На проведеното между 7 и 11 август световно състезание за ученици Microsoft Office World Wide Championship 2016 в Орландо, Флорида, ученикът от 12 клас на бургаската езикова гимназия Георги Бошев постигна най-висок резултат. Той спечели надпреварата в конкуренция с 400 000 участници от повече от 130 държави.

Бошев е всъщност един от близо 20 000 български ученици, които са минали през глобалната инициатива Microsoft YouthSpark и нейния български проект „Кариери в ИТ“. Най-общо казано целта на този проект е да даде под формата на извънкласни занимания сертификати за работа с програмни продукти на компанията, като документът важи в цял свят. „Кариери в ИТ“ се провежда вече от няколко години в слабо развити региони на България, в които децата нямат шансове да придобият тези умения поради липса на ИТ фирми.

Проектът е съвместна инициатива на Microsoft и Алумни клуба на Стопанския факултет на СУ. Той стартира преди 3 години и още в началото от записалите се първоначално 20 000 деца 650 достигат до ниво да се явят на изпит за получаване на професионален сертификат за работа. Той се издава от независима сертифицираща компания и е валиден за работа в цял свят. От тези 650 ученици 200 достигат и до следващото ниво – Microsoft Technology Associated сертификат. Човек, снабдил се с такава тапия, на практика може да отговаря за информационната инфраструктура в една организация, HTML ресурсите, графичния дизайн и т.нат.

На втората година, когато за програмата се разчува, от 20 000 записали се ученици до първото ниво достигат не 650, а 1200. В момента програмата започва четвъртата си година, като се очаква притежателите само на първия сертификат да достигнат вече 1900.

Все още не може да се каже на колко човека тази програма е помогнала да си намерят работа в ИТ индустрията. Причината е, че почти 100% от завършилите я кандидатстват във висше учебно заведение и в момента все още са на етап завършване на образованието си. Но все пак притежаването на професионален сертификат в джоба им дава огромно предимство на пазара на труда.

Още от началото на програмата учениците, участвали в нея, се явяват и на

световното състезание на Microsoft

“Първоначално бяха двама ученици, посли трима, а тази година изпратихме пет човека. Това, че един от тях постигна най-добрия резултат в света, ни прави горди и доволни от програмата“, казва Теодора Върбанова, която координира „Кариери в ИТ“ от страна на Microsoft Bulgaria.

За подрастващите дори самото участие в състезанието означава допълнителен ред в CV-то, както и натрупване на допълнителен опит и знания. Миналогодишен участник от страна на България например в момента учи в Германия, в престижен университет. „В чужбина следването в добро висше учебно заведение се дължи до голяма степен и на едно добро CV, което показва как си се развивал, в какви допълнителни инициативи си се включвал. Такова CV дава основание на много компании след това да вярват, че кандидатът ще продължи да бъде успешен и така се повишават шансовете за намиране на добра работа“, уверена е Върбанова.

“Кариера в ИТ“ всъщност далеч не е единствената инициатива, с помощта на която фирмите от този отрасъл в България се опитват не просто да намерят кадри, а сами да си ги изградят.

Такава инициатива е например

Coder Dojo

– напълно безплатно обучение по програмиране за деца между първи и трети клас. За онези от тях, които показват бърз прогрес, веднага се минава на следващо по-сложно ниво – да правят уеб сайтове например. При Coder Dojo обаче обучителите са доброволци и тъй като не се намират лесно, досега Microsoft Bulgaria го е провела единствено в София и Варна.

Интересна инициатива е например съвместната програма на Coder Dojo и „Детска академия Телерик“, която започна през февруари т.г. Пътешествието на децата в света на програмирането започва със задачата „Лабиринт“. Децата се запознават с основни понятия, като управляват движенията на любими герои от Angry Birds, Zombies и др. На втората работилница учениците започват да програмират на Scratch - обучителна платформа по програмиране за млади хора, разработена от Масачузетския технологичен институт. Te създават първите си малки игри, като постепенно редовните участници развиват все повече умения и започват да разработват по-сложни игри.

Към ролята на жените в програмирането е ориентирана програмата Digigirlz на Microsoft. “Забелязахме, че докато между първи и и четвърти клас има подчертан интерес от страна на момичетата към математиката и програмирането, между пети и осми клас този интерес спада, а в по-горните класове направо се стопява. Затова ориентирахме тази програма специално към момичетата“, разказва Върбанова.

Друго интересно заключение, до което достига Теодора Върбанова е, че за да има раздвижване в интереса на учениците към програмирането, неизбежно трябва да се мине през учителите.

„Учителят е този, който има директен контакт с учениците. Затова започнахме да търсим контакти с партньори - сдружение „Образователни технологии“ към Центъра за творчество и обучение, със СУ, със Софтуерния университет, за да направим заедно програми за обучение на учителите. Но по такъв начин, че учителите да разберат, че работата с технологиите макар да изисква известно усилие в началото, по-нататък изцяло улеснява работата им“, обяснява Върбанова. През октомври т.г. такава програма започва с регионалния инспекторат по образованието във Велико Търново. И ще засегне не само учители по информационни технологии, но и по математика, езици и природни науки.
Друга програма, чиято цел е по-скоро да

демитологизира програмирането

и да покаже, че всеки може да усвои поне първите стъпки в тази насока, е „Часът на кода“. Това е глобална инициатива, в която може да се включи всеки учител и училище. Инициативата предлага интерактивна програма за въведение в програмирането и изучаването му по лесен, достъпен и забавен за учениците начин. У нас миналата година в „Часът на кода“ участваха 100 различни класове в цялата страна. Code.org – организация с идеална цел от САЩ, която е основният инициатор на „Часът на кода“, настоява изучаването на компютърни науки да бъде въведено в училищата с въвеждане на един час по програмиране веднъж седмично. Една от основните причини за отсъствието на програмирането от учебните програми е липсата на обучение за учители и Code.org се опитва да промени това, като предлага на учителите голям брой готови уроци, които могат да включат в програмата си.