Как да развием София

  • 0
authorАвтор: .BG

Как да развием София

Анализ на града трябва да покаже в кои квартали има концентрация само на жилища, за да се насочват там инвестиции в бизнес и обществено обслужване. Така ще направим микс от функции, за да намалим броя на ежедневните пътувания с автомобил, казва главният архитект на столицата Здравко Здравков

ДАРИНКА ИЛИЕВА

София не трябва да се разпростира, а да се събере и да използва потенциала на бивши индустриални терени, в които да се съсредоточат микс от функции – жилища, бизнес зони и обществено обслужване. Така вижда развитието на столицата главният архитект Здравко Здравков.

„Общата тенденция за развитие на големите градове е за съсредоточаване на все по-голям брой обитатели в тях. Последната статистика, изготвена от "Софпроект", показва интересна демографска прогноза - в България естественият прираст на населението ще намалява, но в София ще се увеличава механичният. Очаква се през 2050 г. в столицата да живее 1/4 от населението на страната. За съжаление, тази тенденция населението да се концентрира в големите градове е световна. Затова оттук нататък трябва да си отговорим как искаме да развиваме София“, обяснява Здравков.

Това обаче не значи, че столицата трябва да се разпростира към нови територии. Развитието трябва да се търси в потенциала, който в момента има градът. Това са бившите научно-производствени зони – индустриални терени, бивши военни поделения и изоставени жп ареали. Става дума за терени в целия град, създадени по времето на социализма, в които се е развивало някакво производство, но сега масово пустеят. „Просто трябва да огледаме всичко в града, което може да използваме като възможност да развием София дисперсно“, смята Здравков.

Така например бившата научно-производствена зона „Хладилника“ - между булевардите „Черни връх“ и „Никола Вапцаров“, кв. „Кръстова вада“ и Борисовата градина, вече привлича инвеститори - „Гелак", "Симид" и „Райфайзенбанк“.

„Имаме идея там да направим едно истинско градоустройство с модерна визия, комуникационно обезпечено и да излезем от това проектиране на градоустройството на дребно. Тези комплекси ни дават възможност за по-мащабно градоустройствено планиране. Идеята не е да се правят комплекси от типа на „Люлин“, „Младост“ и „Обеля“, а да се направи смесена многофункционалност. Когато в един офис работят 1000 души например, най-добре е те да живеят наблизо, да има детска градина, училище, заведения. Така тези хора ще ползват максимално къси пътища за придвижване и няма да създават трафик в града. Затова трябва да намерим правилните модели за придвижване. Наскоро гледах репортаж как целия център се обезлюдява през нощта и в повечето жилищни сгради вечер прозорците са тъмни. Наблюдавам това ежедневно, защото живея в района. Центърът през деня е изключително жив, с кафенетата, с офисите.

Но нощем сградите са празни. И точно това е една от задачите, които имаме - да анализираме къде в града са концентрирани само определени функции, за да направим тази смесена многофункционалност, като насочим други и да създадем тези кратки пътища на придвижване. Тоест задачата ни, е не да разпиляваме града, а да го концентрираме, за да осигурим кратки връзки и да стимулираме определен тип обитаване“, казва главният архитект на София.

Затова при изработването на дългосрочната визия за развитие на София до 2050 г. ще се направи анализ на целия град – квартал по квартал, за да се види къде има съсредоточаване само на определени функциии и кои липсват. „Например в квартали като „Слатина“ и „Дървеница“ липсва този микс от функции. Трябва ни тази картина на града, за да можем чрез механизми на закона да насочваме определен тип инвестиции на места, на които те липсват, за да накараме хората да намалят броя на ежедневните пътувания. Целта ни е да стимулираме пешеходните придвижвания. Наясно сме, че няма да стане от днес за утре", казва Здравков.

Подобен анализ, но на зелената система на столицата вече се подготвя с помощта на експерти от Университета по архитектура, строителство и геодезия. Целият град е бил сканиран със сателит, а сега данните се сравняват с параметрите на озеленяване, заложени в Общия устройствен план на столицата. Така общината ще е наясно в кой район има недостиг и ще може да насочва към него механизми за компенсаторно или линейно озеленяване.

Такъв анализ - на функциите в града, е направен в Париж. След него общината там започва да насочва инвестиции в обществени функции в териториите само с жилищно строителство и обратното – жилища в бизнес районите. Амбицията на екипа на Здравков е това да се случи и в София.

Иначе дългосрочната визия на София трябва да е готова до есента на 2018 г. Тя трябва да даде отговори как столицата да се развие като зелен, иновативен и привлекателен град за живеене.

Сред най-големите предизвикателства пред София са екологичното състояние, планирането на града и мобилността. Общинското предприятие “Софпроект” приключва процедурите по избор на експерти, които ще подготвят анализ по 7 теми - хора, идентичност и култура, транспорт, околна среда, градска среда, икономика и управление. След информационни кампании, социологически и икономически изследвания ще стартира серия от дискусии с граждани, от които трябва да произтекат и конкретните цели по всяка тема. Успоредно с това ще започне и работата по промяна на Общия устройствен план на София.

Заради една от основните задачи на визията – превръщането на София в град на хората, столицата привлече като консултант известния датски урбанист Ян Геел. Неговият екип прави анализ по четири теми – градски характер, мобилност, качество на публичните пространства и публичен живот.

Но колко още хора може да поеме столицата? „Очевидно София може да поеме още хора, защото няма анализ колко от построените жилища са обитаеми. Освен това пазарът на имоти показва, че има траен ръст на нарастване на цените, а това говори, че има и търсене. Така че броят на имотите в София, в които може да се строи, дава възможност градът да продължава да се развива. Отделно има огромен потенциал във вече изградени структури да се намери достатъчно място за нови. Идеята е да уплътняваме града, където има такава възможност, а не да се разширяваме на нови територии. Обратно на разпростирането, София трябва да бъде събрана“, смята Здравков.

Той разказва, че напоследък има доста проекти за луксозни жилищни комплекси, които използват бивши земеделски земи.

“Какво обаче е луксозното на тези комплекси? Джейн Джейкъбс ги нарича гета за богати, защото животът в такъв комплекс те ангажира да ползваш ежедневно автомобил. Създаването на такъв комплекс без да е обезпечен с транспортен достъп, прави хората, които го обитават, зависими от автомобилите”, обяснява Здравков.

Намерения за няколко такива комплекса има в скъпите южни територии, които обаче щели да се обслужват от тесен път, по който две коли не могат да се разминат. „Когато по него искаш да вкараш трафик от 1000 коли, трябва да си даваш сметка, че сутрин тези хора трябва да отидат на работа. Същото нещо е с комплексите, които биха се направили във Владая например. За да имат своята луксозност, те трябва да осигуряват добър транспортен достъп на хората“, категоричен е Здравков.

И дава пример за негов колега от Германия, на когото предложили подобен инвестиционен проект. Той отказал, защото продуктът не бил стабилен и никой не би инвестирал в него.

„Този комплекс, който се продава, е урегулиран поземлен имот, тоест продава се УПИ, а не готова къща. И, ако ти си построиш къщата за 2 години, това не значи, че всички, които са си купили имот в този луксозен комплекс, също ще са си построили своите. За да е луксозен такъв комплекс, той трябва да бъде изграден изцяло. На Запад такива имоти се продават, образно казано, дори с тоалетната хартия вътре. А в България ти продават инвестиционен проект, който те обрича в следващите 10-15 години да живееш на строителна площадка. Завършваш си къщата, гледката към Витоша ти е осигурена, но 10 години наоколо виждаш само строителни отпадъци и живееш на луксозна строителна площадка“, казва Здравков.

И затова откакто е главен архитект на София, задължава инвеститорите да обезпечат поне проводимостта на улиците за подобни комплекси. Заради липсата на подобно изискване досега общината в момента не може да инвестира в канализация например. “Защото улицата е изградена, формално на място я виждате, но в квартали като "Кръстова вада", "Витоша ВЕЦ-Симеоново" и "Манастирски ливади", те не са общинска собственост, а са частни. И тепърва започваме да отчуждаваме такива улици и да водим безкрайни пазарлъци за всяко парченце, за да го отвоюваме”, обяснява Здравков.

Но в града все пак има потенциал. Например в северните райони. „След изграждането на Северната скоростна тангента цените на имотите там значително скочиха. Ние сме длъжни да обезпечим напречните връзки и сме готови с проектите за бул. "Рожен" и Източна тангента до "Левски Г". Когато ги направим, постепенно и там ще започне концентрация на инвестиции. Новите градски булеварди винаги променят средата около себе си. Виждате как около "Черни връх" с изграждането на метрото се фокусираха огромни инвестиции, защото се търсят добрите възможности за придвижване“, убеден е Здравков.

Според него северните територии са изключително подценявани, въпреки че чисто географски, са доста по-близо до центъра в сравнение с "Младост" например.

А районът около Централна жп гара според арх. Здравков е показателен за неизползвания потенциал на града – въпреки голямата си привлекателност заради добрата транспортна обезпеченост и близостта до центъра, инвестициите там са нулеви.

Друга пренебрегвана територия е тази на север от бул. „Сливница“, която е изключително близо до метро и с пряка връзка до центъра за по-малко от 10 минути.

„В същото време ценовият клас на жилищата там е няколко пъти по-нисък в сравнение с този около Докторската градина, където са топ имотите. С градоустройствени намеси от общината, там може да се повиши нивото на прилежащото пространство и да изчезне тази маргинализация от района. Да, имотите може да не достигнат цените на тези около Докторската градина, но постепенно може да се повиши качеството на живот“, смята Здравков.

Според главния архитект територията около бившия металургичен комбинат „Кремиковци“ трябва да се развие като зона с микс от функции – обитаване, леко производство или логистика и обществени функции.

„Кремиковци“ има потенциал, защото има всички възможни инженерни връзки. При условие, че липсва натиск за жилищно строителство - няма тенденция София да се превърне в град-държава и да стане 4 милиона, мястото му отново е на смесен комплекс с различни функции - обитаване, безвредно производство или логистични бази.

„Трябва да се намери начин тази територия да функционира. Концентрацията само на производство отново ще ангажира огромен брой хора да правят ежедневни транзитни пътувания до града“, убеден е Здравков, говорейки за „Кремиковци“.

Въпреки многото намерения за изграждане на бизнес зона там, засега в общинското направление по архитектура и градоустройство няма внесен официален проект. Иначе Здравков е виждал разработки за територията и като логистична база, и като жилищни комплекси, но залитането в крайности според него не е правилно.

„Трябва да се намери комплекс от смесени функции, който да дава късите връзки на придвижване. Може да стане модерен технологичен парк например, но със система за обитаване, защото иначе голям брой хора ще изминават ежедневно това разстояние до „Кремиковци“ и обратно, за да стигнат до работа. Важни са и обществените функции, защото без тях хората също ще са ангажирани да возят децата си до училище или детска градина“, казва главният архитект на София.

Иначе в момента големите инвестици се фокусират в бивши индустриални терени. Такива примери са намеренията на „Гаранти коза“ за мегакомплекс „Град в града“ с 4 кули на мястото на бившия завод „Балканкар“ близо до „Пирогов“ и 200 дка между бул. „Никола Мушанов“ и ул. „Житница“ - където също е бивш завод „Балканкар“. Там първо латвийски фонд искаше да изгражда мултифункционален комплекс, а сега интерес имат турски инвеститори. Според Здравков тези терени са привлекателни за инвеститорите, защото са големи като площ и в повечето случаи имат абсолютно всичко – ток, вода, пътища, и дават възможност да се направи микс от функции с жилищно строителство, обществено обслужване, офисна площ и хотелска част.

Наскоро пък Столичният общински съвет спря строителството на 43-етажна сграда на НИКМИ в терен, отреден за озеленяване в „Стрелбище“. Съветниците прекратиха процедурата по промяна на подробния устройствен план на имота при булевардите „България“ и „Петко Тодоров“. По случая собствениците са завели дело срещу Здравков заради отказ да изпълни решение на съда от 2016 г. и да допусне промяна на плана. Заради отказа главният архитект трябва да плати 10 500 лв. глоба, а освен това срещу него има и сигнал в прокуратурата. Общината отговори с проверка на всички техни сгради и сезира ДНСК за нарушения в една от тях.

„Все още нямаме решение за сградата на НИКМИ, тъй като според съда съм длъжен да издам разрешение. Поискаха нова глоба. Давах обяснения в полицията по жалба, че едва ли не се героизирам. Нямам такива амбиции. Има решение на СОС от 2009 г., който е отредил терена за озеленяване и смятам, че това решение е правилно. Търсим правни механизми да обжалваме. Битката там продължава и няма да е лесна. Ако инвеститорите проявят разум, както намерихме възможности да спасим двора на 139-о училище от застрояване и предложихме общински терен, за да решим проблема. И с НИКМИ бихме провели такъв разговор, но на тази маса трябва да седнат двете страни. В конкретния случай отсрещната я няма. Но, ако са решили да водят война със Столична община, ние продължаваме битката“, категоричен е Здравков.

Споделете

CAPTCHA изображение

Най-четени

"Газпром" обмисля да продължи "Турски поток" през България и Сърбия или през Гърция и Италия

"Газпром" обмисля да продължи "Турски поток" през България и Сърбия или през Гърция и Италия

Москва ще бъде готова да започне продължаването на газопровода "Турски поток" на европейска територия едва след като получи твърди гаранции от ЕС, че проектът няма да последва съдбата на "Южен поток", заяви руският външен министър Сергей Лавров, цитиран от РИА Новости. Лавров каза в интервю за "Сръбски телеграф", цитирано от агенцията,

Експерт: Цените на горивата паднаха заради по-ниската цена на суровината и заради натиска

Експерт: Цените на горивата паднаха заради по-ниската цена на суровината и заради натиска

Цените на горивата в България намаляват, както заради по-ниската цена на суровината, така и заради протестите и натиска върху производителите и търговците. Така коментира пред NOVA  инж. Христо Казанджиев от Българския енергиен и минен форум спадът на цените на дребно от последните дни. На места в страната това намаление достигна до 15 стотинки на

Германски министър: Да се намалят данъците заради свиването на икономиката ни

Германски министър: Да се намалят данъците заради свиването на икономиката ни

Германия се нуждае от намаляване на данъците и други мерки, за да подкрепи дългосрочно икономическия си растеж, заяви германският министър на икономиката Петер Алтмайер в публикувано днес интервю, цитирано от Ройтерс. Тази седмица най-голямата европейска икономика отчете за първи път от 2015 година свиване с 0,

Зелето поскъпва, ябълките и портокалите - по-евтини

Зелето поскъпва, ябълките и портокалите - по-евтини

Индексът на тържищните цени /ИТЦ/, който отразява цените на хранителните стоки на едро падна тази седмица с 0,37 на сто до 1,364 пункта, съобщава Държавната комисия по стоковите борси и тържищата /ДКСБТ/. Базовото ниво на индекса - 1 000, е от 2005 година. Оранжерийните домати се продават тази седмица по 2,24 лева за килограм,

Втори пореден ден фериботите за Закинтос и Кефалония не работят поради лошото време

Втори пореден ден фериботите за Закинтос и Кефалония не работят поради лошото време

За втори пореден ден без фериботни връзки с континентална Гърция остават островите Закинтос и Кефалония поради силните ветрове в района, съобщава "Катимерини". Националната метеорологична служба издаде нов метеорологичен бюлетин, в който обявява забрана за отплаване на корабите от Закинтос и Кефалония за пристанището Килини и обратно до 18 часа

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Лихвите по кредитите ще се повишат при по-сериозна инфлация в еврозоната. Това каза банкерът Левон Хампарцумян в  предаването „Плюс-Минус" по Нова телевизия. ”Най-вероятно ще има повишаване на лихвите по кредитите. От друга страна, ако има рязко повишаване на лихвите задлъжнелите големи държави от еврозоната биха имали трудности, т.е.

Безплатно саниране е възможно с ЕСКО договор

Безплатно саниране е възможно с ЕСКО договор

Проектът позволява инвестицията да се изплати от понижените сметки за енергия До 40% от сметките за ток, парно, топла и студена вода може да бъдат спестени с подписване на ЕСКО договор. Това са споразумения, по-известни като “договор с гарантиран резултат”. Имат за предмет изпълнение на мерки за повишаване на енергийната ефективност в сгради,

Министърът на търговията на Турция ще е в България днес и утре

Министърът на търговията на Турция ще е в България днес и утре

Министърът на търговията на Турция г-жа Рухсар Пекджан ще бъде на официално посещение в България в неделя и понеделник, съобщава Анадолската агенция, като се позовава на съобщение на турското Министерство на търговията. По време на двудневното си посещение Пекджан ще бъде придружавана от делегация, в която ще участват около 200 представители на

След месец ще е ясно дали “Турски поток” минава през България

След месец ще е ясно дали “Турски поток” минава през България

До края на годината, тоест след месец, ще стане ясно дали газът от “Турски поток” ще се транспортира през България към Европа. Това става ясно от документ, който “Булгартрансгаз” внесе за одобрение в КЕВР на 16 ноември. Преди дни бе официално открита морската част на “Турски поток” от руския президент Владимир Путин и турския му колега Реджеп

Удължават лифта, за да ходят софиянци с метро до Витоша

Удължават лифта, за да ходят софиянци с метро до Витоша

Пътническа въжена линия до планината Витоша, която да има обща спирка с метрото, планира Столичната община. Намеренията на кметството в бъдеще метрото да се свърже със Симеоновския лифт са обявени отдавна. Идеята е първата линия на метрото да продължи от Бизнес парка и да стигне до околовръстното шосе при “Икеа”,

Най-коментирани

Кариерен форум за български студенти и млади кадри ще се проведе в Германия

Кариерен форум за български студенти и млади кадри ще се проведе в Германия

Кариерен форум за българи ще се състои на 29 ноември в Германия. Това съобщиха от пресцентъра на социалното министерство. Събитието, насочено към български студенти и млади квалифицирани кадри, ще се състои в периода 10.00 - 16.00 часа, в Гьоте университет, Франкфурт на Майн. Негов организатор e Германо-българската индустриално-търговска камара.

Банско забранява пластмасата в ски зоната

Банско забранява пластмасата в ски зоната

Всички заведения в ски зоната на Банско от този сезон няма да използват пластмаса по никакъв повод, съобщиха на пресконференция от концесионера "Юлен". Те ще бъдат заменени с такива, които могат да се преработват на 100%, като например стъклени бутилки, бамбукови сламки и картонени чаши. Тази стъпка е предприета по повод Световната битка с

Лиляна Павлова: Регионалните политики на Балканите се развиват бързо

Лиляна Павлова: Регионалните политики на Балканите се развиват бързо

Министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова получи от името на България престижната Годишната награда на Виенския икономически форум на церемония днес. Призът е за страната ни като партньор на форума за 2018 година и по повод големия принос за развитието на регионалното икономическо сътрудничество по време на

Ердоган: Очакваме първи доставки на газ през "Турски поток" през 2019 г.

Ердоган: Очакваме първи доставки на газ през "Турски поток" през 2019 г.

Турция очаква първи доставки на газ през газопровода "Турски поток" през 2019 г., заяви Ердоган на церемония за завършването на строителството на морския участък на газопровода, предава БТА. Очаквайте

Толполиция ще снима и глобява, но само за липса на винетка

Толполиция ще снима и глобява, но само за липса на винетка

Свързват системите на КАТ и новия контролен орган Толполиция на пътя ще снима, а след това ще може и да глобява за липса на винетка. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, внесени в парламента преди дни. Новите текстове се налагат заради въвеждането от началото на следващата година на електронна винетка за леките автомобили

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Левон Хампарцумян: Лихвите по кредитите ще се повишат при сериозна инфлация в еврозоната

Лихвите по кредитите ще се повишат при по-сериозна инфлация в еврозоната. Това каза банкерът Левон Хампарцумян в  предаването „Плюс-Минус" по Нова телевизия. ”Най-вероятно ще има повишаване на лихвите по кредитите. От друга страна, ако има рязко повишаване на лихвите задлъжнелите големи държави от еврозоната биха имали трудности, т.е.

Стабилният валутен курс на Северна Корея опровергава икономистите

Стабилният валутен курс на Северна Корея опровергава икономистите

Въпросът, който измъчва наблюдателите на икономиката на Северна Корея, е как страната може да поддържа стабилен валутен курс и да не допуска хиперинфлация въпреки строгите санкции, политическото напрежение и нарастващия търговски дисбаланс? Накратко, Северна Корея купува много повече, отколкото продава на Китай и заради санкциите почти не прави

Ангелкова: У нас вече идват все  по-богати туристи

Ангелкова: У нас вече идват все по-богати туристи

Приходите се увеличават повече, отколкото е ръстът на гостите Приходите от международен туризъм за първите девет месеца на 2018 г. възлизат на 3,2 млрд. евро според данните на БНБ, съобщиха от министерството на туризма. Ръстът спрямо същите месеци на 2017 г. е 7 на сто. В същото време обаче за деветте месеца на 2018 г.

Приходите от международен туризъм от  януари до септември са 32 млрд. евро, ръстът е със 7%

Приходите от международен туризъм от януари до септември са 32 млрд. евро, ръстът е със 7%

Приходите от международен туризъм възлизат на 3,2 млрд. евро в периода януари-септември тази година, показват последните данни на БНБ. Ръстът спрямо същите месеци на 2017 г. е 7 на сто. За 9-те месеца на 2018 г. над 7,9 млн. са чуждестранните туристически посещения, те нарастват с 5,5% в сравнение със същия период година по-рано,

"Йени шафак": Исторически ден за "Турски поток"

"Йени шафак": Исторически ден за "Турски поток"

Предстоящата днес церемония по завършване на строителството на морския участък на газопровода "Турски поток", на която ще присъстват президентите на Турция и Русия Реджеп Тайип Ердоган и Владимир Путин, е сред водещите теми на турския печат. "Исторически ден за мегапроекта" ("Акшам"), "Исторически ден за Турски поток" ("Йени шафак"),

300 лева глоба и 70 лева такса, ако караш без винетка

300 лева глоба и 70 лева такса, ако караш без винетка

Цените на винетки за догодина остават същите 300 лв. глоба и 70 лв. компенсаторна такса ще плащат шофьорите, които не са си купили винетка и бъдат хванати на пътя. За камионите над 12 тона и превозните средства между 3,5 и 12 тона компенсаторната такса е съответно 175 и 125 лв. Глобата за тях е 1800 лв.

От март 2019-а на касовата бележка за гориво  ще има разбивка на цената

От март 2019-а на касовата бележка за гориво ще има разбивка на цената

Така ще знаем стойността без налозите От март 2019 г. на всяка касова бележка за продажба на гориво ще има разбивка на цената. Това е записано в проект за промени на наредбата за фискалните устройства, които финансовият министър Владислав Горанов обяви за обществено обсъждане. Всеки търговец ще прави на фискалния бон разбивка на сумата за

ДАНС, митници и НАП влязоха в данъчни складове край  Враца

ДАНС, митници и НАП влязоха в данъчни складове край Враца

Спецоперация на ДАНС, Агенция „Митници“ и НАП втори ден проверява данъчни складове край Враца. Първоначалната информация бе, че проверката е в складове на Гриша Ганчев. От отлично информирани източници обаче, "24 часа" научи, че всъщност проверката е в данъчни складове на русенската фирма ДМВ ЕООД. Фирмата е купила складовете от "Петрол".

Предлагат за обсъждане в касовите бележки за гориво да се вписва ДДС и акцизът

Предлагат за обсъждане в касовите бележки за гориво да се вписва ДДС и акцизът

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проект за промяна на Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, съобщава пресцентърът на финансовото ведомство, цитиран от БТА. Срокът за подане на предложения е 21 декември.

Камиони, изрисувани с красиви места от страната ни, популяризират България

Камиони, изрисувани с красиви места от страната ни, популяризират България

Читатели, забелязали рекламата на колела в чужбина, призовават страната ни да я увеличи „В Словакия карах зад камион, чието ремарке бе изрисувано с гледки от Пловдив. Стана ми приятно, че рекламират родния ми град“, пише българин, живеещ от години зад граница. След час видял друг камион с картина от 7-те рилски езера.

Бизнесът вдига заплатите догодина

Бизнесът вдига заплатите догодина

Бизнесът предвижда догодина да се вдигнат средните заплати с поне двуцифрено число. "През последните две години имаме двуцифрен ръст на средата работна заплата. Тази тенденция ще се запази и през следващата година" каза председателят на КРИБ Кирил Домусчиев след среща на работодателите и синдикатите при премиера Бойко Борисов.

Шанхай с $238 млрд. чуждестранни инвестиции от началото на реформите и отварянето

Шанхай с $238 млрд. чуждестранни инвестиции от началото на реформите и отварянето

От началото на политиката за реформи и отваряне към света Шанхай е привлякъл 238 милиарда долара чуждестранни инвестиции, става ясно от данни на местната Комисия за търговия. Благодарение на това финансиране в града са били реализирани 95 000 проекта, а само за миналата година стоте най-големи чужди компании там са реализирали приходи от близо 3

Държавата дава по още 100 лв. за помощи за топло

Държавата дава по още 100 лв. за помощи за топло

Още по 100 лв. помощи за топлоенергия ще получат 210 хил. българи. Това решение взе правителството на днешното заседание. Така общо енергийно бедните ще получат по 474,15 лв. Допълнителните 100 лв. ще се изплащат от 12 декември на всички одобрени от Агенцията за социално подпомагане, обясни социалният министър Бисер Петков.

Задържаният за финансови злоупотреби Карлос Гон остава начело "Рено"

Задържаният за финансови злоупотреби Карлос Гон остава начело "Рено"

Карлос Гон остава председател и главен изпълнителен директор на "Рено". Това стана ясно след извънредното заседание на съвета на директорите на автомобилната компанията, съобщава БНТ. Той беше задържан в Япония заради злоупотреба с активи на партньора на "Рено" - Нисан Мотър Корпорейшън и укриване на данъци.

Толполиция ще снима и глобява, но само за липса на винетка

Толполиция ще снима и глобява, но само за липса на винетка

Свързват системите на КАТ и новия контролен орган Толполиция на пътя ще снима, а след това ще може и да глобява за липса на винетка. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, внесени в парламента преди дни. Новите текстове се налагат заради въвеждането от началото на следващата година на електронна винетка за леките автомобили