Стил, класа, високи технологии и футуристични възможности. Всеки филм с тайният аген 007 ги притежава. В почти всяко издание на легендарната филмова поредица ръчният часовник присъства като задължителна част от арсенала на Джеймс Бонд. Освен да показва часа, аксесоарът включва разнообразни възможности - от гайгеров брояч през капсула с отровен газ до мощен лазер. Филмите за Бонд предизвикват фантазията на всеки фен на шантавите джаджи, като часовникът винаги заема централно място. Затова не е изненада, че покрай смартфон революцията опитите да се придадат повече възможности на този култов аксесоар продължават с пълна сила. Очакванията за умните часовници бяха високи – доста специалисти предричаха, че те са следващия хит след таблетите.

Но за последните няколко години те не успяха да убедят потребителите, че могат да бъдат толкова полезни като във филмите за агент 007. Дори навлизането на Apple на тази пазарна ниша не докара до този ръст, който всички очакваха. Вместо това се наблюдава точно обратното – продажбите спадат.

Сивите облаци над умните часовници продължават да се спускат и през 2017 г., като в първите месеци, производителите предложиха малко нови модели, които да грабнат окото. В същото време един друг аксеосар се развива с геометрична прогресия – умните фитнес гривни. Те успяха да изместят фокуса на големите изложения, да увеличат възможностите и продажбите.

Застинали стрелки

Скептичните настроения относно умните часовници съществуват от самото им появяване на пазара. Критиките варират от неясни функции, слаби батерии, нужда от свързване с конкретен модел смартфони до твърде висока цена. Тези опасения останаха и след като Apple представи своя модел умен часовник през 2015 г. Донякъде те бяха разсеяни, след като компанията от Купертино бързо превзе пазара и излязоха прогнозите на изследователската фирма IDC, че тази ситуация ще продължи поне до 2019 г. Червената лампа за поддържниците на умните часовници светна през втората половина на миналата година. Продажбите на технологичните джаджи се срина с 51,6% през третото тримесечие на 2016 г. до 2,7 млн. бройки, спрямо 5,6 млн. за същия период на предходната 2015 г., показват данните на IDC.

Донякъде този тежък резултат се дължеше и на факта, че производителите бяха в изчаквателен режим. Например Apple тепърва пускаше на пазара обновения модел Apple Watch 2 и софтуер за умните си часовници, а много компании очакваха и последната версия на платформата Android Wear от Google. Дори и с тях технологичните гиганти ги поставиха на по-задни позиции по време на двете водещи специализирани изложения – CES в Лас Вегас и MWC в Барселона.

Проблем се оказва и факта, че един от ключовите и силни играчи – Motorola, обяви, че няма да пусне нов модел заедно с обновената Android Wear 3.0 версия през първата половина на 2017 г. Компанията не е пускала нов модел от края на 2015 г. и фактът, че пропуска и втори пазарен цикъл, е показателен, че може да преосмисли стратегията си в тази пазарна ниша. Продажбата на Motorola на Lenovo от Google също има голямо значение, след като интернет гиганта ползваше хардуерния разработчик за популяризиране на платформата Android Wear.

Липсата на нов модел от серията Moto 360 засега е компенсирана от нови устройства от Samsung и LG, както и от навлизането на Huawei и Nokia в този сегмент.

Възходът на фитнес гривните

Докато смартчасовниците изпитват проблеми с продажбите, целият пазар за умни аксесоари бележи ръст. По данни на IDC за третото тримесечие на 2016 г. този пазар е нараснал с 3,1% до 23 млн. бройки. Основна заслуга имат фитнес гривните, които се радват на засилен интерес от страна на потребителите. От общите продажби през периода 85% се падат именно на тези по-прости и по-евтини аксеосари, показват данните на IDC. Освен това водещите три компании в сектора са фокусирани най-вече в разработката на фитнес гривни – FitBit, Xiaomi и Garmin. Поради тази причина не е изненада, че на технологичните изложения в Лас Вегас и Барселона тези устройства присъстваха на почти всеки щанд на големите и на специализираните производители.
Няколко са основните причини за успеха на фитнес гривните. На първо място – те са значително по-достъпни. Ако един умен часовник струва поне 300 долара, то една добра гривна може да се купи на двойно или тройно по-ниска цена. Освен това гривните са значително по-прости и лесни за употреба.

„Все още сме в началната фаза на развитие на пазара, но вече наблюдаваме значителна промяна при него“, коментира Джитеш Урбани, водещ анализатор в IDC Mobile Device Trackers. “Ако преди се смяташе, че умните часовници ще водят пазара, то в момента по-простите аксесоари напълно го доминират”.

Криза на идентичността

От друга страна, производителите на умни часовници изместиха фокуса от технологията към дизайна. Тази тенденция беше затвърдена напълно от Apple, които наблегнаха на идеята, че подобно устройство трябва да се представя и продава като луксозен аксесоар. Самата технология е оставена на заден план и само допълва джаджата.

В голяма степен този подход беше възприет от повечето производители, което ги вкара в битка за аудитория, която не е чак толкова масова. Освен това с този похват не само се запазиха високите цени, но те дори се увеличиха за някои по-премиум модели. В някои случаи цената на смартчасовник дори достигна стойности на смартфони от висок клас. Което предвид факта, че доста от моделите изискват задължителна връзка с умен телефон, както и че голяма част от функциите им се дублират, поставят под въпрос ползата им за потребителя.

На другия полюс са умните гривни. От една страна те успяват да прецизират технологията за следене на биометричните показатели на потребителите. От друга – успяват да заддържат ниска цена, като добавят нови и нови функции.
Реално освен да следят базовите биометрични показатели, повечето от последните модели умни гривни могат да показват часа, да предоставят известия и други опции. Така те все повече започват да приличат на умни часовници.

Размиване на границите

Любопитният момент е, че пазарът за умни аксесоари така се развива, че скоро разликите между двата типа устройства са на път да изчезнат. Това ще се случи тогава, когато разликите между двете устройства се сведат само до дизайна им. Ситуация, която не изглежда толкова далеч в бъдещето.

Моделите от 2017 г. само доказват това. Фитнес гривните Fitbit Charge 2 например са класически представител на своя сегмент – и като функции, и като дизайн. Но големият екран на предната страна все повече ги доближава като визия до класически спортен часовник. Garmin Vivoactive HR и Fitbit Blaze например имат дизайн на часовници, но притежават повече функции за следене на жизнените показатели, за да може да се ползват максимално за спорт и упражнения. Технически тези устройства са повече гривни, но ползват визия и възможности на умни часовници. За да се различават, разработчиците ги наричат фитнес часовници.

Така единствения коз, който остава на умните часовници е тяхната луксозна опаковка. Което ги поставя в най-високия ценови сегмент и съответно най-вероятно ще ги превърне в нишов продукт. В същия момент, независимо, колко фитнес гривните се опитват да се доближат до тях – винаги ще има евтини и достъпни модели, които да движат продажбите.

Така стигаме до основната тенденция. Тя е, че най-вероятно бъдещето на умните аксесоари е в хибридните модели, които взимат дизайна на голяма част от сегашните умни часовници и ги комбинират с достъпни цени и фитнес възможности. Тяхната цена ще се закрепи в границите от 200 до 300 долара.

Дали ще изчезнат умните часовници? По-скоро не, но ще се превърнат в нишов продукт. Освен ако не достигнем до революционно технологично решение, с което заменят напълно смартфоните като средство за комуникация. В близко и обозримо бъдеще това е почти невъзможен сценарий.