Александър Миланов е председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Миланов е управител на BMW Group България от 2007 г., а в периода 2013-2014 г. и на BMW Group Румъния. В периода 2012-2014 г. бе председател на Контролния съвет на ААП, а от 2014 г. е избран за член на Управителния съвет на асоциацията.

От март 2015 г. Миланов е член и на Управителния съвет на DBIHK. Има дългогодишен опит в областта на маркетинга и продажбите на автомобили. Работил е за марки като "Крайслер", "Джип", "Додж", "Мицубиши" и "Мерцедес-Бенц" в България. Завършил е икономика и журналистика в УНСС.

- Господин Миланов, преди десетилетия BMW бе всепризната от всички марка, която предлагаше безупречно пътно поведение и ненадминати двигатели. В днешни дни удоволствието от шофирането на баварските машини се съчетава с технологичните удобства на модерния човек. Докъде според Вас ще стигне тази автоматизация на колите в близко бъдеще и по-конкретно в BMW?

Традиционните критерии, по които оценяваме автомобилите, безспорно важат и днес. Динамичното пътно поведение, оптималното ускорение, стабилното и предсказуемо поведение при спиране, сигурността при промяна на траекторията, както и разбира се удоволствието от управлението на автомобила и комфортът за пътниците са изключително важни и днес. Все пак говорим за автомобил.

Всяка следваща генерация е по-съвършена от предишната, различните компоненти и системи, работят заедно все по-ефективно, усещането за напрежение намалява. Откакто се произвеждат автомобили, до днес това остава непроменено. Но през последните 20 години и най-вече през последните пет възможностите, предоставени от електрониката, бързата обработка на данни, координираната работа между различните системи в автомобила, както и свързаността на автомобила и шофьора с околния свят все по-трудно се поддават на обобщение. Същевременно очакванията на потребителите нарастват лавинообразно.

За шофьорите, които днес са под 30-годишна възраст, база за сравнение с предишни технологични равнища практически не съществува. Времето, в което живеем по-скоро предполага експоненциално ускорение в процеса на промяна. По-неподатливи на промяна остават условията по пътищата, гъстотата на трафика, законодателните изисквания и моралните стойности. Така че разширяване на автоматизираните функции – да. Но пълната автономност остава по-далеч в бъдещето.

- Серия 7 впечатли автомобилния свят с множеството си технологии като например паркирането с дистанционно управление чрез ключа с BMW Display? Сега Серия 5 предлага да бъде в постоянна връзка със собственика си?

- Да, наистина при въвеждането си на пазара седмото поколение на BMW Серия 7 въведе 25 иновации за първи път в гамата на BMW, като 13 от тях са напълно нови за автомобилната индустрия. Те имат за цел да направят шофирането по-сигурно, по-комфортно, по-ефективно и по-динамично от когато и да било и обхващат целия спектър от конструкцията на автомобила до все по-популярната тема за неговата свързаност с околната среда.

С каросерията с Carbon Core, например, която е базирана на трансфер на технологии от разработката на автомобилите BMW i. новото BMW Серия 7 е първият автомобил, при който индустриално произведен CFRP се използва наред със стомана и алуминий. Начинът, по който BMW Group използва въглеродни нишки в крупно серийно производство няма аналог в автомобилната индустрия и новата луксозна лимузина се възползва от тази експертиза.

Така новото BMW Серия 7 се превръща в модел, който демонстрира нови начини този иновативен материал да бъде влаган в производството на автомобили в бъдеще. BMW Серия 7 е и първият сериен автомобил в света, който може да паркира на преден и заден ход в паркоместа или гаражи без водач зад волана. Опцията за паркиране с дистанционно управление позволява комфортното ползване на особено тесни паркоместа.

Маневрирането на преден и излизането на заден ход се активира от водача извън автомобила с помощта на новоразработения BMW Display ключ и се извършва частично автоматизирано от автомобила. Списъкът може да продължи още дълго.
Що се отнася до следващото поколение на BMW Серия 5 то ще обедини в себе си още по-пълноценно високия комфорт и безопасност с невиждана досега в този клас динамика. Този автомобил ще бъде бизнес лимузина и спортен автомобил съчетани в едно.

- BMW е водещ производител и във внедряването на електрическите и хибридни технологии. Кога ще видим масов електрически автомобил на марката по пътищата?

- Електрическата мобилност вече e много по-близо в сравнение с преди 10 години. Особено когато регулаторите се фокусират върху темата, могат да се постигнат забележителни резултати, например в Норвегия, Калифорния и другаде. Но това е свързано инвестиции, с пренасочване и преразпределение на бюджетни средства. Електрическата мобилност като технология е изключително напреднала, но до момента до който тя стане масова и настигне или изпревари класическата мобилност предстои да мине време. И все пак всеки един от производителите, в това число и БМВ показва днес какво е възможно на принципа на електрификацията, било то под формата на PHEV или BEV.

Нашите PHEV модели са вече в третата си генерация и са технологични лидери на пазара. С четвъртото поколение на технологията електрическият пробег ще бъде увеличен. Вече работим и по петото поколение, което ще въведе значителен прогрес във всички области. От 2016 г. BMW Group разполага със седем електрифицирани модела. Предстои гамата им да бъде разширена през идните години включително с PHEV MINI.

-Готова ли е компанията за сериен автономен автомобил?

- Всички ние, вече ползваме елементи от автономното шофиране. Но за създаването на цялостна среда, способстваща автономното мобилност, е необходимо не само технологиите да достигнат съответната зрялост, но средата да може да си позволи да потребява тези услуги на цената, която те имат. Трябва са бъдат уредени и сложни сфери, като дефиниране на морални ценности за изкуствен интелект и създаване на регулаторна среда, която да създаде възможности за интегриране на тази форма на шофиране. Автономното управление при автомобилите, като технологична възможност е по-близо в бъдещето отколкото готовността на транспортните системи да го позволят. По-лесно можем да си представим автономното шофиране в развитите мегаполиси на САЩ и Далечния изток.

В стратегията си Number ONE Next компанията ни потвърди ясната си цел: да бъдем технологичен и иновативен лидер в областта на индивидуалната мобилност в дигиталната ера. Във фокус е достъпът и развитието на дигитални карти с висока разделителна способност, сензорни технологии, облачни технологии и изкуствен интелект, сфери които са от решаващо значение по пътя към автономното шофиране. С инвестицията в HERE BMW Group вече има достъп до карти с висока разделителна система. Създаваме и други избрани партньорства. Заедно с Intel и Mobileye, имаме за цел да разработим технология за автономно шофиране в рамките на пет години. Тримата партньори комбинираме ноу-хау в областите автомобилно инженерство, технологии, компютърна визия и машинно учене.

С нашето BMW iNEXT целим да предложим до 2021 г. решение за високоавтономно и напълно автономно шофиране, комбинирано с дигитална свързаност, електрическо задвижване, лека конструкция и напълно нова концепция за интериора, приложимо за серийно производство и въведено на пазара.

- С какво BMW води пред конкуренцията на технологично ниво?

- Сферите, в които автомобилите BMW и MINI се усъвършенстват, са следните: повишаване на ефективността в рамките на програмата BMW EfficientDynamics и алтернативни силови трактове, развитие на системата BMW Connected, която все повече има ролята на персонализиран мобилен асистент за водача, който му осигурява широк набор от услуги, благодарение на възможността да повишава познанията си за индивидуалните предпочитания и навици на водача.

Също така динамика в пътното поведение, активна и пасивна безопасност, включително превенция на злополуки, естетика и дизайн, качество на изработката и дълготрайност, ергономия и комфорт. И не на последно място радостта от шофирането, като цялостно определение на изживяването, което автомобилът носи. С това искам да кажа, че за ВMW Group всеки елемент е важен. Лидерството е резултат от системна и целенасочена работа.

- Двигателите с вътрешно горене още дълго ще са актуални. Какъв е пътят за развитие според BMW при тях?

- Автомобилите с конвенционален силов тракт имат потенциал за развитие, съгласен съм с Вас. Но нека да погледнем отвътре навън. В BMW ние полагаме неимоверни усилия за повишаване на здравината и устойчивостта на автомобилната конструкция при непрекъснато понижаване на общото тегло. Усъвършенстването на комбинацията от използвани материали, включваща високоякостни стомани, леки метали, пластмаси и композитни материали и разбира се карбон води до намаляване на теглото и оптимизиране на пространството в автомобила. На второ място дизайнът може съществено да понижи външното и вътрешно съпротивление и по този начин да оптимизира разходите за гориво и вредните емисии.

Колела и гуми – те също спомагат за повишаване не само на контрола върху автомобила, но и на цялостната му ефективност. Силовият тракт като цяло се усъвършенства непрекъснато - downsizing, турбокомпресори, директното впръскване на гориво, управлението на процесите по впръскване, изгаряне на горивото и отвеждане на изгорелите газове могат и продължават да бъдат оптимизирани. Олекотяването на двигателите като цяло не е изчерпало своя потенциал. Все по-модерни леки и ефективни трансмисии водят до допълнително повишаване на ефективността и понижаване на емисиите. И разбира се системите за отвеждане и прочистване на изгорелите газове – количеството и разнообразието от филтри и катализатори, както и електрониката, която задава търсените параметри, се поддават на допълнително усъвършенстване. В крайна сметка и електрификацията най-вече при PHEV автомобилите води до неимоверно повишаване на ефективността и параметрите на работа на съвременния конвенционален автомобил.

- Ще бъде ли развито управлението с жестове вътре в салона от страна на шофьора?

- Несъмнено. Както при много други системи за управление, използвани днес, е необходимо създаването на навици у потребителите. Това води до засега ограничения брой жестове, чрез които можем да издаваме команди. Аз вярвам, че за в бъдеще системите, които разчитат желанието и волята на шофьора и пътниците, ще направят контакта между човека и машината още по-сигурен, приятен и интуитивен.