В света на стартъпите няма точни предписания, които трябва да се следват, за да е сигурен успехът. Няма и никакви гаранции, че ако се прави точно това, за което ентусиастите основатели са учили, непременно начинанието ще успее. Понякога идеята възниква от чиста случайност, а бизнес моделът се оформя впоследствие.

Точно такъв е случаят със стартъпа Enhancv. Фирмата е основана преди около 3 години и в момента в нея работят 20 души. Започнала е да излиза на печалба през лятото-есента на 2016 г. Пазарът й е предимно в САЩ, Великобритания, Германия, Франция, Италия и други западни държави. А основното й занимание е...да помага на хората да напишат автобиографии при кандидатстване за работа.

За ползата от доброто CV

Идеята за Enhancv е на Волен Вълков, който през 2013 г. е студент по компютърни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ и отива за половин година във Вупертал, Германия на обмен по програмата „Еразъм“. След като стипендията му изтича, научава, че може да остане за още един семестър, но този път без право на стипендия. Налага му се да почне работа и естествено започва да пише и праща CV-та до различни немски фирми. Никой не му се обажда, за да го покани на интервю. Прави CV по немския модел Lebenslauf, но и това не впечатлява нито един работодател.

Тогава решава да смени тактиката и се спира на една компания, в която много държи да работи, разглежда внимателно сайта й, вижда интервюта с хора, които са постъпили на работа там, съобразява се с изискванията за CV до най-малките подробности. Даже прави цветовете му идентични с тези на компанията.

И след като вечерта им го пуска по имейла, още в 8 часа на следващата сутрин му се обаждат с покана за интервю. И въпреки че не е никак оптимален вариант за компанията – със средно ниво немски, все още студент с начални умения по програмиране, а и трябва скоро да напусне Германия, го вземат на работа.

„Ние в България не обръщаме много внимание на тези неща, но по света по CV-то посрещат. Затова то трябва да е подробно, без да е досадно дълго. Ние например споменаваме вътре постиженията си, а на Запад работодателите държат да опишеш какво точно си вършил за предишните ти работодатели“, обяснява съдружникът на Вълков Георги Иванов, който в момента е CEO на Enhancv. Самият той е завършил „Геология“ в СУ.

В чужбина хората очакват от кандидатите за работа да напишат в CV-то конкретни неща. Не например, че си изпращал имейли, а да напишеш, че примерно си пращал по 150 мейла на ден и колко клиента си привлякъл по този начин. И не просто, че си работил в маркетинга, а колко стоки и услуги си продал. „Ако кандидатстваш за място на журналист, трябва да напишеш по колко статии си писал на ден на предишната си работа, колко от тях са били на първа страница или са били топ хитове в интернет“, пояснява Иванов.

Другата особеност на CV-тата изработени от фирмата, е, че вътре влиза информация и за нещата, с които кандидатът за работа се гордее. Например, кои са трите му най-силни страни като човек. Какви умения е придобил и откъде.

Автоматизиране на процесите

Всичко това изглежда супер елементарно, но всъщност писането на CV в днешно време си е цяла наука. С нея се занимават специалистите по HR (Human resources), които са важни членове на ръководствата на сериозните фирми.
Това, с което се сблъскват основателите на Enhancv още на първата крачка, е липсата на експертиза. Все пак трудовото, а и всяко друго законодателство е различно дори в отделните страни от ЕС. И човек може да напише едно CV, когато кандидатства за работа в България в българска фирма, съвсем друго, когато търси работа в чужда фирма и трето – ако примерно иска да работи в САЩ.

„Бяхме супер ентусиазирани, че сме намерили свободна ниша на пазара и още в началото поканихме за ментор предприемача Ивайло Христов. За придобиване на първоначалния опит ни помогна и Велина Гетова, която тогава работеше в „Телерик“, разпитвахме и много други различни HR-и“, разказва Иванов.

Успеваемостта на първите CV-та, които те самите съставяли на познати и приятели, била към 87%. Хората бивали приемани на работа ако не в първата, то поне във втората фирма, в която кандидатстват.

На съвсем първите клиенти не са вземали пари. Но когато връстниците им почнали да им плащат по 50 лева за едно CV, бързо осъзнали, че това е добър бизнес. Проблемът бил, че не е рентабилен: съставянето на едно CV им отнемало прекалено много време, защото трябва да се видят с кандидата за работа, да го разпитват, да проверяват, да пишат. И тогава решили да автоматизират процеса. Така се ражда платформата на Enhancv, която позволява на клиентите сами да си съставят CV с определени параметри, то да се коригира автоматично и да се ползва голям набор от средства за графичното му оформяне.

За съдружник бива привлечен Димитър Вулджев, програмист, който тогава е на 19 години. Отначало работи на половин ден във фирмата, но скоро заедно с Виктор Кирилов прави първоначалната версия на платформата.

Enhancv е един от малкото стартъпи, в които почти не се е налагало да се правят маркетингови проучвания дали пазарът изобщо има нужда от такава услуга. Малко след пускането на платформата в интернет, клиентите се увеличават и в момента наброяват над 200 000. Само 1,7% от тях са от България. Наблюденията на екипа показват, че средното време прекарано в платформата от посетителите от САЩ е 32 минути, докато от България – 8 минути.

В преддигиталния период на фирмата лесно проверявали успеваемостта на клиентите си – просто ги разпитвали. След автоматизирането на процеса, карат клиентите си да попълват обратна форма, но не всеки го прави. Пък и за успеваемостта на продукта им роля играят и странични фактори. Клиентът им може да е допуснал грешки, които коригиращата програма не може да хване. Може и просто да не се е явил на интервюто, на което е бил поканен. Но по груби сметки, около 60% от хората, съставили CV с тяхна помощ, биват приемани на работа.

„Точно днес ми се обади мениджър на голяма българска ИТ фирма. И ми заяви, че напоследък всеки втори, когото е взел на работа, е подал CV, съставено с нашата програма“, казва Георги Иванов.

Досега Enhancv е подпомогнат от няколко инвеститори, чисто финансово и с менторска помощ. Първоначално това прави фондът Eleven с 200 000 евро, срещу които придобива малък дял от фирмата. Но контролът остава у тримата съдружници, а и според Иванов от Eleven просто им дават съвети, но никога не са се намесвали в оперативното управление на фирмата.

След това им помагат трима бизнес ангели: Саша Бeзуханова, един от основателите на „Телерик“ - Светозар Георгиев, и Фарук Абаси, партньор в лондонски фонд.
По принцип платформата позволява на посетитителите на сайта да си направят и безплатно CV. Но ако искат да използват пълния набор от възможности, плащат по 15 долара на месец.

Засега тя съществува само на английски език, но фирмата не бърза да я превежда. Дори да стане масова, целта й ще остане да помогне на хората да си намерят работа в модерни фирми, които държат служителите им да знаят английски, следователно и CV-то трябва да е на английски.

Самата фирма съществува повече в дигиталния свят и почти няма проявления извън него. Маркетинговите й активности например са почти изцяло онлайн. Една от тях са CV-тата на световноизвестни личности. Когато с някоя такава персона се случи нещо интересно, Enhancv прави нейно CV, което се разпространява веднага из мрежата и само от това в сайта идват към 4000-5000 нови потребители. Един от последните такива хитове е например CV-то на изпълнителния директор на yahoo Мариса Майер.