Лек спад от 0,6% в оборотите на компаниите и спад от 3,1% в чистата им печалба за 2016 г. в сравнение с 2015 г. В същото време служителите на тези компании нарастват с 4,5%.

Така изглежда икономиката на Централна и Източна Европа, ако се съди само по ежегодната класация на международната група за управление и застраховане на кредитен риск Coface, която се изготвя вече от почти цяло десетилетие.

Разбира се, тя не показва цялата картина, защото се съсредоточава само върху резултатите на първите 500 компании, класирани по техните обороти. Но е показателна затова накъде се е устремил регионът или поне какво представляват локомотивите, които теглят всичко останало.

В новата класация, представена в България преди дни, определено впечатление правят две неща. Едното е силното присъствие на автомобилните производители, което най-вероятно се дължи на добрите им продажби, движени от оживлението в потреблението.

И докато това не засяга пряко България, защото тук няма автомобилен производител, то присъствието на страната ни в класацията се увеличава с една фирма и те вече са 18.

Рекордьорите в

класацията

Полша, като най-голямата икономика в региона, определено винаги е присъствала с най-много фирми в класацията.

Така е и този път. От общо 500 фирми 168 са от Полша. Полският петролен гигант PKN Orlen за поредна година е най-голямата компания в Централна и Източна Европа със своя оборот от над 18 млрд. евро и чиста печалба от 1,3 млрд. евро за 2016 година.

Броят на служителите на полската петролна компания също е впечатляващ - цели 19 730 човека. Макар че това не е абсолютният рекорд по големина на персонал в класацията. Но той пак се държи от полска компания - националния пощенски оператор на страната, който има 75 000 служители. Той е на 122-о място и е единственият национален пощенски оператор, който изобщо присъства вътре. Но полските пощи имат една особеност - освен с писма и колети компанията се занимава и с телекомуникации, което обяснява нейния оборот от 1,230 млрд. евро за 2016 година.

Следващата най-многобройна група е на компаниите от Унгария. Те са общо 75, но при тях има сериозно разместване в сравнение с предната година. Например GE Infrastructure Holding, която миналата година беше на второ място в общата класация с оборот от 14,5 млрд. евро, тази година е слязла на 28-о място заради силно намалелия оборот – едва 2,9 млрд. евро. GE Infrastructure Holding е най-голямата американска инвестиция в страната и се организира около купените през 1989 година от General Electric унгарски машиностроителни заводи.

Но докато той пада в класацията, миналогодишният номер 3 – петролната MOL, продължава да си стои на номер три. Макар че и тя свива силно оборотите си - с 13,5% до 13,3 млрд. евро през 2016 г.

Следващата държава с най-много фирми в класацията е Чехия – 71 броя. Втората фирма в общото класиране е чешката Skoda с 12,8 млрд. евро годишен оборот за 2016 г.

Автомобилната

индустрия

Автопроизводителят Skoda още от 1991 г. е собственост на Volkswagen. Само две позиции под Skoda в класацията пък е Volkswagen Slovakia със 7,5 млрд. евро оборот за 2016 г.

До края на топ 10 има още два автопроизводителя - Audi Hungaria Motor със 7,5 млрд. евро оборот и KIA Motors Slovakia с 5,5 млрд. евро оборот.

Автомобилната индустрия по принцип винаги е на водещи места в тази класация, наред с петролната и с енергетиката. Но тази година петролните рафинерии и енергетиката имат влошаващи се резултати. Докато фирмите от автоиндустрията заемат цели 20% от всички 500 фирми при 17% предната година. Техните приходи нарастват с 8,6% за една година, а годишният ръст на печалбите им е 6,8%.

Къде сме ние

Миналата година в топ 500 на класацията на Coface влизаха 17 български фирми. Новата 18-а тази година е фармацевтичната “Хювефарма”. Тя е на 485-а позиция с 397 млн. евро оборот за 2016 г., 10,5% ръст на печалбата на годишна база и ръст на служителите от 72 преди една година на 146 сега.

Прави впечатление, че в топ 500 няма нито една родна строителна фирма. Традиционно силното българско присъствие е на фирми от петролния бранш и енергетиката: “Лукойл” - рафинерията в Бургас и търговецът на горива, големите държавни енергийни компании, ОМV България, ЧЕЗ Електро, търговецът на горива “Сакса” и русенският завод за биодизел “Астра Биоплант”. Той е едва на 491-а позиция, но показва растящи приходи, печалба и служители.

В топ 500 са още медодобивният завод “Аурубис”, веригата “Кауфланд България” ЕООД, компанията “Адванс пропъртис”, “Софарма”, търговецът на цигари “Дафна груп” и дистрибуторът “Експрес логистика и дистрибуция”, както и БТК.

Общите приходи на 18-те български дружества са се свили със 7,07% до 16,7 млрд. евро, а печалбата им намалява с 8,71% до 287 млн. евро. Движението надолу в оборотите идва най-вече заради ниските цени на горивата и металите. Впрочем спад поради същата причина отбелязват оборотите и печалбите на всички фирми в топ 500 като цяло.

Оценката на Coface за икономическата ситуация в България като цяло е благоприятна. “Налице е динамичен ръст на домакинското потребление и нетния износ, което е свързано с нарастваща увереност и ръст в заетостта. Рисковете обаче остават - това са основно в някои от секторите и по отношение на зависимостта от европейско финансиране”, посочва управителят на Coface за България Милена Виденова.

Skoda е начело на източноевропейската автомобилна индустрия по оборот.
Skoda е начело на източноевропейската автомобилна индустрия по оборот.