“Pабота” е нова редовна седмична рубрика на “24 часа”.

Целта е чрез описване на тенденциите на пазара на труда да помогне на работодателите да намерят по-лесно персонал, а на хората - да стартират желаната от тях кариера.

Откриването на тенденциите и новостите във всяка една сфера в България е специалитет на “24 часа”.

Сега читателите ни ще могат да ползват любимия си вестник и при търсене на работа.

В рубриката специалисти по наемане на персонал от държавни и частни компании ще дават своите съвети как да се разрешават различни казуси на пазара на труда. Основен фокус на “Работа” ще бъде открояването на добрите практики, както и конкретни съвети как по-лесно се подбират служители и как хората да са по-успешни при кандидатстване за работа.

След раждането аеропортът
осигурява обучения за
допълнителна квалификация

Майките на деца до три години, както и бременните жени, които са част от екипа на летище София, работят с гъвкаво работно време. Ако децата са три или повече и не са навършили пълнолетие, за служителката са предвидени допълнителни четири дни отпуск. Това гласят някои от правата, които предвижда колективният трудов договор, сключен между ръководството на “Летище София” ЕАД и синдикатите. Той ще действа до края на годината и предвижда облекчени условия за настоящите и бъдещите майки.

Два повече са почивните дни за служителки с едно непълнолетно дете, тези с две до 18 години пък имат право на още три дни отпуск.

“Този отпуск се ползва, когато работничка или служителка пожелае и не може да се компенсира с парично обезщетение, освен при прекратяване на трудовото правоотношение”, се казва в чл. 31 от Колективния трудов договор.

Това е нова формулировка и дава повече почивни дни на майките с деца в сравнение със споразумението от предишния период, обясниха от летище София пред “24 часа”.

Според Кодекса на труда се забранява нощният труд за майки с деца до шест години, както и такива, които се грижат за деца с увреждания, освен ако те не са дали писменото си съгласие. Колективният трудов договор предвижда по-добри условия, като абсолютно забранява работата през нощта на тези жени.

Друг от плюсовете, които получават работещите там, е, че след майчинство летището организира допълнителни квалификационни обучения в подкрепа на кариерното им развитие. Всичко това пък е съобразено със съчетаването на трудовия и личния живот на работничките.

Още един от членовете в договора разглежда условията при връщане от майчинство или болест. Според него на тези служители се определя основна месечна заплата, която се равнява на тази на останалите работещи в същото подразделение, като се имат предвид всички актуализации през периода на отсъствие.

“База за преизчисление при определяне на новото заплащане е последната заплата преди излизане в отпуск”, разясняват от компанията.

Дали е на работа, или ползва отпуск за отглеждане на дете, служителят получава талони за храна.

Разходите за храна не се покриват за хората, които са в неплатен отпуск, с изключение на тези, които го ползват, но за да отглеждат дете, гласи още споразумението.

Извън колективния договор от летище София са разработили и правила за материално подпомагане. Те гласят, че работник или служител на аеропорта получава еднократна помощ при раждане или осиновяване на дете в размер на една минимална работна заплата.

60 млн. лв.

финансиране

от МОН

е предвидено за развитие на образованието през 2017 г. То ще покрие 11 национални програми, две от които съвсем нови, става ясно от проекти, публикувани за обществено обсъждане.

По “Развитие на системата на предучилищното образование” ще се работи за гарантиране на равен старт за децата преди постъпване в училище. Разработена е и новата програма “Обучение за ИТ кариера”.