Идва умерен растеж на лихвите, но за дълго време

  • 0
authorАвтор: Румен Гълъбинов

Идва умерен растеж на лихвите, но за дълго време

На два пъти през последната година и половина – веднъж в края на 2015 г. и веднъж в края на 2016 г., Федералният резерв на САЩ, повиши основния лихвен процент. Това се случи за първи път от 2006 година насам, откогато за дълъг период от време лихвите останаха на едно много ниско равнище.

Но изглежда тази ера вече е на приключване и много икономисти говорят за нов цикъл от увеличение на лихвите. Не само в най-голямата световна икономика, а и в Европа, Азия и другаде. Този тренд неминуемо ще стигне и до България.

Няколко са основните причини за тези решения на Федералния резерв на Съединените щати. На първо място се наблюдава достигането на почти пълен паритет на долара спрямо еврото – ние сме вече на 10% от този паритет.

С новата администрация президентът Доналд Тръмп залага отчетливо на връщането на много бизнеси обратно в САЩ, на стимулиране на производството и на откриването на повече работни места. Всичко това говори, че ни очаква засилване на американския износ и в такава ситуация чак толкова силен долар не е толкова необходим.
Освен това Тръмп предвижда някои данъчни промени, които да предотвратят изнасянето на производства от Северна Америка. От тази гледна точка лихвите бяха прекалено ниски за прекалено дълъг период от време. Това също е изиграло своята роля и сега по естествен начин нещата тръгват в обратната посока в името на един по-органичен вътрешен растеж на икономиката.

Не толкова еднозначно е обаче дали новият тренд ще се пренесе автоматично и в Европа. Безспорно, тенденцията ще е същата, но скоростта, с която ще нарастват лихвите на Стария континент няма как да е толкова висока колкото в САЩ. Защото Европа е все още твърде далеч от едно загряване на икономиката. Тя има нужда от още по-висока конкурентоспособност, каквато й липсва, особено в иновациите и новите технологии. Американската и особено азиатските икономики я конкурират успешно и с по-високата си производителност на труда.

Сега е много актуално да се говори за „Европа на две скорости“. Само че ЕС винаги е била на две скорости. Имаме еврозона и страни, които са извън нея. Имаме Шенген и страни членки, които са извън него. Имаме също единен банков съюз и държави, които работят, за да се присъединят към него, и такива като нас, които доскоро дори не искахме да чуваме за такова нещо.

Очевидно е, че ако искаме европейските икономики да тръгнат с по-висока скорост нагоре, трябва вече да не работим толкова много за кохезията, а по-скоро за конвергенцията. Обсъждат се например вече единни европейски облигации, които да финансират дълговете на страните от ЕС.

Всичко това говори в полза на твърдението, че тенденцията към повишаване на лихвите ще тръгне от САЩ към нас, макар и с по-ниска скорост.

Друг е въпросът дали увеличението на лихвите ще се съчетае с раздвижване на кредитирането, особено в България. В това отношение тук текат други процеси. Корпоративният пазар в България например досега разчиташе твърде много на подкрепата на еврофондовете и тегленето на заеми от страна на фирмите, когато го имаше, се свеждаше преди всичко до определена малка част от стойността на целия проект.

Но и това време може да се окаже на свършване. Ресурсът от европейски средства намалява, а след 2020 година може да намалее още повече, т.е. се отваря отново нуждата от самостоятелно финансиране, вече с банково кредитиране. А когато има търсене, има и предлагане на по-високи лихви. Това е естествен процес, на който самите банкери в България също залагат.

При индивидуалното кредитиране – независимо дали ипотеки или потребителски кредити, лихвите могат да отиват само нагоре. Например, напоследък се твърди, че имотният пазар върви добре. Това може и да е манипулативно твърдение, може и да има разлика между столицата и останалите пет големи града и останалата част от страната. Но пък от друга страна няма пазар, който вечно да стои само в стагнация и е очевидно, че и тук нещата тръгват в противоположна на досегашната посока.

Много трудно обаче може да се предвиди каква ще е продължителността на новия цикъл на нарастване на лихвите. По начало когато говорим за корпоративното финансиране, трябва да имаме предвид, че ако е за стратегически инвестиции, то се планира за поне десет години напред. Ипотечното кредитиране е за поне 20 години напред, дори 30. Така че периодът на нарастване на лихвите ще отнеме поне 5-6 години, дори към 10 години.

И друг процес говори в полза на твърдението, че предстои движение на лихвите нагоре. Това е вече осъзнатата необходимост от това в българската икономика да влязат свежи парични потоци.

Изразът „The cash is the King“ трябва да важи с пълна сила и за държавните финанси. 2015 и 2016 г. бяха лоши за чуждите инвестиции в България, а това са свежите пари, които трябва да влязат в икономиката, освен субсидиите, държавните заеми и държавните приходи от данъци и акцизи. През 2015 година у нас имаше едно леко увеличение на преките инвестиции, което обаче дойде по-скоро от счетоводна операция – един голям инвеститор превърна свой външен дълг в увеличение на капитала. През 2016 година вече нямаше такава операция и видяхме един доста драстичен спад.

Като цяло ние се увлякохме по усвояването на еврофондовете, но изостанахме по отношение на входящия паричен поток от инвестиции. Оттук нататък всички правителства трябва да насърчават преките инвестиции, защото само те могат да компенсират спада на европейските пари. Именно това е най-голямото предизвикателство в момента, защото в България вече има политическа нестабилност. Да не говорим, че корупцията е непокътната и не може да бъде заобиколена.

Вярно е, че има общ тренд на спад на инвестициите дори в стара Европа. Но за съжаление това при нас този тренд се проявява много по-силно, дори в сравнение с една съседна Румъния. Каквото и да говорим за тяхната съдебна реформа, факт е, че те поне са опитват да направят нещо. И в крайна сметка Румъния привлича повече инвестиции от нас и прави с 25% по-голям БВП на глава от населението в сравнение с България.
У нас има добри примери за привличане на преки инвестиции отвън, но са единични. Например пловдивският регион. Или някои отрасли като производството на авточасти, аутсорсинга, ИТ. Чудесно е, нека продължават, но ни трябва оживление и в други отрасли. Трябва да събудим по някакъв начин интереса към България, защото само ниските данъци не са достатъчни.

Да не говорим, че ние прекалихме с рекламирането на ниските данъци и ниската цена на труда. Особено последното не върши никаква работа когато става въпрос за високотехнологични инвеститори, каквито искаме да дойдат тук. Ниската цена на труда ни носи ниска добавена стойност в икономиката, макар че не е единствената причина за това.

Има и нещо друго – България трябва да си постави някои нови цели, ако искаме да привличаме паричен поток. Например да се интегрираме по-тясно с Европейския монетарен съюз и да приемем еврото. Не се наемам да кажа, че има директна връзка между засилените преки инвестиции и приемането на еврото, но ако ще вървим към конвергенция, това е пътят.

България е и една от петте държави в ЕС, която не е член на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие ОИСР. Ние сме неин асоцииран член и влизаме в статистиките й, но не сме пълноправни членове. А това е най-голямата световна икономическа организация. Когато в ЕС стига до състояние, при което вътре в него се правят други съюзи, България трябва да участва в колкото се може повече такива съюзи. Иначе ще продължаваме да тичаме по външните коридори.

Положението в българската икономика всъщност е толкова отчайващо, че никак не е ясно бъдещето след 2020 година, когато факторът „еврофондове“ започне да отслабва. Статистиката за България показва ускоряване в темпа на изтегляне на инвестиции в дялов капитал, които се смятат за израз на дългосрочен интерес към икономика ни.
Икономиката на България продължава да расте субсидирано и съответно доходите на българите растат административно. Българската икономика става все повече зависима от държавата и основната причина за растежа се дължи на намесата на държавата. Разходите на правителството влияят съществено върху размера на растежа поради ниската активност в частния сектор и ниския приток на чужди инвестиции.

Малкият и среден бизнес продължава да бъде мачкан от държавата с 15 % данък за едноличните търговци например, при 10% за всички останали.

Условията за предприемачество в България са се влошили рязко през 2016 г., според оценката на Световния институт за предприемачество и развитие (GEDI). България се нарежда на 82-ра позиция от общо 138 държави. През 2015 г. страната ни заемаше 46-о място в Глобалния индекс за предприемачество, а през 2014 г. бе на 44-та позиция в класацията.

България е държавата с най-лоши условия за предприемачество в сравнение с другите икономики в ЕС.

На Балканите държави като Сърбия и Албания задминават България и предлагат по-добри условия за бизнес.

Истината за икономическото развитие на България се крие в необходимостта от реформи, които да гарантират добре развита конкуренция и квалифицирани кадри.
А за да се сложи край на неблагоприятните демографски тенденции, България трябва да инвестира значително повече в самите хора, като увеличи средствата отделяни от бюджета за образование, наука и здравеопазване.

*Румен Гълъбинов е икономист и финансист, бил е председател на Агенцията за застрахователен надзор, зам.-председател на Комисията по финансов надзор, член на Съвета на директорите и изпълнителен директор на „Български имоти“ (сега част от „Булстрад Виена Иншурънс Груп“). От 2009 г. е управител на застрахователен брокер.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Има заявен интерес от няколко инвеститора - китайската компания CNNC, френската Framatom, и Areva, за проекта АЕЦ “Белене” у нас. Това заяви пред Би Ти Ви министърът на енергетиката Теменужка Петкова. През миналата седмица правителството внесе в парламента доклад с три възможни варианта за бъдещето на АЕЦ “Белене”, допълни още тя.

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка обяви днес, че повишава с 300 базови пункта една от основните си лихви, за да подкрепи турската лира, която отслабва рекордно през последните дни, предаде Франс прес. След спешно заседание на централната банка, свикано заради поевтиняването на лирата с над 3,5 процента спрямо долара,

Най-коментирани

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

“24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството организират в понеделник, 28 май, дискусионен форум на тема “Магистрала “Хемус” – възраждане на българския Север”. Заради големия интерес, това е втора среща по темата, която медията и министерството организират във Велико Търново, първата беше преди година.

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Министърът на туризма Николина Ангелкова участва в отриването на Петербургския международен икономически форум, съобщи пресцентърът на Министерството на туризма. Събитието се провежда в периода 24-26 май в Санкт Петербург. Министърът е там по лична покана на досегашния вицепремиер и председател на организационния комитет на форума Сергей Приходко.

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви по време на форум за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, че една от темите, които ще бъдат обсъдени, е дали е необходимо да се създаде единна стратегия за енергийна ефективност в сектор "туризъм", която да подпомогне усилията на малките и средни предприятия,

Китайски инвеститори с интерес към
тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори с интерес към тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори проявяват интерес към изграждането на тунел под Шипка и АМ "Черно море". Това стана ясно на Четвъртата международна конференция "Инвестиции и инфраструктура в Северна България", която се състоя днес в Луковит. Форумът беше организиран от Камарата на строителите в България /КСБ/ и Искра Михайлова,

Борисов: Без “Белене” може да внасяме  (Обзор)

Борисов: Без “Белене” може да внасяме (Обзор)

За новата централа няма да са нужни договор за тока и държавни гаранции “Относно АЕЦ “Белене” какви ли не теории чух. В момента имаме стока и площадка, в която българският данъкоплатец е вложил над 3,5 млрд. лв. Ако не вземем мерки за тази стока - тя не е домати и краставици, а ядрени реактори, от милиарди ще стане милиони и ще отиде за скрап.

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

Определя ги като неверни и правно неиздържани   Конфедерацията на работодателите и индустриалците е против промените в Закона за хазарта. В становище на най-голямата работодателска организация се посочва, че част от измененията са неверни и правно неиздържани. "Житейски и правно нелогично е да бъде забранявана или строго ограничавана непряката

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕЦБ смята, че още не сме готови за еврозоната  Брюксел обяви допълнително изискване за влизане в еврозоната - членство в банковия съюз. Това съобщи зам.- председателят на ЕК Валдис Домбровскис малко след като ЕЦБ пусна доклада си за конвергенцията на държавите кандидатки. Той се мотивира с поуките от кризата,

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

България вече  може да договаря  по-евтин руски газ

България вече може да договаря по-евтин руски газ

“Газпром” се отказа да иска обезщетение заради “Южен поток” “Булгаргаз” и други клиенти на “Газпром” в България могат да поискат по-ниска цена на газа, когато действащата се отклонява от конкурентните западноевропейски стойности. Тази възможност се отваря след решението на ЕК, с което на руската компания се налагат ред задължения при доставката

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

По предварителни данни на Националния статистически институт през първото тримесечие на 2018 г. общият индекс на оборота за сектор "Транспорт, складиране и пощи", изчислен от сезонни данни, се увеличава с 3.5 на сто спрямо четвъртото тримесечие на 2017 година. Ръст се наблюдава при всички дейности в сектора,

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

Антимонополното разследване на Европейската комисия срещу "Газпром" най-сетне е прекратено и руската компания вече не е застрашена от гигантски глоби за милиарди евро, обобщава "Взгляд" вчерашното решение на ЕК. В замяна обаче ЕС задължи "Газпром" да доставя газ в Централна и Източна Европа на конкурентни цени и да разреши на клиентите си в ЕС

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото, съобщи Нова тв. Те ще бъдат с 7% повече от миналата година. 1 млн. туристи са посетили България само през май. За сравнение преди година те са били 880 000. Лятото ще има отлив на руски туристи заради завръщането на Турция на този пазар,

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Ще променят закони, за  да влезем в еврозоната

Ще променят закони, за да влезем в еврозоната

Българските разпоредби са по-строги от европейските, твърдят от министерството на Владислав Горанов Измененията на българското законодателство, които да дадат допълнителна правна сигурност на ЕЦБ, може да бъдат извършени в кратък срок в периода, предшестващ присъединяването на България към еврозоната.

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

Българската икономика е на 48-о място по конкурентоспособност в ежегодната класация на Центъра за изследване на демокрацията и на швейцарския Институт за развитие на управлението. Сегашното класиране е със седем места нагоре в сравнение с 2015 г., но е малко по-лошо, отколкото е било през 2007 г. В класацията тази година участват 63 държави.