маркетинг специалист или нещо друго подобно. Инженерните специалности у нас все още са много подценени. Фактите говорят, че инженерите днес си намират по-лесно работа и са много по-добре платени. Мога да ви цитирам конкретни факти.

Примерно добър логистичен мениджър в такава компания у нас получава около 7000 лева заплата.

-Чувал съм оплаквания от такива инвеститори от липсата на гъвкавост на работното законодателство. Какво точно означава това?

-Ще ви дам пример с едно изключително успешно предприятие - „Фесто Производство“, част от големия немски концерн „Фесто“. Те имат много поръчки и биха искали да се работи на 3 и дори 4 смени. Има компании, които го правят, но на ръба на закона, тъй като не е регламентирано как точно стават нощните смени. Нашето законодателство в момента се занимава предимно с това как да защити правата на работниците.

-Какъв срок давате при сегашната ситуация да дойде у нас инвеститор, който да сглобява европейска марка автомобили?

-Ясно е, че автомобилният сектор у нас ще нараства. В момента в него са заети 30 000-35 000 души. Ако продължи да нараства със сегашното темпо, вероятно през 2020-2021 година в него ще работят 60 000 души и ще произвежда 5-6% от БВП. Така ние просто няма да изоставаме от това, което междувременно се случва в Източна Европа.
Ако обаче се вземат мерки да се насърчи тази индустрия, по същото време в нея може да са заети към 100 000 души и да произвежда 7-8% от БВП. Това може да стане, ако

Повече - в книжното тяло

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Два пъти и половина по-големи заплати, ако има българска кола

Два пъти и половина по-големи заплати, ако има българска кола

Защо България е толкова бедна, а останалите бивши социалистически страни достигат стандарта на западните? Отговорът е доста прост. Достатъчно е да проверим какво точно направиха държави като Полша, Чехия, Румъния и най-вече съизмеримите с нас Унгария и Словакия. До голяма степен всички тези случаи се свеждат до бума в развитието на автомобилната

Магазин на кьоше – само при късмет

Магазин на кьоше – само при късмет

Иван И. е млад човек, от София. Решил е заедно със съдружник да направи малък магазин за цветя и декорации и естествено, ако търговията потръгне, да направи още такива търговски обекти. Сблъсъкът с действителността обаче се случва още при търсенето на подходящо помещение. В представите на Иван такава търговия може да се развива или на оживено

Влак в Китай минава право през 19-етажна сграда (Видео)

Влак в Китай минава право през 19-етажна сграда (Видео)

Железопътна линия в Китай преминава през отвор в жилищен 19-етажен блок, пише "Дейли Мейл". Град Чунцин е разположен в югоизточните части на страната и е населяван от 49 млн. души, разполагащи се върху 49 890 кв. км. Това е причината, поради която местната управа е принудена да планира градоустройството по по-креативен начин,

Пенсионерки от свищовско село сред наследниците на Рокфелер

Пенсионерки от свищовско село сред наследниците на Рокфелер

Дял от несметното богатство на американския милардер имат дори пенсионерки от свищовското село Ореш, информира bTV. Преди повече от век Иван Влакинов от Ореш заминава на гурбет в Америка. Съдбата го среща с племенница на Рокфелер. Женят се, въпреки че в родината оставил съпруга с пет деца. Една от тях е майката на Анка Йозова, внучка на дядо Иван.

Сглобяват над 1000 части и компоненти
на световни автомарки у нас

Сглобяват над 1000 части и компоненти на световни автомарки у нас

о данни на “Аутомотив Клъстер България” (АКБ) работещите в нашата страна компании доставчици генерират в момента оборот от над два милиарда евро годишно. Става въпрос за чувствително увеличение от два пъти в рамките на последните пет години. С други думи, този сектор допринася за над 4% процента от БВП на страната,

Вместо град на коприната край Марица изникна "Лас Вегас на Балканите"

Вместо град на коприната край Марица изникна "Лас Вегас на Балканите"

Първата си нощ в плен император Балдуин изкарал в крепост край Свиленград Всички знаят за Балдуиновата кула на хълма Царевец във Велико Търново, но малцина ще си спомнят, че друга една крепост от българската история преди търновската е заслужила да се нарича Балдуинова. След като е пленен от цар Калоян на 14 април 1205 г.

Радев подкрепи националната позиция за новите екоизисквания за ТЕЦ-овете

Радев подкрепи националната позиция за новите екоизисквания за ТЕЦ-овете

Президентът Румен Радев е изразил подкрепа за консолидираната ни национална позиция за решаването на проблема във връзка с готвените промени в Референтния документ на ЕК за най-добри налични техники за големи горивни инсталации, които предвиждат завишаване на изискванията за лимити на емитираните от ТЕЦ-овете атмосферни замърсители.

Сменят паветата на улица в София заради прах и трафик

Сменят паветата на улица в София заради прах и трафик

Паветата по столичната улица “Боряна” в кв. “Овча купел” ще бъдат сменени с асфалт, ще има нови тротоари и бордюри, ще се изгради LED осветление. Това предвижда реконструкцията, която стартира в понеделник. Изпълнител е “Трейс Груп Холд”. Според инж. Галин Йонев - технически директор на “Трейс София” ЕАД,

Проверка във Фонда за лечение на деца разкрила фрапантни нарушения

Проверка във Фонда за лечение на деца разкрила фрапантни нарушения

За периода от септември 2015 г. до октомври 2016 г. са разкрити редица нарушения - това показва проверка на специално назначена комисия от Министерството на здравеопазването, съобщи БНТ. Голяма част от нарушенията са от времето, когато директор на Фонда беше проф. Владимир Пилософ. Проверката е предизвикана по сигнал на петима членове на

Автомобилната индустрия пътува на Изток

Автомобилната индустрия пътува на Изток

По данни от 2013 година германските автомобилостроители са произвели за 12 месеца 8,7 милиона коли в чужбина и само 5,45 милиона в собствената си страна. Daimler и Audi имат собствени заводи в Унгария, Volkswagen в Полша, Ford произвежда в съседна Румъния. Абсолютният първенец обаче е Словакия, където се произвеждат най-много автомобили на глава

Най-коментирани

Лиляна Павлова: Ще направим така, че да не се губи време в чакане за документи

Лиляна Павлова: Ще направим така, че да не се губи време в чакане за документи

Днес посетих няколко предприятия в Западна промишлена зона на Варна. Това написа водачът на листата на ГЕРБ във Варна Лиляна Павлова във фейсбук. "Срещнах се със собственици и служители на предприятия за дограми, окачени фасади, хляб и сладкарски изделия. Благодаря им за откровените мнения и въпроси.

Фандъкова: За три години подменихме 50% от автобусите и 90% от тролеите

Фандъкова: За три години подменихме 50% от автобусите и 90% от тролеите

Огромни инвестиции през последните три години направихме в градския транспорт – освен строителството на метрото, над 50% подменени автобуси, около 90% подменени тролеи и новите трамваи. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на пускането в експлоатация на нов електробус по линия 84 от столичния градски транспорт, Фокус.

Лагард: Глобалният икономически растеж укрепва, но грешна политика може да го спре

Лагард: Глобалният икономически растеж укрепва, но грешна политика може да го спре

Управляващият директор на Международния валутен фонд(МВФ)заяви днес, че глобалният икономически растеж укрепва, но допълни, че една "погрешна политика" би могла да спре ускорението му, предаде Ройтерс, цитирана от БТА. В заключителното комюнике от срещата на финансовите министри и централните банкери в Г-20 в германския град Баден-Баден Лагард

Вижте кои са в новото ръководство на КРИБ

Вижте кои са в новото ръководство на КРИБ

В резултат на проведените избори по време на Общото събрание на КРИБ на 21 март  в състава на Управителния съвет на КРИБ настъпиха следните промени, съобщиха от организацията: За нови членове на Управителния съвет на КРИБ за първи мандат бяха избрани /по азбучен ред/: Александър Димитров Мобилтел ЕАД Ангел Траков АИТ Интернешънъл Транспорт

Регистрираните безработни в Гърция са отбелязали рекорд

Регистрираните безработни в Гърция са отбелязали рекорд

Организацията по заетостта (ОАЕД) бие тревога, че за първите два месеца на годината безработицата в Гърция е отбелязала рекорд, съобщава в. "Та неа", цитиран от БТА. Изнесените от нея данни показват, че през януари са били регистрирани 1 089 989 безработни, а през февруари броят им е бил 1 095 866, тоест на ден през този месец без работа са

33 проекта по програма между България и Турция с безвъзмездна финансова помощ

33 проекта по програма между България и Турция с безвъзмездна финансова помощ

Бенефициенти по Програмата за трансгранично сътрудничество "Интеррег България - Турция", финансирана от Инструмента за предприсъединителна помощ 2014 - 2020, получиха договорите си за безвъзмездна финансова помощ на церемония в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, съобщиха от Министерството.

Кирил Домусчиев: Няма да отправяме политически послания, дадохме на големите партии списък с приоритети

Кирил Домусчиев: Няма да отправяме политически послания, дадохме на големите партии списък с приоритети

Днес няма да отправяме политически послания, всеки от нашите членове има своите предпочитания и изисквания. Вече разговаряхме с представители на всички големи политически партии и им връчихме списък с приоритети, които са важни за цялата държава. Това заяви председателят КРИБ Кирил Домусчиев преди общото събрание на работодателската организация.

Хлебопроизводители: Хлябът ще поскъпне, ако природният газ скочи с 30%

Хлебопроизводители: Хлябът ще поскъпне, ако природният газ скочи с 30%

Хлябът ще поскъпне, ако цената на природния газ скочи с 30% от първи април. Това каза председателят на Регионалния съюз на хлебопроизводителите в Бургас Димитър Людиев пред БНР. Над 60% от хлебопроизводителите в страната са зависими от цената на синьото гориво. Те все още не са готови с реакция и точни разчети.

Сменят паветата на улица в София заради прах и трафик

Сменят паветата на улица в София заради прах и трафик

Паветата по столичната улица “Боряна” в кв. “Овча купел” ще бъдат сменени с асфалт, ще има нови тротоари и бордюри, ще се изгради LED осветление. Това предвижда реконструкцията, която стартира в понеделник. Изпълнител е “Трейс Груп Холд”. Според инж. Галин Йонев - технически директор на “Трейс София” ЕАД,

Пенсионните фондове отчитат по-висока доходност през 2016 г.

Пенсионните фондове отчитат по-висока доходност през 2016 г.

Частните пенсионни фондове за втора пенсия или т. нар. универсални пенсионни фондове (УПФ), са постигнали средна доходност от 2,83% за последните две години – 2015 и 2016 г., става ясно от данни на Комисията за финансов надзор (КФН). Най-висока „печалба“ за осигурените отчитат фондовете „Съгласие“ – 5,62%, „Пенсионноосигурителен институт“ – 3,41%,

Оферти за ЧЕЗ до края на април, имало 10 кандидати

Оферти за ЧЕЗ до края на април, имало 10 кандидати

Лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че и държавата може да се включи като купувач 10 кандидати за активите на ЧЕЗ в България се очаква да подадат оферти, научи в. “24 часа”. Към този момент все още са актуални имената на тримата български кандидати - на Николай Вълканов, председател на УС на “Минстрой холдинг”,

Газът поскъпва вероятно с 29,7%, парното с 20 на сто

Газът поскъпва вероятно с 29,7%, парното с 20 на сто

Цената на природния газ от 1 април с голям процент на достоверност ще бъде увеличена с 29,70%, научи “24 часа”. 1000 куб. м ще струват 363,43 лв. (без цена за пренос, акциз и ДДС). Това означава, че при 80% разходи на топлофикациите за синьо гориво, парното и топлата вода ще поскъпнат с 20%. Този път КЕВР четири дни след изборите (за да влязат

Пускат 1,4 милиарда лева за жп линии

Пускат 1,4 милиарда лева за жп линии

Търгове за жп линии за 1,4 млрд. лв. ще бъдат обявени през тази година, съобщи министърът на транспорта Христо Алексиев. През април ще стартират процедури за 900 млн. лв. за участъка Елин Пелин-Костенец, както и за 350 млн. лв. за Костенец-Септември. Финансирането е по ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” и механизма “Свързана Европа”.

Родният „Табекс“ е пред регистрация в САЩ

Родният „Табекс“ е пред регистрация в САЩ

Добре познатото на българите родно лекарство за отказ от тютюнопушене „Табекс“, което се произвежда още от 60-те години на миналия век, ще бъде регистрирано и в САЩ. С това то получава уникалната възможност да навлезе на нов, много перспективен пазар, на който поради цената и ефективността си се очаква да бъде много конкурентен продукт.

БНБ: Силен ръст на депозитите и кредитите, влоговете са нараснали с 6.1%

БНБ: Силен ръст на депозитите и кредитите, влоговете са нараснали с 6.1%

Силен ръст на депозитите и кредитите за месец февруари отчете БНБ. Влоговете на домакинствата са нараснали с 6.1% В края на февруари 2017 година депозитите на неправителствения сектор в българската банкова система са в размер на 68,368 млрд. лева (71,8% от БВП), като годишното им увеличение е със 7,1% след повишение с 6,7 на сто през януари,

Фонд "Земеделие" отпусна 8,5 млн. лева
по 4 държавни помощи

Фонд "Земеделие" отпусна 8,5 млн. лева по 4 държавни помощи

Управителният съвет на ДФ "Земеделие" отпусна общо 8,520 млн. лв. по линия на четири държавни помощи, които ще действат през тази година. По първата схема се предоставят 5,500 млн. лева за създаване и поддържане на родословна книга и за определяне продуктивността и генетичните качества на животните, съобщават от пресслужбата на фонда,

Фандъкова: За три години подменихме 50% от автобусите и 90% от тролеите

Фандъкова: За три години подменихме 50% от автобусите и 90% от тролеите

Огромни инвестиции през последните три години направихме в градския транспорт – освен строителството на метрото, над 50% подменени автобуси, около 90% подменени тролеи и новите трамваи. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по време на пускането в експлоатация на нов електробус по линия 84 от столичния градски транспорт, Фокус.

България и Румъния обединяват усилията си в борбата с ДДС измамите

България и Румъния обединяват усилията си в борбата с ДДС измамите

Представители на българските и румънските данъчни администрации се срещнаха във Видин и се договориха за съвместни мерки за противодействие на данъчните измами. На ГКПП Дунав мост 2, присъстващите се запознаха на място с пропускателния режим и възможностите за подобряване ефективността на двустранния контрол.

Ако чуете тези думи по телефона, веднага затворете

Ако чуете тези думи по телефона, веднага затворете

Телефонните измами са доста доходоносен бизнес. И макар вече по-бързо да разобличаваме измамниците, те стават все по-находчиви и изобретателни. Кои са фразите, които биха ви подсказали, че от другата страна на жицата има недоброжелател. Чуваш ли ме? Ако от другата страна на телефона стои непознат, който ви задава този въпрос, затворете веднага.

Сменено е ръководството на "Държавната консолидационна компания"

Сменено е ръководството на "Държавната консолидационна компания"

Министърът на икономиката Теодор Седларски е предприел действия за смяната на ръководството на "Държавната консолидационна компания", съобщиха от икономическото министерство. Причината са установени проблеми в управлението на дружеството, които са потвърдени от Министерския съвет. Става дума за продажба на сграда от дъщерна компания в холдинговата