Българският план с мерки за повишаване

чистотата на атмосферния въздух е

готов и е пратен в Брюксел за оценка

Страните членки на ЕС трябва да предприемат мерки, за да не позволяват на техния пазар да навлизат употребявани автомобили, които замърсяват въздуха и са непреоборудвани. Това заяви във вторник в София европейският комисар по околна среда, морско дело и рибарство Кармену Вела, който присъства на неформалната среща на европейските екоминистри в рамките на българското европредседателство.

Запитан как по-бедните държави в Евросъюза могат да противодействат на този внос, Вела каза, че това е в компетенциите на отделните страни. По време на неформалните разговори министрите са обсъждали вероятността старите замърсяващи коли да се придвижат от западните държави към източните, но комисар Вела каза, че не може да се направи много по отношение на разликите в стандарта на живот и цените. “Но проблемът е огромен и е не само екологичен, а и социален - в ЕС вече има 400 хил. случая на преждевременна смърт и на хронични заболявания, причинени от замърсяването на въздуха”, каза той.

Българският план с мерки за повишаване на качеството на атмосферния въздух е готов и вече е пратен в Брюксел, така че скоро ще имаме експертна оценка, съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов. В него по отношение на моторните превозни средства се предвижда затягане на контрола върху изгорелите газове на ниво годишни технически прегледи. Според източници на “24 часа” една от мерките е например измерването на изгорелите газове да става задължително с автоматични измерителни уреди, които вкарват данните направо в компютърната система на сервизите. В момента то става ръчно и на практика няма контрол дали отбелязаните нива са реални, или не.

Друга част от мерките, които все още не са обявявани публично, включват по-голям контрол върху дървата и въглищата за горене, както и върху отоплителните уреди.

Срещата на екоминистрите в София е първото заседание от този тип след искането на Европейския съвет към Еврокомисията да разработи икономическа стратегия за прилагане на Парижкото споразумение за климата. Според участници европейските министри на околната среда за първи път изобщо обсъждат в такъв формат мерки за повишаване на качеството на атмосферния въздух.

В рамките на срещата във вторник в НДК бе подписано удължаване до 2021 г. на споразумението по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. По него през следващите години България ще получи безвъзмездно 30,5 млн. лв. от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия за проекти, свързани с опазване на околната среда и чистотата на въздуха.

Кармену Вела
Кармену Вела