Над 900 млн. евро са преките инвестиции в изграждането на тунелите само за 7 години

Метрото е не само най-удобният, бърз и екологичен транспорт в София, а и мощен фактор за развитие на бизнеса, промяна на облика на цели квартали и повишаване на стандарта на живот в столицата.

Виж по темата: Какво е да си богат софиянец

Само преките инвестиции от строителството на метротунели от 2009 г. досега ще възлязат на над 900 милиона евро, сочи справка на “24 часа”. Ударното строителство на метрото започна през 2009 г. В сумата влиза разширението на първия лъч и изграждането на втората линия на столичното метро. Само инвестициите в изграждането на тези 19 станции възлизат на над 483 млн. евро. Към тях в следващите две години и половина ще се добавят още около 430 млн. евро, които

ще бъдат

инвестирани в

изграждането на 12

станции

от третата линия, доставка на влакове и строителство на метродепо.

По данни на общинската фирма “Метрополитен” ЕАД в момента строителството на 8 станции от третата линия дава работа на между 700 и 1000 души. Очакванията са броят им догодина да надмине 2000 души, след като започне изграждането на всички обекти от проекта за новата линия.

И ако преките инвестиции в града от строителството на метрото са ясна сума, то за непреките, които идват с пускането на новите станции, статистика няма.

За всички обаче е видна промяната в район “Младост” например. В последните години той е сред най-бързо развиващите се и вероятно с най-голямо строителство на нови жилищни сгради.

За бурното развитие на района допринесе и строителството на метрото. В последните 4 години там бяха пуснати 4,7 км метролинии. Първо през 2012 г. беше пуснат участъкът от “Младост 1” до бул. “Цариградско шосе” с 2 станции и подземен паркинг с 1500 места. А през 2015 г. - 3 станции от “Младост 1” до Бизнес парка с подземен паркинг за 120 места. Около метростанциите бяха направени 600 паркоместа, а паралелно със строителството на трасето на подземните влакчета бяха ремонтирани булевардите, тротоарите и осветлението над него.

Обновени бяха пет основни транспортни артерии на района – бул. “Цариградско шосе”, бул. “Ал. Малинов”, който беше разширен, южната дъга на околовръстния път, кръстовището на бул. “Копенхаген” и ул. “Самоковско шосе” и ул. “Н. Генадиев”. Булевард “А. Сахаров” беше удължен, за да се осигури алтернативна връзка между “Младост 1” и “Младост 2”.

Натискът за строителство на нови сгради в “Младост” и последвалото напрежение сред живеещите там именно с метрото обвърза и преди дни главният архитект на София Здравко Здравков.

Нови административни и бизнес сгради, а това означава работа за строителните фирми и нужда от квалифицирани служители за компаниите, които имат офиси в тях, се появиха в последните години и по бул. “Цариградско шосе” около метростанцията при “Интер експо център”.

Според експерти не е случаен и фактът, че трите искания за изграждане на небостъргачи в София са именно до метростанции или до такива, които в момента се строят. Един от обектите – 202-метров гигант, за който вече има разрешително, е точно на бул. “Цариградско шосе”. Друг е близо до най-новата станция, която беше пусната това лято – на ул. “Сребърна”. Там е и единственият мол у нас, който си е платил, за да има пряка връзка с входовете на метростанцията. Именно собственикът му иска

да строи до него и

215-метров

небостъргач с

търговска зона,

офиси, хотелска част. Третият обект пък е цял комплекс с лагуна по средата, кръстен “Град в града”. Четирите му кули от по над 50 етажа трябва да се появят на ъгъла на булевардите “Гешов” и “Тотлебен”, близо до трасето на строящия се трети лъч на метрото.

Строителство на жилищни комплекси с по-големи темпове се вижда и в “Дружба” - друг от столичните квартали, които наскоро се сдобиха с метро. А имотите, близо до станциите, независимо дали са нови или стари сгради, са с по-високи цени точно заради това предимство, обясняват брокери на недвижими имоти.

За сериозен строителен натиск след пускането на втората линия на метрото през 2012 г. признава и кметът на район “Надежда” Димитър Димов. Там за миналата и за тази година са издадени 17 строителни разрешения само за нови жилищни сгради. “На всеки мой приемен ден идват по двама-трима строители. Преди година излезе класация, според която

“Надежда” е в топ 5

на столичните

квартали по търсене

на имоти

и растеж на цените им. Има много сериозен инвеститорски интерес към терени не само близо до метрото, но и навътре в квартала. За това вероятно допринасят и добрата училищна мрежа и достатъчният брой детски градини, които има в “Надежда”, смята Димов.

Според данните от статистиката само за 4 г. София е нараснала с около 100 000 души, което се дължи основно на високия механичен прираст на хора от страната, които идват в столицата заради повечето възможности за работа и по-високите заплати. Според експерти това означава нужда от между 600 и 1000 нови сгради.