Завършването на цялата магистрала ще е от полза за 2,9 млн. души

Новите участъци от “Хемус” ще са с 2 м по-тесни и със скорост до 120 км/час. Така ще се спестят 262 млн. лв. спрямо първия вариант, по който трябваше да се строят. Това става ясно от инвестиционното предложение на агенция “Пътна инфраструктура”, публикувано преди дни.

Първият участък е с дължина 15,26 км, стартира малко след Ябланица - от село Брестница и е до пътен възел “Дерманци”. Вторият, с дължина 19,29 км, започва от Дерманци и свършва при пътен възел “Каленик”. Общата дължина е 34,46 км.

Първоначално от закритата вече Национална компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП) предложиха т.нар. червен вариант. Той предвиждаше път с широчина 29 метра и скорост 140 км/час. Това обаче изисквало значителни инвестиции, тъй като теренът е планински, силно пресечен, което предполагало много виадукти и тунели.

След анализ пътните експерти решили скоростта да е 120 км/час и

да стеснят

платната

с 2 метра. Освен това ще се търси възможност за оптимизиране на трасето, като се запази в максимална степен одобреният от екоминистерството коридор на трасето с широчина 400 м. Целта е намаляването на височината и дължината на големите съоръжения, включително и на тунелите, оптимизиране на местоположението и вида на пътните възли.

От пътната агенция сега предлагат за първия участък нов проект, наречен зелен. При него ще се прави пътен възел “Боаза” и мост над река Вит. Трасето ще пресече пътя Плевен - Гложене, Ябланица - Севлиево, и ще се насочи на север, за да излезе от коридора за магистрала “Хемус” в продължение на почти 10 км. После пак ще се върне в одобрените граници.

Части от трасето преминават през територии, включени в “Натура 2000” - защитена зона “Васильовска планина” и “Български извор”.

Вторият участък е от края на пътен възел “Дерманци”, продължава и включва пътен възел “Каленик”, а дължината му е 19,200 км.

За него алтернативният вариант за трасе, наречен виолетов, е на юг от защитена територия “Студенец” и от пещерата и местността Скока.

Този вариант

е със 1260 м

по-дълъг,

тъй като се налага изместване на пътен възел “Дерманци”.

Първите му 400 м съвпадат с първоначалното решение на НКСИП, след това се отклоняват на североизток. След като пресече река Каменица, ще се отдалечи с 400 м северно от първоначалния вариант, където трасето е с виадукт южно от “Студенец”.

Така пътят ще излезе от оценения коридор северно с около 290 м, което според експертите е добро техническо решение за пресичането на реката, а продължението до края изисква малки отклонения. След няколко криви по трасето, то ще пресече два пъти съществуващия път.

Според техническото предложение

между

угърчинските

села Каленик

и Орляне ще

има виадукт,

следват завои, за да продължи пътят на североизток.

Тунел ще пресича хълмовете западно от Каленик, след това е предвидено да се разработи пътен възел.

Виолетовият вариант предвижда трасе в непосредствена близост до 400- метровата зона, която е обследвана за екологично въздействие. Три са отсечките, които излизат от терена, преминал екообследвания.

Двата варианта предвиждат изграждането на тунели, пътни възли, виадукти, надлези и подлези.

Според зеления проект за първия участък пресичане ще има на две нива с един общински и осем селскостопански пътища. По републиканската мрежа новото трасе ще минава през първокласния път, който започва от Коритна (североизточно от Ябланица), над река Осъм и свършва малко след село Малиново.

Той се припокрива в 400 м с третокласния път, западно от плевенското село Ясен до ловешкото Гложене. Последното пресичане ще е на третокласния път от Луковит до Микре.

Вторият участък - около 19,2 км, който включва пътните възли “Дерманци” до “Каленик”, ще мине на четири места под виадукт, толкова надлези и подлези, но не предвижда тунел.

Големите съоръжения според зеления проект включват селскостопански подлези, мост над Вит и надлези. При Боаза ще бъде изграден възел тип тромпет, а при Дерманци - тип диамант.

Виолетовият проект предвижда виадукти над река Каменица и над Елешница. Тук

ще се прави

тунел с дължина

380 метра,

с габарит 2 ленти по 4,5 м и два тротоара по 0,75 метра. При пътните възли “Угърчин” и “Каленик” ще има тип полудетелина.

В инвестиционното предложение се посочва, че ще се използват предимно готови строителни материали, а природните ресурси ще са земни маси и инертни материали. Всички ще се осигурят от фирмата изпълнител, водовземането ще се извършва с дебит не по-голям от 10 литра на секунда.

Според пътната агенция строителството на новите участъци може да стартира през 2019 г. Преди това ше се изработи технически проект с подробен устройствен план. Следва съгласуването му с всички институции, отчуждителни процедури. След това ще има търг за избор на изпълнители на строителство и надзор на обекта.

Точната индикативна стойност ще бъде определена допълнително, казаха от АПИ.

Трасето на магистрала “Хемус” е част от Европейската пътна мрежа и е предвидено

да свързва

източните и

западните части

на България

с Трансевропейската мрежа, както и да сближи Севера и Юга на икономическо и социално ниво, посочват от пътната агенция. То ще окаже благоприятно влияние върху бизнеса и създаването на нови работни места, посочват от АПИ. 2,9 млн. души щели да се възползват от подобрената инфраструктура, която е върху почти 44% от територията на страната.

Правят две други отсечки в момента

Две други отсечки от “Хемус” се строят в момента, след като договорите за тях бяха подписани през миналата година.

Малко над 9 километра от Ябланица до Боаза трябва да са готови догодина. Магистралната отсечка ще бъде с по две платна за движение в посока, широки по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица - 2 м, водещи ивици и банкети. Ще се направят 5 селскостопански подлеза, 2 надлеза, както и подлез при общинския път от Брестница към пещерата Съева дупка. Ще има и връзка с пътя Коритна - Белокопитово.

Договорът за строителство на участъка е на стойност 54,99 млн. лв. при прогнозна стойност от 580 млн. лв., а изпълнител е консорциумът “ХВП Ябланица”, в който влизат “Хидрострой”, “Водстрой 98” и “Пътстрой Бургас”

Другият участък е от Белокопитово до Буховци е с дължина 16 км. И там ще има по две ленти за движение и спиране. Предвидено е изграждането на 6 виадукта, на пътен възел “Буховци” за връзка с третокласния път Мировец - Певец, на нова връзка с отсечка Шумен - Търговище при пътен възел “Белокопитово”, един мост и на 11 пресичания със селскостопански пътища.

Изпълнител е обединението “Хемус 16320”, в което участват “Инфра Експерт”, “Пътинженерингстрой-Т”, “Автомагистрали - Черно Море” и “Трансконсулт-22”.

Цената е близо 120 млн. лв. без ДДС при обявена прогнозна стойност от 133 млн. лв. Участъкът трябва да е готов най-късно до 2021 г. 

12 кандидати да правят част от магистралата от София до Калотина

12 са кандидатите за магистралата от Калотина до Софийския околовръстен път, съобщиха от пътнатата агенция след отварянето на офертите във вторник.

Общата дължина на участъка е 14,5 км, а индикативната стойност - 141,7 млн. лв.

Проектът предвижда разширение на съществуващия път, а в отделни участъци ще бъдат подобрени геометричните му елементи. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. Ще бъде изградена и връзка от първокласния път към интермодален терминал Драгоман. Предвидено е и изграждането на 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли “Калотина” и “Драгоман”. Срокът за изпълнение на поръчката е 852 календарни дни.

На 10 януари ще бъдат отворени офертите в обществената поръчка за изпълнител на следващия участък от Драгоман до Сливница, с дължина 16,98 км. Стойността му е 117 млн. лв., осигурени от републиканския бюджет. Проектът предвижда от двулентов пътят да стане с четири платна и проектна скорост 110 км/ч.

Цялостното завършване на магистрала "Хемус" е предвидено за 2024 г.
Цялостното завършване на магистрала "Хемус" е предвидено за 2024 г.