Българска стопанска камара 

В края на един управленски период и преди началото на нов е логично в обществото да протича дискусия относно ефективността на управление на икономиката. Когато правим тази оценка, обаче, е редно да отчетем, че през 2015 и особено през 2016 г. България имаше няколко изключителни предимства за сериозно развитие, като по-голямата част от тях бяха от външен характер.

Първи шанс - сериозният срив на цената на горивата, а и на всички енергийни продукти. Тъй като България е със силно енергоемка икономика, рязкото намаление на разходите за енергия следваше да се отрази силно положително върху конкурентоспособността ни.

За 2015 г. вносът на петрол и течни горива е нараснал с 32% във физически обеми. Докато стойностно, дори при този ръст на количествата, е намалял с 12,6%. За 2016 г. вносът за деветмесечието количествено е намалял спрямо цялото количество за 2015 г. с 16%, но ценово е намалял с 60%. Аналогична е картината и с вноса на природен газ, на втечнен природен газ и на втечнен пропан.

Втори шанс - събитията в Египет, Турция и Тунис, в резултат на които към България бяха насочени сериозни туристически потоци, без правителството или туроператорите да полагат усилия за това. За периода 2015-2016 г. реализираните нощувки са нараснали за една година с 15,6 %, докато за предходните 6 години те нарастваха средно с 6,6%.

Трети шанс - събитията в Близкия Изток, които позволиха за година и половина българската отбранителна индустрия да реализира износ, безпрецедентен за последните 20 години. По непотвърдени данни, в съответствие със статистиката от други държави, при износ през 2012 г. от $144 млн. за деветмесечието на 2016 г. същият достигна $585 млн. Числата може да не са прецизни, защото са на база огледална статистика, но важна е тенденцията – има повече от петкратен ръст на износа на отбранителната индустрия.
Четвърти шанс– вливането (макар и частично) на 3,6 млрд. лв. изплатени депозити от КТБ, които влязоха в икономиката, увеличиха рязко оборотите и неслучайно една значителна част от ръста на БВП е от повишено вътрешно потребление.

На фона на всички тези шансове, генерираният икономически ръст от 3,4% обаче е твърде маргинален. Основната причина е, че всички икономически шансове бяха пропилени.

Още по-тревожен е фактът, че политиците ни са на път да осъществят нови управленски приумици. Едно от прокламираните намерения на един от основните политически играчи да е да се замени плоското данъчно облагане с прогресивно. През последните години всички данни показват, че имаме високо ниво на данъчна събираемост, благодарение на въвеждането на плоския данък, който е съобразен както с манталитета на българина, така и с желанието на чуждестранните инвеститори и на активната част от населението. Приходната част на бюджета се увеличава основно благодарение на данъка върху доходите на физическите лица и данък "печалба", т.е. именно поради непроменянето на данъчната система.

Друга идея – търговските вериги да бъдат задължени да купуват 50% от стоките си от български производители, обрича българската икономика на неконкурентоспособност, защото не може с административен акт да се осигуряват пазари, а българският потребител да бъде лишаван от по-качествени стоки. Подобно решение при всички случаи работи против създаването на конкурентна икономика, защото подобна защита стопира развитието.

Така че, уважаеми политици, не се изкушавайте да навлизате в чувствителната сфера на икономиката с конюнктурни политически решения. Не забравяйте, че дългосрочно икономическата стабилност и просперитет обуславят и така необходимата политическа стабилност.