Сделката се очаква да приключи през септември. В цената от 2,8 млрд. евро са включени и операторите в Унгария, Сърбия и Черна гора

Чешкият милиардер Петр Келнер купува и бизнесът на “Теленор” в България, съобщиха от норвежкия телеком в сряда. Бизнесменът в началото на годината сключи споразумение и за покупката на “Нова тв”. В сделката сега за 2,8 млрд. евро са включени и останалите активи в Централна и Източна Европа - операторите в Унгария, Сърбия и Черна гора.

От “Теленор” уточниха, че договорената цена отговаря на стойността на предприятията и приходите им преди данъци на базата на резултатите за 2017 г. Двете страни са се споразумели за разсрочено плащане на част от цената, като 400 милиона евро от сумата ще бъдат изплатени на 4 вноски за 4 години.

След одобрение от регулаторите трансакцията може да бъде финализирана, уточняват от “Теленор”. Очаква се това да стане през септември тази година.

През 2017 г. компаниите на “Теленор” в Централна и Източна Европа са донесли на групата приходи от приблизително 11,8 милиарда норвежки крони, или 9% от общите приходи на групата.

Приходите преди данъци, лихви, амортизации и отчисления на компаниите достигат 4,1 милиарда крони, което прави 8% от общите. Те имат общо над 9 млн. клиенти и около 3500 служители.

Купувачът Петр Келнер е определян от Forbes като най-богатия човек в Централна и Източна Европа със състояние от 16 млрд. долара. Финансовият му холдинг PPF Group е най-голямата частна инвестиционна компания в региона и управлява активи на стойност приблизително 35 милиарда евро. PPF Group инвестира в различни сектори, включително банки, потребителски финанси, недвижими имоти, миннодобивна дейност и телекомуникации.

Това не е първата инвестция на Келнер в телекомуникациите. През 2013 г. групата придоби подразделението на O2 в Чешката република от “Телефоника”.

“С тази трансакция PPF Group разширява портфолиото си от телекомуникационни активи с още четири държави и изпълнява дългосрочната си цел да се превърне в среден по размер европейски оператор и да използва опита си, за да засили пазарните си позиции”, коментира Ладислав Бартоничек , който отговаря за телекомуникационните активи на групата.

“Теленор България" ще продължи да бъде пример за компания с отлични резултати, ясни и ориентирани към потребителите продукти и услуги, обслужване и мрежа с безкомпромисно качество и отговорно търговско поведение. PPF Group имат ясни цели за развитието на тяхната телекомуникационна дейност и операторите на “Теленор груп” в Централна и Източна Европа са ключови за тяхното постигане. Бих искал да подчертая, че тази сделка няма да се отрази на нашите клиенти и местни партньори и компанията ще продължи да работи с тях и за тях, както и досега”, казва главният изпълнителен директор на “Теленор България” Оле Бьорн Шулстъд.

От изявлението на Сигве Бреке - шеф на “Теленор груп”, става ясно, че компанията се фокусира върху пазарите в Скандинавия и Азия. “Стратегията на “Теленор груп” е основана на растеж, ефективност и на процесите и услугите. С продажбата на активите си в Централна и Източна Европа ще предприемем важна стъпка в посока на опростяването и фокусирането на портфейла ни в региони, където виждаме най-големия потенциал за създаване на стойност. След тази транзакция дейността на “Теленор” ще включва интегрирани фиксирани и мобилни услуги в Скандинавия и силни мобилни позиции в Азия”, заяви Бреке.

Изтеглянето на норвежкия телеком от България идва след 5-годишен престой на нашия пазар. През 2013 г. “Теленор” купи за над 700 млн. евро “Глобул”, който тогава бе собственост на гръцката ОТЕ.

Придоби и Нова тв за 185 млн. евро

Петр Келнер придобива и Нова тв, след като в началото на годината подписа споразумение с досегашния собственик MTG. Сделката е на стойност 185 милиона евро.

“Нова броудкастинг груп” е най-голямата медийна група в България, която включва седем телевизионни канала и 19 онлайн компании. Общите им приходи за 2017 г. са 100 млн. евро, а оперативната печалба на групата е 19,7 млн. евро. За 2016 г. само телевизията имаше приходи от 151,8 млн. лв.

Предстои сделката да бъде одобрена от регулаторните органи, което се очаква да стане през първата половина на 2018 г. Това означава, че Комисията за защита на конкуренцията трябва да се произнесе за концентрацията между двете компании. Вероятно няма да има пречки пред даването на разрешение, тъй като финансовата грлупа на Келнер няма други инвестиции до този момент в България.

MTG стъпи у нас през 2007 г., като първоначално закупи Balkan Media Group, която управлява телевизионните канали Diema. На следващата година купи и Нова тв, като цената на сделката бе 620 млн. евро.

Операторът е трети в България

“Теленор” е третият по големина оператор в България. За миналата година приходите са били 675 млн. лв., като през последното тримесечие имат спад на годишна база. Според компанията това се дължи на по-ниските постъпления от месечни такси и трафик.

Но имало ръст в продажби на устройства. Операторът остава с най-висок среден приход на потребител в България - 13,6 лв. месечно през 2017 г. Постъпленията обаче не били достатъчни да се преодолее ефектът от спада в броя абонати, особено в предплатения сегмент.

За последното тримесечие на миналата година те са намалели с 80 000, като причината според “Теленор” са сезонни фактори и продължаващото свиване на пазара на предплатени услуги. За цялата година спадът е с 8%.

Печалбата преди данъци, лихви и амортизации за тримесечието е намаляла с 10% до 56 млн. лв., а за годината с 1,6% до 247 млн. лв. От компанията обясняват, че намалението на оперативните разходи с 5% за годината не е било достатъчно, за да се компенсират по-ниските приходи и увеличените разходи за роуминг след новите регулации на ЕС. Като процент от приходите печалбата е спаднала до 36,6% за годината.

Като цяло от резултатите на операторите на “Теленор” в Централна и Източна Европа само в България има спад на приходите и печалбата. В останалите държави резултатите отчитат повишения, макар и не особено големи.

В целия регион се прилагали мерки за намаляване на разходите, посочват от “Теленор”. Въпреки това бизнесът в Централна и Източна Европа изостава от резултатите на цялата група. Той носи около 9% от приходите и 8 на сто от печалбата преди данъци, лихви и амортизации на “Теленор груп”. С изключитено силни резултати е азиатският бизнес, на който норвежците обръщат все по-голямо внимание.