Цените на имотите все по-зависими от средата около тях

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Цените на имотите все по-зависими от средата около тях

След десетилетия строене, дострояване и пристрояване, днешният „Младост“ няма нищо общо с това, за което е замислен.

Докато този брой на списание .bg се подготвяше за печат, столичната община съобщи, че американски инвеститор е на път да сключи споразумение за публично-частно партньорство с общината и да построи станция по първата линия на метрото.

Става въпрос за станция между „Сливница“ и „Обеля“ по протежението на булевард „Панчо Владигеров“.

В момента на мястото, което е границата между комплексите „Люлин“ и „Обеля“, има свободни терени, изпъстрени тук-там с малки стопански постройки.

Въпросът за какво му е на някого метростанция в нищото, за която е готов дори да плати, има много прост отговор – очевидно терените вече са купени и американският фонд има намерение да изгради тук жилищен комплекс. Ако разполага с метростанция, това ще увеличи неимоверно стойността на жилищата.

Председателят на Столичният общински съвет Елен Герджиков, който съобщи тази новина, каза, че още когато метрополитенът в тази част на София се е изграждал, е имало идея по средата на дългото разстояние между „Сливница“ и „Обеля“ да има още една метростанция. Но е изоставена, защото районът е слабо населен.

Подробност е как и колко ще струва на инвеститора съвместното начинание. Герджиков казва, че е постигнато споразумение инвеститорът да се включи в изграждането на станцията със строителство на стойност 25 млн. лв., което е около 51% от цената й. Остатъкът от парите и труда ще даде „Метрополитен София“, като в крайна сметка станцията ще е собственост на общинското дружество, както е цялата инфраструктура на подземната железница.

Любопитното е, че близо до това място минава железопътната линия за Кулата, както и за Белград. В добавка, на броени метри от мястото е подземното депо на софийското метро. Или излиза, че с малко повече усилия тук може да се оформи нещо като транспортен хъб.

В столицата има още един случай, в който чужд инвеститор е изразил желание да помогне финансово за докарването на метрото до своя комплекс. Гръцките „Фурлис“ и „Данаос Груп“ са водили принципни разговори с общината за удължаване на линията на метрото и след „Бизнес парк София“, така че да достигне до „Икеа“ и „София Ринг мол“. Цялото пространство зад двата магазина е собственост на техните инвеститори и още когато те се строяха, фирмите признаха, че имат намерение да изградят жилищно-офисен комплекс там. Но една от причините да не го правят е, че терените, въпреки че се намират на Околовръстното, всъщност не разполагат с обществен транспорт.
Колко е важно един многофункционален жилищен комплекс от съвременен тип да има удобни връзки с останалите части на големия град, по възможност с обществен транспорт, можем да разберем, ако си припомним историята на жилищните комплекси от социализма „Младост“ и „Люлин“.

„Младост“, който е замислен още в началото на 60-те години, не е трябвало да изглежда както е сега. Неговите проектанти години по-късно разказват, че онова, което са рисували по чертожните дъски – всъщност само сегашния „Младост 1“, е било комплекс, който е пълен със социална инфраструктура. Училища, улици, зелени градинки, магазини, детски градини, общински сгради, стадион и спортни площадки – всичко е било предвидено.

Когато започва строителството обаче и се вижда, че парите не стигат, всякакви идеи за паркове и зелени площи, набързо се изоставят. Не са построени дори магазините, а общественият транспорт поне в началото е в окаяно състояние. За проблемите, появили се след реституцията на земи и за всепобеждаващото уплътняване на строителството в „Младост“, да не говорим.

Днес общественият транспорт е от особена важност за всяка градска територия. Защото броят на леките коли почти настига броя на жителите, а улиците не могат да се разширяват до безкрайност. Дори да могат, те никога няма да поемат целия този товар и нашите градове ще заприличат на американските. В които на повечето жители им се налага да пътуват по един час за да отидат на работа и по още един час, за да се приберат и то в най-добрия случай.

Колкото до цените на имотите, ако разгледаме таблицата с актуалните стойности на жилищата в столицата по квартали, ще видим, че те всъщност много точно отразяват състоянието на средата на обитаване в съответния квартал.

Например, „Лозенец“, който десетилетия наред бе перлата в короната на софийските квартали и желано място за живеене от поколения софиянци, днес не е чак толкова труднодостъпен в ценово отношение. В някои части от квартала цените не надхвърлят средните за София, разбира се, не навсякъде. И, колкото някому да се струва удивително, не нарастват със същите темпове, с които кварталът се застроява.
Обратното важи за района около „Докторската градина“, който сякаш е осъден да остане със сегашната плътност на застрояване още дълги години, просто защото няма къде повече да се строи. Брокери признават, че каквото и да се появи за продажба в този район, дори апартаменти в немалкото стари кооперации в несъвсем добро състояние, веднага влиза в категорията „луксозен имот“. И може лесно да се продаде дори при цени от над 1500 и дори 2000 евро на квадратен метър. При малкото на брой съвременни постройки в района, цените дори достигат до 2500 евро.

Всъщност цените на жилищата днес съвсем точно могат да отразят едно нещо, което само на пръв поглед не може да се калкулира - средата на обитаване. Само допреди 10 години имотната треска така тресеше купувачите на жилища, че те сякаш бързаха да купуват от страх да не би утре да не могат да си го позволят.

Едва ли снабдилите се с жилище в места като „Манастирски ливади“ днес са щастливи от покупката си. Кварталът, който наистина само допреди 15 години представляваше ливади, бе така стихийно презастроен, че човек, който не живее в квартала, едва ли ще може да се оправи там и да намери адрес дори на дневна светлина. Там има всякакъв тип „улици“, дори такива, които правят чупка от 90 градуса и други, които заобикалят нечий имот. Главният архитект на София Здравко Здравков казва, че общината трябва да хвърли купища пари за отчуждаване на терени, за да може поне донякъде да оправи този хаос.

Колко още сгради може да поеме дадена територия, е друг любопитен въпрос. Със сигурност няма да ви е приятно, ако сте сред първите, които са открили незастроена територия и са си купили жилище в нова сграда там, да научавате всеки месец, че празните парцели наоколо са вече купени и скоро около вас ще почне да се строи. В закона има правила за отстоянията между сградите, но дори да се спазваха, няма как да попречите на някого да ви закрие гледката. А апартамента си вече сте го купили на една определена цена.

Да не говорим за неприятната ситуация, в която изпадате, ако примерно в продължение на десет години около вас непрекъснато се строи. Но пък кой може да каже кой има повече права - автохтонното население или онези, които чак сега са открили, че не е зле да имат имот на това място?

Именно тези проблеми се решават чрез изграждането на жилищни комплекси. И тъй като на държавата отдавна вече не й е работа да го прави, на помощ идва частният инвеститор.

Многофункционалните жилищни комплекси, които тепърва ще се появяват в големите градове избягват много от изброените по-горе недостатъци на средата. Първо едно такова начинание може да си позволи само сериозен предприемач. Такъв, който ще е осигурил цялото финансиране и няма в хода на сторителството да се отказва от едно или друго, за да може да довърши проекта.

За да привлече купувачи на жилищата и на офисите, той ще трябва да впише целия комплекс в околното пространство и то по подходяща начин. И не на последно място – ще изгради този комплекс само там, където държавата, общината и комуналните дружества са показали, че може да се разчита на тях, за да докарат всичко необходимо до мястото.

А ако офисите се населят със сериозни фирми и служителите им могат да си позволят да купят жилища там – какво по-хубаво от това?

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Бизнесмен ще прави частно летище до Кондофрей

Бизнесмен ще прави частно летище до Кондофрей

В ГВА е внесен за одобрение генерален план за превръщане на летателна площадка в аеропорт Собствениците на летателната площадка при радомирското село Кондофрей имат намерение да я разширят до частно летище. За това инвестиционно намерение съобщи министърът на транспорта Росен Желязков. Изявлението му бе по повод реакцията на лидера на БСП

“Самсунг” приключи сделката за соларните си централи  у нас

“Самсунг” приключи сделката за соларните си централи у нас

“Самсунг Си енд Ти корпорейшън” е приключила на 7 януари продажбата на шестте соларни парка от 43 мегавата в България. Те вече са собственост на чешката “Портанеро инвест” и люксембургското подразделение на геманската “КейГал И Ес Пи Еф 4 холдинг”. Цената не е обявена, но това е най-голямата сделка с продажба на соларни паркове в България от 2012

74% от шведските  фирми у нас планират  разширение на бизнеса

74% от шведските фирми у нас планират разширение на бизнеса

74% от шведските фирми, работещи в България, планират да разширят бизнеса си тук през следващите 3 години, като 60% от онези сред тях, които имат производствени бази тук, възнамеряват да инвестират още в тях. Това гласят резултатите от проучване сред шведския бизнес, представено в четвъртък вечерта на неформална сбирка в столичен клуб по повод

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

Държавната хазна губи над един милиард лева годишно заради укриване на обороти чрез фалшиви касови бележки, заяви за БНР  говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. По думите му, ако компаниите започнат подготовка за подмяна на касови апарати през януари, няма да имат проблем да изпълнят изискването на закона до края на март.

Тунел за 4,6 милиарда долара , който минава по дъното на морето, откриха в Хонконг (Видео)

Тунел за 4,6 милиарда долара , който минава по дъното на морето, откриха в Хонконг (Видео)

Нов автомобилен тунел на стойност 4,6 милиарда долара бе открит днес в центъра на Хонконг, предаде ТАСС, цитирана от БТА. Според съобщение на местните власти осъществяването на инфраструктурния проект е отнело десет години. Тунелът с дължина 3,7 км преминава по северния бряг на остров Хонконг, а отчасти и по дъното на морето.

26-има имат толкова пари, колкото половината най-бедно население в света

26-има имат толкова пари, колкото половината най-бедно население в света

Концентрацията на богатството се е увеличила още повече през 2018 година и 26-имата милиардери вече притежават толкова пари, колкото и половината най-бедно население в света. Това се посочва в доклад на неправителствената организация Оксфам, цитиран от АФП, съобщава БТА. Оксфам призовава държавните да облагат най-богатите хора.

Влог и в банков клон извън ЕС със защита до 100 000 евро

Влог и в банков клон извън ЕС със защита до 100 000 евро

Предложението ще бъде в закона за банковата несъстоятелност Вземания по влогове на физически лица, както и такива на малки и средни фирми, които са направени в клон на банка извън ЕС, да са защитени до 100 хил. евро. Предложението е записано в проект за промени на Закона за банковата несъстоятелност, който е обявен за обществено обсъждане.

Решение на Съда на ЕС отваря вратичка България да иска край на арбитражите

Решение на Съда на ЕС отваря вратичка България да иска край на арбитражите

Заведени дела има от няколко енергийни компании, исковете са за над 1 млрд. лева 22 държави от ЕС, сред които България и Чехия, излязоха с декларация, с която заявяват, че ще бъдат прекратени арбитражните дела, заведени по силата на споразумения за защита на инвестициите. Документът е публикуван в четвъртък,

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Бизнесменът Емилиян Гебрев изпратил есемес до премиера Бойко Борисов, за да му каже, че напрежението ескалира и става много неприятно. Той едва удържал работниците от “Дунарит”, които искали да протестират пред Министерския съвет. Гебрев съобщи това в петък пред Националнат аследствена служба, където беше призован за получи новите си обвинения за

Данъчни под прикритие дават къща под наем  за биткойни, хващат укриване на доходи

Данъчни под прикритие дават къща под наем за биткойни, хващат укриване на доходи

Подозират фиктивни кражби, за да се крият данъци  Над 20 борси у нас само за виртуалните валути И при сделките с тях вече имало лица бушони 100-тина нашенци играят на световни платформи Криптомашини за добив се предлагат и на лизинг “Играчи под прикритие” от специален отдел за електронен одит на НАП играят на електронните борси за търговия

Най-коментирани

Вицепремиера Томислав Дончев ще открие Българо-македонски бизнес форум в Скопие

Вицепремиера Томислав Дончев ще открие Българо-македонски бизнес форум в Скопие

Заместник министър-председателят Томислав Дончев и вицепремиерът по икономическите въпроси на Република Македония Кочо Ангюшев ще открият Българо-македонски бизнес форум утре, 17 януари, в Скопие, съобщиха от пресцентъра на Министерски съвет. Представители на над 50 български компании в сферата на минно-добивната индустрия, строителството,

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

НАП: Хазната губи над 1 млрд. лева годишно заради фалшиви касови бележки

Държавната хазна губи над един милиард лева годишно заради укриване на обороти чрез фалшиви касови бележки, заяви за БНР  говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. По думите му, ако компаниите започнат подготовка за подмяна на касови апарати през януари, няма да имат проблем да изпълнят изискването на закона до края на март.

Томислав Дончев: Трябва да продължим да развиваме двустранните отношения с Република Македония (Снимки)

Томислав Дончев: Трябва да продължим да развиваме двустранните отношения с Република Македония (Снимки)

Над 100 български и македонски компании участваха в бизнес форум в Скопие Отношенията между България и Република Македония имат сериозен потенциал за развитие в контекста на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, но трябва да го разгърнем и развием допълнително в икономически план,

Държавата прави фонд за “спящи” акции, след 5 г. ще ги национализират, ако хората не ги потърсят

Държавата прави фонд за “спящи” акции, след 5 г. ще ги национализират, ако хората не ги потърсят

Бонове за 2 милиарда лева могат да носят доход на притежателите си, обясни изпълнителният директор на Българската фондова борса Васил Големански Финансовото министерство обяви намерението си да събуди т.нар. “спящи”" акции от масовата приватизация. Това е записано в обявената от финансовия министър Владислав Горанов за обществено обсъждане

“Спящите акции” втора серия

“Спящите акции” втора серия

Държавата прави нов опит да ги раздвижи Бонови книжки, собственост на над 2,5 милиона души за 2-3 млрд. лв. да излязат от регистрите на Централния депозитар, да започнат да носят доход на притежателите си и да раздвижат капиталовия пазар. Това е идеята, записана в Концепция за личните сметки, която финансовото министерство обяви за обществено

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Иван Гешев: "Дунарит" да се продаде и да се обезщетят вложителите в КТБ

Бизнесменът Емилиян Гебрев изпратил есемес до премиера Бойко Борисов, за да му каже, че напрежението ескалира и става много неприятно. Той едва удържал работниците от “Дунарит”, които искали да протестират пред Министерския съвет. Гебрев съобщи това в петък пред Националнат аследствена служба, където беше призован за получи новите си обвинения за

Аврамова: Ще търсим начини за помощ на хората, които не могат да си плащат водата

Аврамова: Ще търсим начини за помощ на хората, които не могат да си плащат водата

Министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова съобщи по време на парламентарния контрол, че МРРБ е отворено за диалог, чрез който да се намерят начини за подкрепа на социални групи, които нямат възможност да платят цена на питейната вода. По темата вече са водени разговори със социалното министерство, допълни тя.

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София Още акценти от интервюто:  Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Вече са построени 67% от участъка от Ябланица до Боаза 9,3 км от магистрала “Хемус” да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция “Пътна инфраструктура”. Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г. Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза,

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

10 млн. евро глоба при нелоялната практика Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към “черния списък” на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент.

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

Дончо Барбалов: Вдигаме глобите за некачествени ремонти в София и затягаме контрола над фирмите

За довеждащия транспорт до метрото няма да се плаща допълнителен билет, казва в интервю зам.-кметът по финанси, здравеопазване и транспорт на София Още акценти от интервюто:  Със 133 млн. лв. купуваме още автобуси, 15 електробуса, 13 трамвая и 10 метровлака Предлагаме 1,7 млрд. лв. бюджет. Ще инвестираме в столицата 632 млн. лв.

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Пускат септември още 9 км от “Хемус” - с 6 месеца по-рано

Вече са построени 67% от участъка от Ябланица до Боаза 9,3 км от магистрала “Хемус” да бъдат пуснати предсрочно още през септември, планира Агенция “Пътна инфраструктура”. Това е с 6 месеца преди крайния срок, заложен в договора - март 2020 г. Това ще е възможно, защото вече са готови 67% от участъка между Ябланица и Боаза,

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

Добавят двойния стандарт към “черния списък” на ЕС (Обзор)

10 млн. евро глоба при нелоялната практика Двойният стандарт на храните и други стоки да се добави към “черния списък” на нелоялните търговски практики. Това решиха евродепутатите след гласуване в комисията по вътрешен пазар към Европарламента (ЕП). Актуализираните правила трябва да бъдат гласувани и от целия парламент.

Първият опит за пълнене на тръбата с газ от “Турски поток” не успя - намаляват цената за резервиране за 20 г.

Първият опит за пълнене на тръбата с газ от “Турски поток” не успя - намаляват цената за резервиране за 20 г.

Трите обвързващи оферти не покриват нужните 2,76 млрд. лв. за строителство на новите тръби “Булгартрансгаз” намали цената за резервиране на 90% от капацитета на газопроводите, по които ще се транспортира газът от “Турски поток”, след като първата фаза от пазарния тест с обвързащи оферти не завърши с успех.

Нови трудови договори иска бизнесът - освен заплатата да пише колко струва всеки работник (Обзор)

Нови трудови договори иска бизнесът - освен заплатата да пише колко струва всеки работник (Обзор)

Осигуровките - поравно вместо 60/40 НОИ да плаща и първите 3 дни болнични Нов тип трудови договори ще поиска бизнесът от държавата. Това стана ясно в сряда, когато четирите големи работодателски организации - КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, обявиха приоритетите си за 2019 г. Идеята е във всеки договор да се вписват две числа - общият разход за труд и

Министър Караниколов: Сигурен съм, че инвестициите в България не падат

Министър Караниколов: Сигурен съм, че инвестициите в България не падат

Противно на публикуваните от БНБ данни, преките чуждестранни инвестиции в България не спадат, а даже има ръст. Това е мнението на икономическия министър Емил Караниколов. В студиото на „Лице в лице” по bTV, той подчерта, че централната банка представя прогнозни данни, които подлежат на 15-месечна корекция.

Стилиян Кротнев, директор в МВР, вероятно ще оглави АПИ

Стилиян Кротнев, директор в МВР, вероятно ще оглави АПИ

Стилиян Кротнев, директор на дирекция „Управление на собствеността и социални дейности” в МВР, най-вероятно ще оглави Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), потвърдиха пред "24 часа" източници от правителството. Предишният председател на УС на АПИ Светослав Глосов подаде оставка заради гафовете с електронните винетки.

"Мерцедес" и "БМВ" може да се обединят?

"Мерцедес" и "БМВ" може да се обединят?

Автомобилните гиганти "Мерцедес" и "БМВ" може да обединят усилията си около разработката на следващо поколение коли между "БМВ" 1 и "Мерцедес" А-клас. Това ще бъде само част от едно по-широко сътрудничество, което ще включва и технологията за самоуправляващи се автомобили, твърди германското издание Handelsblatt, цитирано от Automotive News Europe.

„Български морски флот" очакват още 3 кораба през 2018 г.

„Български морски флот" очакват още 3 кораба през 2018 г.

„Български морски флот" очакват през тази година да получат три 45 хиляди тонни кораба. Това съобщи собственикът на морския флот Кирил Домусчиев в социалната мрежа Фейсбук, след като БМФ получи кораба „Рожен“ в Нантонг, Китай : "Поредната нова придобивка, Приятели! Освен "Рожен" тази година чакаме да получим от корабостроителницата още три 45

Либия: Трябва да възстановим икономическите си връзки с България

Либия: Трябва да възстановим икономическите си връзки с България

Вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева разговаря в Брюксел с министъра на външните работи на Либия Мохамед Тахер Сиала, с когото обсъди подготовката на предстоящата визита на премиера на Либия Файез Сарадж в България. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи.