Когато кадрите не достигат (целият текст)

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Когато кадрите не достигат (целият текст)

Механотехникум „Юрий Гагарин“ в Перник съществува от 1959 година и до момента е подготвил десетки хиляди изпълнителски кадри за машиностроителните предприятия в региона. Навремето в него се обучават към 600 деца всяка година. През 2014 г. обаче учебното заведение има около 300 ученика, а през 2015 г. с мъка събира 100 нови ученика, като няма нито един кандидат за машиностроителна специалност. Вместо това децата, вероятно и под давление на родителите си, предпочитат да се запишат в новооткритите специалности като „Компютърна техника и технологии“ и „Радио и тв техника“. Дори специалността „Автотранспортна техника“ не събира нито един кандидат.

Както вървят нещата, механотехникумът в Перник ще сподели съдбата на десетките такива професионални училища из цялата страна, които в последните две десетилетия бяха поетапно сливани с други училища, а после и закривани заради недостатъчно ученици. Близо до Перник е Радомир, където бившите Заводи за тежко машиностроене, днес „Леяро-ковашки машиностроителен комплекс“ и „Булмашинъри Ентърпрайсис“, все още произвеждат продукция. Но изпитват глад за най-елементарни машиностроителни специалисти: стругари, фрезисти, заварчици.

Аналогично е положението и с механотехникумите в Кюстендил и Благоевград. В столицата от 5-6 професионални гимназии по машиностроене – бивши техникуми, остана само една - „Никола Й. Вапцаров“. Всъщност, тя остана да съществува само защото другите се вляха в нея между 2000 и 2008 г. Но и там например няма обучение по най-търсената от фирмите специалност – цифрово-програмно управление в машиностроенето. Просто няма кандидати за нея.

Как се стигна дотук, е въпрос, който няма еднозначен отговор. По принцип дори съществуващата мрежа от професионални гимназии в България не е съобразена със социално-икономическите характеристики на региона, в който се намира.

Утвърждаваният всяка година план-прием, който се прави централно от образователното министерство, отразява основно личните предпочитания на учениците, които клонят към добре звучащи и съвременно изглеждащи специалности. По принцип обсъжданията в тази сфера се правят с участието на областния управител и регионалните инспекторати по образованието. Но чиновниците рядко се сещат да попитат местния бизнес от какво точно има нужда. А и работещите в самите професионални училища с машиностроителен профил реагират бурно, едва когато учебното заведение е вече пред закриване. През януари т.г. от Браншова камара „Машиностроене“ се обърнаха писмено към кметовете на 8 селища с машиностроителни предприятия: Казанлък, Габрово, Пазарджик, Ямбол, Силистра, Панагюрище, Сливен и Стара Загора с молба да бъдат по-активни и заедно с местния бизнес да регулират процеса с приема в местните професионални гимназии. Тепърва ще се види дали това дава резултат.

Според председателя на камарата Илия Келешев зародишът на проблема с подготовката на кадри със средно образование за отрасъла е още в началото на прехода. „Тогава много се говореше, че при социализма България е изграждала машиностроителните предприятия без оглед на това дали икономиката има нужда от тях. Това породи негативно отношение и родителите още тогава започнаха да насочват децата си към специалности далеч от този отрасъл“, каза пред списание „.bg“ той. Недалновидната и твърде закъсняла приватизация на отрасъла е влошила още повече ситуацията и така в момента машиностроителните предприятия се задъхват за работници.

Не по-различно стои положението и с кадрите с висше образование. На пръв поглед няколкото технически университети в България подготвят добри инженерни кадри, друг е въпросът колко от тях отиват да работят по специалността си. Но поне програмите в техническите вузове, а донякъде и базата за обучение по всеобщо признание са приведени в съответствие със съвременните изисквания не без участието на самия бизнес.

Но кандидатите и тук са проблем. Ректори, декани и преподаватели още от есента започват да обикалят средните училища, за да рекламират вуза си и да подготвят кандидатите. Но при липсата на достатъчно общото ниво пада и в тези специалности се влиза и с доста ниски оценки. А става въпрос за доста тежко следване и за доста сложни съвременни технологии, които трябва да се овладяват.

Всичко това кара все повече директори и собственици на машиностроителни предприятия да запретват ръкави и да търсят под дърво и камък кандидати за работа или по-скоро за обучение и последваща работа. Но въпреки сравнително голямата безработица в България се оказва, че да се разчита на бюрата по труда в този отрасъл е кауза пердута. „Преди време ни потрябваха 15 човека със средно професионално образование. Заявихме по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ бройките в местното бюро по труда в Силистра. Чакахме няколко месеца – не се появи нито един кандидат за работа. Принудихме се да обикаляме сами по околните селища и да търсим хора, способни да работят при нас“, казаха от ЗММ „Стомана“ Силистра, най-голямото предприятие за дървообработващи машини у нас.

В бургаската „Спартак“, която произвежда промишлени вентилатори, изпълнителният директор Кирил Яков се е видял принуден сам да създаде Център за обучение, в който се приемат и външни лица с цел по-късно да постъпят на работа. Обучаващите се в него са само кадри, които вече работят в машиностроителни предприятия и целта е по-скоро повишаване на квалификацията.

За разлика от повечето от колегите си Яков твърди, че държавата не е длъжна да подготвя машиностроителни кадри. „Това е сложна и тежка професия, за мъже е, а нашето образование е феминизирано. Не виждам как училищата могат да ни подготвят кадрите“, каза Яков пред списание „.bg“.

А в „ВМВ Метал“ Ихтиман изпълнителният директор Емил Шаранков се е видял принуден да наеме за някои дейности доста хора от малцинствата. При тях проблемът се оказал, че наред с неизбежното обучение за работата е трябвало с кандидатите да се мине и елементарен курс по ограмотяване. Изпълнителният директор на старозагорската „Прогрес“ Славин Янакиев се е видял принуден да направи същото. От 500 човека персонал в неговото предприятие към 120 са от малцинствата. Обучението им е непрекъснато и ръководството на завода не може да каже, че е недоволно.
Доста роми и наел на работа и собственикът на британската фабрика за автомобилни части „Уилям Хюз“ край Раковски (виж стр...)

Принципно, в един съвременен машиностроителен завод няма голям проблем да се назначи човек, който няма специално образование. Защото голям част от дейностите се извършват автоматизирано и ако човек се обучи само на една или две операции, които трябва да върши през целия работен ден, той ще ги върши. Не е за подценяване факта, че много от навлезлите у нас напоследък чужди фирми за авточасти, идват тук освен с готови пазари и с готови технологични линии за произвежданите изделия. При тях дейностите също са в голяма степен автоматизирани. Японската „Язаки“ например обяви наскоро, че освен заводите си в Сливен и Ямбол, в които вече е вложила 60 млн. евро, предстои да открие завод за автомобилни проводници в Димитровград – град, в който никога не е имало машиносторителен завод, нито такива специалисти. От фирмата вече обявиха, че ще назначат в него 1000 човека, като осигуряват безплатен транспорт за работниците си в радиус от 50 километра около завода. Очевидно е, че те ще готвят всекиго за конкретно работно място и няма да е необходима кой знае каква квалификация. Но все пак проблемът с машиностроителните специалисти остава, защото освен да се произвеждат изделията, трябва да има и кой да ги оценява и да контролира процеса, както и да настройва машините и да ги подготвя за нови изделия.

Един от проблемите с наетите, за който директорите на машиностроителните заводи принципно избягват да говорят, е заплащането. В него до голяма степен е разковничето за непривлекателността на отрасъла при привличането на работещи. Според данните на НСИ машиностроенето е по-скоро в долната половина на таблицата със средните заплати по отрасли, като през първите два месеца на годината средната заплата е била съответно 794 и 796 лв., а през март се качва до 836 лв. За отбелязване е, че тя е била доста по-ниска в първите няколко години от финансовата криза и започва да се увеличава плавно едва от две години насам. Което ясно показва, че когато самото машиностроене започне да се съвзема и гладът за кадри стане осезателен, заплащането започва да се повишава. Най-вероятно и в този отрасъл ще се прояви същата цикличност, която наблюдаваме в информационните технологии – след дълги години на неглижиране на подготовката следва глад за кадри и в един момент много хора се втурват към подготовка за такива професии.

Според Кирил Яков заплащането в сектора би трябвало да се увеличи поне двойно, за да стане адекватно, но заедно с това би трябвало да се увеличи и производителността на труда. „У нас един работещ в машиностроителен завод произвежда продукция за около 3500 лв. на месец, докато в Германия – за 10 000 евро. Т.е. ясно е какво точно трябва да увеличим“, каза Яков.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Бизнесмен ще прави частно летище до Кондофрей

Бизнесмен ще прави частно летище до Кондофрей

В ГВА е внесен за одобрение генерален план за превръщане на летателна площадка в аеропорт Собствениците на летателната площадка при радомирското село Кондофрей имат намерение да я разширят до частно летище. За това инвестиционно намерение съобщи министърът на транспорта Росен Желязков. Изявлението му бе по повод реакцията на лидера на БСП

“Самсунг” приключи сделката за соларните си централи  у нас

“Самсунг” приключи сделката за соларните си централи у нас

“Самсунг Си енд Ти корпорейшън” е приключила на 7 януари продажбата на шестте соларни парка от 43 мегавата в България. Те вече са собственост на чешката “Портанеро инвест” и люксембургското подразделение на геманската “КейГал И Ес Пи Еф 4 холдинг”. Цената не е обявена, но това е най-голямата сделка с продажба на соларни паркове в България от 2012

74% от шведските  фирми у нас планират  разширение на бизнеса

74% от шведските фирми у нас планират разширение на бизнеса

74% от шведските фирми, работещи в България, планират да разширят бизнеса си тук през следващите 3 години, като 60% от онези сред тях, които имат производствени бази тук, възнамеряват да инвестират още в тях. Това гласят резултатите от проучване сред шведския бизнес, представено в четвъртък вечерта на неформална сбирка в столичен клуб по повод

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

Държавната хазна губи над един милиард лева годишно заради укриване на обороти чрез фалшиви касови бележки, заяви за БНР  говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. По думите му, ако компаниите започнат подготовка за подмяна на касови апарати през януари, няма да имат проблем да изпълнят изискването на закона до края на март.

Тунел за 4,6 милиарда долара , който минава по дъното на морето, откриха в Хонконг (Видео)

Тунел за 4,6 милиарда долара , който минава по дъното на морето, откриха в Хонконг (Видео)

Нов автомобилен тунел на стойност 4,6 милиарда долара бе открит днес в центъра на Хонконг, предаде ТАСС, цитирана от БТА. Според съобщение на местните власти осъществяването на инфраструктурния проект е отнело десет години. Тунелът с дължина 3,7 км преминава по северния бряг на остров Хонконг, а отчасти и по дъното на морето.

26-има имат толкова пари, колкото половината най-бедно население в света

26-има имат толкова пари, колкото половината най-бедно население в света

Концентрацията на богатството се е увеличила още повече през 2018 година и 26-имата милиардери вече притежават толкова пари, колкото и половината най-бедно население в света. Това се посочва в доклад на неправителствената организация Оксфам, цитиран от АФП, съобщава БТА. Оксфам призовава държавните да облагат най-богатите хора.

Влог и в банков клон извън ЕС със защита до 100 000 евро

Влог и в банков клон извън ЕС със защита до 100 000 евро

Предложението ще бъде в закона за банковата несъстоятелност Вземания по влогове на физически лица, както и такива на малки и средни фирми, които са направени в клон на банка извън ЕС, да са защитени до 100 хил. евро. Предложението е записано в проект за промени на Закона за банковата несъстоятелност, който е обявен за обществено обсъждане.

Решение на Съда на ЕС отваря вратичка България да иска край на арбитражите

Решение на Съда на ЕС отваря вратичка България да иска край на арбитражите

Заведени дела има от няколко енергийни компании, исковете са за над 1 млрд. лева 22 държави от ЕС, сред които България и Чехия, излязоха с декларация, с която заявяват, че ще бъдат прекратени арбитражните дела, заведени по силата на споразумения за защита на инвестициите. Документът е публикуван в четвъртък,

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Бизнесменът Емилиян Гебрев изпратил есемес до премиера Бойко Борисов, за да му каже, че напрежението ескалира и става много неприятно. Той едва удържал работниците от “Дунарит”, които искали да протестират пред Министерския съвет. Гебрев съобщи това в петък пред Националнат аследствена служба, където беше призован за получи новите си обвинения за

Данъчни под прикритие дават къща под наем  за биткойни, хващат укриване на доходи

Данъчни под прикритие дават къща под наем за биткойни, хващат укриване на доходи

Подозират фиктивни кражби, за да се крият данъци  Над 20 борси у нас само за виртуалните валути И при сделките с тях вече имало лица бушони 100-тина нашенци играят на световни платформи Криптомашини за добив се предлагат и на лизинг “Играчи под прикритие” от специален отдел за електронен одит на НАП играят на електронните борси за търговия

Най-коментирани

Вицепремиера Томислав Дончев ще открие Българо-македонски бизнес форум в Скопие

Вицепремиера Томислав Дончев ще открие Българо-македонски бизнес форум в Скопие

Заместник министър-председателят Томислав Дончев и вицепремиерът по икономическите въпроси на Република Македония Кочо Ангюшев ще открият Българо-македонски бизнес форум утре, 17 януари, в Скопие, съобщиха от пресцентъра на Министерски съвет. Представители на над 50 български компании в сферата на минно-добивната индустрия, строителството,

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

Държавната хазна губи над един милиард лева годишно заради укриване на обороти чрез фалшиви касови бележки, заяви за БНР  говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. По думите му, ако компаниите започнат подготовка за подмяна на касови апарати през януари, няма да имат проблем да изпълнят изискването на закона до края на март.

Томислав Дончев: Трябва да продължим да развиваме двустранните отношения с Република Македония (Снимки)

Томислав Дончев: Трябва да продължим да развиваме двустранните отношения с Република Македония (Снимки)

Над 100 български и македонски компании участваха в бизнес форум в Скопие Отношенията между България и Република Македония имат сериозен потенциал за развитие в контекста на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, но трябва да го разгърнем и развием допълнително в икономически план,

Държавата прави фонд за “спящи” акции, след 5 г. ще ги национализират, ако хората не ги потърсят

Държавата прави фонд за “спящи” акции, след 5 г. ще ги национализират, ако хората не ги потърсят

Бонове за 2 милиарда лева могат да носят доход на притежателите си, обясни изпълнителният директор на Българската фондова борса Васил Големански Финансовото министерство обяви намерението си да събуди т.нар. “спящи”" акции от масовата приватизация. Това е записано в обявената от финансовия министър Владислав Горанов за обществено обсъждане

“Спящите акции” втора серия

“Спящите акции” втора серия

Държавата прави нов опит да ги раздвижи Бонови книжки, собственост на над 2,5 милиона души за 2-3 млрд. лв. да излязат от регистрите на Централния депозитар, да започнат да носят доход на притежателите си и да раздвижат капиталовия пазар. Това е идеята, записана в Концепция за личните сметки, която финансовото министерство обяви за обществено

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Бизнесменът Емилиян Гебрев изпратил есемес до премиера Бойко Борисов, за да му каже, че напрежението ескалира и става много неприятно. Той едва удържал работниците от “Дунарит”, които искали да протестират пред Министерския съвет. Гебрев съобщи това в петък пред Националнат аследствена служба, където беше призован за получи новите си обвинения за

Аврамова: Ще търсим начини за помощ на хората, които не могат да си плащат водата

Аврамова: Ще търсим начини за помощ на хората, които не могат да си плащат водата

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова съобщи по време на парламентарния контрол, че МРРБ е отворено за диалог, чрез който да се намерят начини за подкрепа на социални групи, които нямат възможност да платят цена на питейната вода. По темата вече са водени разговори със социалното министерство, допълни тя.

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София Още акценти от интервюто:  Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Вече са построени 67% от участъка от Ябланица до Боаза 9,3 км от магистрала “Хемус” да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция “Пътна инфраструктура”. Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г. Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза,

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

10 млн. евро глоба при нелоялната практика Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към “черния списък” на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент.

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София Още акценти от интервюто:  Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Вече са построени 67% от участъка от Ябланица до Боаза 9,3 км от магистрала “Хемус” да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция “Пътна инфраструктура”. Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г. Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза,

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

10 млн. евро глоба при нелоялната практика Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към “черния списък” на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент.

Първият опит за пълнене на тръбата с газ от “Турски поток” не успя - намаляват цената за резервиране за 20 г.

Първият опит за пълнене на тръбата с газ от “Турски поток” не успя - намаляват цената за резервиране за 20 г.

Трите обвързващи оферти не покриват нужните 2,76 млрд. лв. за строителство на новите тръби “Булгартрансгаз” намали цената за резервиране на 90% от капацитета на газопроводите, по които ще се транспортира газът от “Турски поток”, след като първата фаза от пазарния тест с обвързащи оферти не завърши с успех.

Нови трудови договори иска бизнесът - освен заплатата да пише колко струва всеки работник (Обзор)

Нови трудови договори иска бизнесът - освен заплатата да пише колко струва всеки работник (Обзор)

Осигуровките - поравно вместо 60/40 НОИ да плаща и първите 3 дни болнични Нов тип трудови договори ще поиска бизнесът от държавата. Това стана ясно в сряда, когато четирите големи работодателски организации - КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, обявиха приоритетите си за 2019 г. Идеята е във всеки договор да се вписват две числа - общият разход за труд и

Министър Караниколов: Сигурен съм, че инвестициите в България не падат

Министър Караниколов: Сигурен съм, че инвестициите в България не падат

Противно на публикуваните от БНБ данни, преките чуждестранни инвестиции в България не спадат, а даже има ръст. Това е мнението на икономическия министър Емил Караниколов. В студиото на „Лице в лице” по bTV, той подчерта, че централната банка представя прогнозни данни, които подлежат на 15-месечна корекция.

Стилиян Кротнев, директор в МВР, вероятно ще оглави АПИ

Стилиян Кротнев, директор в МВР, вероятно ще оглави АПИ

Стилиян Кротнев, директор на дирекция „Управление на собствеността и социални дейности” в МВР, най-вероятно ще оглави Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), потвърдиха пред "24 часа" източници от правителството. Предишният председател на УС на АПИ Светослав Глосов подаде оставка заради гафовете с електронните винетки.

"Мерцедес" и "БМВ" може да се обединят?

"Мерцедес" и "БМВ" може да се обединят?

Автомобилните гиганти "Мерцедес" и "БМВ" може да обединят усилията си около разработката на следващо поколение коли между "БМВ" 1 и "Мерцедес" А-клас. Това ще бъде само част от едно по-широко сътрудничество, което ще включва и технологията за самоуправляващи се автомобили, твърди германското издание Handelsblatt, цитирано от Automotive News Europe.

„Български морски флот" очакват още 3 кораба през 2018 г.

„Български морски флот" очакват още 3 кораба през 2018 г.

„Български морски флот" очакват през тази година да получат три 45 хиляди тонни кораба. Това съобщи собственикът на морския флот Кирил Домусчиев в социалната мрежа Фейсбук, след като БМФ получи кораба „Рожен“ в Нантонг, Китай : "Поредната нова придобивка, Приятели! Освен "Рожен" тази година чакаме да получим от корабостроителницата още три 45

Либия: Трябва да възстановим икономическите си връзки с България

Либия: Трябва да възстановим икономическите си връзки с България

Вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева разговаря в Брюксел с министъра на външните работи на Либия Мохамед Тахер Сиала, с когото обсъди подготовката на предстоящата визита на премиера на Либия Файез Сарадж в България. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи.