Документът с удължения срок ще има 16 страници повече и ще е по-скъп, всеки сам ще заявява какъв иска

Слагат чип с биометрични данни и електронен подпис в новите лични карти и паспорти, шофьорските книжки остават аналогови

Международните паспорти за обикновените граждани вече да са два вида и всеки сам да избира какъв да си извади. Това предвиждат планове за промени в закона за българските лични документи, които подготвя правителството.

Двата вида международни паспорти ще се различават по дебелина и срок на валидност. Новият вид международен паспорт ще е с 48 страници и ще важи за 10 г., колкото е валидността и на личните карти, записа Министерският съвет в сряда в решение за одобряване на идейните проекти за новите лични документи. Тяхното издаване ще започне от 2019 г.

Вторият вариант всъщност ще е досегашният международен паспорт, който ще е с 32 страници и валидност от 5 години, както досега. Той ще е

единственият

избор за

бебетата и

малките деца

Причината е, че при тях биометричните данни се променят по-бързо заради порастването им.

Паспортът с по-дълга валидност вероятно ще е по-скъп от обикновения, но все още не е ясно каква ще е цената. Таксите за издаване на всички лични документи могат да бъдат променени, тъй като тепърва ще се прави обществена поръчка за новите паспорти.

В новите лични документи ще има интегрирани електронни чипове, в които ще бъдат записвани биометрични данни. Освен това в чипа ще се включва и електронната идентичност - номер, с който гражданите да ползват електронните услуги на държавата, както и електронен подпис. Издаването на електронна идентичност и записването ѝ в личните документи обаче ще е доброволно.

Чипове ще се интегрират както в международните паспорти, така и в личните карти. На тях

ще може да се

добавя

информация и след

първоначалното

издаване на

документа,

ако човек реши по-късно да си извади електронна самоличност или квалифициран електронен подпис.

Подаването на заявления за новите документи ще остане в районните полицейски управления, въпреки че вече ще се печатат само в една печатница.
Подаването на заявления за новите документи ще остане в районните полицейски управления, въпреки че вече ще се печатат само в една печатница.
Шофьорските книжки обаче няма да съдържат електронна идентичност, предвижда правителственото решение от сряда. Чипове няма да се поставят и във временните паспорти, които ще са с валидност до 12 месеца и служат единствено за завръщане в страната.

Чиповете в новите лични документи ще могат да се четат безконтактно. Четенето обаче ще може да става само със специални устройства, а информацията трябва да бъде криптографски защитена.

Серийните номера на международните паспорти вече ще съдържат и букви, предвижда още решението на Министерския съвет. Досега те бяха съставени от 9 цифри, а от 2019 г. цифрите остават 7, а първите два знака от номера ще са букви.

Освен това

в паспортите

вече ще бъдат

отпечатани

две снимки

на притежателя. Едната ще е осегашната цветна снимка на втората страница. На третата страница пък чрез отпечатване на текст ще се генерира втора снимка, която трябва да направи фалшифицирането на документите по-трудно. Освен това на стикера с личните данни вече освен розета ще има и лазерно изображение на книга с първите две букви от кирилицата и глаголицата.

По-малки ще са промените при новите лични карти. И при тях ще има интегриран чип - до момента такъв имаше само в международните паспорти.

При картите се въвежда защита чрез оптически променящи се елементи, които не могат да бъдат възпроизвеждани с матрична технология.

На личните карти

обаче вече ще се

поставят по три

снимки на

притежателя.

Две от тях ще са на лицевата част на картата, където са изписани имената. Основната портретна фотография ще е с изрязан фон за разлика от досегашните, които са черно-бели и с включен фон. Под текстовете по лицевата страна на картата ще има втора снимка, която ще е направена с лазерна перфорация.

Третата снимка пък ще бъде отпечатана на гърба на картата до надписите за адресна регистрация и цвят на очите.

От личните карти отпада и изображението на българското знаме. В бяло, зелено и червено обаче ще бъде оцветена картата на България, която е на лицето на картата.

За разлика от международните паспорти обаче при личните карти няма да има нови срокове на валидност. Първата,

която се издава

на 14-годишна

възраст, ще

важи за 4 г.,

следващите ще са с 10-годишен срок, а след навършване на 58 г. ще се издава безсрочна, както е и в момента.

Част от личните данни, които са отпечатани на картите, пък ще са релефни, за да могат да бъдат разчитани и от незрящи.

В шофьорските книжки засега не се предвижда промяна в дизайна.

Приетите в момента дизайни на новите лични документи не са окончателни. На база на тези изисквания МВР ще направи обществена поръчка за нова печатница на документите. Плановете на министерството са вече системата да е централизирана, а не, както е в момента, да има 30 центъра за отпечатване на документи.

След като е сключен договорът за обществената поръчка, правителството ще одобри и окончателния вид на документите. Тогава ще стане ясно и каква ще е цената за издаването им, която ще плащат гражданите.

По 1,6 млн. души трябва да си подменят личните карти през 2020 и 2021 г.

Новите лични документи ще се издават поетапно със сроковете, в които изтичат досегашните. Целта на МВР е новата система и новите образци да бъдат въведени през 2019 г., за да може да бъдат ползвани през 2020 и 2021 г.

Тези две години са най-тежките откъм подмяна на лични документи, показват разчетите на вътрешното министерство. През 2020 г. изтичат 1 605 142 лични карти. През следващата 2021 г. ще трябва да бъдат подменени още 1 680 038 документа.

Ако новата система бъде въведена до края на тази година, ще бъдат обхванати и личните карти на още 599 727 души. Според разпоредбите на закона от 1 януари 2019 г. трябва да започне издаването на лични карти с чип, в които е включена и електронната идентичност. МВР обаче тепърва ще обявява обществена поръчка на базата на приетите от Министерския съвет идейни проекти. Освен това ще бъде сменена и системата, като вместо 30 малки печатници за документи вече ще има само една. Така, ако има и обжалвания на процедурата, е възможно новите документи да започнат да се печатат чак през 2020 г.

Сегашните документи вече станали лесни за фалшифициране, трият им оригиналните данни и печатат ментета

Сегашните лични документи вече са станали сравнително лесни за фалшифициране и това налага приемането на нови образци.

С това вътрешният министър Валентин Радев е мотивирал промяната в дизайна и защитите на личните документи от следващата година.

Все повече се увеличават опитите за български документи ментета, показал анализ на института по криминалистика. Ползвана е помощ и от германски експерти.

При паспортите най-често ментетата се правели, като се изтривала личната информация на оригинален паспорт и след това в него се нанасяли фалшиви данни, показал анализът на криминалистите от МВР.

При личните карти пък фалшификаторите се насочвали главно към изработване на пълни фалшификати. Причината била, че пластиката, върху която се прави този документ, била по-трудна за обработка, тъй като на нея печатът е нанесен по-дълбоко в слоевете.

И при личните карти обаче в последните години зачестявали случаите на изработване на ментета хибриди. Тази технология включвала сваляне на някои от оригиналните пластове на картите и поставянето им върху фалшиви пластики.

Голяма част от новите защити не са описани в приетия от правителството документ, защото те ще бъдат доработени с помощта на фирмата, която бъде избрана да печата новите лични документи.

Предвидено е обаче ползването на нови материали, които ще се фалшифицират по-трудно.

Новият дизайн се налага и заради вкарването на чипове за биометрични данни и електронна самоличност в личните документи. Досега чип, но само с биометрични данни имаше в международните паспорти, не и в личните карти.