Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Добър мениджър в автокомпания получава 7000 лв. заплата

Архитект Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Automotive Cluster Bulgaria. Браншовата организация на предприятията производители на автомобилни части е създадена през 2012 г. и в нея понастоящем членуват 110 наши и чужди фирми. Станиславов е роден на 27 февруари 1976 г. и е завършил Университета по архитектура, строителство и геодезия.

-Господин Станиславов, на какво според Вас се дължи този бум на инвестициите в заводи за авточасти, който наблюдаваме в България от 5-6 години насам?

-Според статистиката в момента около 5% от брутния вътрешен продукт (БВП) на България и около 8% от износа се дължи на производството на автомобилни части. Съвсем доскоро се говореше само за 3% от БВП, а преди две-три години – за 1-2 процента. Очевидно е, че има нарастване на това производство.

Но ние трябва да си дадем сметка, че това не е изолирано явление само за България. Нека видим какво става в страните около нас. В Румъния говорим за между 7 и 8% от БВП, в Сърбия, където също като в Румъния има автомобилен завод, производството на автомобили и части за тях е над 6% от БВП.

В държави като Чехия и Унгария това производство заема над 10% от БВП, а в съседна Турция – 44%. Безапелационен световен лидер в това отношение е Словакия, в която автомобилопроизводството заема 60% от техния БВП. В тази малка държава, която по площ и население е сравнима с Детройт и околностите му, има 6 автомобилни завода и се строи седмия.

-Не става ли обаче твърде много зависима държавата от това производство?

-Така е – става зависима. Но ние не трябва да се страхуваме от това, защото далеч не сме стигнали нейното положение.

-Тогава защо тези инвестиции толкова много закъсняха в България в сравнение с другите източноевропейски държави?

-Отговорът се крие в историята на България. По времето на социализма производството на автомобили не е било сред приоритетите на България, защото така решава Съветът за икономическа взаимопомощ (СИВ). Истината е, че сме имали много добри постижения, но всичките проекти са били спрени. Първото производство на Рено в Източния блок е било в Пловдив, там се е произвеждало Рено-8 и Рено-10. Този завод по настояване на СИВ обаче е ликвидиран през 1967 г. и машините са преместени в Румъния, давайки началото на завода на Дачия. Първата Дачия на практика е Рено-8.
Първото производство на Фиат-124 – това е бъдещата Лада, е било в Ловеч. Но е спряно и преместено в СССР.

Заради тези откази ние сме на последно място в Източна Европа в момента по производство на автомобили и автомобилни части.

-Някои казват, че ако Украйна започне преговори за влизане в ЕС, тези инвеститори тутакси ще се преместят там заради по-ниското заплащане?

-Няма как да стане това. Заплащането на труда в автомобилопроизводството както навсякъде другаде е важно, но не е сред топ 5 на решаващите фактори къде да се направи една инвестиция. В масовия случай разходите за труд при автомобилопроизводството заемат между 3 и 6% от всички разходи. Т.е. това, че нивото на заплащане в България е ниско ще натежи съвсем малко на крайното решение да се направи инвестицията тук. Същото е положението и с Украйна.

-А кое натежава най-много?

-По-важна е цялостната екосистема, в която тези предприятия работят. Най-важни са данъците и слава богу в това отношение България е атрактивна. Въпросът е по-скоро дали държавата ще може дългосрочно да ги запази на това ниво, примерно за следващите 10-20 години.

Най-важен сред данъците за автомобипроизводството обаче са налозите за т.нар. R&D (research and development). По отношение на развойната дейност България не е привлекателна страна, сравнена с Унгария например. Там данъците са по-високи, но специално за R&D са реално 2%. В България този данък е пак 10%.

Румъния например наскоро въведе правилото, че личните доходи на хората, занимаващи се с R&D, не се облагат. Става въпрос за добре платени специалисти. Това е просто опит на Румъния да задържи добре образованите млади хора, които обикновено се занимават с развойна дейност. Дори Македония има 50% данъчно облекчение за развойната дейност.

Разбира се, няма никакъв проблем България да не прави такива данъчни облекчения. Но тогава инвеститорите няма да откриват развойни бази тук, а само производство на авточасти. Но все пак истинската добавена стойност идва от развойната дейност.

-Ако обобщим, би ли могло да очакваме положителната динамика на инвестициите в този сектор да продължи и в следващите години?

-Положителната динамика ще остане, аз виждам, че интересът към България дори се засилва и при сегашното ниво на данъците и цялостната икономическа обстановка. В никакъв случай обаче не мога да кажа, че ще наваксаме разликата, която имаме с Румъния. За да стане това, трябва да се направи поредица от неща, които са прости.
Трябва да се идентифицират големи индустриални зони, където тези инвеститори да се настанят. У нас няма големи терени, дори най-големите индустриални зони не предлагат цял терен от порядъка на 8000-10 000 декара, т.е. площ, съизмерима с размерите на „Кремиковци“. Такава е например площта на последния завод, който се строи в Словакия. И там държавата е изградила цялата инфраструктура на този терен. При това положение инвеститорът ще знае, че идвайки, на него ще са му необходими най-много 6-7 месеца подготовка и веднага ще може да почне да строи.

В България всички тези подготвителни процедури отнемат към 5-6 години. Няма инвеститор, който е съгласен да чака толкова.

Нашата държава трябва да е готова със стимули. Тях частично ги има. Но ако искаме да почнат да идват все по-големи компании и то доставчици от второ и дори от първо ниво, а и автомобилопроизводител, трябва да сме готови с програма от стимули. В момента заедно с Министерството на икономиката работим по съставянето на такава програма.

-Пречи ли липсата на квалифицирана работна ръка на този тип инвеститори?

-Това е най-големият проблем в дългосрочен план за тях. Макар и не за всички. Една част от установилите се тук фирми произвеждат кабели за автомобили, където натискът върху цената на труда не е така голям. Впрочем, затова повечето от тях не отиват в пловдивската „Тракия икономическа зона“, защото там заплащането вече е високо. В предприятията за автомобилни кабели работят предимно жени, има и доста роми, което е много хубаво.

Проблемът с кадрите е по-скоро при средния управленски ешелон, при инженерните кадри. Там заплатите най-рязко скачат. Работата на българската държава е да осигури точно такива специалисти. Те ще дойдат така или иначе, но тези дисциплини в техническите университети трябва да бъдат рекламирани сред подрастващите. Те трябва да бъдат убедени, че в днешно време има по-голям стимул да учиш за инженер, отколкото за юрист, маркетинг специалист или нещо друго подобно. Инженерните специалности у нас все още са много подценени. Фактите говорят, че инженерите днес си намират по-лесно работа и са много по-добре платени. Мога да ви цитирам конкретни факти.

Примерно добър логистичен мениджър в такава компания у нас получава около 7000 лева заплата.

-Чувал съм оплаквания от такива инвеститори от липсата на гъвкавост на работното законодателство. Какво точно означава това?

-Ще ви дам пример с едно изключително успешно предприятие - „Фесто Производство“, част от големия немски концерн „Фесто“. Те имат много поръчки и биха искали да се работи на 3 и дори 4 смени. Има компании, които го правят, но на ръба на закона, тъй като не е регламентирано как точно стават нощните смени. Нашето законодателство в момента се занимава предимно с това как да защити правата на работниците.

-Какъв срок давате при сегашната ситуация да дойде у нас инвеститор, който да сглобява европейска марка автомобили?

-Ясно е, че автомобилният сектор у нас ще нараства. В момента в него са заети 30 000-35 000 души. Ако продължи да нараства със сегашното темпо, вероятно през 2020-2021 година в него ще работят 60 000 души и ще произвежда 5-6% от БВП. Така ние просто няма да изоставаме от това, което междувременно се случва в Източна Европа.
Ако обаче се вземат мерки да се насърчи тази индустрия, по същото време в нея може да са заети към 100 000 души и да произвежда 7-8% от БВП. Това може да стане, ако

Повече - в книжното тяло

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция

Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция

Израелският министър на земеделието Ури Ариел обяви, че Израел спира вноса на селскостопанска продукция от Турция, предаде турската частна телевизия НТВ. Ариел съобщи за решението в Туитър. "Няма да подкрепяме страна, която лицемерно се опитва да поучава Израел", написа министърът. Според данни на турското министерство на икономиката износът на

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Имитиращите продукти - на отделни щандове и само пакетирани Забрана върху насипната продажба на сирене с палмово масло предлага министерството на земеделието. Промяната е разписана в наредбата за изискванията към млечните продукти, обявена за обществено обсъждане преди дни. Досега тези продукти можеше да се продават на грамажи на специални точки

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Качеството на българското розово масло се компрометира, тъй като се смесва с внесено от Иран, Тунис и Турция. След това се продава на международните пазари като български продукт. Негативният ефект е понижаване на цената му. Това заяви в Карлово министърът на земеделието и храните Румен Порожанов, който пристигна спешно в региона заради протестите

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

“Виваком” пуска с намалени цени различни модели смартфони в магазините си до 21 май. По време на инициативата, наречена “Оранжев уикенд”, телефоните ще се продават в пакет с план SMART L+. Сред намалените апарати са модели на “Моторола”, “Нокиа”, “Самсунг”, HTC и други. Смартфоните се предлагат на цени от 0,98 до 29,98 лв.

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

Китайските концесионери първо ще удължат пистата, правят и жп връзка Пловдивското летище скоро ще се превърне в транспортен хъб с пътнически и карго терминали. Това увери китайският концесионер HNA GROUP, който взема аеропорта за 35 г. Представители на компанията направиха първата си визита в Пловдив и проведоха срещи с областния управител

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Най-коментирани

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Над 50 фирми, клъстери и образователни институции са се регистрирали за участие в първия по рода си българо-китайски форум "Международни клъстерни политики“ (BCF 2018), който ще се проведе във Варна. Форумът е под егидата на Областния управител на Варна Стоян Пасев. Сред официалните гости са проф. Ли, директор на Институт "Конфуций" в Бон,

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

Мария Габриел: Балканите имат нужда от мост на технологиите

Мария Габриел: Балканите имат нужда от мост на технологиите

Събитието за Запдните Балкани в София се сключва в уникален за България и Европа момент. Това каза еврокомисарят Мария Габриел при откриването на форум "Балканите в европейската интеграция". "Днес чертаем картината на света, който ще дойде. Това е моментът, в който свързаме минало и бъдеще. Ако има място на съвместно живеещи от столетия култури и

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Петър Курумбашев е един от организаторите на дни на водородните технологии в София

Петър Курумбашев е един от организаторите на дни на водородните технологии в София

Петър Курумбашев, член на Делегацията на българските социалисти в Европейския парламент, е един от организаторите на Hydrogen Summit – Среща на високо ниво по въпросите на водорода, която ще се проведе на 28 май (понеделник) от 10:00 часа в зала 8 на Националния дворец на културата, съобщиха от екипа му.

Разногласия в управляващата коалиция в Румъния заради частните пенсии

Разногласия в управляващата коалиция в Румъния заради частните пенсии

Вторият стълб на пенсионната система предизвиква търкания в управляващата коалиция, пише днес румънският в. "Ромъния либера". Отчаяните маневри с цел да се сложи ръка на втория стълб на пенсиите създават разногласия между Социалдемократическата партия (СДП) и по-малкия й коалиционен партньор - Алианс на либералите и демократите (АЛДЕ),

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Първите три са готови, целта е да доставят за армията Кортеж от няколко тежки джипа, полицейски мерцедес пилотка, бронирани лимузини в средата на кортежа и огромен шевролет с някакво съоръжение на покрива в края на кортежа. Колите се придвижват бавно по прашните улици на арабски град, а надписите на арабски и английски обясняват,

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се от 1 юли 2018 г. нов размер на социалната пенсия за старост - 125,58 лв. месечно. Това е заложено в проект на постановление на МС за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост, публикуван за обществено обсъждане на страницата на МТСП. В доклада на социалния министър Бисер Петков се посочва,

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковите регулации, въведени след финансовата криза от 2008 г. за избягване на нов срив, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Камарата на представителите одобри с голямо мнозинство - 258 на 159 гласа - текста, който вероятно скоро ще бъде подписан от президента Доналд Тръмп.

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Чешкият милиардер Петр Келнер купува “Нова броудкастинг груп” чрез инвестиционната си компания PPF Group. За сделката бе съобщено през февруари и за нея е поискано разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Сделката оценява 100% от бизнеса на медията на 185 милиона евро. Ако регулаторът разреши,

Борисов спира наредба, давала монопол  на млекари

Борисов спира наредба, давала монопол на млекари

От 500 фирми щели да останат девет Промените в наредбата за схемите “Училищен плод” и “Училищно мляко” са отложени от премиера Бойко Борисов. Това става ясно от стенограма от заседанието на кабинета. Те ще бъдат разгледани след среща с ресорните министри. Според Борисов смисълът на програмата е да имаме по-здрави деца.

Порожанов: Изстреляхме почти половината от ракетите срещу градушки за сезона

Порожанов: Изстреляхме почти половината от ракетите срещу градушки за сезона

До момента сме изстреляли почти половината от запаса ракети срещу градушки, който имаме за целия сезон, което налага да доосигуряваме ракети. Това каза земеделският министър Румен Порожанов в предаването „Лице в лице” по Би Ти Ви. Той посочи, че за първа година толкова рано – още от април, градоносни облаци с наситени ядра са навлезли в страната.

Китайски гигант за камиони има интерес за производство в България

Китайски гигант за камиони има интерес за производство в България

Най-големият китайски производител на тежкотоварни автомобили проявява интерес към производство в България. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта. Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев се срещна с представители на ръководството на компанията.

Външният министър на Аржентина: Искаме сътрудничество с България в туризма, фармацията и високите технологии

Външният министър на Аржентина: Искаме сътрудничество с България в туризма, фармацията и високите технологии

“Макар ние в Аржентина да имаме добри плажове, всички мои сънародници са чували за вашите “Златни пясъци” и много от тях биха желали да дойдат на море в България.” С тези думи министърът на външните работи и на вероизповеданията на Република Аржентина Хорхе Фори посрещна в кабинета си в Буенос Айрес българския вицепремиер и министър на външните

Мтел стана А1

Мтел стана А1

Мтел вече се казва А1 България. Точно в 11,30 шефът на телекома Александър Димитров обяви смяната на бранда. Новото име идва от австрийския собственик на българския оператор. Основната цел на промяната е като А1 да се вслушаме все повече в мнението на клиентите, каза Димитров. Ставаме силна международна марка,