21% ръст на продажбите от началото на тази година

Светът малко по малко започва да излиза от финансовата криза и все повече икономически показатели говорят за този подем.

Тези факти за валидни и за България. Един от признаците е раздвижването на пазара на луксозни имоти.

От началото на 2017 г. в България се наблюдава 21% ръст на продажбите. Наемите пък са нараснали с 4%. Това показват данните на консултантската компания “Юник Естейтс”, специализирана в продажбата на такъв тип недвижимо имущество.

Ръстът от 4 на сто при наемането се счита за нормален, тъй като хората в момента предпочитат да купуват. Пазарът е изключително активен и се диктува от купувачите. Техният брой е много повече от този на продаващите. Процентът на регистрираните купувачи се е увеличил с 10 на сто от началото на годината.

Основната причина са рекордно ниските цени на имотите у нас, които са следствие на ограниченото предлагане на качествени продукти. Тази тенденция би трябвало да се запази и цените да останат стабилни до края на годината.

От друга страна обаче, в най-скоро време се очаква появата на нови проекти и към средата на 2018 г. строителството трябва да започне да отговаря на изискванията на клиентите. Прогнозите са към края на следващата година да има дори пренасищане на луксозното строителство.

Чувствително раздвижване има на пазара на луксозни имоти в България от началото на годината, като продажбите имат ръст от 21%.
Чувствително раздвижване има на пазара на луксозни имоти в България от началото на годината, като продажбите имат ръст от 21%.
Най-скъпият регион в София е около Докторската градина.

Цените там варират около 2200 евро. Следващите най-скъпо струващи имоти са във Витошката яка и квартали като “Лозенец”, “Изток”, “Иван Вазов”, “Изгрев”.

Българите купуват имоти не само в страната, но и в чужбина. Те са ориентирани предимно към Европа - градове като Лондон, Виена. Гърция е популярна дестинация, когато става въпрос за ваканционно място, както и Испания, Италия, Френската ривиера. Причина за покупката на имот може да бъде и изпращането на детето да следва в друг град - например в Рим или Париж.

Но и много чужденци се ориентират към пазара у нас. България е привлекателна дестинация, най-вече защото е в Европа. Много от тях идват в държавата ни, за да се сдобият с лична карта или да спасят семействата си. Но има и чуждестранни купувачи, които търсят наистина скъпи имоти, струващи над 1 млн. евро.

Сградите, предлагани на пазара в момента, по-скоро се разминават с критериите на съвременния купувач. Той обикновено е млад - около 30-35-годишен. В същото време повечето от сгради са строени около 2000 г., което ги прави стари за модерния млад човек.

Интересът на активния купувач е насочен към къщи с модерна архитектура в затворени комплекси, пентхаус апартаментите - с голяма площ, над 400 кв. м, и високи тавани - над 3 м. Търсят се жилища с просторна основна спалня, към която да има не една, а две стаи гардероби и повече от една баня. Хубаво е да има отделно помещение, където да са събрани всички джаджи, технологии, развлечения. Престижният адрес и красивата гледка са задължителни.

На българския пазар вече се търсят и “трофейни имоти” - емблематични жилища на много високи цени. Това може да са паметници на културата, имения или сграда, за която никой не е чувал. Такива трофейни имоти са характерни, когато пазарът е в подем. Обикновено клиентите, решили да се сдобият с такъв, са готови да чакат за нещо специално, за което биха дали много по-висока от пазарната цена.

У нас вече се търсят и т. нар. трофейни имоти - уникални жилища с много високи цени.
У нас вече се търсят и т. нар. трофейни имоти - уникални жилища с много високи цени.
Завръщат се и клиентите с покупки над 600 хил. евро. Увеличават се инвестиционните сделки - най-вече за апартаменти в града, които да се дават под наем или да се препродават. Вече 36% от купуващите сключват инвестиционни сделки, като се има предвид, че доскоро тази категория изобщо не съществуваше в България.

“Луксури портфолио” - една от най-големите световни мрежи за луксозни имоти, от която “Юник Естейтс” стана част преди година, представя данни и за световния купувач. Неговият профил до голяма степен се припокрива и с този на българския.

Правилото в световен мащаб е, чe богатите хора стават по-богати, дори може да се каже, че са се замогнали още повече благодарение на кризата. А богатият човек обича имотите - има средно по 4 по света. И иска да купува все повече, освен това обича да пътува и да се храни навън. В същото време обаче цени дома си и няма против да прекарва време вкъщи. За него е удоволствие да посреща гости или просто да е със семейството си.

В момента се наблюдават три основни тенденции, които обуславят съвременния купувач, обясняват консултантите.

Първата е демографската промяна. От една страна, поколението на бейби буумърите (родените през 50-те години на миналия век) малко по малко си отива и продава по-големите си имоти, за да купи по-малки. То дава път на новата генерация Y - това са родените между 80-те години на XIX век и 2000 г. Представителите на това поколение имат нови потребности, с които да подобрят начина си на живот. Една от тях е купуването именно на свое собствено жилище.

Второто основно нещо е дигитализацията на света през последните години.

А тя доведе до засилена и улеснена свързаност между хората и технологичните постижения.

Тези особености влияят и върху пазара на имоти, правейки глобалните трансакции по-безопасни и по-бързи във всеки един етап - при записа, извършването и проследяването на сделката.

Новите технологии дадоха живот и на интелигентните градове, които подобряват качеството на живот. Прогнозите са, че до 2025 г. 66% от населението на света ще живее в градски условия, а 8 на сто от градовете ще са станали интелигентни, осигурявайки с 30% по-добра енергийна ефективност спрямо създаването им.

Освен на пазара дигитализацията се отразява и на потребителя. Той вече иска да използва интелигентни технологии и смартсистеми вкъщи.

Дигитализацията позволи създаването на така наречената виртуална реалност. Тя променя ролята на агента на недвижимо имущество.

Той ще изпълнява по-скоро длъжността на консултант, давайки съвети не само по отношение на самия имот, а и на условията за живот, подробностите около сделката, технологиите.

Потребителите също ще имат възможността да усетят по-лично разглеждания от тях имот. Виртуалната реалност ще спомогне за това клиентът да купува по-уверено и от всяка една точка на света.

Интересно е, че “Луксури портфолио”, чието главно седалище е в Чикаго, но разполага с офиси и в Лондон и Сингапур, планира да се разширява най-вече в Азиатския тихоокеански регион и Югоизточна Азия.

Компанията се е насочила към държави като Китай, Япония, Тайван. Тези страни имат брутен вътрешен продукт, който се увеличава много по-бързо от държавите в Европа например, а дори и от САЩ. БВП на Филипините например расте по-бързо дори от този на Китай.

Средната класа в тези държави се увеличава с високи темпове, което означава, че хората там имат пари и продължават да увеличават доходите си. А това ще доведе до купуване на имоти. Пазарите в Азия се развиват изключително бързо, така че скоро се очаква и те да започнат да се оглеждат за покупки в Европа.