Когато кадрите не достигат (целият текст)

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Когато кадрите не достигат (целият текст)

Механотехникум „Юрий Гагарин“ в Перник съществува от 1959 година и до момента е подготвил десетки хиляди изпълнителски кадри за машиностроителните предприятия в региона. Навремето в него се обучават към 600 деца всяка година. През 2014 г. обаче учебното заведение има около 300 ученика, а през 2015 г. с мъка събира 100 нови ученика, като няма нито един кандидат за машиностроителна специалност. Вместо това децата, вероятно и под давление на родителите си, предпочитат да се запишат в новооткритите специалности като „Компютърна техника и технологии“ и „Радио и тв техника“. Дори специалността „Автотранспортна техника“ не събира нито един кандидат.

Както вървят нещата, механотехникумът в Перник ще сподели съдбата на десетките такива професионални училища из цялата страна, които в последните две десетилетия бяха поетапно сливани с други училища, а после и закривани заради недостатъчно ученици. Близо до Перник е Радомир, където бившите Заводи за тежко машиностроене, днес „Леяро-ковашки машиностроителен комплекс“ и „Булмашинъри Ентърпрайсис“, все още произвеждат продукция. Но изпитват глад за най-елементарни машиностроителни специалисти: стругари, фрезисти, заварчици.

Аналогично е положението и с механотехникумите в Кюстендил и Благоевград. В столицата от 5-6 професионални гимназии по машиностроене – бивши техникуми, остана само една - „Никола Й. Вапцаров“. Всъщност, тя остана да съществува само защото другите се вляха в нея между 2000 и 2008 г. Но и там например няма обучение по най-търсената от фирмите специалност – цифрово-програмно управление в машиностроенето. Просто няма кандидати за нея.

Как се стигна дотук, е въпрос, който няма еднозначен отговор. По принцип дори съществуващата мрежа от професионални гимназии в България не е съобразена със социално-икономическите характеристики на региона, в който се намира.

Утвърждаваният всяка година план-прием, който се прави централно от образователното министерство, отразява основно личните предпочитания на учениците, които клонят към добре звучащи и съвременно изглеждащи специалности. По принцип обсъжданията в тази сфера се правят с участието на областния управител и регионалните инспекторати по образованието. Но чиновниците рядко се сещат да попитат местния бизнес от какво точно има нужда. А и работещите в самите професионални училища с машиностроителен профил реагират бурно, едва когато учебното заведение е вече пред закриване. През януари т.г. от Браншова камара „Машиностроене“ се обърнаха писмено към кметовете на 8 селища с машиностроителни предприятия: Казанлък, Габрово, Пазарджик, Ямбол, Силистра, Панагюрище, Сливен и Стара Загора с молба да бъдат по-активни и заедно с местния бизнес да регулират процеса с приема в местните професионални гимназии. Тепърва ще се види дали това дава резултат.

Според председателя на камарата Илия Келешев зародишът на проблема с подготовката на кадри със средно образование за отрасъла е още в началото на прехода. „Тогава много се говореше, че при социализма България е изграждала машиностроителните предприятия без оглед на това дали икономиката има нужда от тях. Това породи негативно отношение и родителите още тогава започнаха да насочват децата си към специалности далеч от този отрасъл“, каза пред списание „.bg“ той. Недалновидната и твърде закъсняла приватизация на отрасъла е влошила още повече ситуацията и така в момента машиностроителните предприятия се задъхват за работници.

Не по-различно стои положението и с кадрите с висше образование. На пръв поглед няколкото технически университети в България подготвят добри инженерни кадри, друг е въпросът колко от тях отиват да работят по специалността си. Но поне програмите в техническите вузове, а донякъде и базата за обучение по всеобщо признание са приведени в съответствие със съвременните изисквания не без участието на самия бизнес.

Но кандидатите и тук са проблем. Ректори, декани и преподаватели още от есента започват да обикалят средните училища, за да рекламират вуза си и да подготвят кандидатите. Но при липсата на достатъчно общото ниво пада и в тези специалности се влиза и с доста ниски оценки. А става въпрос за доста тежко следване и за доста сложни съвременни технологии, които трябва да се овладяват.

Всичко това кара все повече директори и собственици на машиностроителни предприятия да запретват ръкави и да търсят под дърво и камък кандидати за работа или по-скоро за обучение и последваща работа. Но въпреки сравнително голямата безработица в България се оказва, че да се разчита на бюрата по труда в този отрасъл е кауза пердута. „Преди време ни потрябваха 15 човека със средно професионално образование. Заявихме по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ бройките в местното бюро по труда в Силистра. Чакахме няколко месеца – не се появи нито един кандидат за работа. Принудихме се да обикаляме сами по околните селища и да търсим хора, способни да работят при нас“, казаха от ЗММ „Стомана“ Силистра, най-голямото предприятие за дървообработващи машини у нас.

В бургаската „Спартак“, която произвежда промишлени вентилатори, изпълнителният директор Кирил Яков се е видял принуден сам да създаде Център за обучение, в който се приемат и външни лица с цел по-късно да постъпят на работа. Обучаващите се в него са само кадри, които вече работят в машиностроителни предприятия и целта е по-скоро повишаване на квалификацията.

За разлика от повечето от колегите си Яков твърди, че държавата не е длъжна да подготвя машиностроителни кадри. „Това е сложна и тежка професия, за мъже е, а нашето образование е феминизирано. Не виждам как училищата могат да ни подготвят кадрите“, каза Яков пред списание „.bg“.

А в „ВМВ Метал“ Ихтиман изпълнителният директор Емил Шаранков се е видял принуден да наеме за някои дейности доста хора от малцинствата. При тях проблемът се оказал, че наред с неизбежното обучение за работата е трябвало с кандидатите да се мине и елементарен курс по ограмотяване. Изпълнителният директор на старозагорската „Прогрес“ Славин Янакиев се е видял принуден да направи същото. От 500 човека персонал в неговото предприятие към 120 са от малцинствата. Обучението им е непрекъснато и ръководството на завода не може да каже, че е недоволно.
Доста роми и наел на работа и собственикът на британската фабрика за автомобилни части „Уилям Хюз“ край Раковски (виж стр...)

Принципно, в един съвременен машиностроителен завод няма голям проблем да се назначи човек, който няма специално образование. Защото голям част от дейностите се извършват автоматизирано и ако човек се обучи само на една или две операции, които трябва да върши през целия работен ден, той ще ги върши. Не е за подценяване факта, че много от навлезлите у нас напоследък чужди фирми за авточасти, идват тук освен с готови пазари и с готови технологични линии за произвежданите изделия. При тях дейностите също са в голяма степен автоматизирани. Японската „Язаки“ например обяви наскоро, че освен заводите си в Сливен и Ямбол, в които вече е вложила 60 млн. евро, предстои да открие завод за автомобилни проводници в Димитровград – град, в който никога не е имало машиносторителен завод, нито такива специалисти. От фирмата вече обявиха, че ще назначат в него 1000 човека, като осигуряват безплатен транспорт за работниците си в радиус от 50 километра около завода. Очевидно е, че те ще готвят всекиго за конкретно работно място и няма да е необходима кой знае каква квалификация. Но все пак проблемът с машиностроителните специалисти остава, защото освен да се произвеждат изделията, трябва да има и кой да ги оценява и да контролира процеса, както и да настройва машините и да ги подготвя за нови изделия.

Един от проблемите с наетите, за който директорите на машиностроителните заводи принципно избягват да говорят, е заплащането. В него до голяма степен е разковничето за непривлекателността на отрасъла при привличането на работещи. Според данните на НСИ машиностроенето е по-скоро в долната половина на таблицата със средните заплати по отрасли, като през първите два месеца на годината средната заплата е била съответно 794 и 796 лв., а през март се качва до 836 лв. За отбелязване е, че тя е била доста по-ниска в първите няколко години от финансовата криза и започва да се увеличава плавно едва от две години насам. Което ясно показва, че когато самото машиностроене започне да се съвзема и гладът за кадри стане осезателен, заплащането започва да се повишава. Най-вероятно и в този отрасъл ще се прояви същата цикличност, която наблюдаваме в информационните технологии – след дълги години на неглижиране на подготовката следва глад за кадри и в един момент много хора се втурват към подготовка за такива професии.

Според Кирил Яков заплащането в сектора би трябвало да се увеличи поне двойно, за да стане адекватно, но заедно с това би трябвало да се увеличи и производителността на труда. „У нас един работещ в машиностроителен завод произвежда продукция за около 3500 лв. на месец, докато в Германия – за 10 000 евро. Т.е. ясно е какво точно трябва да увеличим“, каза Яков.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Европа ще бъде разделена на нови часови зони

Европа ще бъде разделена на нови часови зони

Няколко варианта на нова карта на часовите зони в Европа се разглеждат в работните групи на ЕК заради премахването на смяната на часовото време. Това заяви зам.-министърът на енергетиката Жечо Станков по време на заседание на парламентарната комисия по европейски въпроси и контрол на европейските фондове.

През 2019 година се очаква реален ръст на пенсиите от 3,1 на сто

През 2019 година се очаква реален ръст на пенсиите от 3,1 на сто

Очаква се ръст на пенсиите от 3,1 на сто през 2019 година при прогнозирана стойност на средногодишната хармонизирана инфлация за 2019 година от 3 на сто. Това е заложено в проекта на Закон за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2019 година, научи БТА от социалните партньори. Проектобюджетът ще се разглежда на Надзорен съвет на НОИ в

Пети софийски  мол смени  собственика си

Пети софийски мол смени собственика си

“България мол”, който се намира на пресечката между булевард “България” и улица “Тодор Каблешков”, стана петият поред търговски център в столицата, който сменя собственика си в рамките на последната година. Сделката е станала между септември и октомври и след нея фирмата собственик на мола - “България булевард холдинг”,

15 523  са заможните българи с по над 106 800 лева за година

15 523 са заможните българи с по над 106 800 лева за година

1 657 906 милиона си докарват по 6120 лева 15 523 души са официално заможните в България. Те са декларирали пред НАП, че за 2017 г. са заработили над 106 800 лв. Общата сума на платените от тях налози е 447 557 лв. Доход между 90 000 и 106 800 лв. са декларирали 4506 човека. Парите, влезли в семейната хазна на 6 967-ма,

ТЕЦ “Марица-изток 2”  трябва да плати  460 млн. или затваря (Обзор)

ТЕЦ “Марица-изток 2” трябва да плати 460 млн. или затваря (Обзор)

460 млн. евро ще трябва да плати за емисии ТЕЦ “Марица-изток 2”, ако цената на емисиите се запази 25 евро на тон. В началото на годината тя беше 8 евро. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова след заседание на ресорната комисия в парламента. Ако емисиите не бъдат купени, според европравилата тецът трябва да спре работа.

Над 1500 са си купили стаж за пенсия през първите 6 месеца на 2018 г.

Над 1500 са си купили стаж за пенсия през първите 6 месеца на 2018 г.

Над 1500 са си купили у нас стаж за пенсия през първите шест месеца на годината. Броят им е намалял значително в сравнение с 2017 г., когато за недостигащ стаж са платили над 5000, съобщи БНТ. От НОИ изчисляват, че заради увеличението на минималния осигурителен доход и повишаването на вноската за пенсия с 1% през тази година цената за 1 месец стаж

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Кораб за 50 000 лева продадоха на
търг великотърновските данъчни

Кораб за 50 000 лева продадоха на търг великотърновските данъчни

За първи път бе продаден на търг кораб, отнет през 2017 г. в полза на държавата - , съобщиха от НАП - Велико Търново. Данъчните от великотърновската дирекция продадоха през август т. г. кораба „Bolkan Princess“ /„Балканска принцеса“/, след отнемането му от КОНПИ /Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество/.

Фалира търговският гигант "Сиърс" - магазинът, който промени Америка

Фалира търговският гигант "Сиърс" - магазинът, който промени Америка

132-годишната търговска компания "Сиърс" е подала документи за банкрут. Тази верига бе известна като "Магазинът, който промени Америка". През последните месеци обаче дълговете започнали да се трупат с огромна скорост и в понеделник не е покрито плащане на стойност от 132 милиона долара. "Сиърс" става поредният търговски гигант,

Прокуратурата се заема с неработещия регистър на асансьорите

Прокуратурата се заема с неработещия регистър на асансьорите

Тече вътрешно разследване в агенцията по метрология Казусът с неработещия регистър на асансьорите и уеб приложение към него може да отиде в прокуратурата. Това съобщи пред “24 часа” и.д. шефът на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Кирил Войнов. “В момента тече вътрешна проверка в агенцията за поръчката за регистъра,

Най-коментирани

Нова държавна агенция ще бори войната по пътищата (Обзор)

Нова държавна агенция ще бори войната по пътищата (Обзор)

Малина Крумова ще я оглави, там ще работят около 60 души Държавна агенция за пътна безопасност, подчинена на Министерския съвет, обяви в сряда вицепремиерът Томислав Дончев по време на конференция в Интер Експо Център. Ще я оглави Малина Крумова, която беше зам.-министър на регионалното развитие. Постът ѝ ще бъде зает от бившия регионален

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Вчера в Хонконг се проведе форум за финансирането на инфраструктурни проекти в рамките на „Един пояс, един път". Участниците от финансови и други среди от континенталната част и специалния административен район постигнаха консенсус: Хонконг притежава специално преимущество благодарение на политиката „една страна с два строя ",

Ангелкова: За цяло лято имаме само 2 жалби срещу шума

Ангелкова: За цяло лято имаме само 2 жалби срещу шума

През цялото лято има подадени само 2 официални жалби срещу шум в български хотели. Това съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова на пресконконференция в София. След края на активния летен сезон министерството е пратило над 800 писма до хотели по българското Черноморие, в които им е задало въпрос колко и какви жалби са получени през сезона.

Кристалина Георгиева: България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал

Кристалина Георгиева: България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал

България е на 44-о място по Индекс на човешкия капитал, каза главният изпълнителен директор на Световната банка Кристалина Георгиева днес по време на видеопресконференция за български медии, след края на годишните срещи между Световната банка и МВФ в Индонезия, предава БТА. Индексът се определя на базата на критерии, свързани със здраве, училище,

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Бизнесът иска повече пари за национална 
туристическа реклама

Бизнесът иска повече пари за национална туристическа реклама

Представители на туристическия бизнес предлагат средствата за национална туристическа за 2019 г. да бъдат около 32 млн. лева спрямо сегашните 14 млн. лева с промяна на начина на формиране на бюджета за такава дейност, съобщи БТА. Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм Поли Карастоянова съобщи, че организацията,

Фандъкова: "Джи Пи Груп" няма да прави ремонта на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III"

Фандъкова: "Джи Пи Груп" няма да прави ремонта на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III"

"Джи Пи груп" се оттегля от процедурата за ремонт на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III". Това съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова при проверката на ремонта на градината "Св. Климент Охридски". Компанията беше класирана на първо място, но процедурата все още не е приключила и не сме сключили договор.

ТЕЦ “Марица-изток 2”  трябва да плати  460 млн. или затваря (Обзор)

ТЕЦ “Марица-изток 2” трябва да плати 460 млн. или затваря (Обзор)

460 млн. евро ще трябва да плати за емисии ТЕЦ “Марица-изток 2”, ако цената на емисиите се запази 25 евро на тон. В началото на годината тя беше 8 евро. Това заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова след заседание на ресорната комисия в парламента. Ако емисиите не бъдат купени, според европравилата тецът трябва да спре работа.

Националната електрическа компания продава на АЕЦ „Козлодуй“ ротор високо налягане

Националната електрическа компания продава на АЕЦ „Козлодуй“ ротор високо налягане

„Национална електрическа компания“ ЕАД ще може да продаде на АЕЦ „Козлодуй“ ЕАД ротор високо налягане от турбина К-1000-60/1500-2М. Роторът е част от старото оборудване за АЕЦ „Белене“ и в момента се намира на площадката. Продажбата ще бъде извършена чрез пряко договаряне между двете дружества. Това е регламентирано в решение на Министерския съвет,

Съдът в Кипър ще заседава по делото за фалита на застрахователя "Олимпик"

Съдът в Кипър ще заседава по делото за фалита на застрахователя "Олимпик"

Окръжният съд в Никозия ще заседава по делото за фалита на кипърския застраховател "Олимпик", предаде БНТ. Съдебният процес е от ключово значение за всички български потребители, чиито застраховки „Гражданска отговорност" изгоряха, след отнемането на лиценза на дружеството и бяха принудени да си купят нови.

Защо инфлацията расте, а лихвите - не

Защо инфлацията расте, а лихвите - не

Две са основните причини за увеличението на цените - петролът и ръстът на заплатите Годишната инфлация през септември спрямо същия месец на предходната година е 3,6%. Много ли е това? От една страна, 3,6% годишна инфлация е най-висок темп от 5 г. насам – но трябва да си припомним, че по това време отчетохме и най-дългия период на дефлация в

8,9% ръст на инвестициите

8,9% ръст на инвестициите

“През 2018 г. очакваме реален растеж от 8,9% на инвестициите в структурата на БВП. Надеждата ни е през 2019 г. той да е 9,5%”. Това заяви зам.-министърът на икономиката Лъчезар Борисов по време на конференция за индустриални имоти София. Борисов допълни, че България се утвърждава като една от най-конкурентните инвестиционни дестинации в Югоизточна

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Менда Стоянова: Данъкът за колите се вдига до 30%

Бизнес и одитори в спор за проверките в малките фирми Пакетът промени в данъчните закони мина на първо четене в бюджетната комисия на парламента във вторник. Дебати очаквано предизвикаха заложените в закона за местните данъци и такси нова методика за облагане на колите и пресичане на злоупотребите с отстъпката за основно жилище.

Камарата на строителите в България: Искаме срещи с президента, председателя на НС и премиера

Камарата на строителите в България: Искаме срещи с президента, председателя на НС и премиера

Камарата на строителите в България иска спешни срещи с президента, председателя на Народното събрание и премиера на страната, за да изрази недоволството си от използването на целия бранш за предизборни цели. Категорично не сме съгласни съдбата на 250 000 души и техните семейства, които са свързани с нашия бранш да се използват за политически цели,

В Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ

В Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ

Вчера в Гуанджоу бе открито 124-то изложение за внос и износ. Броят на участващите в него вносители продължава да нараства, а нивото за специализация и интернационализация на изложението за внос се повишава стабилно съобщава bulgarian.cri.cn Говорителят на изложението в Гуанджоу Сиу Бин заяви, че от началото на тази година,

Китай с най-много преки чуждестранни инвестиции през първата половина на годината

Китай с най-много преки чуждестранни инвестиции през първата половина на годината

Китай е бил най-големият получател на преки чуждестранни инвестиции (ПЧИ) през първата половина на 2018 г., привличайки приблизително 70 милиарда щатски долара входящи потоци, според последния мониторинг на инвестиционните тенденции, публикуван в понеделник от Конференцията на ООН за търговията и развитието (UNCTAD). Това съобщиха от bulgarian.cri.

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Хонконг може да играе важна роля в инфраструктурното финансиране в рамките на „Един пояс, един път"

Вчера в Хонконг се проведе форум за финансирането на инфраструктурни проекти в рамките на „Един пояс, един път". Участниците от финансови и други среди от континенталната част и специалния административен район постигнаха консенсус: Хонконг притежава специално преимущество благодарение на политиката „една страна с два строя ",

Дизелът най-скъп от 3 г. въпреки атаката срещу колите на нафта

Дизелът най-скъп от 3 г. въпреки атаката срещу колите на нафта

Вече е 2,40 лв. Горивата с 30 ст. нагоре за година 2,40 лв. стигна средната цена на дизела по големите вериги бензиностанции, показа проверка на “24 часа”. Това е най-високата му стойност от 3 години насам. Поскъпването е факт въпреки атаките срещу колите на дизел, рестрикциите за движението им в редица градове на Европа и новите изисквания за

Инфлацията с нов рекорд, стигна 3,6%

Инфлацията с нов рекорд, стигна 3,6%

За първи път през октомври повишението на цените на пшеницата в края на лятото се отрази чувствително върху инфлацията, която на годишна база вече стига рекордните 3,6%, личи от данните на НСИ. Групата на хранителните стоки отбелязва най-голямо поскъпване в сравнение с предния месец - 1,5%, като това се дължи главно на хляба, който поскъпва с 4,

Фандъкова: Обявяваме нова процедура за трамвайните трасета

Фандъкова: Обявяваме нова процедура за трамвайните трасета

Столична община прекратява процедурата за избор на изпълнител за реконструкцията на релсовия път по бул. „Цар Борис III“ поради получен отказ от класирания на първо място участник „Джи Пи Груп“ АД. Това написа във фейсбук кметът на София Йорданка Фандъкова. В най-кратки срокове ще обявим нова процедура за избор на изпълнител по Закона за