Възможно ли е в България застраховането на земеделски доход

  • 1
authorАвтор: Христо Николов

Възможно ли е в България застраховането на земеделски доход

Моделът, който е най-развит в САЩ, е и чудесно средство за изсветляване на парите в отрасъла, смята членът на управителния съвет на Института за агростратегии и иновации Христо Цветанов

Българското земеделие, както е добре известно, е силно зависимо от природните фактори. Почти няма подсектор от растениевъдството или животновъдството, който да не е бил засяган през определени години било от суша, от слана, от градушки.

Но ако някой си мисли, че поради тези причини земеделските ни стопани са най-честите клиенти на застрахователните компании, много ще сбърка.
Обхватът на селскостопанското застраховане, както и годишните премии, които се събират от тази дейност, са нищожни. Фермерите не приемат добре земеделските застраховки като вариант за управление на риска.

Христо Цветанов, който е член на управителния съвет на Института за агростратегии и иновациии и бивш председател на Асоциацията на земеделските производители в България, открехва донякъде завесата за причините за това положение.
„Първият проблем е в методиката на селскостопанския модел в България. Вторият, много по-съществен проблем е начинът, по който се оценяват щетите“, каза Цветанов пред списание .bg.

Оказва се, че когато настъпват периоди на по-големи рискове, застрахователите направо избягват да сключват земеделски застраховки. Не на последно място самият модел за изчисляване на щетите е такъв, че отблъсква дори фермерите, които имат желание да сключат договор. Почти във всяка застрахователна ситуация оценителите не са независими от застрахователните компании, в най-честите случаи тяхното заплащане за оценителната дейност се прави от компанията, а не от фермера. Реално застрахователят се явява директен или индиректен работодател на оценителя и така корпоративният интерес винаги взима превес пред този на производителя.

Цветанов разказва за парадокс, на който сам се е натъквал. „Една и съща щета при градушка настъпи при двама различни фермери, отглеждащи рапица в непосредствена близост един до друг. Но едната застрахователна компания оцени щетите на 30%, а другата - на 70%. Ето това е застрахователният модел у нас в момента“, казва Цветанов.

Принципно най-големи загуби търпят земеделските производители при суша, особено при зърнопроизводството. У нас сушави бяха 2007, 2008 и 2011 година. Но тогава са отчетени най-големите загуби, защото риск „суша“ нашите застрахователи просто не покриват.

Ако потърсим чуждестранен пример за решаване на тези проблеми, най-рационалният като че ли е този в САЩ. Там най-разпространеният прийом е фермерът да застрахова доходите си, а застрахователят да му ги допълни до някакво определено ниво, когато се е случило застрахователно събитие.

Цветанов е категоричен, че у нас все още няма условия за въвеждането на този модел, но това не означава, че не трябва да работим в тази посока. Защото явно това е моделът, който покрива достатъчно широкообхватно всички необходими рискове и дава устойчивост.

Но възниква първият проблем – откъде да се вземат данни за доходите. Събирането им според Христо Цветанов може да бъде разрешено като проблем със законодателен или нормативен акт, например както се подават данните към агростатистиката. Реално това ще бъде още един документ с декларативна форма, по начина по който се подават отчетите за приходи, разходи и баланс на стопанствата.

„Същественият проблем е в определянето на пазарните цени, защото всеки доход е функция от добив и цена. Компонентът цена е по-специфичното и по-трудното нещо за изолиране. Но това не бива да ни спира, защото ето че в някои страни го правят“, казва Цветанов.

Моделът в САЩ работи по следния начин – взима се минимум 4 или 5-годишен исторически период на доход от декар. Ако вземем например царевица, средният доход на едно стопанство за последните 5 години е например 200 лева. В случай на суша или намаляване на цените на продукцията или по-малък добив и след намаляване на дохода под 75% от средния за периода, тогава застрахователите заплащат разликата до 75-те процента от дохода. В такъв случай ако счетоводният доход е 120 лева, те трябва да му заплатят разликата до 150 лева.

В САЩ обичайно 75% от застрахователната премия се заплаща от държавата или от бюджета за управление на риска. В България според Цветанов този разход може да се поеме от ДФ „Земеделие“, като част от мерките за управление на риска. Другите 25% от премията трябва да се заплащат от земеделските производители и това да бъде доброволен акт.

Пряк интерес от въвеждането на такъв модел на застраховка на земеделските доходи в България имат няколко страни.

Държавата в лицето на Министерството на финансите в такъв случай има интерес от допълнителното изсветляване на сектора. Защото малцина ще се решат да укриват доходите си, в противен случай при евентуална щета няма да могат да се възползват от застраховката.

За застрахователните компании естествено този модел ще повиши обхвата на застраховане и обема на селскостопанското застраховане.

Социално отговорните и съвестни земеделски производители ще имат пряк интерес да декларират доходите си спрямо историческия период, защото когато настъпи едно застрахователно събитие, то тогава ще се отрази негативно на тези, които са укривали доходи назад в периода. Тогава интересът на фермера е да декларира цялата произведена продукция на пазарната цена.

Но, разбира се, за въвеждането на такъв модел трябват комуникация и координация между държавните институции, застрахователите и фермерите. Трябва да се направи промяна в застрахователния модел, както и изработване на методики за събиране на информация и за определяне на цените. Необходимо е също така да се разработи софтуерното осигуряване.

Устойчивостта на американското земеделско производство произлиза именно от добре работещия при тях застрахователен модел, а не на база директни плащания на площ, както е при нас. А за българското земеделско производство изключително важно при предстоящите промени на Общата селскостопанска политика би било да се възползва максимално от възможностите, които предлагат мерките по Първи в Втори стълб на ОСП, с комбиниране на мерки за управление на риска.

Разбира се има и много други финансови инструменти за застраховане на риска в земеделието, например търгуването на фючърси, които представляват хипотетични цени на бъдещата реколта. Има и форуърдни котировки на борсата. В крайна сметка земеделският бизнес винаги ще зависи твърде много от климатичните условия, както и от фактори, на които човек не може да влияе. Така че важното е да се започне с търсенето на най-подходящия модел.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Килограм джанки в Турция струва колкото 14 кг агнешко месо

Килограм джанки в Турция струва колкото 14 кг агнешко месо

Джанки се предлагат на цена от 500 турски лири (160 лв.) за килограм на пазара в Турция - сума, за която в страната може да се купят 14 кг агнешко месо, съобщава турската частна телевизия НТВ, цитирана от БТА. Първите за сезона джанки са отгледани в парници в Анталия и Мерсин и вече се появиха на щандовете на турските пазари за плодове и зеленчуци.

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

МРРБ приема предложения до 15 април, след това ще изготви промени в закона МРРБ подготвя нови правила за управление на етажната собственост, които да доведат до по-качествена поддръжка на сградите и механизми на контрол за лицата, предоставящи услугите на професионално управление на етажната собственост.

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром експорт“ е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 година, съобщава Sputnik Turkiye, като се позовава на агенция Bloomberg. Българската министърка на енергетиката Теменужка Петкова е потвърдила,

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

“Газпром експорт” е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 г. съобщава агенция “Блумбърг”. Ако това стане, България ще се възползва от правото си да се обърне към арбитражен съд, за да получи дължимите си транзитни такси до 2030

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Международната консултантска компания Mercer публикува традиционната си годишна класация за най-добрите за живеене градове в света. За десета поредна година класацията се оглавява от австрийската столица Виена, следвана от Цюрих, Швейцария и Ванкувър, Канада, предаде БНР. Българската столица София е на 116-о място от общо 231 града.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Магазините в Черна гора вече няма да работят в неделя

Магазините в Черна гора вече няма да работят в неделя

Правителството на Черна гора одобри предложение за изменение на закона за вътрешната търговия, според което се забранява търговията на едро и дребно в неделя и на празници, написа черногорският премиер Душко Маркович на профила си в Туитър, като добави, че това е положителна новина за 37 хиляди работници в търговията, предаде Танюг.

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

В сряда във въздушното ни пространство е трябвало да влязат два такива самолета, авиокомпаниите ги сменят "Боинг-737-8 Mакс” на “Туи флай” се приземи извънредно в София в 20,53 ч във вторник. Това става седем минути преди да влезе в сила забраната на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) моделите B737-8 и B737-9 Макс да летят над

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

Рестартиране на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши"

Рестартиране на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши"

Председателят на "Рено" (Renault SA) Жан-Доминик Сенар обяви във вторник "рестартирането на алианса" между френския производител на автомобили и японските компании "Нисан" (Nissan Motor Corp.) и "Мицубиши" (Mitsubishi Motors), предаде БНР. Алиансът Рено-Нисан-Мицубиши създаде нов съвместен съвет, който ще се председателства именно от Жан-Доминик

Най-коментирани

Москва бе домакин на седмия китайско-руски туристически форум

Москва бе домакин на седмия китайско-руски туристически форум

Вчера в Москва се проведе седмият китайско-руски туристически форум. На него бе съобщено, че през 2018 г. броят на китайските туристи в Русия, освободени от групова виза, е надхвърлил за първи път 1 милион, предаде Радио Китай. Зам.-изпълнителният директор на туристическата асоциация „Свят без граници" Анна Сибиркина коментира,

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

“Газпром експорт” е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 г. съобщава агенция “Блумбърг”. Ако това стане, България ще се възползва от правото си да се обърне към арбитражен съд, за да получи дължимите си транзитни такси до 2030

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром експорт“ е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 година, съобщава Sputnik Turkiye, като се позовава на агенция Bloomberg. Българската министърка на енергетиката Теменужка Петкова е потвърдила,

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

МРРБ приема предложения до 15 април, след това ще изготви промени в закона МРРБ подготвя нови правила за управление на етажната собственост, които да доведат до по-качествена поддръжка на сградите и механизми на контрол за лицата, предоставящи услугите на професионално управление на етажната собственост.

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Крайният срок за решението на немския гигант е през май Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере

Още в понеделник новият шеф на КФН Бойко Атанасов се заема с “Бонус-малус” (Обзор)

Още в понеделник новият шеф на КФН Бойко Атанасов се заема с “Бонус-малус” (Обзор)

Иска да запълни целия състав на комисията Още в понеделник новият шеф на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов започва работа по системата “Бонус-малус”. Това заяви той в кулоарите на парламента, минути след като депутатите единодушно със 134 гласа “за” решиха да оглави финансовия надзор. Атанасов подчерта,

Бразилия продаде 12 летища

Бразилия продаде 12 летища

Правителството на президента на Бразилия Жаир Болсонаро обяви приватизацията на 12 летища, предаде БГНЕС. Въпреки че приходите в държавната хазна от първоначалния търг да са сравнително малки - 2,3 милиарда реала (620 милиона долара), продажбата се разглежда като първи тест за доверието на пазара в огромната приватизационна програма на Болсонаро.

Томислав Дончев: До края на годината обществените поръчки ще се дигитализират

Томислав Дончев: До края на годината обществените поръчки ще се дигитализират

Вицепремиерът Томислав Дончев очаква в рамките на десетилетието в строителния бранш ескалацията на разходите за труд да продължи. Той не се ангажира със средногодишния темп на нарастването й, стана ясно по време на форум на тема "Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС, реализирана в България" с конвергенцията на България с

Срещат в София инвеститори с иновативни стартъпи

Срещат в София инвеститори с иновативни стартъпи

“София Тех парк” прави специална програма в подкрепа на изобретатели, иноватори и предприемачи Ще има демо ден на преакселераторска програма Конференция Investum Supersonic в подкрепа на новатори и стартъпи ще се проведе на 25 март в “София Тех парк”. Целта на събитието е да даде възможност за среща и взаимодействие между водещи инвеститори и

40 години пътуване за Пролетния празник в Китай

40 години пътуване за Пролетния празник в Китай

От 1979 г. до 2019 г. пътуванията в Китай са се увеличили от 100 милиона на 3 милиарда. Китайците днес разполагат с по-голям избор на транспорт и по-добри услуги, съобщава "Радио Китай". Наскоро приключи Китайската нова година и свързаното с нея „голямо пролетно преселение", когато милиони китайци се прибират у дома,

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Крайният срок за решението на немския гигант е през май Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере

Фандъкова: До месец ще приключим преговорите за заплатите на шофьорите в градския транспорт

Фандъкова: До месец ще приключим преговорите за заплатите на шофьорите в градския транспорт

Най-късно до един месец преговорите за споразумение за програма за тригодишно ежегодно увеличение с поне 10 процента на заплатите на заетите в градския транспорт трябва да приключат. Това каза пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова след като участва в откриването на XVIII Годишна конференция на Мрежата на синдикалните организации от

Заетостта в Китай остава стабилна въпреки по-високия месечен ръст на безработица

Заетостта в Китай остава стабилна въпреки по-високия месечен ръст на безработица

Заетостта в Китай се запазва стабилна, въпреки по-високия ръст на безработицата през януари и февруари, сочат данни на Държавното статистическо управление. Нивото на безработица в градовете през януари е отчело 5.1% и 5.3% през февруари съответно с 0.1% и 0.3% по-висок от предходната година за същия период, съобщава "Радио Китай".

Износът на Япония спада за трети пореден месец

Износът на Япония спада за трети пореден месец

Японският износ се е понижил с 1,2 процента на годишна база до 6,38 трлн. йени (57,3 млрд. долара) през февруари, съобщи днес правителството, цитирано от ДПА. Това е трети пореден месец на спад, предава БТА. Износът към други азиатски страни, който представлява 52 на сто от изнесените в Япония стоки, е намалял с 1,8 процента до 3,3 трлн.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Проектират нова станция на метрото в “Обеля”, свързва го с влака за Кюстендил

Проектират нова станция на метрото в “Обеля”, свързва го с влака за Кюстендил

Ще е първата построена в партньорство между общината и частен инвеститор С още една станция може да се разшири до 3 г. метромрежата на София. Плановете са тя да е на бул. “П. Владигеров” и да има връзка с влаковете по жп линията София - Кюстендил. Вече тече процедура за избор на изпълнител, който да направи идейния проект на бъдещата метростанция

Местните власти  управляват по-добре бюджетните пари

Местните власти управляват по-добре бюджетните пари

38 кметства с повече собствени приходи, само 8 чакат помощ от хазната Местните власти управляват по-добре бюджетните пари, а все повече от тях събират повече собствени приходи. Просрочените дългове на много от тях намаляват. Тази равносметка за финансовото състояние на общините в края на 2018 в сравнение с 2017 г.

Дойче банк и Комерцбанк започнат преговори за евентуално сливане

Дойче банк и Комерцбанк започнат преговори за евентуално сливане

Водещите финансови институции на Германия Дойче банк (Deutshe Bank) и Комерцбанк (Commerzbank) започват официално преговори за евентуално сливане, съобщи ДПА, позовавайки се на свои източници, предаде БТА. Разговори по плановете за сливането на банките се водят вече от месеци. Правителството заяви преди време по този повод,

Товарните влакове по маршрута Китай-Европа са извършили 14 000 пътувания

Товарните влакове по маршрута Китай-Европа са извършили 14 000 пътувания

Мрежата за товарен железопътен превоз между Китай и Европа, ключова част от инициативата „Един пояс един път", се разширява бързо. До края на февруари тази година, са били извършени 14 000 пътувания по маршрута, по данни на китайския икономически регулатор, съобщава bulgarian.cri.cn. Мрежата свързва Китай с 50 града в 15 европейски държави,