Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

Архитект Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Automotive Cluster Bulgaria. Браншовата организация на предприятията производители на автомобилни части е създадена през 2012 г. и в нея понастоящем членуват 110 наши и чужди фирми. Станиславов е роден на 27 февруари 1976 г. и е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия.

-Господин Станиславов, на какво според Вас се дължи този бум на инвестициите в заводи за авточасти, който наблюдаваме в България от 5-6 години насам?

-Според статистиката в момента около 5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България и около 8% от износа се дължи на производството на автомобилни части. Съвсем доскоро се говореше само за 3% от БВП, а преди две-три години – за 1-2 процента. Очевидно е, че има нарастване на това производство.

Но ние трябва да си дадем сметка, че това не е изолирано явление само за България. Нека видим какво става в страните около нас. В Румъния говорим за между 7 и 8% от БВП, в Сърбия, където също като в Румъния има автомобилен завод, производството на автомобили и части за тях е над 6% от БВП.

В държави като Чехия и Унгария това производство заема над 10% от БВП, а в съседна Турция – 44%. Безапелационен световен лидер в това отношение е Словакия, в която автомобилопроизводството заема 60% от техния БВП. В тази малка държава, която по площ и население е сравнима с Детройт и околностите му, има 6 автомобилни завода и се строи седмия.

-Не става ли обаче твърде много зависима държавата от това производство?

-Така е – става зависима. Но ние не трябва да се страхуваме от това, защото далеч не сме стигнали нейното положение.

-Тогава защо тези инвестиции толкова много закъсняха в България в сравнение с другите източноевропейски държави?

-Отговорът се крие в историята на България. По времето на социализма производството на автомобили не е било сред приоритетите на България, защото така решава Съветът за икономическа взаимопомощ (СИВ). Истината е, че сме имали много добри постижения, но всичките проекти са били спрени. Първото производство на Рено в Източния блок е било в Пловдив, там се е произвеждало Рено-8 и Рено-10. Този завод по настояване на СИВ обаче е ликвидиран през 1967 г. и машините са преместени в Румъния, давайки началото на завода на Дачия. Първата Дачия на практика е Рено-8.
Първото производство на Фиат-124 – това е бъдещата Лада, е било в Ловеч. Но е спряно и преместено в СССР.

Заради тези откази ние сме на последно място в Източна Европа в момента по производство на автомобили и автомобилни части.

-Някои казват, че ако Украйна започне преговори за влизане в ЕС, тези инвеститори тутакси ще се преместят там заради по-ниското заплащане?

-Няма как да стане това. Заплащането на труда в автомобилопроизводството както навсякъде другаде е важно, но не е сред топ 5 на решаващите фактори къде да се направи една инвестиция. В масовия случай разходите за труд при автомобилопроизводството заемат между 3 и 6% от всички разходи. Т.е. това, че нивото на заплащане в България е ниско ще натежи съвсем малко на крайното решение да се направи инвестицията тук. Същото е положението и с Украйна.

-А кое натежава най-много?

-По-важна е цялостната екосистема, в която тези предприятия работят. Най-важни са данъците и слава богу в това отношение България е атрактивна. Въпросът е по-скоро дали държавата ще може дългосрочно да ги запази на това ниво, примерно за следващите 10-20 години.

Най-важен сред данъците за автомобипроизводството обаче са налозите за т.нар. R&D (research and development). По отношение на развойната дейност България не е привлекателна страна, сравнена с Унгария например. Там данъците са по-високи, но специално за R&D са реално 2%. В България този данък е пак 10%.

Румъния например наскоро въведе правилото, че личните доходи на хората, занимаващи се с R&D, не се облагат. Става въпрос за добре платени специалисти. Това е просто опит на Румъния да задържи добре образованите млади хора, които обикновено се занимават с развойна дейност. Дори Македония има 50% данъчно облекчение за развойната дейност.

Разбира се, няма никакъв проблем България да не прави такива данъчни облекчения. Но тогава инвеститорите няма да откриват развойни бази тук, а само производство на авточасти. Но все пак истинската добавена стойност идва от развойната дейност.

-Ако обобщим, би ли могло да очакваме положителната динамика на инвестициите в този сектор да продължи и в следващите години?

-Положителната динамика ще остане, аз виждам, че интересът към България дори се засилва и при сегашното ниво на данъците и цялостната икономическа обстановка. В никакъв случай обаче не мога да кажа, че ще наваксаме разликата, която имаме с Румъния. За да стане това, трябва да се направи поредица от неща, които са прости.
Трябва да се идентифицират големи индустриални зони, където тези инвеститори да се настанят. У нас няма големи терени, дори най-големите индустриални зони не предлагат цял терен от порядъка на 8000-10 000 декара, т.е. площ, съизмерима с размерите на „Кремиковци“. Такава е например площта на последния завод, който се строи в Словакия. И там държавата е изградила цялата инфраструктура на този терен. При това положение инвеститорът ще знае, че идвайки, на него ще са му необходими най-много 6-7 месеца подготовка и веднага ще може да почне да строи.

В България всички тези подготвителни процедури отнемат към 5-6 години. Няма инвеститор, който е съгласен да чака толкова.

Нашата държава трябва да е готова със стимули. Тях частично ги има. Но ако искаме да почнат да идват все по-големи компании и то доставчици от второ и дори от първо ниво, а и автомобилопроизводител, трябва да сме готови с програма от стимули. В момента заедно с Министерството на икономиката работим по съставянето на такава програма.

-Пречи ли липсата на квалифицирана работна ръка на този тип инвеститори?

-Това е най-големият проблем в дългосрочен план за тях. Макар и не за всички. Една част от установилите се тук фирми произвеждат кабели за автомобили, където натискът върху цената на труда не е така голям. Впрочем, затова повечето от тях не отиват в пловдивската „Тракия икономическа зона“, защото там заплащането вече е високо. В предприятията за автомобилни кабели работят предимно жени, има и доста роми, което е много хубаво.

Проблемът с кадрите е по-скоро при средния управленски ешелон, при инженерните кадри. Там заплатите най-рязко скачат. Работата на българската държава е да осигури точно такива специалисти. Те ще дойдат така или иначе, но тези дисциплини в техническите университети трябва да бъдат рекламирани сред подрастващите. Те трябва да бъдат убедени, че в днешно време има по-голям стимул да учиш за инженер, отколкото за юрист, маркетинг специалист или нещо друго подобно. Инженерните специалности у нас все още са много подценени. Фактите говорят, че инженерите днес си намират по-лесно работа и са много по-добре платени. Мога да ви цитирам конкретни факти.

Примерно добър логистичен мениджър в такава компания у нас получава около 7000 лева заплата.

-Чувал съм оплаквания от такива инвеститори от липсата на гъвкавост на работното законодателство. Какво точно означава това?

-Ще ви дам пример с едно изключително успешно предприятие - „Фесто Производство“, част от големия немски концерн „Фесто“. Те имат много поръчки и биха искали да се работи на 3 и дори 4 смени. Има компании, които го правят, но на ръба на закона, тъй като не е регламентирано как точно стават нощните смени. Нашето законодателство в момента се занимава предимно с това как да защити правата на работниците.

-Какъв срок давате при сегашната ситуация да дойде у нас инвеститор, който да сглобява европейска марка автомобили?

-Ясно е, че автомобилният сектор у нас ще нараства. В момента в него са заети 30 000-35 000 души. Ако продължи да нараства със сегашното темпо, вероятно през 2020-2021 година в него ще работят 60 000 души и ще произвежда 5-6% от БВП. Така ние просто няма да изоставаме от това, което междувременно се случва в Източна Европа.
Ако обаче се вземат мерки да се насърчи тази индустрия, по същото време в нея може да са заети към 100 000 души и да произвежда 7-8% от БВП. Това може да стане, ако

Повече - в книжното тяло

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Един богат регион търси чужденци

Един богат регион търси чужденци

Един миниатюрен, но богат европейски регион трескаво се нуждае от нови заселници. Хората там са доволни, живеят щастливо и в сигурност, но са твърде малко, за да поддържат силната икономика, предава "Дойче веле". Говорите ли белгийски? Не, защото такъв език няма. В Белгия се говорят три официални езика: френски, нидерландски и немски.

Сайтове масово точат банкови карти заради абонаменти

Сайтове масово точат банкови карти заради абонаменти

Български и чужди сайтове масово точат банкови карти на потребители заради абонаменти, съобщиха от Европейския потребителски център (ЕПЦ) за „Монитор“. Напоследък все повече зачестяват случаите на опарени клиенти, които се регистрират в различни платформи, без да четат общите условия, и накрая се оказват с изпразнени сметки.

Майстор на климатици открадна бижута за 1 млн. лв. от тризонет в София

Майстор на климатици открадна бижута за 1 млн. лв. от тризонет в София

Майстор от фирма за климатици е авторът на най-голямата заявена домова кражба у нас. Майсторът, който бил нает да ремонтира климатик на тризонет до Южния парк в София, задигнал накити от марките „Картие и „Бушерон”, втората от които изработва диаманти и за кралски величия, пише „Телеграф”. Скъпоценностите, оценявани на близо 1 милион лева,

Избраха изпълнителя за строителството на 16 км от АМ „Хемус“

Избраха изпълнителя за строителството на 16 км от АМ „Хемус“

Избран е изпълнителят за проектирането и строителството на 16,3 км от автомагистрала „Хемус“ - участъкът между пътните възли „Белокопитово“ и „Буховци“ в посока Търговище. Проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет по програма „Ново строителство“ на Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщават от агенцията.

Нова измама за хора с дългове

Нова измама за хора с дългове

Хората с дългове са подложени на нова измама. Хакери атакуват длъжници към фирми за бързи кредити. Онлайн крадците намирали адресите на клиенти на фирмите и от името на компаниите изпращали мейлове с текст "Искова молба". Вече има доста сигнали за новата измама в ГДБОП, съобщи в. "Стандарт". Във фалшивата "Искова молба" пише,

Програмисти си докарват по 60 долара на час от приложения

Програмисти си докарват по 60 долара на час от приложения

По 60 долара на час си докарват родни програмисти, пише в. "Монитор". Тарифата е максималната, която наши спецове получават за разработка на мобилни приложения. Това е таванът, който получават, когато работят във фирма, минимумът обичайно тръгва от 40 долара за час.  На пазара обаче има и свободни електрони,

Тест на най-защитената кола в света - Volvo XC60

Тест на най-защитената кола в света - Volvo XC60

Преди 4 години, след излизането на фейслифта на Volvo XC60, написах заглавието “Край на катастрофите!”. Сега, след представянето на изцяло новото поколение на шведския кросоувър в Барселона, със сигурност може да се каже, че това е една от най-защитените и сигурни коли в света. Преди месец от компанията пуснаха един кратък филм,

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Тунел под връх Шипка ще има. Не защото е приоритет в предизборната и впоследствие управленската програма на ГЕРБ, а защото е жизнено важен. Това заяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, в отговор на въпрос от народния представител Донка Симеонова относно изграждането на тунела под

Армани обича вилата си на Лефкада и излетите с яхта из Йонийско море (снимки)

Армани обича вилата си на Лефкада и излетите с яхта из Йонийско море (снимки)

Кралят на модата навърши 83 г., наследството му за $ 5 млрд. отива у племенниците Кацнала върху малък скалист плаж с кристално чисти води, вилата на Джорджо Армани на гръцкия остров Лефкада е истинска атракция за туристите. Всеки ден от пристанището на Нидри тръгват еднодневни круизи за йонийските острови Кефалония, Итака,

За евреите от първо лице

За евреите от първо лице

Спомени на 38 български евреи, повечето от които родени преди 1939 г., са събрани в книгата „България-Израел. Разкази за две страни и две епохи” (ИК „Сиела”) със съставител Даниела Колева. Интервюираните са родени в България, но след края на Втората световна война са поели в различни посоки – част от тях са отишли в новата тогава държава Израел,

Най-коментирани

Томислав Дончев призова строителния бранш да се активизира с енергийни проекти

Томислав Дончев призова строителния бранш да се активизира с енергийни проекти

Вицепремиерът Томислав Дончев призова на форум строителния бранш да прояви активност в проекти, свързани с енергийната ефективност и с водния сектор, предава БТА. Добрият строител не се интересува от произхода на финансирането, той строи, има за цел да постигне максимално качество на възможно най-добра цена.

Нанков: Готвим да разширим "Тракия" от София до Пловдив с по 1 платно в двете посоки

Нанков: Готвим да разширим "Тракия" от София до Пловдив с по 1 платно в двете посоки

"Вече разглеждаме варианти и възможности за разширяване на автомагистрала „Тракия“ в участъка София – Пловдив с по едно платно в двете посоки". Това съобщи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на изслушване в парламентарната Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения.

Валери Симеонов представи България пред инвеститори

Валери Симеонов представи България пред инвеститори

Вицепремиерът Валери Симеонов взе участие на китайския инвестиционен форум „16+1“ в Прага, представяйки предимствата на България пред делегация инвеститори и институционални представители от Китай, съобщиха от пресофиса на вицепремиера. Форумът среща държавите от Централна и Източна Европа с Китай, целейки да засили и създаде още по-динамичен

Нова измама за хора с дългове

Нова измама за хора с дългове

Хората с дългове са подложени на нова измама. Хакери атакуват длъжници към фирми за бързи кредити. Онлайн крадците намирали адресите на клиенти на фирмите и от името на компаниите изпращали мейлове с текст "Искова молба". Вече има доста сигнали за новата измама в ГДБОП, съобщи в. "Стандарт". Във фалшивата "Искова молба" пише,

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Нанков: Тунел под връх Шипка ще има, той е жизнено важен

Тунел под връх Шипка ще има. Не защото е приоритет в предизборната и впоследствие управленската програма на ГЕРБ, а защото е жизнено важен. Това заяви от парламентарната трибуна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, в отговор на въпрос от народния представител Донка Симеонова относно изграждането на тунела под

Един богат регион търси чужденци

Един богат регион търси чужденци

Един миниатюрен, но богат европейски регион трескаво се нуждае от нови заселници. Хората там са доволни, живеят щастливо и в сигурност, но са твърде малко, за да поддържат силната икономика, предава "Дойче веле". Говорите ли белгийски? Не, защото такъв език няма. В Белгия се говорят три официални езика: френски, нидерландски и немски.

Менда Стоянова: Имаме 9,8% ръст на средната работна заплата

Менда Стоянова: Имаме 9,8% ръст на средната работна заплата

Ако направиме сравнение с първото тримесечие на 2017г. и първото тримесечие на 2016г. имаме 9,8% ръст на средната работна заплата. Тази година тя достигна 1068лв. Това каза народният представител от ГЕРБ и председател на комисията по бюджет и финанси Менда Стоянова в предаването "Денят започва" по БНТ.

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Българските цигари се очаква да поскъпнат от следващата година заради нов акциз. Чрез преходните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в четвъртък депутатите приеха поправки и в закона за акцизите. Според тях общият налог върху цигарите е минимум 177 лева на 1000 къса. Ставката има 2 компонента - специфичен и пропорционален акциз.

Чужденци извън ЕС няма да купуват свободно земя у нас

Чужденци извън ЕС няма да купуват свободно земя у нас

Чужденци от държави извън Европейския съюз няма да могат свободно да купуват земя у нас. Изключение са Исландия, Лихтенщайн и Норвегия, които са част от Споразумението за европейското икономическо пространство. Това стана ясно, след като от земеделското министерство предложиха да отпадне 5-годишната уседналост като изискване за притежаването на

По-скъпи винетки за тировете догодина (обзор)

По-скъпи винетки за тировете догодина (обзор)

Цената на винетките за леките коли догодина ще остане същата като сега, но за камиони и тирове ще има чувствително увеличение, особено на еднодневните. Това съобщи регионалният министър Николай Нанков в четвъртък. Промяната ще бъде направена независимо от процедурата за въвеждането на толсистемата, която непрекъснато се обжалва.

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Променят акциза на цигарите, българските поскъпват

Българските цигари се очаква да поскъпнат от следващата година заради нов акциз. Чрез преходните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс в четвъртък депутатите приеха поправки и в закона за акцизите. Според тях общият налог върху цигарите е минимум 177 лева на 1000 къса. Ставката има 2 компонента - специфичен и пропорционален акциз.

Светлана Боянова: Вече има работна група за мярка 16.1

Светлана Боянова: Вече има работна група за мярка 16.1

Светлана Боянова е завършила право в Бургаския свободен университет. Започва кариерата си като главен експерт в дирекция "Интеграционна политика" в Министерството на земеделието и горите през януари 2000 г. с фокус Обща селскостопанска политика, биологично земеделие и правна закрила на сортовете растения в ЕС в редица европейски страни.

Процедури забавили с 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово", откриха го

Процедури забавили с 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово", откриха го

Ще преасфалтират "Тракия" през септември, другата седмица започва ремонт на пътя Пловдив - Асеновград Тежки процедури по отчуждаване на земи и оценки по ОВОС забавили с около 2 години разширението на пътен възел "Плодовитово" на километър 166 от автомагистрала "Тракия". Това призна днес министърът на регионалното развитие и благоустройството

Решават до края на декември как ще продължи санирането след 2018 година

Решават до края на декември как ще продължи санирането след 2018 година

"Сградите за саниране, включени в националната програма за енергийна ефективност, вече са прекалено много на фона на паричния ресурс, с който разполагаме. Затова трябваше с писмо да напомня на кметовете на общини да прекратят приема на нови кандидати. Всъщност, това не беше необходимо, защото, ако се четат внимателно указанията, в тях е написано,

Винетките през 2018 г. ще поскъпнат само за камионите

Винетките през 2018 г. ще поскъпнат само за камионите

В момента работна група прави изчисленията, а през септември ще вземем политическо решение за новите стойности на винетките през 2018 г. Това съобщи пред журналисти регионалният министър Николай Нанков.  "Аз съм категорично за това стойността на винетната такса за леките автомобили да остане на досегашното равнище.

Всеки пети младеж в България нито учи, нито работи

Всеки пети младеж в България нито учи, нито работи

Значителна част от младите хора в България нямат интерес нито към работа, нито към образование или професионално обучение. Макар да намалява, през последните три години делът на неактивните младежи от населението в групата 15-24 г. пада едва с 3.4 пр. п. до 18.2% през 2016 г. Това показва ежегодният доклад "Заетост и социално развитие в Европа",

80% от фалшивите стоки в ЕС са от Китай

80% от фалшивите стоки в ЕС са от Китай

Митниците на държавите от ЕС са задържали над 41 милиона фалшифицирани продукти по външните граници на ЕС на обща стойност 670 милиона евро през 2016 година, което е с 2% повече от година по-рано, съобщи днес Европейската комисия, цитира clubz.bg. Тя публикува днес редовния си годишен доклад за защитата на правата на интелектуална собственост.

Пуснаха движението по пътен възел "Плодовитово" (Снимки)

Пуснаха движението по пътен възел "Плодовитово" (Снимки)

Пуснато е движението по двете нови връзки на п.в. „Плодовитово“, който свързва магистралите „Тракия“ и „Марица“. Това съобщиха от Министерството на регионалното развити и благоустройството. Две нови пътни връзки на п.в. „Плодовитово“ спестяват на пътуващите 40 км и поне 30 минути, необходими досега за придвижваме между магистралите „Марица“ и

Зелена зона и в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври

Зелена зона и в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври

Зелена зона ще се разшири с близо 4854 места в столичните квартали "Лозенец" и "Средец" от 1 октомври. Това решиха съветниците на днешната сесия на Столичния общински съвет. Платената зелена зона ще има вече в кв. "Яворов" между булевардите Цариградско шосе, "Евлоги и Христо Георгиеви", "Михай Еминеску" и улиците "Мизия" и "Хан Омуртаг".

Прагът на кешовите плащания остава 10 хил. лева

Прагът на кешовите плащания остава 10 хил. лева

Народните представители отхвърлиха предложението на ГЕРБ прагът на кешовите плащания от 1 януари 2018 година да бъде 5 хил. лева, предаде „Фокус“. Предложението на ГЕРБ, внесено от председателя на бюджетната комисия Менда Стоянова, е прагът на кешовите плащания да бъде 10 хил. лева до 31 декември 2017 година,