Мария Темелкова, мениджър „RPO решения“, ManpowerGroup България

Идеята да изнесете изцяло или частично подбора на персонала си към някого, с когото не сте работили до момента, със сигурност носи много неясноти. И една от причините за това е, че все още има голямо неразбиране относно процеса на изнесените дейности в областта на човешките ресурси. Най-често хората го разбират като нещо, в което изцяло губят контрол над тази дейност или хора от екипа си. Това обаче е мит.

Аутсорсингът на процеса по подбор на персонал или т.нар. Recruitment Process Outsourcing (RPO) най-често е трансфер на една или повече функции, свързани с подбора - стратегически консултантски услуги, инструменти за анализ на талантите, специализирани услуги за привличане и наемане на често пренебрегвани потенциални служители като бивши военни, пенсионери и хора с увреждания, администриране на наетите и други. Според данните на анализаторската компания NelsonHall глобалният RPO пазар е достигнал 4 млрд. долара през 2015 г., а секторите, които се възползват най-често от тези услуги, са финансовият (19%), здравеопазването и фармацевтичната индустрия (16%), производството и ИТ секторът (12%) и държавният сектор (9%).

Основният стимул за растеж на RPO услугите е необходимостта на компаниите да отговорят на нуждите си за персонал тук и сега в случай на разширяване на дейността си местния пазар, което да доведе до търсене на специализирани и трудни за попълване позиции в определена географска или бизнес локация. Другият стимул е глобалното разрастване - навлизането на нов пазар или отваряне на регионален център за обслужване на клиенти. Но също и сезонното наемане на персонал за секторите на туризма, търговията на дребно, земеделието или пък за корпоративни събития.

Някои компании не инвестират достатъчно във вътрешните си екипи по подбор или ги освобождават по време на рецесия. Други трудно намират и задържат специалисти и често нямат човешкия и технологичен ресурс в подобни случаи. Това е и основната причина компаниите да се обръщат към RPO решения, които им позволяват да се възползват от технологичното ноу-хау и хората на своя доставчик, вместо постоянно да намаляват или увеличат вътрешния си екип.

Да предположим, че сте голяма фармацевтична компания, на която й предстои да пусне на пазара най-новото си лекарство. За целта ви трябват 400 търговски представители със специфична квалификация и опит, които да покрият цялата страна. Вътрешният ви екип няма капацитета да поеме тази належаща нужда от нов персонал, поради което изнасяте целия процес на RPO специалист, който да разработи проектно решение специално за вас.

То може да включва съставяне на екип от специалисти с доказан опит в областта на подбора на търговски позиции от фармацевтичния сектор, осигуряване на техническа система за проследяване на кандидатите, също и проучване и анализ на социалните медии и конкурентите ви. Може да включва също така изработване на таргетирана стратегия къде ще се търсят кадри и цялостна маркетинг програма как ще се търсят, организиране на интервюта, тестване на кандидатите, наемане и въвеждане на новата позиция и обучения. А ако впоследствие някой кандидат напусне, доставчикът поема отговорността за т.нар. изходящи интервюта, при които HR-ите проучват причините за напускането и могат да предложат по-нататъшни подобрения в работата.

Независимо дали решите да изнесете само част от функциите по подбора на персонал, например само търсенето и предварителната селекция на кандидати, или изцяло, RPO ви осигурява всички предимства – от готов екип от специалисти до целеви кампании по набиране на кандидати, мобилност, предварителен анализ на пазара на труда и управление на имиджа ви като работодател.

И не на последно място - богата база данни от вече проверени кандидати, към които да се обърнете в бъдеще, без да се налага да минавате отново през същия процес.