Дизайнът на новия Dacia Duster e направен от Емануил Клисаров. Българинът е преборил конкуренцията на 20-ина свои колеги от Renault-Nissan от студиото във Франция. На 9-годишна възраст Клисаров отива да живее за две лета във Виена, след което се установява в Монреал, където завършва и индустриален дизайн. Следва една година специализация във Франция, дипломна работа, финансирана от General Motors, а след това и стаж в Peugeot-Citroen. Започва работа в Renault-Nissan преди 10 години в дизайнерското студио на Dacia в Букурещ. След пет години отива в ценралата в Париж, като вече е старши дизайнер в компанията.

“Като малък обичах да рисувам освен коли и самолети. Трябва да си достатъчно добър в изразяването на идеи, да можеш да се адаптираш към фирмата, която работи”, смята 37-годишният нашенец.

Първият проект, по който работи Клисаров е на новия Renault Scenic. Вторият модел е по-свободен - изработва концептуалната визия на Renault във Формула 1 за след 10 години.

“Целта на този проект е пилотът да се вижда по-добре от публиката. Клетъчната структура на болида трябва да е сигурна, затова кабината е затворена в този прототип. В гумите има дисплеи, които да показват информация за феновете. Каската също е различна, защото трябва да е едновременно сигурна, така и да се вижда изражението на лицето на пилота - тя също е прозрачна”, коментира разработката си талантливият българин.

Дизайнът на новия Duster Клисаров почва да рисува в конкуренцията с 20-ината си колеги от отдела. Интересното е, че първото поколение на румънската джипка е направена като дизайн от монголец.

“Всички почват да рисуват

и се конкурираш

с колегата от

съседното бюро

В момента, когато почне да се разработва моделът влизат и по-опитните. После се включват и старши дизайнерите - на финалната фаза, където започва и индустрализацията. Тя е много важна, защото може да се обезличи колата. Шеф - дизайнерът на цялата група Лорънс ван ден Акер решава накрая. Той има много добро чувство кое ще се хареса на клиента”, разказва Клисаров.

“Предизвикателството бе голямо, след като за 7 години са продадени над 1 милион дъстера и успехът на модела трябва да се продължи. Да се модернизира чувството за SUV, визията да остане, да бъде приключенска, все пак тази кола е 4х4. Трябваше да изтъкна мускулестите му черти. В същото време да прилича на Duster, да не се прави на това, което не е.

Освен това Duster

трябва да е “щедър”, т.е да дава повече за парите, които клиента отделя. Първо се правят начални скици, след това следва втори етап - дали рисунките ще паснат технически на модела. В началото дизайнът включваше отстрани и трети малък по-сплескан прозорец, но той не остана, защото така не бе “достатъчно дъстер”. Колата отзад трябваше да е изразителна, но не и дръзка. При рисуването на една кола

е много важно

централната

странична линия

къде е поставена Автомобилният дизайн е дизайн на милиметри понякога. Наклонихме предния прозорец и го преместихме напред - така се увеличава чувството за обем. Колелата вече са 17-инчови, арките на калниците също са преработени.

Имаше много работа и по предните фарове. Предната част на автомобила е най-важната за клиента. Много е важно тя да изглежда по-широка, а капакът да е по-мускулест. Самата броня е направена от такъв материал и боя, за да не личат драскотините. Погледът на колата са фаровете. В случая те са от три части. Отзад стоповете са вдъхновени от модела Sandero, защото трябва да имат връзка с фамилията Dacia”, описва автомобила българинът. Вътрешният дизайн, както и подборът на цветовете се прави от различни отдели.

“Автомобилната индустрия се движи на “леки крачки”, защото инвестицията в един модел е голяма. Бъдещето зависи и от технологията на колите. Стилистичната гледна точка е зависима от това как марката се развива. Една година се прави дизайнът, от момента, в който е решено, че моделът ще се произвежда. Финансовата рестрикция е много важна, зависи колко пари може да се инвестират в даден модел. Дизайнерите трябва да се съобразяват с инженерите”, добавя Клисаров.