Млади семейства с деца и възрастни двойки купуват апартаменти по морето. Студиа вече почти не се търсят. Над 40 на сто от купувачите в Созопол са българи, 45 на сто - граждани на Русия и бивши съветски републики, са наблюденията на Теофил Петров, изпълнителен директор на фирма за имоти.

Според годишния пазарен обзор на компанията, представен днес пред журналисти, 2016 г. е донесла стабилност на ваканционния пазар в България. Цените са се задържали без съществени промени, а интересът от купувачите е бил устойчив. Тези тенденции дават основания за оптимистични очаквания за 2017 г.

Между новите тенденции през 2016 г. е същественото увеличаване на дела на българските купувачи. В Поморие той е малко над 30 на сто.

Много от хората планират и целогодишно да живеят в тези жилища. След година или две се очаква те да са над 30 на сто.

Българските и руските купувачи обичайно разполагат с бюджет между 40 000 и 60 000 евро за апартамент с една спалня. Част от вече притежаващите малък имот в Созопол проявяват интерес към по-голям или към покупка на къща. Цените в тази част на Черноморието са между 200 000 и 250 000 евро.

Условията на ваканционния пазар в България ще бъдат благоприятни през 2017 г. и от гледна точка на конкурентната среда. След събитията в Турция за руските граждани югоизточната ни съседка вече не е опция за ваканционен престой. В този смисъл страната ни няма конкурент с идентични характеристики, каза Петров.

По думите му без съществено движение остава пазарът в зимните ни курорти. Отделни купувачи се възползват от ниските цени, за да купят апартамент за собствено ползване. Пазарът е почти изцяло вторичен, а клиентите са предимно българи.

През 2017 г. ваканционният пазар ще продължи да се развива в умерен темп, но с позитивна посока. Вероятно е да има ръст в активността и броя сключени сделки на южното Черноморие, както и нови проекти. Цените няма да се покачват. Възможно е делът на българите да нарасне допълнително, смята Теофил Петров. По думите му в предстоящите месеци страната ни има шанс да се позиционира по-добре на европейската карта на ваканционните имоти и да разшири профила на потенциалните купувачи.