“Газпром експорт” е заявил необвързващо, че иска да транспортира газ от Турция към Сърбия

България работи по проект за газопровод по трасето на “Южен поток”, но не с начало Варна, а компресорната станция при Провадия и край границата със Сърбия при Зайчар.

Капацитетът му ще бъде много по-малко от 60 млрд. куб. м газ на година, както бе проектът “Южен поток”.

Какво се случва?

Подготвя ли се

страната ни да

транспортира газ от

“Турски поток” към

Сърбия,

а оттам към газовото хранилище “Баумгартен” в Австрия?

Преди дни сръбският премиер Ана Бърнабич заяви, че скоро вместо газопровода “Южен поток” ще бъде изграден “Сръбски поток”, който ще върви от България до Сърбия. Съществуващата компания “Южен поток”, формирана с намерението да изгради газопровода със същото име, ще се преименува в “Сръбски поток”, съобщиха местните медии.

“Булгартрансгаз” няма да назовава евентуалния нов газопровод в Северна България с никакво име. Този проект се води просто част от разширението на газопреносната мрежа на България.

Защо ще се строи?

През лятото на миналата година “Булгартрансгаз” пуска, по европейски правила обявление за първи етап по процедурата “Отворен сезон”.Тя е оценка за пазарното търсене на добавен капацитет за доставки на природен газ към и от съседни на България пазарни зони. Това се прави на всеки две години.

Казано по-просто, газовият оператор събира оферти на бъдещ пренос на природен газ и за резервиране на капацитет на тръбите.

В рамките на тази процедура компанията е получила

искане от “Газпром

експорт” за

допълнителен

капацитет на

границата с Турция

В момента той е към 14 млрд. куб. м газ, но синьото гориво с източник Русия се транспортира по българската транзитна мрежа към Турция. Искането на руската газова компания е за обратен поток и за увеличен капацитет за пренос на газ от Турция през България до границата със Сърбия. Количествата руски газ са чувствителна търговска информация и не се казват, но пък министърът на енергетиката Теменужка Петкова заяви при срещата си с турския посланик на 26 януари, че през юли се очаква да приключи модернизацията на транзитния газопровод за Турция и капацитетът му ще се увеличи на 15 млрд. куб. м.

Годината, от която “Газпром експорт” иска да започне транзириране на газ от Турция през България към Сърбия, е тази, в която изтича договорът за транзитиране на синьо гориво през Украйна, казаха от “Булгартрансгаз”. Справка показва, че това е 2020-а. Тогава се очаква да бъде завършен и “Турски поток”. В момента се строят две тръби с общ капацитет 30 млрд. куб. м газ на година. Количествата от едната тръба са за задоволяване на нуждите на Турция, а газът от втората е за транспортиране към Европа.

Стартирането на “Турски поток”, първата тръба се планира за 2019 г., би означавало, че транзитът към България, който сега е 17 млрд. куб. м, ще престане и тръбите от транзитната ни мрежа ще пресъхнат, въпреки че договорът за транзит с “Газпром експорт” е до 2030 г. и носи на година към 120 млн. долара от транзитни такси.

Необвързващото все още заявление на “Газпром експорт” е сигнал, че потокът на газа може да се обърне и

българските газови

тръби да не останат

празни

Заявените количества, които ще се транспортират към Сърбия, се по-малко от тези на входа на българската мрежа на границата с Турция. Така е, защото в България ще останат над 3 млрд. куб. м. В последните години вътрешното потребление расте с 6-7%, за 2017 г. е 3,1 млрд. куб. м. Освен това вероятно ще се транспортира газ към Гърция и Македония, което става и сега, но от Украйна през Румъния и България. Има и разходи за компресорните станции.

Необвързани с държавата експерти казват, че може да е 12 млрд. куб. м.

На база на това искане, с обществена поръчка, “Булгартрансгаз” възлага предпроектно проучване за разширяване на газопреносната мрежа. То е готово и предстои да се разгледа от технико-икономически съвет, както и от управителния и надзорния съвет на “Булгартрансгаз”, което ще стане съвсем скоро.

То казва варианти на трасето, капацитета на тръбата, колко компресорни станции ще се строят, какво ще е налягането. Какви ще са разходите. На тази база се изчислява тарифата за пренос на входно-изходната точка, която се внася за одобрение в КЕВР.

Следва втора фаза на така наречения “Открит сезон”. При нея се прави пазарен тест - събират се необвързващи оферти за добавен капацитет. Третата фаза е обвързващи оферти.

Всичко това са необходими условия,

за да вземе

“Булгартрансгаз”

окончателно

инвестиционно

решение за

реализиране на

проекта

Според публикуваната от газовия оператор процедура за “Открит сезон” третата фаза - разпределение на допълнителния капацитет на тръбите на преносната система, както и обвързващи споразумения, е между 15 април и 15 юни тази година.

Подписването на предварителни ангажиращи договори е фиксирано до 15 юли 2018 г.

С какво разполагаме в момента?

България към днешния ден има възможност да обърне потока на газа от Турция към България. От юли ще може да транспортира вече 15 млрд. куб. м газ на година от компресорните станции Странджа при Лозенец до компресорната станция в Провадия. А оттам накъде?

Затова

се разработва

проектът за газова

тръба от Провадия

за Зайчар

Към това обаче ще се пристъпи, ако има ангажиращи договори по газови години и се вземе окончателно инвестиционно решение.

Допуска се, че това може да стане през третото тримесечие на тази година.

Следващата стъпка е обявяване на обществени поръчки за разширяване на съществуващата инфраструктура за пренос на природен газ.

За да се скъсят сроковете, ще се търси възможност да се използват съществуващи активи на компанията “Южен поток България”. Оценката за въздействие на околната среда за трасето и за газопровода още дълго време ще е в сила. Тя обаче трябва да бъде адаптирана към по-малкия капацитет на тръбата. В становище на МОСВ се казва, че докладът по ОВОС може да се препотвърди. Ще се използва и техническият проект.

Земи по трасето на “Южен поток” не са изкупувани, въпреки че се правеха много срещи по села и градове по трасето. Това също тепърва предстои.

От “Булгартрансгаз” казват, че всеки може да подаде искаше на допълнителен капацитет за тръбата. Осевен заявеното от “Газпром експорт” искане и подписания меморандум с азербайджанската газова компания “Сокар” за транспортиране на газ от тяхните находища, извън оня 1 млрд. куб. м газ за нуждите на българския пазар.

Възможностите са още за транзитиране на газ от LNG терминали (за втечнен газ -б.а.), строяли са два плаващи в Турция, за синьо гориво от Израел и от Кипър.

Българският газов оператор се подготвя, за да стартира проекта за новата тръба по трасето на “Южен поток”, но към този момент все още

стъпките до

окончателно

решение на “Газпром

експорт” не са

изминати

Все още я има опцията газът да се транспортира от Турция към Гърция, въпреки че гърците нямат инфраструктура и ще трябва тепърва да я строят. Докато у нас съществуващата се модернизира, а трасето на “Южен поток” е с ОВОС и проект.

Източници от газовите среди казват, че България е по-напред и от Сърбия в подготовката на проекта за транспортиране на газ от “Турски поток”.