Ще литнат първите таксита...

  • 1
authorАвтор: Маргарита Михайлова

Ще литнат първите таксита...

Странни превозни средства прелитат ниско над града. Не са самолети, нито вертолети. Но пък са истинско спасение за хората, за които натовареният трафик се е превърнал в ад. Въздухът е чист, въпреки че мегаполисът е многомилионен. Възможно ли е всичко това или е научна фантастика?

До 2030 година 60% от населението на света ще живее в градовете, което е с 10% повече от сега. Увеличението им означава още по-тежки задръствания. В големите населени места и в момента е истинско изпитание да се придвижваш в час пик. Рекордьор на пътните тапи е Сао Пауло, където е измерена автомобилна опашка от цели 344 километра. Трафикът в Бразилия коства на икономиката минимум 31 милиарда долара годишно. Лондончани пък губят по 35 работни дни, защото трудно се придвижват в задръстванията.

Мрежа от летящи таксита може да звучи като научна фантастика, но експертите от Airbus Group вярват, че много скоро идеите им ще се осъществят.

В авиокомпанията вече са започнали работа по проекта Vahana - платформа на автоматична летяща кола за индивидуални пътници и товари. През февруари т.г. екипът е готов с дизайна на колата. В момента се работи по създаването на апарата и се подготвя тестването му. Първите проби на прототипа са планирани за края на 2017 година.

Главният изпълнителен директор на Airbus Group Том Ендерс е първият, който се съгласява да разкаже малко повече за иновативния проект: „Не съм голям фен на „Междузвездни войни“, но не е толкова трудно да си представиш как един ден ще има летящи коли, бродещи из небето над големите градове. В един не толкова далечен свят ние ще използваме смартфоните си, за да резервираме напълно автоматично летящо такси, което ще кацне пред нашата врата без пилот“, казва Ендерс.

„Това е най-голямото предизвикателство и искаме да го преодолеем възможно най-бързо. То е напълно осъществимо, защото много от нужните части - батерии, мотори и авионика вече са готови“, обяснява изпълнителният директор на проекта Родин Лясов.
Той допълва, че апаратът ще има нужда и от сензор за сканиране на други тела. Така ще може безаварийно да пътува из облаците, без да има катастрофи.

Системата ще работи подобно на апликациите за наемане на коли с помощта на смартфони. „Вярваме, че големият брой желаещи за такава категория превозни средства може да доведе до появата на огромно количество летящи коли по света“, казва още Лясов.

Бруно Трабел от Airbus Helicopters описва предизвикателството от летенето на автономна машина над градски райони така: „Няма държава в света, която да позволява полети на дронове без дистанционен пилот над града, независимо дали има или няма хора в машината.“ Инженерът води проекта Skyways, който се цели в премахването на тези закони. През февруари компанията Airbus сключи договор с авиационните власти в Сингапур и иноваторите имат разрешение да тестват своите дронове в
средата на 2017 година.

Как точно ще изглежда автомобилът засега се държи в абсолютна тайна. Специалисти във Франция и Германия изграждат оперираща платформа за множество пътници.
Въздушната машина с работното име CityAirbus, ще има много витла и ще прилича на своеобразен дрон. Подобно на хеликоптерите, първоначално ще бъде управлявана от пилот. Това ще позволи по-бързо да излезе на пазара. След това обаче машината ще бъде включена на пълен автоматик. Кога това ще стане реалност, зависи от законодателството, което трябва да се промени.

Мисията е възможна

Вече е направено проучване за осъществимост на проекта. Заключението е благоприятно. Това означава, че летящият автомобил може да стане реалност, въпреки че звучи като научна фантастика за мнозина.

Ръководителите на супериновативния проект засега не искат да разкрият никакви технически детайли. Мариус Бебезел, който оглавява хеликоптерните демонстрации в Airbus Helicopters, се съгласява да говори единствено как CityAirbus ще работи на практика. Клиентите ще използват апликация, за да си запазят място на борда. След това ще отидат до най-близката площадка за хеликоптери, за да се качат на борда. Няколко пасажери ще споделят машината.

Един полет ще струва почти колкото да вземеш такси. При всички случаи обаче ще бъде по-бързо, по-екологично и по-забавно, разбира се. „Пътуването с такси в един нов град винаги е хубаво, но летенето над сградите ще направи посещението още по-незабравимо“, казва Бебезел.

Въпреки всички тези съобщения, все още много въпроси остават без отговор. Никой не казва колко ще е шумна летящата машина. Ще бъде ли безопасна? По какъв начин превозните средства ще се разминават? Как операторите ще бъдат сигурни, че системата няма да бъде хакната?

„За да отговорим на тези въпроси, ние разчитаме на експертизите и подкрепата на цялата Airbus Group”, обобщава Бебезел.

Човек на борда

Скоростта е от първостепенно значение в състезанието кой ще превозва пътниците в небето. Няколко компании вече са заети с усъвършенстването на своите прототипи за летящо такси. През март електрическият велокоптер - e-volo, направен от немски инженери, излетя за първи път с човек на борда. Няколко месеца по-късно шефът на SpaceX Илън Мъск заяви интерес към джетовете за вертикално летене, които са захранвани с електричество.

„Този пазар ще се развие бързо, веднага след като можем да пуснем първите машини в мегаполисите. Тогава ще се демонстрират ползите от тях: освободен от вредни емисии транспорт на конкурентни цени“, категоричен е Йорг Мюлер от Airbus Group.
От компанията са проучили възможния пазар на подобно превозно средство и смятат, че ще има поръчки за милиони летящи безпилотни возила.


Сценарият е като от научно-фантастичен филм

Експерти из целия свят говорят за умните градове в бъдещето. Но когато стане дума за мобилност, очите на пионерите не се отделят от земята. Техните идеи са фокусирани главно около електрическите коли, публичния транспорт и велосипедите. Явно никой не поглежда към небето за решение. Затова от авиокомпанията намират идеята си за много прогресивна.

Представете си, че кацате на летище след дълъг полет. Вместо да се мъчите в такси 90 минути в трафика на мегаполиса, скачате в електродвижещо се летящо превозно средство, кръстено от компанията като zenHop CityAirbus. То ви завежда до вашата дестинация, кацайки на избраната от вас zenHUB хеликоптерна площадка за по-малко от 9 минути. Прекалено скъпо? Не, zenMOVE е намерил още трима пътника, които също искат да стигнат до центъра. Точно заради това полетът излиза колкото едно такси. На всичко отгоре, няма да се тревожите за вашия багаж – zenLUGGAGE се грижи за това. А zenCYBER осигурява вашата безопасност, тъй като защитава полета ви от хакери.
Този измислен сценарий илюстрира една zenAIRCITY идея, създадена от Василис Агуридас и Бенджамин Струс – и двамата от Airbus Helicopters. Думата „zen” е абревиатура, която означава без никакъв шум и вредни емисии.

Тяхната идея за бизнес и мобилност се върти около тихо, опериращо с електричество летящо превозно средство, което да се интегрира в инфраструктурата на мегаполисите. В сърцето на тяхното полезрение стои цяла гама от продукти и услуги, включващо всичко от летящи таксита до кибер сигурност. Тяхната цел? Да предложат на пасажерите безпроблемно пътуване.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

“Теленор” продава бизнеса си у нас, в Сърбия и Черна гора

За купувач се сочи американски инвестиционен фонд, давал 2 млрд. евро “Теленор” ще продава бизнеса си на Балканите, съобщи специализираното издание Mergermarket. Изданието се позовава на три неофициални източника. Купувач бил американски фонд, който щял да плати 2 млрд. евро за бизнеса на норвежците в България, Сърбия и Черна гора.

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

Закона за многогодишните спестовни влогове обсъждат в парламента днес

По предложение на ПГ на Обединените патриоти като първа точка депутатите ще обсъдят на първо четене промени в Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове. Това предвижда програмата на парламента за тази седмица. Втора точка по предложение на ПГ на ДПС е първо четене на промени в Закона за банковата

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

Свързват река и две морета с транспортен жп хъб

България иска да привлече китайски инвестиции най-вече в големи проекти. На срещата в края на ноември в Будапеща на страните от инициативата 16+1 премиерът Бойко Борисов спомена, че разчита на сътрудничество с Китай, за да бъдат изградени автомагистралите “Хемус” и “Черно море” и жп линията Русе - Варна.

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Обработват се, за да се предотврати непрекъснатото отделяне на прах И сред най-активните и придобили опит домашни майстори срещнах малцина, които биха се заели със задачата сами да шлайфат бетонни или скални повърхности. Задачата наистина не е никак лесна и е по силите само на най-упоритите и онези, които наистина имат достатъчно време и средства,

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

Симеон Дянков: Еврото вдига цените само при плаващ курс, а България е във валутен борд

В еврозоната ръстът на икономиката и на доходите е по-висок, затова хайде да не ни казват догонете ни и тогава елате. За да стане, трябва да сме вътре   - Г-н Дянков, финансовият министър обяви, че към юни България подава молба за чакалнята на еврозоната. Вие също настоявате, че сега е моментът. Защо, г-н Дянков?

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френски предприемачи развиват успешен бизнес с видеоигри у нас, около 800 млади французи живеят и работят в България

Френската общност в България наброява около 1600 души, като почти половината от тях, т.е. около 800 души са под 35 години, така че преобладават младите хора. Това заяви френската министърка по европейските въпроси Натали Лоазо в отговор на въпрос на „24 часа“ на пресконференция в петък вечерта. В интервю за вестника ден по-рано тя заяви,

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Газпром получи разрешение за строителство на втората линия на Турски поток

Руският гигант Газпром получи по дипломатически канали разрешение от турските власти за строителство на втората линия от морския участък на газопровода Турски поток до турския бряг, предаде ТАСС. Президентът на руския газов холдинг Алексей Милер каза, че реализацията на проекта Турски поток върви "с пълен ход".

“Унифарм” се влива в  “Софарма”

“Унифарм” се влива в “Софарма”

“Софарма” свиква общо събрание на акционерите за вливане на “Унифарм” в компанията. То ще се проведе на 23 февруари, съобщи дружеството чрез БФБ - София. Към 30 септември 2017 г. “Софарма” притежава 98,77% от капитала на “Унифарм”. Тя произвежда лекарства в квартал “Дървеница” и до метростанция “Мусагеница” в София.

Най-коментирани

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Борисов в Страсбург: Ако сме корумпирани, защо икономиката ни расте най-много в ЕС (обзор)

Проблемът да е решен до 2-3 години, предвижда премиерът Нито керемида извън втория лифт в Пирин, зарече се той Без ЕС Балканите ще бъдат превзети от джихадисти “Корупция има навсякъде и водим огромна битка. Избиран съм 11 пъти като победител на избори в България. София имаше криза с боклука, когато станах кмет. Нямаше завод, нямаше нищо.

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

България има изключително богат туристически потенциал, но за да го развиваме, трябва да имаме достъп до планината, а това става чрез ски лифтове. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. По думите ѝ туризмът губи oт това,

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Министър Петкова: Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ "Марица-Изток 2"

Всички енергийни дружества приключват 2017 г. на печалба без ТЕЦ „Марица-Изток 2“. Това каза министърът на енергетиката Теменужка Петкова на брифинг във връзка с пресконференцията на българския бизнес и неговите приоритети за 2018 г., на която бе прогнозирано поскъпване на тока с между 15 и 30%, предаде „Фокус“.

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

15 НПО-та с отворено писмо до Борисов за Банско, искат среща

Екоорганизации изпратиха отворено писмо до министър-председателя на Република България Бойко Борисов с искане за незабавна среща. В него се казва: Уважаеми г-н Борисов, Ние сме представители на неправителствени организации, чиито над 6000 симпатизанти на шествие в София подкрепиха решението на МС от 28.12.2017 година.

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

Германска партия: Бедна България не е за еврозоната

“Алтернатива за Германия” се обяви против приемането на “бедната” България в еврозоната, съобщават германски медии. Правителството на България и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер искат бедната балканска страна да се присъедини към валутния съюз, отбеляза в съобщение председателят на популистката партия Йорг Мойтен.

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Влагат над 41 млн. лв. за ремонт на „Графа“ и други знакови места в София

Над 41 млн. лв. ще бъдат вложени в ремонт на знакови градски пространства в София, сред които т. нар. „Златна София“, бул. „Цар Освободител“, ул. „Граф Игнатиев“ и други, съобщиха от пресцентъра на регионалното министерство. Инвестициите в модернизиране на две ключови зони на столицата ще бъдат направени по проект „Изграждане,

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Велико Търново е сред основните генератори на икономически растеж у нас

Инвестиционната среда в Старата столица става все по-добра Велико Търново е сред водещите генератори на икономически растеж в България, сочи специализирано изследване на Института за пазарна икономика /ИПИ/, цитиран от общинската пресслужба. Старата столица е сред 20-е икономически центъра в страната,

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta е Кола на годината в България за 2018 година

Ford Fiesta бе избран за Кола на годината на България за 2018 година в конкурса на Прес Авто Клуб България, в които участват 40 автомобилни журналисти. Fiesta надделя с две гласа над Opel Insignia във финалната надпревара на 6-те победителя в отделните категории. В категорията Лек автомобил на годината 2018 на България победител стана Opel

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Кабинетът оттегля жалба за имот на летището

Правителството реши в четвъртък да оттегли жалба на държавата срещу съдебно решение, с което се признава правото на собственост на “Авиокомпания “Хемус ер” върху части от поземлен имот в местността Летищен комплекс - София. Прекратяването на съдебния спор ще даде възможност да се изпълни инвестиционен проект на “Луфтханза Техник София” и “България

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Правят нов план за Витоша, но без ново строителство

Нов план за управление на природен парк “Витоша”, но без ново строителство в планината, а само модернизация на съществуващите съоръжения. Това са обсъдили вицепремиерът Валери Симеонов, министрите на околната среда и на спорта Нено Димов и Красен Кралев и кметът на София Йорданка Фандъкова на среща в Столичната община в сряда.

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Плащането с карта - без такса, за теглене на пари ще е минимална

Банките ще могат да отказват възстановяването на суми до 100 лв. без такса, за теглене на пари ще е минимална Основни банкови услуги скоро ще се предлагат с нулеви такси, а за други размерите им ще се намалят. Това предвижда нов закон за платежните услуги, който вече е приет от парламента на първо четене.

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

Картата на “24 часа”: В Плевен “Мизия” прави по 1500 костюма на ден за Европа, а “Плама” е в историята

“Обърканият преход в заглавия” - така “24 часа” разказва с факсимилета на заглавия от стари вестници за раздържавяването през последните години. Държавната агенция за национална сигурност от 1 декември 2016 г. проверява най-спорните сделки и като краен продукт главният прокурор Сотир Цацаров обяви в парламента 28 проблемни приватизации.

Московски: Приоритети на региона са  дигиталната и транспортна свързаност

Московски: Приоритети на региона са дигиталната и транспортна свързаност

"Политическата обстановка в последния месец е изключително динамична. Един от основните приоритети за развитие на региона е свързаността - не само транспортна, но и дигитална. Искаме да ускорим развитието на дигиталните технологии. Освен концепцията за 5G интернет, ще се опитаме и да завършим някои други оптични мрежи".

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Грешка за 50 лв. акциз разкрива 300 000 изтрити товара

Митниците искат проверка от ДАНС, тя продължава 5 месеца и в средата на 2016 г. резултатите са при премиера. Работна група открива и отстранява пробивите. Изтрит документ за доставка на горива от голяма петролна компания става причина за разкриването на пробива в акцизната система на митниците, научи “24 часа” от няколко независими източника.

Банско предпочитан и от турските туристи

Банско предпочитан и от турските туристи

Ангелкова: Туризмът губи, ако няма лифтове Българският ски курорт Банско е най-предпочитан от турските ученици за зимната им ваканция. Това съобщи президентът на Съюза на турските туроператорски агенции Башаран Улусой. Според него нашите ски и ваканционни центрове са избор номер едно за зимната почивка на южните ни съседи.

ГЕРБ пусна доклади с мерки за митниците преди вота в сряда (Обзор)

ГЕРБ пусна доклади с мерки за митниците преди вота в сряда (Обзор)

Документите показват, че след проверката на ДАНС пробиви вече няма Всички препоръки на ДАНС относно системата на митниците за събиране на акцизи са изпълнени, съобщиха от пресцентъра на ГЕРБ. От централата на партията разпространиха и документи с конкретните действия, след като от БСП ги обвиниха, че не било предприето нищо за няколко години.

Поевтиняват плодове и зеленчуци

Поевтиняват плодове и зеленчуци

Цените на плодовете и зеленчуците намаляват от началото на 2018 г., показват данни на Държавната комисия за стокови борси и тържища (ДКСБТ). От бюлетина на комисията се разбира, че индексът на цените на едро се е понижил до ниво от 1,486 пункта в изминалата седмица спрямо 1,499 пункта преди това. За сравнение в началото на година нивото на

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани почти на 90% за лято 2018

България има изключително богат туристически потенциал, но за да го развиваме, трябва да имаме достъп до планината, а това става чрез ски лифтове. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за предаването „Денят започва с Георги Любенов“ по БНТ. По думите ѝ туризмът губи oт това,

Има икономически мотори от двете страни на Балкана - трябва да се свържат

Има икономически мотори от двете страни на Балкана - трябва да се свържат

Картата на българския просперитет се покрива с тази на магистралите и добрите пътища Защо малки общини като Раднево и Козлодуй бият по средни заплати големите областни центрове София, Пловдив, Варна, Стара Загора? Тенденция ли е това в развитието на българската икономика в бъдеще? Тези и много други въпроси породи ново проучване на Института за

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Ремонти с Валери: Как да шлайфаме бетон или скални повърхности

Обработват се, за да се предотврати непрекъснатото отделяне на прах И сред най-активните и придобили опит домашни майстори срещнах малцина, които биха се заели със задачата сами да шлайфат бетонни или скални повърхности. Задачата наистина не е никак лесна и е по силите само на най-упоритите и онези, които наистина имат достатъчно време и средства,