Цените на имотите все по-зависими от средата около тях

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Цените на имотите все по-зависими от средата около тях

След десетилетия строене, дострояване и пристрояване, днешният „Младост“ няма нищо общо с това, за което е замислен.

Докато този брой на списание .bg се подготвяше за печат, столичната община съобщи, че американски инвеститор е на път да сключи споразумение за публично-частно партньорство с общината и да построи станция по първата линия на метрото.

Става въпрос за станция между „Сливница“ и „Обеля“ по протежението на булевард „Панчо Владигеров“.

В момента на мястото, което е границата между комплексите „Люлин“ и „Обеля“, има свободни терени, изпъстрени тук-там с малки стопански постройки.

Въпросът за какво му е на някого метростанция в нищото, за която е готов дори да плати, има много прост отговор – очевидно терените вече са купени и американският фонд има намерение да изгради тук жилищен комплекс. Ако разполага с метростанция, това ще увеличи неимоверно стойността на жилищата.

Председателят на Столичният общински съвет Елен Герджиков, който съобщи тази новина, каза, че още когато метрополитенът в тази част на София се е изграждал, е имало идея по средата на дългото разстояние между „Сливница“ и „Обеля“ да има още една метростанция. Но е изоставена, защото районът е слабо населен.

Подробност е как и колко ще струва на инвеститора съвместното начинание. Герджиков казва, че е постигнато споразумение инвеститорът да се включи в изграждането на станцията със строителство на стойност 25 млн. лв., което е около 51% от цената й. Остатъкът от парите и труда ще даде „Метрополитен София“, като в крайна сметка станцията ще е собственост на общинското дружество, както е цялата инфраструктура на подземната железница.

Любопитното е, че близо до това място минава железопътната линия за Кулата, както и за Белград. В добавка, на броени метри от мястото е подземното депо на софийското метро. Или излиза, че с малко повече усилия тук може да се оформи нещо като транспортен хъб.

В столицата има още един случай, в който чужд инвеститор е изразил желание да помогне финансово за докарването на метрото до своя комплекс. Гръцките „Фурлис“ и „Данаос Груп“ са водили принципни разговори с общината за удължаване на линията на метрото и след „Бизнес парк София“, така че да достигне до „Икеа“ и „София Ринг мол“. Цялото пространство зад двата магазина е собственост на техните инвеститори и още когато те се строяха, фирмите признаха, че имат намерение да изградят жилищно-офисен комплекс там. Но една от причините да не го правят е, че терените, въпреки че се намират на Околовръстното, всъщност не разполагат с обществен транспорт.
Колко е важно един многофункционален жилищен комплекс от съвременен тип да има удобни връзки с останалите части на големия град, по възможност с обществен транспорт, можем да разберем, ако си припомним историята на жилищните комплекси от социализма „Младост“ и „Люлин“.

„Младост“, който е замислен още в началото на 60-те години, не е трябвало да изглежда както е сега. Неговите проектанти години по-късно разказват, че онова, което са рисували по чертожните дъски – всъщност само сегашния „Младост 1“, е било комплекс, който е пълен със социална инфраструктура. Училища, улици, зелени градинки, магазини, детски градини, общински сгради, стадион и спортни площадки – всичко е било предвидено.

Когато започва строителството обаче и се вижда, че парите не стигат, всякакви идеи за паркове и зелени площи, набързо се изоставят. Не са построени дори магазините, а общественият транспорт поне в началото е в окаяно състояние. За проблемите, появили се след реституцията на земи и за всепобеждаващото уплътняване на строителството в „Младост“, да не говорим.

Днес общественият транспорт е от особена важност за всяка градска територия. Защото броят на леките коли почти настига броя на жителите, а улиците не могат да се разширяват до безкрайност. Дори да могат, те никога няма да поемат целия този товар и нашите градове ще заприличат на американските. В които на повечето жители им се налага да пътуват по един час за да отидат на работа и по още един час, за да се приберат и то в най-добрия случай.

Колкото до цените на имотите, ако разгледаме таблицата с актуалните стойности на жилищата в столицата по квартали, ще видим, че те всъщност много точно отразяват състоянието на средата на обитаване в съответния квартал.

Например, „Лозенец“, който десетилетия наред бе перлата в короната на софийските квартали и желано място за живеене от поколения софиянци, днес не е чак толкова труднодостъпен в ценово отношение. В някои части от квартала цените не надхвърлят средните за София, разбира се, не навсякъде. И, колкото някому да се струва удивително, не нарастват със същите темпове, с които кварталът се застроява.
Обратното важи за района около „Докторската градина“, който сякаш е осъден да остане със сегашната плътност на застрояване още дълги години, просто защото няма къде повече да се строи. Брокери признават, че каквото и да се появи за продажба в този район, дори апартаменти в немалкото стари кооперации в несъвсем добро състояние, веднага влиза в категорията „луксозен имот“. И може лесно да се продаде дори при цени от над 1500 и дори 2000 евро на квадратен метър. При малкото на брой съвременни постройки в района, цените дори достигат до 2500 евро.

Всъщност цените на жилищата днес съвсем точно могат да отразят едно нещо, което само на пръв поглед не може да се калкулира - средата на обитаване. Само допреди 10 години имотната треска така тресеше купувачите на жилища, че те сякаш бързаха да купуват от страх да не би утре да не могат да си го позволят.

Едва ли снабдилите се с жилище в места като „Манастирски ливади“ днес са щастливи от покупката си. Кварталът, който наистина само допреди 15 години представляваше ливади, бе така стихийно презастроен, че човек, който не живее в квартала, едва ли ще може да се оправи там и да намери адрес дори на дневна светлина. Там има всякакъв тип „улици“, дори такива, които правят чупка от 90 градуса и други, които заобикалят нечий имот. Главният архитект на София Здравко Здравков казва, че общината трябва да хвърли купища пари за отчуждаване на терени, за да може поне донякъде да оправи този хаос.

Колко още сгради може да поеме дадена територия, е друг любопитен въпрос. Със сигурност няма да ви е приятно, ако сте сред първите, които са открили незастроена територия и са си купили жилище в нова сграда там, да научавате всеки месец, че празните парцели наоколо са вече купени и скоро около вас ще почне да се строи. В закона има правила за отстоянията между сградите, но дори да се спазваха, няма как да попречите на някого да ви закрие гледката. А апартамента си вече сте го купили на една определена цена.

Да не говорим за неприятната ситуация, в която изпадате, ако примерно в продължение на десет години около вас непрекъснато се строи. Но пък кой може да каже кой има повече права - автохтонното население или онези, които чак сега са открили, че не е зле да имат имот на това място?

Именно тези проблеми се решават чрез изграждането на жилищни комплекси. И тъй като на държавата отдавна вече не й е работа да го прави, на помощ идва частният инвеститор.

Многофункционалните жилищни комплекси, които тепърва ще се появяват в големите градове избягват много от изброените по-горе недостатъци на средата. Първо едно такова начинание може да си позволи само сериозен предприемач. Такъв, който ще е осигурил цялото финансиране и няма в хода на сторителството да се отказва от едно или друго, за да може да довърши проекта.

За да привлече купувачи на жилищата и на офисите, той ще трябва да впише целия комплекс в околното пространство и то по подходяща начин. И не на последно място – ще изгради този комплекс само там, където държавата, общината и комуналните дружества са показали, че може да се разчита на тях, за да докарат всичко необходимо до мястото.

А ако офисите се населят със сериозни фирми и служителите им могат да си позволят да купят жилища там – какво по-хубаво от това?

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Забраняват по-стари дизелови коли в градовете в Германия

Германските градове вече могат да забраняват движението на по-стари дизелови автомобили по определени улици макар забраните за по-големи градски зони да са по-проблемни. Това се посочва в решение на Федералния административен съд на Германия, публикувано късно снощи, предаде БТА.  Съдът взе решението по принцип преди почти три месеца, но мотивите,

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът А1 прави от GSM-ите банки (Обзор)

Телекомът с ново име и нови предложения Въвежда стандарт за услугите, ако не се спазва, има компенсации за клиентите “Мтел” си смени името и стана А1, а заедно с това даде заявка да превърне телефона в портфейл. Смяната започна точно в 11,30 часа във вторник. Първо сайтът на телекома стана А1.bg вместо mtel.bg.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Увеличават екотаксата за коли над 10 г. с 43 лв.

Екотаксата за коли, които са над 10 г., която се плаща еднократно при първа регистрация, се увеличава с 43 лв. и от сегашните 267 става 310 лв. Плаща се само за леки, лекотоварни коли под 3,5 тона и автомобили с висока проходимост. Това показват приложенията към пакет от документи, които Министерството на околната среда и водите пусна за

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите ще изкупят максимално възможно количество розов цвят

Дестилериите, които преработват розов цвят, ще изкупят максимално възможно количество дори и надвишавайки производствените си капацитети. Подобна договорка е постигната след тричасова среща на министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов с представители на розопроизводители, преработватели, кметове и депутати,

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Петкова: Трима са кандидатите за “Белене”

Има заявен интерес от няколко инвеститора - китайската компания CNNC, френската Framatom, и Areva, за проекта АЕЦ “Белене” у нас. Това заяви пред Би Ти Ви министърът на енергетиката Теменужка Петкова. През миналата седмица правителството внесе в парламента доклад с три възможни варианта за бъдещето на АЕЦ “Белене”, допълни още тя.

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка повиши лихвата по рефинансирането от 13,5 на 16,5 процента

Турската централна банка обяви днес, че повишава с 300 базови пункта една от основните си лихви, за да подкрепи турската лира, която отслабва рекордно през последните дни, предаде Франс прес. След спешно заседание на централната банка, свикано заради поевтиняването на лирата с над 3,5 процента спрямо долара,

Най-коментирани

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

"24 часа" и МРРБ организират втори форум за магистрала "Хемус" във Велико Търново

“24 часа” и Министерството на регионалното развитие и благоустройството организират в понеделник, 28 май, дискусионен форум на тема “Магистрала “Хемус” – възраждане на българския Север”. Заради големия интерес, това е втора среща по темата, която медията и министерството организират във Велико Търново, първата беше преди година.

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Ангелкова участва в откриването на Петербургския икономически форум

Министърът на туризма Николина Ангелкова участва в отриването на Петербургския международен икономически форум, съобщи пресцентърът на Министерството на туризма. Събитието се провежда в периода 24-26 май в Санкт Петербург. Министърът е там по лична покана на досегашния вицепремиер и председател на организационния комитет на форума Сергей Приходко.

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Нанков открива утре дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура"

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков ще открие дискусионен форум "Новите инвестиции във ВиК инфраструктура" от 10.00 ч. утре - 22 май, в "София хотел Балкан", съобщиха от министерството. Модератор на организираното от Министерството на регионалното развитие и благоустройството събитие ще бъде заместник-министър

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

България предлага създаване на единна европейска стратегия за енергийна ефективност в туризма

Министърът на туризма Николина Ангелкова заяви по време на форум за макрорегионално сътрудничество в областта на туризма и енергетиката, че една от темите, които ще бъдат обсъдени, е дали е необходимо да се създаде единна стратегия за енергийна ефективност в сектор "туризъм", която да подпомогне усилията на малките и средни предприятия,

Китайски инвеститори с интерес към
тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори с интерес към тунела под Шипка и АМ "Черно море"

Китайски инвеститори проявяват интерес към изграждането на тунел под Шипка и АМ "Черно море". Това стана ясно на Четвъртата международна конференция "Инвестиции и инфраструктура в Северна България", която се състоя днес в Луковит. Форумът беше организиран от Камарата на строителите в България /КСБ/ и Искра Михайлова,

Борисов: Без “Белене” може да внасяме  (Обзор)

Борисов: Без “Белене” може да внасяме (Обзор)

За новата централа няма да са нужни договор за тока и държавни гаранции “Относно АЕЦ “Белене” какви ли не теории чух. В момента имаме стока и площадка, в която българският данъкоплатец е вложил над 3,5 млрд. лв. Ако не вземем мерки за тази стока - тя не е домати и краставици, а ядрени реактори, от милиарди ще стане милиони и ще отиде за скрап.

КЗК проверява сделката за банка  “Виктория”

КЗК проверява сделката за банка “Виктория”

Комисията за защита на конкуренцията ще извърши анализ на сделката за банка “Виктория”. Това става ясно от съобщение, публикувано на сайта на регулатора. Всяко заинтересовано лице може да представи информация или да изрази писмено становище относно сделката, посочват от КЗК. Според антимонополния орган тя ще окаже въздействие върху пазара в

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

КРИБ със становище срещу промените в Закона за хазарта

Определя ги като неверни и правно неиздържани   Конфедерацията на работодателите и индустриалците е против промените в Закона за хазарта. В становище на най-голямата работодателска организация се посочва, че част от измененията са неверни и правно неиздържани. "Житейски и правно нелогично е да бъде забранявана или строго ограничавана непряката

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕК: Първо в банковия съюз, след това приемате еврото (Обзор)

ЕЦБ смята, че още не сме готови за еврозоната  Брюксел обяви допълнително изискване за влизане в еврозоната - членство в банковия съюз. Това съобщи зам.- председателят на ЕК Валдис Домбровскис малко след като ЕЦБ пусна доклада си за конвергенцията на държавите кандидатки. Той се мотивира с поуките от кризата,

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Дончев: Средствата за ВиК сектора в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че средствата за ВиК сектора в България в следващия европейски бюджет ще са със сходен обем. Номинално средствата за кохезионна политика, като предложение на ЕК, са същите като предишния програмен период, допълни министърът. Голямото предизвикателство, дори при ползването на еврофинансиране,

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Михаил Петров: С технологиите в "Кауфланд", клиентите ще се чувстват уникално

Мобилното ни приложение прави пазаруването още по-лесно и комфортно, казва изпълнителният директор на Kaufland Service - Какво е Kaufland Service, г-н Петров? - Когато решихме да изграждаме Kaufland Service в средата на 2016 г., целта ни бе да направим в България бизнес с голяма добавена стойност с високотехнологични услуги и висококвалифицирани

България вече  може да договаря  по-евтин руски газ

България вече може да договаря по-евтин руски газ

“Газпром” се отказа да иска обезщетение заради “Южен поток” “Булгаргаз” и други клиенти на “Газпром” в България могат да поискат по-ниска цена на газа, когато действащата се отклонява от конкурентните западноевропейски стойности. Тази възможност се отваря след решението на ЕК, с което на руската компания се налагат ред задължения при доставката

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Съдът пусна обхода на “Струма” през Креснa

Предвижда се участъкът да се ползва от коли на път от ГКПП Кулата към София Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на източния обход на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле, съобщиха от съда. Решението още не е публикувано, тъй като се обезличават личните данни в него, както изисква законът.

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Не допуснаха до пазара стоки от Китай, Турция и Бангладеш, нямали анализ за азобагрила

Текстилни стоки от Китай, Турция и Бангладеш не са били допуснати до българския пазар поради липса на анализ за допустими стойности на азобагрила, липса на документи и маркировка, поради което се смятат за опасни за човешкото здраве. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на здарвеопазването, цитирани от БТА.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

Оборотите в транспорта, складирането и пощите повече през първото тримесечие на 2018 г.

По предварителни данни на Националния статистически институт през първото тримесечие на 2018 г. общият индекс на оборота за сектор "Транспорт, складиране и пощи", изчислен от сезонни данни, се увеличава с 3.5 на сто спрямо четвъртото тримесечие на 2017 година. Ръст се наблюдава при всички дейности в сектора,

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

"Взгляд": ЕК направи реверанс към България със задълженията, наложени на "Газпром"

Антимонополното разследване на Европейската комисия срещу "Газпром" най-сетне е прекратено и руската компания вече не е застрашена от гигантски глоби за милиарди евро, обобщава "Взгляд" вчерашното решение на ЕК. В замяна обаче ЕС задължи "Газпром" да доставя газ в Централна и Източна Европа на конкурентни цени и да разреши на клиентите си в ЕС

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото

4,9 млн. чужди туристи се очаква да посетят страната ни през лятото, съобщи Нова тв. Те ще бъдат с 7% повече от миналата година. 1 млн. туристи са посетили България само през май. За сравнение преди година те са били 880 000. Лятото ще има отлив на руски туристи заради завръщането на Турция на този пазар,

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Букурещ дава 2400 за нова кола, ако се върне старата

Условието да се вземат парите, е да няма дългове към общината Жителите на Букурещ ще получават близо 2400 евро, ако купят нова кола и с нея заменят старата, която трябва да предадат за рециклиране. Това съобщиха медии в северната ни съседка. Сумата се получава от това, че към националната помощ от 1400 евро, която действа още от миналата година,

Ще променят закони, за  да влезем в еврозоната

Ще променят закони, за да влезем в еврозоната

Българските разпоредби са по-строги от европейските, твърдят от министерството на Владислав Горанов Измененията на българското законодателство, които да дадат допълнителна правна сигурност на ЕЦБ, може да бъдат извършени в кратък срок в периода, предшестващ присъединяването на България към еврозоната.

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

България със 7 места нагоре в класация за конкурентност

Българската икономика е на 48-о място по конкурентоспособност в ежегодната класация на Центъра за изследване на демокрацията и на швейцарския Институт за развитие на управлението. Сегашното класиране е със седем места нагоре в сравнение с 2015 г., но е малко по-лошо, отколкото е било през 2007 г. В класацията тази година участват 63 държави.