Разпределиха още 20 млн. лв. за двигателите на МиГ-29 

Над 120 млн. лв. бяха отпуснати за екология

Само за 1 час и 15 минути правителството разпредели в сряда над 224 млн. лв. извънредни разходи, като отпусна допълнителни средства на ведомствата или преструктурира бюджетите на други. Така 10 дни преди празниците започна голямото коледно харчене.

С няколко минути закъснение и със забележка на премиера Бойко Борисов към министрите пушачи започна срещата на правителството.

“Часовникът е с

три минути назад

и вие пак

закъснявате”,

обърна се министър-председателят. Минути по-късно започна даването на извънредни пари.

Съдебната власт бе първата, която получи допълнително средства. Дадоха ѝ 2,1 млн. лв., за да се покрият неизпълнените собствени приходи от такси на магистратите.

662 хил. лв. получи и правосъдното министерство, за да плати обезщетения при пенсиониране на служители на охраната на затворите. Те са с право на ранна пенсия и получават като военните и полицаите по 20 заплати при пенсиониране. 1 млн. лв. да си покрият разходите получиха и посолствата ни в чужбина.

Веднага след това правителството одобри и 19 970 000 лв. допълнителни разходи на Министерството на отбраната. Те са за поддържането и ремонта на самолетите МиГ-29. Общата стойност на този проект е 30 млн. лв., но 9 630 000 лв. бяха дадени през януари. С парите трябваше да се купят нови двигатели и части. Получените части още не са поставени на изтребителите, защото липсва техническата документация от Русия.

На общинските училища бяха отпуснати 6 203 000 млн. лв. за финансиране на програми и над 9 000 000 лв. за транспорт на ученици. Образователното министерство взема 10 млн. лв. за нови ученически рейсове и 1,1 млн. лв. за общините, които имат защитени детски градини.

Министерството на околната среда получи 2 млн. лв. от преизпълнение на приходите от водни такси. Те се дават на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, за да финансира екопроекти.

Още 120 млн. лв. за екология бяха дадени на държавната фирма “Еко Антрацит”. Тя е специализирана в мониторинг и поддръжка на хвостохранилища, изграждане на хидротехнически съоръжения, управление и мониторинг на водите на рудниците, техническа рекултивация на нарушени терени.

1200 нови акции на “Проектна компания нефтопровод Бургас-Александруполис БГ” пък ще бъдат емитирани чрез бюджета на Министерството на енергетиката. Така капиталът на дружеството ще нарасне със 120 хил. лв. Парите са за издръжка на компанията и за обезпечаването на финансовите ѝ ангажименти през 2018 г. като акционер в международната компания “Транс Болкан Пайплайн Б. В.”. В нея българската фирма притежава 24,5%. “Транс Болкан Пайплайн” трябваше да изгради нефтопровода, но България се отказа от проекта през 2011 г. Въпреки това разходите за участие в международната проектна компания продължават.

За да се подпомогне изплащането на парични компенсации на притежатели на дългогодишни жилищноспестовни влогове,

се вдига и

бюджетът на

Националния

компенсационен

жилищен фонд

14,5 млн. лв. ще бъдат предоставени от бюджета на Министерството на финансите. Така парите на жилищния фонд нарастват до 35,6 млн. лв.

Министерството на културата пък увеличава парите за бюджетните програми “Национален фонд “Култура”, “Сценични изкуства”, “Подпомагане развитието на българската култура и изкуства, на българския книжен сектор, библиотеки и читалища” и “Обучение на кадри в областта на изкуствата и културата”.

Борисов предложил 2 или 3 военни хеликоптера да станат линейки

До края на годината министърът на финансите Владислав Горанов трябва да осигури 130 млн. лв., за да се плати за поддръжката на хеликоптерите “Кугар” и транспортните “Спартан” на ВВС. Това му е наредил в сряда премиерът Бойко Борисов, стана ясно от публикувана стенограма от заседанието.

“От 12 кугъра, понеже не се поддържат, осем не летят. Но и на никого не му прави впечатление, че не летят, защото те нямат функции. И трите спартана на 31 декември спират да летят, а сега лети само един от тях”, обяснил премиерът Бойко Борисов. Той дори предложил здравният министър Кирил Ананиев да вземе 2-3 от военните хеликоптери за въздушни линейки. Той пък посрещнал идеята с радост, защото така или иначе искал да вземе 2-3 хеликоптера, но не му стигали парите. Военният министър Красимир Каракачанов също подкрепил идеята.

“Но така или иначе, Горанов, ми се иска до края на годината да подпишем договори за поддръжка, да платим поне по това, което имаме”, заръчал все пак Борисов.

“Сумата, Горанов, ще е около 130 милиона, да свикваш с нея. До следващото заседание да отлежава. Това е толкова скъпа… Въпросът е не само да се купуват, но и да се поддържат. И когато се купуват, да има смисъл за какво”, казал още премиерът.

Договорите за покупка на хеликоптерите и транспортните самолети принципно са сключени, без да е включена поддръжката и дори се наложило първото правителство на Борисов да плати 576 млн. лв. за това, включил се в разговора и вътрешният министър Валентин Радев.

Руските хеликоптери Ми-17 пък да бъдат давани на МВР да гаси пожари, предложил вицепремиерът Томислав Дончев.

Най-много пари - половин милиард, отиват за пътища

С 513,84 млн. лв. се увеличава максималният размер на ангажиментите за разходи на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Парите са предвидени за изпълнението на поети ангажименти за изграждането на значими пътни проекти.

Част от тях са обходният път на Ахелой и 16-те км от магистрала “Хемус”. Изпълнението им ще стартира в началото на 2018 г., а разплащането по тях ще бъде съгласно договорените условия в рамките на утвърдените разходни тавани на регионалното министерство за периода 2018-2020 г.

Със сумата се увеличава стойността, до която Министерството на регионалното развитие и благоустройството има право да сключва договори през 2017 г., и не са допълнително отпуснати средства по бюджета на министерството.

Чрез вътрешнокомпенсирани промени в бюджета на министерството се осигуряват и средства за изпълнение на целите по политиката за интегрирано развитие на регионите, за поддържане, модернизация и изграждане на техническата инфраструктура и бюджетна програма “Гражданска регистрация и административно обслужване на населението”. Това ще се постигне чрез намаляване на разходите по бюджетните програми “Нормативно регулиране и контрол на инвестиционния процес в строителството”, “Геодезия, картография и кадастър” и “Ефективна администрация и координация”.