Няма да искат документ за платен данък при преглед на колата

Всички държавни институции и общини да предоставят на гражданите и бизнеса възможности за плащания без такси и комисиони.
Такава промяна в наредбата за административното обслужване одобри кабинетът по предложение на финансовия министър Владислав Горанов. Така във всяко ведомство и кметство трябва да има възможност за различни начини на плащане на такси или услуги по банков и/или електронен път, с платежна карта или в брой.
Институциите ще са задължени

да разясняват

начина на

плащане на

заявената

административна

услуга,

като насърчават плащането с платежна карта чрез терминални устройства ПОС, където има осигурена такава възможност.


В информацията за предлаганите от тях услуги всички административни органи трябва задължително да посочват възможността за разплащане по картов път.
Потребителите на административни услуги трябва да бъдат информирани за тази възможност и с поставяне на подходящи съобщения и указателни табели на определените за това места, както и на интернет страницата на съответната администрация. На сайтовете си те трябва да предлагат задължително електронен адрес за предложения във връзка с услугата, както и начините за нейното получаване - на хартиен или на електронен носител.


Финансовото министерство ще извърши проверки във всички държавни органи, които предлагат услуги на бизнеса и гражданите за инсталираните ПОС терминали, както и за наличен свободен капацитет.


Всяка държавна институция и община трябва да предложат на хората да плащат такса за услугите, които получава, през ПОС терминал, за да пестят от такса за превод.

Нови текстове в 6 закона облекчават бизнеса и хората, спестяват им куп бележки на хартия

Вече няма да е нужно да се представя свидетелство за съдимост при кандидатстване за лицензи или разрешения.

Проверка за платени данъци пък ще се прави по служебен път при техническия преглед на колата, независимо дали е частна, или фирмена.

Промени в

шест закона

и в наредбите към тях предлага за обсъждане финансовият министър Владислав Горанов. Целта е документите, които граждани и фирми представят, за да получат административни услуги, да намалеят. Институциите, които ги изискват, ще получават информацията по служебен път.

Предложенията са разписани в проект за изменения на Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс и са в изпълнение на решението на кабинета за намаляване на административната тежест за гражданите и за бизнеса.

Първата мярка е премахване на изискването за предоставяне на някои официални документи задължително на хартиен носител.

Отмяната му е записана в Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс, а също в Закона за акцизите и данъчните складове и в законите за корпоративното подоходно облагане, за местните данъци и такси, за ДДС, за счетоводството, както и в наредбите към тях.

Ефектът от отпадането е намаляване на броя на документите, опростяване на процедурите и

намаляване на

финансовата

тежест

чрез отпадане на съответните такси за издаването им.

След приемане на поправката всяка институция, която изисква документ за наличие или липса на задължения, ще прави проверката си за това по служебен път и няма да иска от гражданите и предприемачите да ги вадят сами.

Свидетелство за съдимост вече няма да бъде представяно както от гражданите, така и от фирмите. Справката за съдимост ще се предоставя на финансовото министерство по служебен ред от съответните съдилища. Свидетелството няма да се изисква и за обменните бюра при подаването на искане за лиценз.

За извършването на технически преглед на колата да не се изисква

документ за

платени данъци

Това пък се предлага с поправка в Закона за местните данъци и такси. Информацията за наличие или липса на задължения на собственика на колата - гражданин или фирма, ще се предоставя по служебен ред от съответната община.

Бизнесът ще бъде облекчен, след като с промяна в Закона за акцизите отпадне изискването при подаване на заявление за лицензи да предоставят декларации, за да докажат, че не са в производство по несъстоятелност или ликвидация, да предоставят удостоверение за освобождаване от акциз, ако са краен потребител. Задължение за това остава само за фирмите, които не са вписани в Търговския регистър, тъй като за тях не може

да се направи

служебна

проверка

Фирмите няма да декларират пред митническите органи, че нямат извършено тежко или повторно нарушение на данъчното и акцизното законодателство, когато подават искане за издаване на лиценз, регистрация или удостоверение за извършване на дейности с акцизни стоки.

С промени в Закона за корпоративното подоходно облагане се предлага фирмите, които не са осъществявали дейност през съответната данъчна година, да не подават в НАП годишен финансов отчет и годишна данъчна декларация.

По облекчена

процедура да се

извършва и

доброволната

регистрация

по ДДС,

предвиждат промени в Закона за данък добавена стойност. При първоначално заявяване пред Агенцията по вписванията търговците да могат едновременно да направят доброволна регистрация и да не посещават двете администрации.

Услугата по вписването ще се предоставя и по електронен път. Системата ще позволява избор на основанието за регистрация, а сканираните копия на документи ще се прикачват във файл.

Отпада и изискването, когато заявлението се подава от адвокат, той да представя нотариално заверено пълномощно. Предвижда се също премахване на задължението при регистрация по ДДС да се представя опис за активите на фирмата.

С промени в Закона за счетоводството фирмите вече няма да са задължени да обявяват в Търговския регистър годишните финансови отчети, ако не са работили през данъчната година.

Според данни на НСИ през 2016 г. 188 751 предприятия са подали декларация за неактивност. Така освен спестяване на време, те вече

няма да плащат

държавна такса

от 20 лв. за

електронен отчет и 40 лв., ако е на хартия.

Две нови мерки ще облекчат издаването на разрешително за търговия с цигари. Вписаните в Търговския регистър фирми и търговци няма да подават пред митниците документи, че не са в производство по несъстоятелност или ликвидация. Отпада и задължението пред митницата да се декларира, че фирмата кандидат не е извършвала търговия или съхранение на

цигари без лиценз

в последните 2 г.

НАП пък ще получи право да знае кои са собственици на посреднически структури, както и други данни, които са им нужни за комплексната проверка на клиентите на платежни услуги.

Ще има и автоматичен обмен на данни за титулярите на финансовите сметки в зруги държави.

Автоматичният обмен, в който НАП се включва, може да доведе до изискване и получаване на допълнителна информация и до допълнителни проверки, например на сметките или други активи на финансовите институции.

Традиционните опашки пред Агенцията по вписванията ще намалеят, защото фирмите вече няма да подават годишни финансови отчети на хартия.
Традиционните опашки пред Агенцията по вписванията ще намалеят, защото фирмите вече няма да подават годишни финансови отчети на хартия.
Всяка държавна институция и община трябва да предложат на хората да плащат такса за услугите, които получава, през ПОС терминал, за да пестят от такса за превод
Всяка държавна институция и община трябва да предложат на хората да плащат такса за услугите, които получава, през ПОС терминал, за да пестят от такса за превод