Борисов: Сега с гишета и такси хората само се тормозят

“Искаме да поставим гражданите и бизнеса в положение да не се редят на гише след гише и да плащат по няколко такси за една административна услуга. Така им вгорчаваме живота”, заяви премиерът Бойко Борисов пред представители на властта и няколко институции.

Той организира специална среща в Министерския съвет, на която министри, кметове и представители на няколко институции обсъждаха как да се облекчат административните услуги за граждани и бизнес.

“Хората трудно правят разлика на опашката и когато има административна тежест или си загубят дни да си извадят един документ, се създава усещане за тревожност, за корупция и за напрежение в обществото”, каза премиерът.

Той увери, че правителството ще вложи цялата си воля да бъдат облекчени гражданите. “Нямаме месеци и години за анализи. Прекрасно знаят всички кои са местата, на които има опашки. Там, където е необходимо, ще се вложат средства, ще се вземе едноличен контрол”, заяви Борисов.

Не може услугата да струва 2 лв., а таксата към банката - 3 лв. Трябва синхрон с общините, каза премиерът.

Като положителен пример той даде Луковит, където всички административни услуги вече са опростени.

Сред първите облекчения ще е това да не се чака в КАТ при прехвърляне на автомобил, а сделката да става само при нотариус.

Ще се засили електронната част при подаване на документи, коментира Борисов.

Трябва да се направи такава система, че информацията да се подава между нотариалната камара, общината и КАТ. Заявката е това да заработи за няколко седмици, защото е въпрос на организация, стана ясно след заседанието.

Министри, кметове и представители на няколко институции дискутираха с премиера проблемите в административните услуги.
Министри, кметове и представители на няколко институции дискутираха с премиера проблемите в административните услуги.
Вицепремиерът Томислав Дончев даде пример с чиновничките в една и съща служба или община, които пращат клиентите по етажите, вместо да направят справка по телефон например.

До няколко седмици свидетелството за съдимост няма да е необходимо. Информацията е налична електронно и лесно може да се направи справка за нея. Това съобщи вицепремиерът Томислав Дончев.

Процедурата, чакането на опашки и плащането на такси вече няма да се налагат. Дали това ще стане до седмици, зависи от необходимостта от нормативни промени, каза Дончев.

Премахването на услугата ще намали приходите с 3,8 млн. лв. в администрацията. Въпреки това премиерът Бойко Борисов обяви, че плюсовете ще са много повече, ще паднат и разходите. Освен това ще се спестят 26 милиона човекочаса. Унаследено е мнението, че българинът трябва да си извади документ на хартия, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. 

“Готови сме да покажем пред медиите как функционира системата за електронен достъп. Как се изважда електронна скица и как се получава такава на адрес. Какво от това, когато скицата не е на хартия с печат и подпис. Ще дам пример със София - електронната скица се приема от колеги и не е нужно разпечатването на хартия. Около

70 000 заявления са подадени в София за 2016 г., само 6800 са заявени по електронен път.

Това е една от причините, поради които има опашки”, обясни Нанков. По думите му има много добър пример в област Ловеч за оптимизиране на процесите.

Според него освен електронните услуги е важно да има и изнесени офиси на кадастъра.

Борисов запита кой не приема скиците по електронен път. Кметът на София Йорданка Фандъкова каза, че хората нямат доверие в електронните услуги.

На това Борисов отговори, че трябва да се обясни на хората. Обяснете им и то ще се разнесе, посочи той.

Борисов допълни, че всички участници трябва да кажат какво е направено към момента, защото има теми, по които всичко е структурирано, готово и работи.

“Имаме общини, където това е 100% решено”, каза той.

“Нормативният хаос е налице”, заяви министърът на правосъдието Цецка Цачева. Трябва в спешен порядък да се изготвят двете неприети наредби. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на правосъдието са отговорните институции, които трябва да ги внесат за гласуване.

Поемам ангажимент веднага да стартирам работата по тях още днесзаяви Цачева. За правосъдието две са звената, в които имало струпване на граждани, а това създава напрежение по отношение на услугите.

В Агенцията по вписванията има забавяне на процедури по обществени поръчки. Търговският регистър също е проблемен. Има осигурени средства, обясни министър Цачева.

Тя уточни, че до сряда няма да са готови. “Материята не е лесна. За да се прецизират тези текстове, е необходимо време, г-н Борисов. Нека да не залитаме в другата крайност”, посочи тя.

Цачева добави, че в двуседмичен срок ще бъдат качени на сайтовете на правосъдното министерство и МРРБ за обществено обсъждане двете наредби.

“Всеки да каже и да поемем срокове, ако трябва още едно съвещание ще си направите”, заключи премиерът.

Министърът на икономиката Емил Караниколов обяви няколко часа след срещата анализ на мерките за намаляване на бюрокрацията.

Предвижда се промяна в 60% от услугите, предоставяни от министерството, която включва отпадане на услуги, намаляване на изискуемите документи, намаляване на такси, съкращаване на срокове и служебно предоставяне на информация.

Анализирани са 187, а 113 от тях ще бъдат променени.

15 услуги и режими са предложени за намаляване на изискуемите документи, а 8 от услугите и режимите напълно ще отпаднат. С отпадането на тези процедури и промените в тях се очаква да бъдат спестени 200 000 лв. годишно.




Горанов задължава всички да имат ПОС, ще ги проверява

Всички държавни институции и общини да предоставят на гражданите и бизнеса възможности за плащания без такси и комисиони.

Това предвижда проект за промени на Наредбата за административното обслужване, която финансовият министър Владислав Горанов предложи за обсъждане на сайта на ведомството си часове след срещата при премиера.

Във всяко ведомство и кметство трябва да има възможност за различни начини на плащане на дължимите такси или цени на услугите по банков и/или електронен път, с платежна карта и/или в брой, предлага да бъде записано в нея финансовият министър.

Институциите ще са задължени да разясняват начина на плащане на заявената административна услуга, като насърчават плащането с платежна карта чрез терминални устройства ПОС, където има осигурена такава възможност, гласи друга поправка.

В информацията за предлаганите от тях услуги всички административни органи трябва задължително да посочват възможността за разплащане по картов път.

Потребителите на административни услуги трябва да бъдат информирани за тази възможност и с поставяне на подходящи съобщения и указателни табели на определените за това места, както и на интернет страницата насъответната администрация.

На сайтовете си те трябва да предлагат задължително електронен адрес за предложения във връзка с услугата, както и начините за нейното получаване - на хартиен, или на електронен носител.

Финансовото министерство ще извърши проверки във всички държавни органи, които предлагат услуги на бизнеса и гражданите за инсталираните ПОС терминали, както и за наличен свободен капацитет, ще бъде записано в промените.