Колко струва Брекзит?

  • 0
authorАвтор: Йовка Димитрова

Колко струва Брекзит?

Изчисленията, макар и все още имагинерни, са пределно сложни. На всичкото отгоре преговорите съвпадат със съставянето на новия дългогодишен бюджет на Евросъюза

Без напускането на Европейския съюз от страна на Великобритания още да е факт, то разтърси един от стълбовете на ЕС - бюджетното планиране. Европейската комисия отложи с половин година предварително огласеното си намерение да предложи новите правила за разпределение на общите средства на ЕС след 2020 г. Така вместо в края на тази година, те ще са готови не по-рано от май 2018-та, съкращавайки значително възможностите за преговори по тях и за постигане на консенсус за бъдещото финансиране на европейските фондове и политики.

Причината – преговорите за излизането на Великобритания вървят по-бавно от планираното и макар да не иска да си го признае, Европейската комисия просто не знае какви политики да планира и как да раздели помежду им неизвестната величина на общите финанси. Основният хикс в уравнението е общият размер на бюджета. Игрекът – ще продължи ли да плаща, какво и колко Великобритания към общите финанси на общността и след напускането ѝ.

На първи януари 2020 г. Обединеното кралство вече от 9 месеца ще е външна страна за ЕС. Извън този факт, фиксиран в Лисабонския договор, в момента е почти невъзможно да се каже дали и в каква степен Лондон ще продължи да дава пари за бюджета на Европейския съюз.

В речта си във Флоренция през септември министър-председателят Тереза Мей предложи 20 млрд. евро за преходния период, който според нея ще продължи две години след излизането на Великобритания от ЕС на 29 март 2019 г.
Тя обаче не каза за какво ще са тези пари - плащания по стари ангажименти, за раздяла на имущество или пък за достъпа до общия пазар и митническия съюз. Нямаше подробности как ще се плащат тези вноски, нито как „Даунинг стрийт“ 10 си представя бъдещите отношения с ЕС – извън или като част от Европейското икономическо пространство, чиито членове макар и формално да не са в общността, заплащат за правото на привилегирован достъп до общия пазар.

Мей не предложи визия за това ще иска ли Лондон да има достъп до общи изследователски проекти, финансирани от европейската хазна, какъв данъчен режим предвижда, какво ще стане с бенефициентите на европейски средства, които по настоящите правила могат да продължат работа по одобрените си проекти до 2025 г, когато окончателно приключва настоящият бюджетен цикъл.

При толкова много неизвестни всеки бюджетар ще страни от правенето на прогнози. И затова е обяснимо защо Европейската комисия, бяга като дявол от тамян от каквито и да са прогнози за бъдещето на европейското финансиране, изпълвайки с мрачни предчувствия реципиентите на субсидии и други плащания от бюджета.
Единствените коментари са по-скоро заклинания, отправяни от европейски политици, че Обединеното кралство не може да се откаже от вече поети ангажименти, нито че останалите 27 ще приемат разходи, планирани за 28 държави да се разплащат с по-висока тежест от тях.

Приключването на сметките

Всъщност Великобритания може да напусне, без да плати и цент към бюджета на ЕС, ако откаже да преговаря за постигане на финансово споразумение, и просто изчака оставащите до автоматичното ѝ излизане 18 месеца. Това обаче е политическо, икономическо, финансово и морално самоубийство, което колкото и да беше изкусително за най-твърдите „брекзетари“ вече бе отхвърлено като възможност от правителството с признанието, че страната има задължения и ангажименти към ЕС, които е готова да изпълни.

Постигането на финансово споразумение е един от четирите ключови теми на преговорите, наред с правата на гражданите, бъдещата граница с Ирландия, и въпросите за раздялата, без „значителен напредък“, по които Брюксел няма да пристъпи към разговори за уреждането на бъдещите си отношения с острова.

На 3 октомври Европейският парламент гласува с голямо мнозинство, че този напредък още не е постигнат, давайки основания за подобно заключение от европейските лидери в края на този месец и отлагайки въпроса за преминаването от преговори по развода към договарянето на бъдещето поне до декември, а вероятно и за следващата година.

Прогнозите за задълженията на Великобритания по т.нар. приключване на сметките варират от 0 (Камарата на лордовете на британския парламент) до 60 милиарда евро (Жан-Клод Юнкер), като за сравнение един среден годишен бюджет на ЕС е около €145 млрд.

За разлика от националния държавен бюджет, европейският не може да излиза на дефицит, т.е. той работи с това, което има. Освен това европейският бюджет не разчита на произведеното от икономиката си, от която е едва 1%, а на вноски от държавите членки и между 11-20% собствени приходи от ДДС, вносни мита и от глоби за нарушаване на собствените си правила на съществуване. Това го прави директно зависим от волята на националните правителства и от конюнктурата в 28 (27) страни членки.

Чисто аритметично, напускането на Великобритания ще остави дупка от 12-15 милиарда евро годишно, каквато е годишната вноска на страната в бюджета на ЕС. Въпреки ребата (механизъм за корекция на вноската, който Маргарет Тачър успява да договори с Брюксел през 1985 г.), който ЕС му приспада, Обединеното кралство е нетен вносител към европейския бюджет и се нарежда на пето място по размер на приноса си към общите разходи на съюза.

Простото изваждане на британската вноска и правене на бюджета въз основа на остатъка също не е осъществима операция, тъй като заради действието на общия пазар и на интеграционните процеси, приносът на Лондон не е величина, която математически може да се изчисли.

Трудно е например да се предвиди колко бързо износителите ще могат да намерят нови пазари след загубата на британския и как това ще се отрази на приходите например на българските компании. От техните печалби ще зависи как ще се пълни българския бюджет, и оттам доколко ще е склонно правителството в София да плаща по-висока вноска към бюджета на ЕС. А и как изобщо ще се отнесе към ограничаване на достъпа до средства и субсидии, например. Подобни изчисления в десетки сфери, в десетки държави, правят прогнозата за напускането на Великобритания изключително сложна.

Новият бюджетен цикъл

Дългогодишният бюджет на ЕС (обикновено за 7 г.), който най-силно ще усети тремора от Брекзит е една от най-сложните общностни процедури. Той изисква не само балансиране на приоритети и разпределение на средства, но и нови правила за работа на финансовите инструменти. Това прави постигането на единодушие, трудна задача, която отнема време и изисква доста усилия.

Европейската комисия, единственият законодателен орган на ЕС, изготвя бюджета и го предлага за одобрение от Европейския парламент и от страните членки. Паралелно с преговорите по бюджета текат разговорите за правилата за работа по европейските програми. Цялата процедура обичайно отнема около 30 месеца, като ангажира всички основни европейски институции – Комисия, Съвет и парламент, и изисква единодушие сред страните членки и съгласието (с мнозинство) на парламента.

„Въпреки че дупката в европейския бюджет от напускането на Великобритания е сравнително малка в макроикономически план – около 0,1% от БВП на всяка страна членка, необходимостта от съкращения или искания за по-големи вноски, ще е политически болезнена“, писа влиятелното издание „Политико“.

За предстоящият бюджетен цикъл политиците няма да имат толкова време, тъй като следващите европейски избори са през май 2019 г. Така че те или трябва да завършат рекордно приемането на следващия многогодишен бюджет и новите правила за ползване на фондовете за година, или да ги проточат след избирането на новия състав на парламента и на следващата Европейска комисия, която ще бъде излъчена от новите евродепутати през есента на 2019 г.

„Разбира се, че могат да се правят политики без пари – чрез регулации, дерегулации и забрани, но в много случаи има нужда от съфинансиране, хората трябва да изкарват заплати, да има програми за постигането на цели“, казва настоящият еврокомисар по бюджета Гюнтер Йотингер.

Според него дупката, оставяна от напускането на Великобритания в бюджета, трябва да бъде запълнена, ако ЕС иска да може да изпълнява международните си ангажименти и да запази конкурентоспособността на икономиката си в световен мащаб.
Европейската комисия смята, че това може да се постигне по три начина: чрез увеличаване на собствените приходи, което не изключва въвеждане на нови европейски данъци, чрез увеличаване на вноските, които страните членки правят към европейския бюджет и чрез намаляване на разходите.

Йотингер говори за нарастване на вноските с 0,1-0,2 процента и за съществено преориентиране на разходите и обвързването им с проекти, които имат „общоевропейска стойност“.

Бюджетният еврокомисар смята, че „когато Великобритания си тръгне, с нея ще си отидат и ребатите“. В момента освен Лондон от компесаторните механизми за намаляване на националните вноски към евробюджета се възползват още Дания, Холандия и Швеция. Само че това ще е малка победа, и тя няма да е достатъчна, за да се запълни дупката в бюджета, отворена от „Брекзит“.

В същото време преговорите по бъдещата финансова рамка ще са по-трудни отвсякога. Европейската комисия има по-слаб гръб в парламента след разтурянето на голямата коалиция между ЕНП и социалистите. Останалите проевропейски сили са малобройни и разпокъсани. Отслабването на евроскептиците не е голяма утеха, тъй като ЕП трябва да събере мнозинство, за да прокара бюджет с по-малко пари на разположение и с повече натиск от европейските столици, които няма да са доволни от исканите им по-високи вноски.

В този смисъл „изравняването на сметките“ с Лондон вероятно ще се превърне в един от важните източници за идния дългосрочен бюджет на ЕС и залог за постигане на успех в проговорите за развода.

Неслучайно, нито ЕС, нито британското правителство публикуват числа. Единственият документ на разположение е позицията на Европейската комисия за принципите на финансовото споразумение, който коментира само сферите, в които ще се търси договореност: европейският бюджет, участие в специфични фондове и инструменти и прекратяване на членството на Великобритания в европейските органи и институции.

Възможните изчисления

Разбирането на екипа на Мишел Барние е че Обединеното кралство трябва да изплати своята част от задълженията, поети докато е било член на ЕС, по отношение на бюджета, специфичните финансови инструменти и гаранции, и към европейските институции, оставащи към датата на напускането му. Както и че те трябва да се пресметнат като процент от тези задължения и да се изплатят в евро (заради очаквания спад на курса на британската валута след Брекзита).

Една от малкото прогнози, боравеща с конкретни числа, е дело на мозъчния център „Брюгел“, който е профилиран в икономическите анализи.

Според „Брюгел“ размерът на сметката от развода ще зависи от „фундаментални политически компромиси и избор. Ключовият въпрос е дали Брекзит ще бъде възприет като прекратяване на членството в клуб или като развод“.

Решаващи за окончателното уреждане на сметката според икономистите ще бъде договореният от двете страни начин на изчисляване на британския ребат до 2020 г, разликата между авансовите плащания по европейски програми, които Лондон трябва да направи и последващото възстановяване на суми от бюджета на ЕС, както и от това ще продължи ли Брюксел да плаща по европроекти във Великобритания и след напускането ѝ.

Изчисленията показват, че най-скъпият вариант на раздялата ще е „Напускане на клуба“. При този сценарий Великобритания ще дължи на ЕС € 86,9 милиарда. При него Обединеното кралство не получава дял от европейските активи и продължава да изплаща задълженията си към европейския бюджет до 2025 г., когато приключва настоящата финансова рамка.

Ако бъде избран вариантът „Развод“, задълженията на Великобритания към ЕС се изчисляват на €17,7 млрд. (сума, близка до предложеното от Тереза Мей), като от задълженията се приспада делът на кралството в общите активи на ЕС, а плащанията към бюджета прекъсват към датата на излизане.

Що се отнася до дължимите плащания от страна на ЕС до 2020 г., те се изчисляват на €28,9 млрд., плюс ребат от €4,6 млрд. Сумата по поети вече от Великобритания като член на ЕС ангажименти по плащания по програми е около 109 млрд. евро, като значителна част от тях подлежат на възстановяване от европейския бюджет при изпълнение на проектите.

И докато тези числа с условности могат да се извадят от балансите на европейския бюджет, е напълно невъзможно към днешна дата да се даде оценка на стойността на активите на ЕС към датата на „Брекзит“. Това прави определянето на конкретна сума, твърде имагинерна задача. Ето защо, все повече икономисти залагат на европейската позиция, раздялата да се изчисли като проценти по предварително договорени ангажименти, вместо като формула.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

Килограм джанки в Турция струва колкото 14 кг агнешко месо

Килограм джанки в Турция струва колкото 14 кг агнешко месо

Джанки се предлагат на цена от 500 турски лири (160 лв.) за килограм на пазара в Турция - сума, за която в страната може да се купят 14 кг агнешко месо, съобщава турската частна телевизия НТВ, цитирана от БТА. Първите за сезона джанки са отгледани в парници в Анталия и Мерсин и вече се появиха на щандовете на турските пазари за плодове и зеленчуци.

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

МРРБ приема предложения до 15 април, след това ще изготви промени в закона МРРБ подготвя нови правила за управление на етажната собственост, които да доведат до по-качествена поддръжка на сградите и механизми на контрол за лицата, предоставящи услугите на професионално управление на етажната собственост.

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром експорт“ е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 година, съобщава Sputnik Turkiye, като се позовава на агенция Bloomberg. Българската министърка на енергетиката Теменужка Петкова е потвърдила,

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

“Газпром експорт” е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 г. съобщава агенция “Блумбърг”. Ако това стане, България ще се възползва от правото си да се обърне към арбитражен съд, за да получи дължимите си транзитни такси до 2030

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Виена е най-добрият град за живеене, София е на 116-о място

Международната консултантска компания Mercer публикува традиционната си годишна класация за най-добрите за живеене градове в света. За десета поредна година класацията се оглавява от австрийската столица Виена, следвана от Цюрих, Швейцария и Ванкувър, Канада, предаде БНР. Българската столица София е на 116-о място от общо 231 града.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Магазините в Черна гора вече няма да работят в неделя

Магазините в Черна гора вече няма да работят в неделя

Правителството на Черна гора одобри предложение за изменение на закона за вътрешната търговия, според което се забранява търговията на едро и дребно в неделя и на празници, написа черногорският премиер Душко Маркович на профила си в Туитър, като добави, че това е положителна новина за 37 хиляди работници в търговията, предаде Танюг.

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

"Боинг-737-8 Mакс" на “Туи” се връща в България, застигнат над Румъния от забраната да лети в Европа (Обзор)

В сряда във въздушното ни пространство е трябвало да влязат два такива самолета, авиокомпаниите ги сменят "Боинг-737-8 Mакс” на “Туи флай” се приземи извънредно в София в 20,53 ч във вторник. Това става седем минути преди да влезе в сила забраната на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) моделите B737-8 и B737-9 Макс да летят над

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

Рестартиране на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши"

Рестартиране на алианса между "Рено", "Нисан" и "Мицубиши"

Председателят на "Рено" (Renault SA) Жан-Доминик Сенар обяви във вторник "рестартирането на алианса" между френския производител на автомобили и японските компании "Нисан" (Nissan Motor Corp.) и "Мицубиши" (Mitsubishi Motors), предаде БНР. Алиансът Рено-Нисан-Мицубиши създаде нов съвместен съвет, който ще се председателства именно от Жан-Доминик

Най-коментирани

Москва бе домакин на седмия китайско-руски туристически форум

Москва бе домакин на седмия китайско-руски туристически форум

Вчера в Москва се проведе седмият китайско-руски туристически форум. На него бе съобщено, че през 2018 г. броят на китайските туристи в Русия, освободени от групова виза, е надхвърлил за първи път 1 милион, предаде Радио Китай. Зам.-изпълнителният директор на туристическата асоциация „Свят без граници" Анна Сибиркина коментира,

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

България ще съди “Газпром” за транзитни такси, ако “Турски поток” не мине през нас

“Газпром експорт” е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 г. съобщава агенция “Блумбърг”. Ако това стане, България ще се възползва от правото си да се обърне към арбитражен съд, за да получи дължимите си транзитни такси до 2030

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Хаос с полетите в САЩ след забраната на Путин за "Боинг 737 Макс"

Настъпи хаос с полетите в Съединените щати, след като американският президент Доналд Тръмп обяви, че засега също спира полетите на модела „Боинг”, информира Би Ти Ви. Втори път за последните шест години американските власти взимат решение да спрат за полети определен тип самолети на „Боинг”. Решението беше взето след катастрофата в Етиопия,

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром“ уведоми България, че от 2020 г. спира транзита на газ през Трансбалканския коридор

„Газпром експорт“ е уведомил официално българските власти, че смята да прекрати транзита на газ по Трансбалканския коридор, по който се доставя газ за Турция, от януари 2020 година, съобщава Sputnik Turkiye, като се позовава на агенция Bloomberg. Българската министърка на енергетиката Теменужка Петкова е потвърдила,

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

Пишат нови правила как съседи да поддържат блока

МРРБ приема предложения до 15 април, след това ще изготви промени в закона МРРБ подготвя нови правила за управление на етажната собственост, които да доведат до по-качествена поддръжка на сградите и механизми на контрол за лицата, предоставящи услугите на професионално управление на етажната собственост.

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Крайният срок за решението на немския гигант е през май Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере

Още в понеделник новият шеф на КФН Бойко Атанасов се заема с “Бонус-малус” (Обзор)

Още в понеделник новият шеф на КФН Бойко Атанасов се заема с “Бонус-малус” (Обзор)

Иска да запълни целия състав на комисията Още в понеделник новият шеф на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов започва работа по системата “Бонус-малус”. Това заяви той в кулоарите на парламента, минути след като депутатите единодушно със 134 гласа “за” решиха да оглави финансовия надзор. Атанасов подчерта,

Бразилия продаде 12 летища

Бразилия продаде 12 летища

Правителството на президента на Бразилия Жаир Болсонаро обяви приватизацията на 12 летища, предаде БГНЕС. Въпреки че приходите в държавната хазна от първоначалния търг да са сравнително малки - 2,3 милиарда реала (620 милиона долара), продажбата се разглежда като първи тест за доверието на пазара в огромната приватизационна програма на Болсонаро.

Томислав Дончев: До края на годината обществените поръчки ще се дигитализират

Томислав Дончев: До края на годината обществените поръчки ще се дигитализират

Вицепремиерът Томислав Дончев очаква в рамките на десетилетието в строителния бранш ескалацията на разходите за труд да продължи. Той не се ангажира със средногодишния темп на нарастването й, стана ясно по време на форум на тема "Европейската солидарност в инвестиционната политика на ЕС, реализирана в България" с конвергенцията на България с

Срещат в София инвеститори с иновативни стартъпи

Срещат в София инвеститори с иновативни стартъпи

“София Тех парк” прави специална програма в подкрепа на изобретатели, иноватори и предприемачи Ще има демо ден на преакселераторска програма Конференция Investum Supersonic в подкрепа на новатори и стартъпи ще се проведе на 25 март в “София Тех парк”. Целта на събитието е да даде възможност за среща и взаимодействие между водещи инвеститори и

40 години пътуване за Пролетния празник в Китай

40 години пътуване за Пролетния празник в Китай

От 1979 г. до 2019 г. пътуванията в Китай са се увеличили от 100 милиона на 3 милиарда. Китайците днес разполагат с по-голям избор на транспорт и по-добри услуги, съобщава "Радио Китай". Наскоро приключи Китайската нова година и свързаното с нея „голямо пролетно преселение", когато милиони китайци се прибират у дома,

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

България с лек превес пред Сърбия за завод на VW

Крайният срок за решението на немския гигант е през май Решение къде да построи завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн VW ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере

Фандъкова: До месец ще приключим преговорите за заплатите на шофьорите в градския транспорт

Фандъкова: До месец ще приключим преговорите за заплатите на шофьорите в градския транспорт

Най-късно до един месец преговорите за споразумение за програма за тригодишно ежегодно увеличение с поне 10 процента на заплатите на заетите в градския транспорт трябва да приключат. Това каза пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова след като участва в откриването на XVIII Годишна конференция на Мрежата на синдикалните организации от

Заетостта в Китай остава стабилна въпреки по-високия месечен ръст на безработица

Заетостта в Китай остава стабилна въпреки по-високия месечен ръст на безработица

Заетостта в Китай се запазва стабилна, въпреки по-високия ръст на безработицата през януари и февруари, сочат данни на Държавното статистическо управление. Нивото на безработица в градовете през януари е отчело 5.1% и 5.3% през февруари съответно с 0.1% и 0.3% по-висок от предходната година за същия период, съобщава "Радио Китай".

Износът на Япония спада за трети пореден месец

Износът на Япония спада за трети пореден месец

Японският износ се е понижил с 1,2 процента на годишна база до 6,38 трлн. йени (57,3 млрд. долара) през февруари, съобщи днес правителството, цитирано от ДПА. Това е трети пореден месец на спад, предава БТА. Износът към други азиатски страни, който представлява 52 на сто от изнесените в Япония стоки, е намалял с 1,8 процента до 3,3 трлн.

Данъчните продават  свлачище край Варна

Данъчните продават свлачище край Варна

Ваканционен имот върху 22 декара в местността Прибой на юг ог Варна е обявен от НАП на търг за 2 349 000 лева. Заради свлачищната зона върху него по времето на соца бяха разположени 70 бунгала. В базата, която е популярна сред варненци за уикендите, има още заведение с кухня, барбекю и тераса. Търгът, който не е първи, ще бъде проведен на 5 април.

Проектират нова станция на метрото в “Обеля”, свързва го с влака за Кюстендил

Проектират нова станция на метрото в “Обеля”, свързва го с влака за Кюстендил

Ще е първата построена в партньорство между общината и частен инвеститор С още една станция може да се разшири до 3 г. метромрежата на София. Плановете са тя да е на бул. “П. Владигеров” и да има връзка с влаковете по жп линията София - Кюстендил. Вече тече процедура за избор на изпълнител, който да направи идейния проект на бъдещата метростанция

Местните власти  управляват по-добре бюджетните пари

Местните власти управляват по-добре бюджетните пари

38 кметства с повече собствени приходи, само 8 чакат помощ от хазната Местните власти управляват по-добре бюджетните пари, а все повече от тях събират повече собствени приходи. Просрочените дългове на много от тях намаляват. Тази равносметка за финансовото състояние на общините в края на 2018 в сравнение с 2017 г.

Дойче банк и Комерцбанк започнат преговори за евентуално сливане

Дойче банк и Комерцбанк започнат преговори за евентуално сливане

Водещите финансови институции на Германия Дойче банк (Deutshe Bank) и Комерцбанк (Commerzbank) започват официално преговори за евентуално сливане, съобщи ДПА, позовавайки се на свои източници, предаде БТА. Разговори по плановете за сливането на банките се водят вече от месеци. Правителството заяви преди време по този повод,

Товарните влакове по маршрута Китай-Европа са извършили 14 000 пътувания

Товарните влакове по маршрута Китай-Европа са извършили 14 000 пътувания

Мрежата за товарен железопътен превоз между Китай и Европа, ключова част от инициативата „Един пояс един път", се разширява бързо. До края на февруари тази година, са били извършени 14 000 пътувания по маршрута, по данни на китайския икономически регулатор, съобщава bulgarian.cri.cn. Мрежата свързва Китай с 50 града в 15 европейски държави,