Единствената руска кола, която се е продавала, а и още се продава почти по целия свят чукна 40 години. Става въпрос за джипката "Лада Нива".
Нивата е една от малкото руски коли, които не "краде" патент от друг модел. В началото на 70-те години на миналия век западняците определят "Нива" (VAZ-2121) като "Renault 5, поставен на шасито на Land Rover." Джипът е вдъхновен отчасти от един прототип ИЖ-14 и е първият ВАЗ, който не е базиран на модел на Fiat.


Името „Нива“ идва от първите букви в имената на децата на двамата основни конструктори на модела. Неговата история започва още през 1970 г., когато стартира разработката на возило с офроуд способности за военни и граждански цели.


Първите прототипи, оборудвани с 1,6-литров агрегат, се появяват на бял свят през 1971 и 1972 г., но приличали много на военните уазки. Първите 15 предсерийни бройки били пуснати през 1974 г., а през следвата е произведена и втора предварителна серия - от 50 бройки.


На 5 април 1977 г. е даден официалният старт на производството на "Лада Нива" (ВАЗ-2121). За 40-годишната история на модела той е произведен 2,5-милионен тираж, като половин милион са експортирани. От 2005 г. всъдеходът получава името 4х4, защото правата върху името Нива взима джойнт-венчърът между АвтоВАЗ и General Motors.


Това е единствената Lada, покорила всичките 6 континента на земята, включително и Антарктида, където руският всъдеход има стаж от над 11 години.
През тези 40 години история на колата АВТОВАЗ направи над 30 серийни и дребносерийни модификации на автомобила - пикапи, бронирани машини, кабриолети и други оригинални вариации.


През 1998 г. "Нива" щурмува Еверест. Руската машина, естествено, не се качва на най-високия връх на планетата, но се добира успешно да един от базовите лагери на височина 5200 метра. След това рекордът за височина с още 500 метра е счупен на тибетското плато - 5726 м. През 1998 г. руският всъдеход покорява Северния полюс. Нивата е спусната на арктическия лед с помощта на парашут, след което е стигнала до крайната точка на земята (условно).


Обикновнната съветска нива в червен цвят помага на експедициите с учени в Антарктида в продължение на 15 години, като навъртява там 12 000 км.
"Лада Нива" участва в такива маратони като "Париж-Дакар", рали "Тунис" и "Алжир". Руският джип печели през 1984 г. африканското състезание "Атлас", като от 120 стартирали коли до финала се добират едва три. "Нива" има много разработки за нуждите на армията. Сред тях е "плуваща" "Лада нива". Автомобилът-амфибия е прототип и се е казвал "Капрал". Най-шантавата концепция е за цирка "Юрий Никулин". нивате преобразена така, че да може да се кара от мечки.


Едно от основните преимущества на модела е постоянно зацепеното двойно задвижване – първоначално имало идея 4х4 да бъде активира но със специален превключвател, но след сериозните офроуд изпитания този вариант отпада.