Когато кадрите не достигат (целият текст)

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Когато кадрите не достигат (целият текст)

Механотехникум „Юрий Гагарин“ в Перник съществува от 1959 година и до момента е подготвил десетки хиляди изпълнителски кадри за машиностроителните предприятия в региона. Навремето в него се обучават към 600 деца всяка година. През 2014 г. обаче учебното заведение има около 300 ученика, а през 2015 г. с мъка събира 100 нови ученика, като няма нито един кандидат за машиностроителна специалност. Вместо това децата, вероятно и под давление на родителите си, предпочитат да се запишат в новооткритите специалности като „Компютърна техника и технологии“ и „Радио и тв техника“. Дори специалността „Автотранспортна техника“ не събира нито един кандидат.

Както вървят нещата, механотехникумът в Перник ще сподели съдбата на десетките такива професионални училища из цялата страна, които в последните две десетилетия бяха поетапно сливани с други училища, а после и закривани заради недостатъчно ученици. Близо до Перник е Радомир, където бившите Заводи за тежко машиностроене, днес „Леяро-ковашки машиностроителен комплекс“ и „Булмашинъри Ентърпрайсис“, все още произвеждат продукция. Но изпитват глад за най-елементарни машиностроителни специалисти: стругари, фрезисти, заварчици.

Аналогично е положението и с механотехникумите в Кюстендил и Благоевград. В столицата от 5-6 професионални гимназии по машиностроене – бивши техникуми, остана само една - „Никола Й. Вапцаров“. Всъщност, тя остана да съществува само защото другите се вляха в нея между 2000 и 2008 г. Но и там например няма обучение по най-търсената от фирмите специалност – цифрово-програмно управление в машиностроенето. Просто няма кандидати за нея.

Как се стигна дотук, е въпрос, който няма еднозначен отговор. По принцип дори съществуващата мрежа от професионални гимназии в България не е съобразена със социално-икономическите характеристики на региона, в който се намира.

Утвърждаваният всяка година план-прием, който се прави централно от образователното министерство, отразява основно личните предпочитания на учениците, които клонят към добре звучащи и съвременно изглеждащи специалности. По принцип обсъжданията в тази сфера се правят с участието на областния управител и регионалните инспекторати по образованието. Но чиновниците рядко се сещат да попитат местния бизнес от какво точно има нужда. А и работещите в самите професионални училища с машиностроителен профил реагират бурно, едва когато учебното заведение е вече пред закриване. През януари т.г. от Браншова камара „Машиностроене“ се обърнаха писмено към кметовете на 8 селища с машиностроителни предприятия: Казанлък, Габрово, Пазарджик, Ямбол, Силистра, Панагюрище, Сливен и Стара Загора с молба да бъдат по-активни и заедно с местния бизнес да регулират процеса с приема в местните професионални гимназии. Тепърва ще се види дали това дава резултат.

Според председателя на камарата Илия Келешев зародишът на проблема с подготовката на кадри със средно образование за отрасъла е още в началото на прехода. „Тогава много се говореше, че при социализма България е изграждала машиностроителните предприятия без оглед на това дали икономиката има нужда от тях. Това породи негативно отношение и родителите още тогава започнаха да насочват децата си към специалности далеч от този отрасъл“, каза пред списание „.bg“ той. Недалновидната и твърде закъсняла приватизация на отрасъла е влошила още повече ситуацията и така в момента машиностроителните предприятия се задъхват за работници.

Не по-различно стои положението и с кадрите с висше образование. На пръв поглед няколкото технически университети в България подготвят добри инженерни кадри, друг е въпросът колко от тях отиват да работят по специалността си. Но поне програмите в техническите вузове, а донякъде и базата за обучение по всеобщо признание са приведени в съответствие със съвременните изисквания не без участието на самия бизнес.

Но кандидатите и тук са проблем. Ректори, декани и преподаватели още от есента започват да обикалят средните училища, за да рекламират вуза си и да подготвят кандидатите. Но при липсата на достатъчно общото ниво пада и в тези специалности се влиза и с доста ниски оценки. А става въпрос за доста тежко следване и за доста сложни съвременни технологии, които трябва да се овладяват.

Всичко това кара все повече директори и собственици на машиностроителни предприятия да запретват ръкави и да търсят под дърво и камък кандидати за работа или по-скоро за обучение и последваща работа. Но въпреки сравнително голямата безработица в България се оказва, че да се разчита на бюрата по труда в този отрасъл е кауза пердута. „Преди време ни потрябваха 15 човека със средно професионално образование. Заявихме по оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ бройките в местното бюро по труда в Силистра. Чакахме няколко месеца – не се появи нито един кандидат за работа. Принудихме се да обикаляме сами по околните селища и да търсим хора, способни да работят при нас“, казаха от ЗММ „Стомана“ Силистра, най-голямото предприятие за дървообработващи машини у нас.

В бургаската „Спартак“, която произвежда промишлени вентилатори, изпълнителният директор Кирил Яков се е видял принуден сам да създаде Център за обучение, в който се приемат и външни лица с цел по-късно да постъпят на работа. Обучаващите се в него са само кадри, които вече работят в машиностроителни предприятия и целта е по-скоро повишаване на квалификацията.

За разлика от повечето от колегите си Яков твърди, че държавата не е длъжна да подготвя машиностроителни кадри. „Това е сложна и тежка професия, за мъже е, а нашето образование е феминизирано. Не виждам как училищата могат да ни подготвят кадрите“, каза Яков пред списание „.bg“.

А в „ВМВ Метал“ Ихтиман изпълнителният директор Емил Шаранков се е видял принуден да наеме за някои дейности доста хора от малцинствата. При тях проблемът се оказал, че наред с неизбежното обучение за работата е трябвало с кандидатите да се мине и елементарен курс по ограмотяване. Изпълнителният директор на старозагорската „Прогрес“ Славин Янакиев се е видял принуден да направи същото. От 500 човека персонал в неговото предприятие към 120 са от малцинствата. Обучението им е непрекъснато и ръководството на завода не може да каже, че е недоволно.
Доста роми и наел на работа и собственикът на британската фабрика за автомобилни части „Уилям Хюз“ край Раковски (виж стр...)

Принципно, в един съвременен машиностроителен завод няма голям проблем да се назначи човек, който няма специално образование. Защото голям част от дейностите се извършват автоматизирано и ако човек се обучи само на една или две операции, които трябва да върши през целия работен ден, той ще ги върши. Не е за подценяване факта, че много от навлезлите у нас напоследък чужди фирми за авточасти, идват тук освен с готови пазари и с готови технологични линии за произвежданите изделия. При тях дейностите също са в голяма степен автоматизирани. Японската „Язаки“ например обяви наскоро, че освен заводите си в Сливен и Ямбол, в които вече е вложила 60 млн. евро, предстои да открие завод за автомобилни проводници в Димитровград – град, в който никога не е имало машиносторителен завод, нито такива специалисти. От фирмата вече обявиха, че ще назначат в него 1000 човека, като осигуряват безплатен транспорт за работниците си в радиус от 50 километра около завода. Очевидно е, че те ще готвят всекиго за конкретно работно място и няма да е необходима кой знае каква квалификация. Но все пак проблемът с машиностроителните специалисти остава, защото освен да се произвеждат изделията, трябва да има и кой да ги оценява и да контролира процеса, както и да настройва машините и да ги подготвя за нови изделия.

Един от проблемите с наетите, за който директорите на машиностроителните заводи принципно избягват да говорят, е заплащането. В него до голяма степен е разковничето за непривлекателността на отрасъла при привличането на работещи. Според данните на НСИ машиностроенето е по-скоро в долната половина на таблицата със средните заплати по отрасли, като през първите два месеца на годината средната заплата е била съответно 794 и 796 лв., а през март се качва до 836 лв. За отбелязване е, че тя е била доста по-ниска в първите няколко години от финансовата криза и започва да се увеличава плавно едва от две години насам. Което ясно показва, че когато самото машиностроене започне да се съвзема и гладът за кадри стане осезателен, заплащането започва да се повишава. Най-вероятно и в този отрасъл ще се прояви същата цикличност, която наблюдаваме в информационните технологии – след дълги години на неглижиране на подготовката следва глад за кадри и в един момент много хора се втурват към подготовка за такива професии.

Според Кирил Яков заплащането в сектора би трябвало да се увеличи поне двойно, за да стане адекватно, но заедно с това би трябвало да се увеличи и производителността на труда. „У нас един работещ в машиностроителен завод произвежда продукция за около 3500 лв. на месец, докато в Германия – за 10 000 евро. Т.е. ясно е какво точно трябва да увеличим“, каза Яков.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Забраняват да се продава насипно сирене от палма

Имитиращите продукти - на отделни щандове и само пакетирани Забрана върху насипната продажба на сирене с палмово масло предлага министерството на земеделието. Промяната е разписана в наредбата за изискванията към млечните продукти, обявена за обществено обсъждане преди дни. Досега тези продукти можеше да се продават на грамажи на специални точки

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Порожанов: Качеството на българското розово масло е влошено от вносно (Снимки)

Качеството на българското розово масло се компрометира, тъй като се смесва с внесено от Иран, Тунис и Турция. След това се продава на международните пазари като български продукт. Негативният ефект е понижаване на цената му. Това заяви в Карлово министърът на земеделието и храните Румен Порожанов, който пристигна спешно в региона заради протестите

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

"Виваком" пуска смартфони с намаление, има и за 98 ст.

“Виваком” пуска с намалени цени различни модели смартфони в магазините си до 21 май. По време на инициативата, наречена “Оранжев уикенд”, телефоните ще се продават в пакет с план SMART L+. Сред намалените апарати са модели на “Моторола”, “Нокиа”, “Самсунг”, HTC и други. Смартфоните се предлагат на цени от 0,98 до 29,98 лв.

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

“Алибаба” ще доставя стоки за Европа от летището в Пловдив

Китайските концесионери първо ще удължат пистата, правят и жп връзка Пловдивското летище скоро ще се превърне в транспортен хъб с пътнически и карго терминали. Това увери китайският концесионер HNA GROUP, който взема аеропорта за 35 г. Представители на компанията направиха първата си визита в Пловдив и проведоха срещи с областния управител

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Има заявен интерес от няколко инвеститора - китайската компания CNNC, френската Framatom, и Areva, за проекта АЕЦ “Белене” у нас. Това заяви пред Би Ти Ви министърът на енергетиката Теменужка Петкова. През миналата седмица правителството внесе в парламента доклад с три възможни варианта за бъдещето на АЕЦ “Белене”, допълни още тя.

Най-коментирани

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Варна домакинства на първия по рода си българо-китайски форум

Над 50 фирми, клъстери и образователни институции са се регистрирали за участие в първия по рода си българо-китайски форум "Международни клъстерни политики“ (BCF 2018), който ще се проведе във Варна. Форумът е под егидата на Областния управител на Варна Стоян Пасев. Сред официалните гости са проф. Ли, директор на Институт "Конфуций" в Бон,

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви по време на форум за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, че една от темите, които ще бъдат обсъдени, е дали е необходимо да се създаде единна стратегия за енергийна ефективност в сектор "туризъм", която да подпомогне усилията на малките и средни предприятия,

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Тръгват европейските пари за смяна на печките

Тръгват европейските пари за смяна на печките

21 общини в страната ще могат да подобрят качеството на атмосферния въздух благодарение на 111 млн. лв., които Оепративна програма „Околна среда“ им отпуска. Проектът „Мерки за подобряване на атмосферния въздух“ от приоритетна ос 5 се отваря до началото налятото, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Златен век - въпрос на бъдеще

Златен век - въпрос на бъдеще

“Златен век” е необходима сграда, защото отговаря на такива критерии за жилищното строителство, че след нея няма как да се приеме за качествено това, което не гарантира свеж въздух, ниски енергийни разходи, невидимо сметосъбиране Всяка сграда се превръща в страница от общата ни история: на мястото, на времената, на хората.

ЕК въвежда нови изисквания за приемането на България в еврозоната

ЕК въвежда нови изисквания за приемането на България в еврозоната

Заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис днес призна, че за приемането на България в еврозоната се поставят нови, допълнителни изисквания. Той направи този коментар на пресконференция в отговор на въпрос, цитиран от БТА. Действително вече има ново изискване - присъединяването към еврозоната се обвързва с включване в

ЕК въвежда нови изисквания за приемането на България в еврозоната

ЕК въвежда нови изисквания за приемането на България в еврозоната

Заместник-председателят на Европейската комисия Валдис Домбровскис днес призна, че за приемането на България в еврозоната се поставят нови, допълнителни изисквания. Той направи този коментар на пресконференция в отговор на въпрос, цитиран от БТА. Действително вече има ново изискване - присъединяването към еврозоната се обвързва с включване в

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви по време на форум за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, че една от темите, които ще бъдат обсъдени, е дали е необходимо да се създаде единна стратегия за енергийна ефективност в сектор "туризъм", която да подпомогне усилията на малките и средни предприятия,

Петкова: Процедурата за избор на инвеститор за АЕЦ "Белене" трябва да е прозрачна

Петкова: Процедурата за избор на инвеститор за АЕЦ "Белене" трябва да е прозрачна

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова коментира пред журналисти, че трябва да бъде разработена такъв тип процедура, свързана с избора на стратегически инвеститор по проекта за АЕЦ "Белене", която да гарантира максимална публичност, прозрачност и обективни критерии. В рамките на тази процедура ще се провери доколко е реален инвеститорският

Депутатите дадоха срок поне до края на годината на производители да спасят киселото мляко

Депутатите дадоха срок поне до края на годината на производители да спасят киселото мляко

Поне до края на годината е срокът за производители да спасят популярни български марки кисело мляко, кашкавал, лютеница, сирене. Те ще останат без национална закрила и трябва незабавно да бъдат защитени с европейска. Това следва от приети днес на първо четене промени в Закона за за марките и географските означения.

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Българин от Канада произвежда бронирани автомобили в Самоков

Първите три са готови, целта е да доставят за армията Кортеж от няколко тежки джипа, полицейски мерцедес пилотка, бронирани лимузини в средата на кортежа и огромен шевролет с някакво съоръжение на покрива в края на кортежа. Колите се придвижват бавно по прашните улици на арабски град, а надписите на арабски и английски обясняват,

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се социалната пенсия за старост да стане 125,58 лв. от 1 юли

Предлага се от 1 юли 2018 г. нов размер на социалната пенсия за старост - 125,58 лв. месечно. Това е заложено в проект на постановление на МС за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост, публикуван за обществено обсъждане на страницата на МТСП. В доклада на социалния министър Бисер Петков се посочва,

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковата регулация

Конгресът на САЩ прие закон, който смекчава банковите регулации, въведени след финансовата криза от 2008 г. за избягване на нов срив, предаде Франс прес, цитирана от БТА. Камарата на представителите одобри с голямо мнозинство - 258 на 159 гласа - текста, който вероятно скоро ще бъде подписан от президента Доналд Тръмп.

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Петр Келнер поиска от КЗК разрешение да купи Нова тв

Чешкият милиардер Петр Келнер купува “Нова броудкастинг груп” чрез инвестиционната си компания PPF Group. За сделката бе съобщено през февруари и за нея е поискано разрешение от Комисията за защита на конкуренцията. Сделката оценява 100% от бизнеса на медията на 185 милиона евро. Ако регулаторът разреши,

Борисов спира наредба, давала монопол  на млекари

Борисов спира наредба, давала монопол на млекари

От 500 фирми щели да останат девет Промените в наредбата за схемите “Училищен плод” и “Училищно мляко” са отложени от премиера Бойко Борисов. Това става ясно от стенограма от заседанието на кабинета. Те ще бъдат разгледани след среща с ресорните министри. Според Борисов смисълът на програмата е да имаме по-здрави деца.